Khor Virap

40 تا از جاذبه های دیدنی ایروان؛ از جاهای مخفی این شهر تا معروف ترین ها!

ایروان به عنوان پایتخت ارمنستان؛ تاریخی و غنی از نظر فرهنگی، چیزهای زیادی برای ارائه به بازدیدکنندگان خود دارد. این شهر به خاطر میادین، پارک ها، بناهای تاریخی و دلمه های خوشمزه اش شناخته شده است. این شهر همچنین یکی از قدیمی ترین شهرهای جهان است که امروزه به خاطر فواره موسیقی معروفش نیز معروف است. ایروان که بر روی رودخانه هرازدان قرار دارد، پایتخت فرهنگی و تجاری ارمنستان و همچنین مقر اسقف پاپی آراراتیا، یکی از قدیمی‌ترین اسقف‌ها در جهان است. در تابستان، مردم محلی دوست دارند با جمع شدن در میادین شهر و نشستن در بیرون از کافه ها از هوای گرم استفاده کنند. بنابراین شاید بخواهید با جاذبه های دیدنی ایروان آشنا باشید تا در کنار مردم محلی ارمنستان چند روزی را سپری کنید!

با سه کلیک رزرو تور ایروان!

مجموعه آبشار ایروان

Yerevan waterfall complex

ایروان مکان های دیدنی متعددی دارد، اما مجموعه کاسکاد شاید عالی ترین و به یاد ماندنی ترین مکان در بین جاذبه های دیدنی ایروان باشد. این یک شاهکار معماری است که بخش بزرگی از مرکز ایروان را اشغال می کند و فرصتی عالی برای مسافرانی است که به دنبال کارهای رایگان برای انجام در ایروان هستند. این مجموعه توسط معمار افسانه ای ارمنی الکساندر تامانیان، که معمار اصلی شهر ایروان بود، طراحی شده است. اگرچه او آن را طراحی کرد، اما مجموعه کاسکاد ایروان پس از مرگ تامانیان در دهه 1970 ساخته شد و به مرور زمان به یکی از مکان‌های اصلی برای بازدید در ایروان تبدیل شد. این بنای تاریخی مسحورکننده که از سنگ آهک ساخته شده است، یک سازه بی نظیر و اساساً یک پلکان عظیم است. شمال ایروان را به روشی بسیار منحصر به فرد به مرکز متصل می کند.

بهترین کافی شاپ های ایروان اینجاست!

 آبشارهای ایروان دارای چندین سطح است و هر سطح دارای ظاهر و طراحی متفاوتی است. یکی دیگر از چیزهای جالب در مورد آبشار این است که می توانید برخی از بهترین کافی شاپ های ایروان را در نزدیکی آن پیدا کنید! مجموعه کاسکاد به مهمانان خود اجازه می دهد تا ایروان را از مرتفع ترین نقطه یعنی از بالای 572 پلکان خود ببینند، جایی که شهر صورتی در زیر کوه های آرارات می درخشد. در سال 2002، جرارد لئون کافسجیان، تاجر و نیکوکار، شروع به بازسازی این بنای تاریخی و تأسیس مرکز هنری کافسجیان کرد. در سمت چپ مجموعه، ورودی وجود دارد که بازدیدکنندگان می توانند با استفاده از پله برقی به سمت بالا بروند و از سطوح مختلف آثار هنری در مسیر بالا لذت ببرند.

باغ اصلی مجموعه Cascade توسط بسیاری از کافه ها و رستوران های زیبا احاطه شده است، جایی که هم مهمانان و هم مردم محلی در زیر درختان و چراغ ها از وقت خود لذت می برند.

آدرس

10 Tamanyan St, Yerevan 0009

ساعت کاری

 جمعه تا یکشنبه 8:00 الی 20:00. روزهای دوشنبه-پنجشنبه تعطیل است.

هزینه بلیط

 رایگان

 تئاتر اپرای ایروان

یکی از زیباترین و شگفت‌انگیزترین جاذبه های دیدنی ایروان، تئاتر اپرا است. این جواهر تاریخی معماری در مرکز شهر ایروان قرار دارد. خالق ایروان، معمار الکساندر تامانیان، طرحی غیرعادی برای این شاهکار معماری مدرن ارائه کرد. مراحل ساخت و ساز در دهه 30 و 60 انجام شد و در سال 1980 با بازسازی نهایی شد. دو سالن در خانه اپرا وجود دارد: سالن تئاتر و سالن انجمن فیلارمونیک. علاوه بر معماری شگفت‌انگیز، اپرا با درختان و کافه‌های دوست‌داشتنی زیادی احاطه شده است. همچنین مجسمه آرام خاچاتوریان آهنگساز افسانه ای در کنار ورودی اصلی سالن کنسرت که به نام استاد نامگذاری شده است، قرار دارد.

برای سفرتان میتوانید روی رزرو بلیط هواپیما سه کلیک حساب کنید.

آدرس

Tumanyan St, Yerevan

ظرفیت سالن ها

ظرفیت سالن: 1260 نفر

ظرفیت سالن انجمن فیلارمونیک: 1400 نفر

تسیسرناکابرد (یادبود نسل کشی)

مجموعه یادبود Tsitsernakaberd که در سال 1967 ساخته شد، بنای یادبودی است که به یاد نسل کشی ارامنه اختصاص یافته است. در سال 1915، دولت ترکیه کشتار 1.5 میلیون ارمنی ساکن ارمنستان غربی، که امروزه به نام ترکیه شناخته می شود، را آغاز کرد. این مجموعه دارای یک طراحی معماری اصیل است، یکی از جاذبه های دیدنی ایروان و شاهکار معماری ایروان به حساب می آید. بنا بر روی تپه ای زیبا در سمت دیگر تنگه هرازدان از مرکز ایروان واقع شده که توسط درختان زیادی احاطه شده است. مساحت این مجموعه 4500 متر مربع است. این فضا شامل موزه نسل کشی و باغی است که رهبران کشورهای مختلف در آن درختانی را به یاد قربانیان کاشته اند.

آدرس

 Tsitsernakaberd Hill

ساعات کاری

 سه شنبه تا یکشنبه 11:00 الی 16:00. دوشنبه ها تعطیل است.

هزینه بلیط

 رایگان

مادر ارمنستان

Mother of Armenia

مجسمه مادر ارمنستان یکی از بزرگترین و شناخته شده ترین مجسمه های ایروان و نماد این کشور به عنوان جسم و روح یک زن ارمنی قوی است. این بنای تاریخی که در بالای تپه ای در پارک پیروزی قرار دارد، جایگزین مجسمه جوزف استالین در سال 1967 شد. مادر ارمنستان که توسط مجسمه ساز آرا هاروتونیان طراحی شده است نماد صلح از طریق قدرت است. او شمشیری پوشیده در دستانش و سپری در کنار پاهایش به عنوان محافظ صلح و هماهنگی دارد. این مجسمه بر روی یک پایه زیبا که توسط معمار آر. اسرائیلیان طراحی شده است قرار دارد که نمادهای سنتی ارمنی و عناصر معماری را به نمایش می گذارد. ارتفاع مجسمه مادر ارمنستان و پایه آن تقریباً 51 متر است که از نقاط مختلف ایروان قابل مشاهده خواهد بود. مجسمه مادر ارمنستان یکی از جاذبه های دیدنی ایروان است که از دور شبیه نگهبان محافظ شهر می ماند.

آدرس

 Azatutyan Avenue, area 2

موزه اربونی

موزه فرهنگی تاریخی و باستان‌شناسی Erebuni شما را در زمان به سرچشمه‌های این شهر باستانی می‌برد. موزه اربونی که در سال 1968 تأسیس شد، نزدیک‌ترین مکان برای دیدن در مرکز ایروان نیست، اما یک جواهر باستان‌شناسی و از جاذبه های دیدنی ایروان است که سه مکان تاریخی شگفت‌انگیز را به نمایش می‌گذارد: آرین برد، کارمیر بلور و شنگاویت. شاه آرگیشتی، که اربونی (همچنین به نام آرین برد) را در 785-753 قبل از میلاد تأسیس کرد، در زمان پادشاهی اورارتو، پادشاهی باستانی و قدرتمند، این شهر مستحکم را بر بالای تپه ای بنا کرد.

آدرس

38 Erebuni St, Yerevan 0020

ساعت کاری

 سه شنبه تا یکشنبه 10:00 الی 16:30. دوشنبه ها تعطیل است.

هزینه بلیط

 1000 درام

 مسجد آبی

تنها مسجد موجود در ارمنستان، مسجد زیبای آبی، مکانی آرام و هماهنگ در مرکز شهر ایروان است. مسجد شیعیان قرن هجدهم در دوران شوروی تعطیل شد و در دهه 90 با بودجه دولت ایران بازگشایی شد. این باغ زیبا که با معماری های رنگارنگ و شگفت انگیز احاطه شده است، مکانی محبوب برای بازدید مردم محلی و یکی از جاذبه های دیدنی ایروان برای گردشگران است.

آدرس

12 Mesrop Mashtots Ave, Yerevan 0015

ساعات کاری

 همه روزه 10 صبح تا 13 بعد از ظهر، روزانه 15 الی 18

موزه ماتنداران

یکی دیگر از جاذبه های دیدنی ایروان برای بازدید، موزه ای منحصر به فرد به نام مؤسسه نسخه های خطی باستانی است که بیشتر به نام ماتنداران شناخته می شود. این کلیسای نسخه های خطی باستانی یکی از کمیاب ترین موزه های جهان به حساب می آید و مایه افتخار ارمنستان است. معمار مارک گریگوریان که بین سال‌های 1945 تا 1958 بنا را ساخت، از معماری قرون وسطایی ارمنی الهام گرفت. مجموعه موجود در ماتناداران مشتمل بر 23000 نسخه خطی و طومار است و بزرگترین مجموعه نسخ خطی جهان است. از بزرگ‌ترین کتاب جهان تا کوچک‌ترین کتاب جهان، در ماتنداران وجود دارد، حتی نسخ خطی  برخی از تمدن‌هایی که امروزه دیگر وجود ندارند.

آدرس

53 Mesrop Mashtots Ave

ساعت کاری

 سه شنبه تا شنبه از ساعت 10:00 الی 16:30. روزهای دوشنبه و یکشنبه تعطیل است.

هزینه بلیط

 1500 درام

 گالری ملی ارمنستان

National Gallery of Armenia

یکی از بزرگترین موزه های ایروان، گالری ملی ارمنستان است که درست در قلب پایتخت در میدان جمهوری واقع شده است. شاهکار معماری الکساندر تامانیان که در سال 1921 تأسیس شد، شامل 26000 اثر هنری و دارای 56 گالری و سالن است. پس از اهدای بیش از 400 قطعه ارمنی، روسی و اروپایی از مسکو در سال 1925، مجموعه و ظرفیت گالری ملی ارمنستان افزایش یافت. دیدن این موزه برای هر کسی که می خواهد فرهنگ ارمنی را بیاموزد و مجذوب جاذبه های دیدنی ایروان شود، ضروری است.

ساعات کاری

 سه شنبه-شنبه-11:00-17:30. یکشنبه ها از ساعت 11:00 الی 16:30. دوشنبه ها تعطیل است.

هزینه بلیط

 1500 درام

میدان جمهوری و فواره های آواز

میدان جمهوری در قلب پایتخت زیبا قرار دارد و مرکز شهر را به قسمت های دیگر متصل می کند. شکل میدان جمهوری شبیه به طراحی گرد منحصربفرد مرکز شهر ایروان است که توسط پنج ساختمان شاهکار شکل گرفته و تبدیل به یکی از جاذبه های دیدنی ایروان شده است. گالری هنر ملی و موزه تاریخ ارمنستان که این ساختمان بزرگ (هر دو در یک مکان) بخش مهمی از میدان است.

خانه دولتی جمهوری ارمنستان به عنوان نماد جمهوری ارمنستان که یک شاهکار شگفت انگیز از هنر سنگی را بر روی خود دارد و برج اصلی دارای ساعت و زنگ است. اداره پست مرکزی جمهوری ارمنستان، یکی دیگر از جواهرات معماری، با یک قوس بزرگ در مرکز آن، تزئین شده با زیور آلات و نمادهای ملی مشخص می شود.

هتل ماریوت ارمنستان، یکی از محبوب ترین هتل ها، در یک ساختمان تاریخی در میدان جمهوری با نمایی زیبا از هنر سنگ با طرح های سنتی و در نهایت ساختمان سابق وزارت نیرو و منابع طبیعی که از سنگ سفید ساخته شده است و در حال حاضر از آن استفاده نمی شود، اما گاهی اوقات میزبان نمایشگاه های هنری است.

داستان فواره ها!

یکی دیگر از جاذبه های دیدنی ایروان قطعا فواره های آواز افسانه ای است که در مجاورت گالری ملی قرار دارند و آخرین قطعه ویترین معماری میدان جمهوری هستند. میدان جمهوری در سال 1924 توسط معمار برجسته ارمنی الکساندر تامانیان ساخته شد. او از طریق طراحی خود به ما نشان داد که چگونه می توان یک پروژه هماهنگ با چندین ساختمان که به یکدیگر متصل نیستند ایجاد کرد. دسترسی به میدان با ایستگاه مترو درست در کنار آن بسیار آسان است.

قطعا بعد از رزرو بلیط هواپیما ایروان؛ اینجا را در لیست خود بنویسید!

مجموعه ورزشی و کنسرت کارن دمیرچیان

این مجموعه عظیم بر روی تپه Tsitsernakaberd، بر فراز بخش غربی ایروان قرار دارد. اگر از بیرون به مجموعه نگاه کنید، می بینید که شکل پرنده ای است که بال هایش را باز می کند. در سال 1987، معماران این مجموعه به دلیل مفهوم معماری شگفت انگیزشان برنده جایزه دولتی اتحاد جماهیر شوروی شدند. آنها یک تریبون چرخشی طراحی کردند که به دو سالن با هم متصل می شود تا صندلی های بیشتری را نشان دهد. دو سالن بزرگ مجموعه عبارتند از سالن کنسرت و سالن ورزشی.

ورنیساژ ایروان

Yerevan Vernissage

ورنیساژ یک بازار در فضای باز و یکی دیگر از جاذبه های دیدنی ایروان است. می توانید صنایع دستی محلی را در غرفه ها یا داخل برخی از فروشگاه های اطراف آن منطقه پیدا کنید. این بازار یکی از معروف ترین جاذبه های ایروان است که در آن سوغاتی، جواهرات و بسیاری اقلام دیگر یافت می شود. این نقطه ای است که باید در لیست کارهای شما برای انجام دادن در ایروان باشد چرا که مکانی عالی برای گذراندن یک روز آرام و کشف بخشی از فرهنگ ارمنی است.

آدرس

1, 3 Buzand St, Yerevan 0010

در خیابان های قدیمی هانراپتوتیان، آرامی و ابوویان قدم بزنید

هانراپتوتیان که در مرکز ایروان قرار دارد، خیابان اصلی است که پیدا کردن آن آسان است. اگرچه چیز زیادی برای دیدن وجود ندارد، اما هانرپتوتیان برخی از قدیمی ترین ساختمان های ایروان را دارد که قدمت آنها به پایان قرن نوزدهم بازمی گردد. یکی از جالب ترین ساختمان ها شماره 32 است. شما باید وارد ساختمان در سمت چپ شوید و از راهرو عبور کنید که در سمت راست خود یک اتاق بسیار خاص را خواهید دید. با تزئینات به سبک ایرانی و ارمنی، می توانید زمان زیادی را در آنجا صرف لذت بردن از جاذبه های دیدنی ایروان و تماشای اتاقی که به زیبایی تزئین شده است، بکنید.

در این خیابان ها چه خبر است؟

خیابان بعدی به نام آرام مانوکیان، «دیکتاتور مردمی» و وزیر امور داخلی جمهوری اول (1919-1921) نامگذاری شده است. این یکی از شیک‌ترین خیابان‌های ایروان بود که در آن عمارت‌های «ارمنی بل اپوک» یافت می‌شد. متأسفانه اکنون تعداد بسیار کمی باقی مانده است. این روزها ارزش قدم زدن را دارد تا بتوان از خانه سود آرت نو آفریقایی و کارگاه سنگ استاد خاچکارکار دیدن کرد.

بارزترین ویژگی آبویان حیاط‌های مخفی است که در زیر درختان و کنار چشمه‌ها می‌توان از گرمای تابستان در آن پناه گرفت. این خیابان همچنین مملو از کافه‌هایی است که در امتداد پیاده‌رو دارای صندلی‌های فضای باز دلپذیر هستند و می‌توانید در آن از نوشیدنی یا غذا لذت ببرید.

پل پیروزی

این پل تاریخی زیبا که پس از پیروزی در جنگ جهانی دوم نامگذاری شده است، قدمت آن به سال 1945 برمی گردد. این پل با طول 200 متر، طولانی تر از پل قبلی خود است که در زلزله 1679 فروریخت. با عبور از پل، تنگه هرازدان قابل مشاهده است. در یک طرف این تنگه، رستوران های زیادی وجود دارد که هنوز جذابیت قدیمی خود را به عنوان جاذبه های دیدنی ایروان حفظ کرده اند.

فواره زودیاک در میدان شارل آزناوور

در مرکز میدان شارل آزناوور، می توانید فواره ای را پیدا کنید که با علائم زودیاک طراحی شده است. در میدان، کافه‌هایی وجود دارد که می‌توانید برای یک قهوه خوشمزه توقف کنید. این میدان همچنین دارای سینمای مسکو است که هر ساله کنسرت راک در آن برگزار می‌شود.فواره زودیاک یکی از جاذبه های دیدنی ایروان و مورد توجه گردشگران برای بازدید است.

آدرس

18 Abovyan St, Yerevan 0001

موزه تاریخ ایروان

Yerevan History Museum

این موزه اولین بار در سال 1931 در طبقه دوم ساختمان آتش نشانی ایروان افتتاح شد. بعداً در سال 1936 به مسجد کبود منتقل شد، سپس از سال 1994-1997 در سالن ورزشی زنانه هرپسیمه سابق قرار گرفت. از سال 1997 تا 2005 در ساختمان مدرسه N1 قرار داشت تا اینکه در نهایت در سال 2005 در ساختمان جدید به همراه شهرداری تاسیس شد. در این موزه ده ها هزار اثر باستانی با قطعاتی از دوران باستان تا امروز وجود دارد. این قطعات داستان شهر و مردم آن را روایت می‌کنند و در اتاق‌های مختلف موزه به نمایش گذاشته می‌شوند.

آدرس

1/1 Argishti St, Yerevan 0010

ساعات کاری

 دوشنبه تا شنبه 10:00 الی 17:30. یکشنبه ها تعطیل است.

هزینه بلیط

500 درام

رستوران Sherep

رستوران شرپ که در کنار میدان جمهوری قرار دارد، دارای آشپزخانه اوپن زیبا و نانوایی لواش واقعی ارمنی است. اگر از خیابان امیریان به سمت میدان می روید، نمی توانید آن را به عنوان یکی از جاذبه های دیدنی ایروان که خوشمزه ترین غذاها را دارد، از دست بدهید. فرآیند پخت نان شما را مجذوب می‌کند تا یکی از بهترین وعده‌های غذایی در ایروان، از غذاهای قدیمی ارمنی گرفته تا تلفیقی غذاهای بین‌المللی را امتحان کنید. رستوران بعد از کار و آخر هفته ها بسیار شلوغ است، بنابراین توصیه می کنیم میز را از قبل رزرو کنید یا در طول روز امتحان کنید.

آدرس

1 Amiryan St, Yerevan 0010

رستوران کمانچا

رستوران کمانچا مکانی عالی برای استراحت پس از قدم زدن در اطراف و کشف ایروان است. این رستوران دارای تراس فوق‌العاده‌ای دنج در پیاده‌رو است که در آن می‌توانید در طول فصل گرما با نوشیدنی‌های با طراوت خنک شوید و غذاهای باکیفیت عالی که از مواد اولیه محلی تازه تهیه شده است را امتحان کنید. شب ها کنسرت هایی با گروه های محلی و ژانرهای دیگر برگزار می شود.

آدرس

23 Tumanyan St, Yerevan

کافه Brew 1582

Brew 1582 با فضای داخلی زیبا و مدرن یکی از جدیدترین کافی شاپ های ایروان با خدمات عالی و کارکنان حرفه ای است. این کافه در نزدیکی Cascade واقع شده است و دارای یک تراس زیبا و دنج است که می توانید نه تنها از یک قهوه با کیفیت بالا بلکه یک شام یا صبحانه عالی در صبح لذت ببرید و از روی تراس به تماشای جاذبه های دیدنی ایروان بپردازید.

آدرس

1A Tamanyan St Yerevan, Armenia

کافه کنگ ایروان

Kong Yerevan

کنگ یک کافه مدرن است که در تلاش برای زیبا و راحت کردن فضا، هیچ جزئیاتی در آن نادیده گرفته نشده است تا چایی که به یکی از جاذبه های دیدنی ایروان تبدیل گشته.. کنگ که در یکی از بناهای تاریخی خیابان ابوویان قرار دارد، رویایی استوایی است که در مرکز شهر پنهان شده است. این کافه دارای یک تراس باز در طبقه اول و اتاق های استراحت غیر سیگاری در طبقه دوم است که می توانید انواع قهوه، غذاهای عالی آسیایی و بسیاری موارد دیگر را امتحان کنید.

آدرس

3/1 Abovyan Street Yerevan, Armenia 0010

کتابخانه میرزویان

کتابخانه میرزویان مکانی دوست داشتنی و از جاذبه های دیدنی ایروان برای مردم محلی و مسافران است. در این مکان اصیل با ایده های خلاقانه و مدرن روبرو می شوید. یک نقطه پنهان دیگر در مرکز ایروان، واقع در یک ساختمان معمولی قدیمی با یک حیاط خلوت کوچک جذاب. کتابخانه میرزویان اولین کتابخانه عکس در منطقه است که دوستداران عکاسی و کتاب عکس می توانند از آن بازدید کنند، کتاب های خود را مطالعه کنند یا کتاب اهدا کنند.

آدرس

10 Mher Mkrtchyan Street Yerevan, Armenia 0010

پولیگراف

پولیگراف یک فضای چند منظوره برای پلتفرم های توسعه هنر و موسیقی شهری است. این مرکز مدرن میزبان دی جی هایی از ارمنستان و فراتر از آن است که در حال آزمایش و تنوع ژانر موسیقی الکترونیک هستند.

آدرس

19a Koryun St, Yerevan 0009

پارک پیروزی

پارک پیروزی که در بالای آبشار قرار دارد، یادبودی از مشارکت ارمنستان در جنگ جهانی دوم بود. این پارک یک منطقه جنگلی بزرگ با شهربازی خاص خود و یک دریاچه مصنوعی با منظره خیره کننده جاذبه های دیدنی ایروان است. در اینجا مجسمه مادر ارمنستان را نیز می بینید که جایگزین مجسمه استالین شد که در سال 1950 پس از پیروزی آنها در جنگ بزرگ میهنی ساخته شد.

باغ گیاه شناسی ایروان

یک مکان زیبا و با طراوت برای یک پیاده روی طولانی، باغ گیاه شناسی ایروان کاملاً آرام است. گلخانه های متعددی در سرتاسر پارک وجود دارد که برخی از آنها برای عموم آزاد است. در داخل گلخانه ها می توانید نحوه پرورش گیاهان آن را مشاهده کنید و حتی مقداری را که برای فروش هستند خریداری کنید. این باغ بیش از 200 گونه گیاهی را در خود جای داده است که برخی از آنها بسیار کمیاب و در خطر انقراض هستند. این یک مکان محبوب برای عکس گرفتن برای تازه عروسان و یک مکان عالی برای پیک نیک برای خانواده ها و دوستان است.

آدرس

Acharyan St., 1 Building

ساعات کاری

دوشنبه تا یکشنبه 8:30 الی 22:30

هزینه بلیط

 300 درام

پارک عشاق

Lovers' Park

این پارک به دلیل محبوبیتی که در بین تازه عروسان دارد به پارک عاشقان معروف است. در روزهای یکشنبه می توانید زوج های زیادی را در حال عکس گرفتن ببینید. آبشارها، حوض‌ها و پل‌ها آن را به مکان مناسبی برای عکس‌ها تبدیل کرده است و وای‌فای رایگان یک امتیاز مثبت است. در داخل پارک، رستورانی وجود دارد که می توانید پس از بازدید جاذبه های دیدنی ایروان، از یک ناهار یا نوشیدنی های دلپذیر لذت ببرید.

آدرس

Bagramyan Marshal Ave 21

پارک انگلیسی

یکی از قدیمی ترین پارک های ایروان است که قدمت آن به دهه 1860 باز می گردد. در سال 1920 میزبان اولین مسابقه فوتبال در تاریخ مدرن ارمنستان بود. در حومه پارک انگلیسی، می توانید تئاتر آکادمیک ساندوکیان، سفارت فرانسه، سفارت ایتالیا و هتل بست وسترن کنگره را پیدا کنید.

پارک تومو

یکی از استثنایی ترین پارک های ایروان، پارک تومو، منظره ای کاملاً نفس گیر از شهر و تنگه ای دارد که بر فراز آن قرار دارد. برای رسیدن به پارک باید از پل کیفیان عبور کنید که به خودی خود منظره زیبایی از دو طرف دارد. این پارک که به ویژه در تابستان محبوب است، به طور قابل توجهی خنک تر از مرکز شهر است. در آنجا استراحت می‌کنید و فقط روی چمن‌ها دراز می‌کشید و نوشیدنی می‌نوشید، یا می‌توانید با دوستانتان ورزش کنید و از چیزهایی که پارک ارائه می‌کند لذت ببرید.

آدرس

16 Halabyan St

تنگه هرازدان

بهترین راه دسترسی به تنگه در انتهای جنوبی خیابان ماشتوتس است. شما باید در سمت ماشتوتس با اعداد فرد قدم بزنید، از گذرگاه زیرزمینی شماره 3 استفاده کنید و فقط به راه رفتن ادامه دهید تا به تراس برسید که در آن منظره ای از تنگه هرازدان، پل پیروزی و گاهی آرارات خواهید داشت. از آنجا، می‌توانید انتخاب کنید که چه مسیری را انتخاب کنید، اما کاوش در تنگه هرازدان قطعا یکی از بهترین کارها برای دیدن جاذبه های دیدنی ایروان است.

تونل ایروان به تنگه هرازدان

Yerevan tunnel

یک تونل مخفی ساخته شده از دوران شوروی، مرکز شهر ایروان را به تنگه سرسبز هرازدان با رودخانه و قنات قدیمی و ایستگاه راه آهن متصل می کند. این تونل مخفی به طول 480 متر از یک طرف به سمت دیگر است و هنگام قدم زدن در آن می توانید گرافیتی و نقاشی های دیواری را ببینید. این تونل از زیر منطقه قدیمی کوند می گذرد و طراحی نور زیگزاگی جالبی دارد و تجربه قدم زدن در آن در ایروان کار غیرعادی در بازدید این بخش از جاذبه های دیدنی ایروان است.

ایستگاه راه آهن کودکان

ایستگاه راه آهن کودکان ایروان، یکی از معدود راه‌آهن‌های مینیاتوری که با سه ایستگاه قطار باقی مانده است. قیمت بلیط کمتر از یک دلار است. طول مسیر 2 کیلومتر است و هر 15 دقیقه یکبار حرکت می کند. این مکان بیش از 80 سال پیش ساخته شده است و اکنون دارای یک باغ زیبا، اتاق بازی و قطارهای جدید است. با وجود اینکه برای کودکان در نظر گرفته شده است، بازدید از این بخش منحصر به فرد یکی از جاذبه های دیدنی ایروان برای همه سنین است. ایستگاه راه آهن قدیمی زمانی احیا شد که جشنواره محبوب موسیقی الکترونیک ارواکان میزبان جشنواره بزرگی در تنگه هرازدان بود و یکی از مکان های اصلی این ایستگاه قطار بود.

زیپ لاین ایروان

زیپ لاین ایروان طولانی ترین زیپ لاین در ارمنستان است. از تنگه خیره کننده هرازدان می گذرد و از زیر پل در ارتفاع 90 متری می گذرد. طولانی ترین خط زیپ لاین ایروان 870 متر و خط دوم 650 متر است. می توانید با سرعت 150 کیلومتر به پایین پرواز کنید و مناظر زیبای تنگه را که با هجوم آدرنالین همراه است نظاره کنید. اگر از ارتفاع نمی ترسید، لذتی را که این بخش از جاذبه های دیدنی ایروان ارائه می دهد با چشم اندازهای خیره کننده از تنگه زیبا و طبیعی را از دست ندهید.

آدرس

Arabkir, Papazyan st. 114/1 Yerevan, Armenia 0089

ساعات کاری

 تمام هفته 10:30 الی 19:30

هزینه بلیط

14000 درام

منطقه کند

منطقه کند یکی از سه محله اصلی قرن هفدهم و به معنای “تپه طولانی” ترجمه می شود، که به احتمال زیاد به دلیل موقعیت آن است. در زمان حکومت پارسیان، خانه ارامنه شد و به همین شکل باقی مانده است. شما می توانید انواع و سبک های مختلف سازه ها را در کند مشاهده کنید، زیرا در ادوار مختلف باقی مانده است. هنوز هم می توانید بقایای مسجد تافا باشی را ببینید، جایی که بسیاری از ارامنه در جریان نسل کشی 1915 در آن پنهان شده بودند.

کلیسای سنت هوهانس به لطف بازسازی های گسترده هنوز در محل اصلی خود است.  این محله ماهیتی بداهه دارد و از نظر برنامه ریزی شهری تا حدودی نامرتب به نظر می رسد، اما این سبب شده تا تبدیل به یکی از جاذبه های دیدنی ایروان گردد. بسیاری از ساکنان حتی آدرس خانه های خود را ندارند. در حال حاضر، ساخت و ساز در اطراف بناهای تاریخی وجود دارد.

سینمای روباز ایروانچ

Yerevan open air cinema

سینمای روباز یک فعالیت عالی برای زمانی است که تابستان فرا می رسد و آب و هوا نیاز به شب های بیرون دارد. این تئاتر در پشت سینمای مسکو است که زمانی کلیسای سنت پل و سنت پیتر در آن قرار داشت. این بنا در دوران شوروی ساخته شد، اما حتی پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، زمانی که کلیسا می خواست زمین را پس بگیرد، مخالفت شدید ایروانتسی ها وجود داشت. در حال حاضر، این آمفی‌تئاتر در طول جشنواره بین‌المللی فیلم زردآلو طلایی ایروان نمایش‌هایی را اجرا می‌کند و در تابستان به نمایش فیلم‌ها ادامه می‌دهد. دقیقاً در مرکز شهر قرار دارد و کافه ها و رستوران‌های زیادی در اطراف آن وجود دارد که می‌توانید قبل یا بعد از تماشای فیلم از این جاذبه های دیدنی ایروان دیدن کنید.

آدرس

Abovyan St., Building 18, Yerevan

ICA ایروان

موسسه هنرهای معاصر ایروان (ICA) مکانی برای توسعه و تولید پروژه های هنری است. این سازمانی است که توسعه اقتصاد هنر را در ارمنستان ترویج می‌کند، مجموعه‌های هنری، نمایشگاه‌ها و پروژه‌ها و برنامه‌های آموزشی در تئوری و آموزش هنر را در میان بسیاری از موارد دیگر سازمان‌دهی می‌کند. ICAشبکه ای را برای افراد و ایده های آنها فراهم می کند و از طریق مدرسه، پروژه و آزمایشگاه های تحقیقاتی ICA به منابع لازم برای کار در صحنه هنر معاصر دسترسی دارند. آنها گالری Karoyan و محل اقامت هنرمندان Nest را برای هنرمندان برجسته فراهم می کنند، جایی که هنرمندان محلی و بین المللی می توانند با یکدیگر ملاقات کنند و به تبادل نظر بپردازند.

این فضا به روی عموم باز است و شما می توانید در حین نوشیدن چای از باغ لذت ببرید یا مکانی آرام برای انجام برخی کارها داشته باشید. آمدن به اینجا راهی عالی برای ملاقات با افراد با پیشینه ها و حرفه های مختلف و تبادل ایده ها و پروژه ها است. پر از ساکنان هنر است، بنابراین همیشه شانس ملاقات با فرد جالب در یکی از جاذبه های دیدنی ایروان وجود دارد.

آدرس

Fizkulturnikneri, Aygestan 5th street

Books 1512 Old Bookstore

در نزدیکی ساختمان ماتناداران، کتابفروشی به نام Books 1512 وجود دارد. از بیرون آنقدرها خاص به نظر نمی رسد، اما در داخل جواهری پنهان دارد. این کتابفروشی فضای داخلی زیبا و به خوبی حفظ شده دارد که در دهه 1940 ساخته شده است. این کتابفروشی قدیمی یکی از جاذبه های دیدنی ایروان است که در آن می توانید کتاب هایی درباره ارمنستان به زبان های مختلف و همچنین بسیاری از کتاب های جالب دیگر بخرید.

آدرس

45 Mesrop Mashtots Ave

موزه سرگئی پاراجانف

سرگئی پاراجانوف کارگردان و هنرمند مطرح سینمای جهان با سبکی منحصر به فرد است که مورد ستایش معاصرانش قرار گرفته است. این موزه در سال 1988 تاسیس شد، اما به دلیل تاخیر در ساخت تا سال 1991 افتتاح نشد. موزه ابتدا حدود 600 دارایی سرگئی، از کلاژ، طراحی، طرح فیلم و مبلمان را در خود جای داده بود. در حال حاضر، بیش از 1500 قطعه شامل وسایل شخصی پاراجانف، هدایایی از دوستان و نامه‌های دیگر چهره‌های برجسته فرهنگی نیز دارد. در یک سالن جداگانه نقاشی ها و کلاژهای او در زندان است که چندین سال در آنجا گذرانده است. این موزه 64 نمایشگاه در بیش از 30 کشور جهان برگزار کرده است و یکی از محبوب ترین جاذبه های دیدنی ایروان است.

آدرس

Dzoragyugh 1st St, Yerevan

فروشگاه هنر در رستوران دالان

در ورودی این رستوران زیبا یک فروشگاه سوغاتی قرار دارد که مجموعه ای از آثار هنری زیبا و محلی را در خود جای داده است. چه توریست باشید و چه محلی، نمی‌توانید از خرید کل فروشگاه خودداری کنید. دالان، جواهرات کاملاً زیبایی دارد که در مرکز مغازه به نمایش گذاشته شده و سوغاتی های عالی که دیوارها را پوشانده اند. بیشتر اقلام قطعاتی هستند که توسط استادان حرفه خود ساخته شده اند. ساخته شده از خاک رس، چوب، چرم، یا فلز، هر قطعه به تنهایی به عنوان جاذبه های دیدنی ایروان منحصر به فرد است.

آدرس

12 Abovyan St, Yerevan

موزه فرش مگریان

Megrian Carpet Museum

خانواده مگریان که اصالتاً ارمنستانی بودند اما بعداً به نیویورک نقل مکان کردند، بیش از 100 سال است که در تجارت فرش هستند. آنها یک جزء کلیدی برای احیای این هنر سنتی پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی بودند. آنها در ابتدا بر فروش فرش متمرکز بودند، اما بعداً هنر مرمت عتیقه های موجود را آموختند. با کمیاب تر شدن فرش های عتیقه، آنها شروع به توسعه مهارت تولید فرش های خود کردند. آنها شروع به کپی رایت برای طرح های خود کردند تا شخصیت خود را مشخص کنند. فرش های آنها که از شاهکارهای جاذبه های دیدنی ایروان هستند، اکنون در چندین کشور از جمله مصر، ارمنستان، رومانی، افغانستان، پاکستان و چین با بیش از 22 کارخانه در ارمنستان تولید می شود.

آدرس

9 Madoyan Street, Yerevan

رستوران مخفی Gayane

در Gayane’s آنها یک منوی فصلی خوشمزه را با قیمت های مقرون به صرفه ارائه می دهند. این رستوران یک مکان توریستی محبوب برای علاقمندان به جاذبه های دیدنی ایروان است، حتی اگر همه نمی دانند کجا واقع شده است. بهترین راه برای رسیدن به رستوران این است که وارد طاق شماره 33 در خیابان تومانیان شوید و به سمت راست بروید تا به دروازه سبز رنگ سمت چپ خود برسید.

آدرس

35b Tumanyan street, Yerevan

فروشگاه 5Concept

یکی از جالب ترین مکان ها برای خرید در ایروان، 5Concept است، یک فروشگاه مفهومی رنگارنگ که در تبلیغ محصولات طراحان محلی تخصص دارد.مجموعه‌ای از اقلام منحصربه‌فرد را در داخل مغازه پیدا خواهید کرد، از کفش‌های طراحی شده از Ellasi گرفته تا جوراب‌های پرزرق و برق از Art Socks، یک برند محلی که طرح‌هایی بر روی جوراب‌ها با الهام از هنر ارمنی و هنرمندان دیگر از سراسر جهان ایجاد می‌کند. اگر به خرید طراحان محلی علاقه دارید، حتماً در 5concept توقف کنید تا در یکی دیگر از جاذبه های دیدنی ایروان ساعت ها شگفت زده قدم بزنید.

Prime Casual Wear

Prime Casual Wear

یکی دیگر از جاذبه های دیدنی ایروان با طرح‌های غیررسمی و ارمنی‌تر Prime Casual Wear است. آنها دو مکان دارند (یکی که به تازگی در نزدیکی ایستگاه مترو Yeritasardakan افتتاح شد) و یک فروشگاه آنلاین که طرح های جالب را با قیمت های مقرون به صرفه به فروش می رساند. Primeیک مکان عالی برای برداشتن تعدادی لباس برای سفر است. طرح های آنها بسیار ارمنی است و پارچه نسبت به قیمتش با کیفیت است.

آدرس

67/2 Hanrapetutyan St in Yerevan

معبد گارنی

معبد گارنی تنها معبد بت پرستی است که امروزه در ارمنستان و در کل منطقه قفقاز وجود دارد. این معبد که تنها 40 دقیقه با ایروان در منطقه کوتایک فاصله دارد، در سال 1 پس از میلاد به عنوان خانه تابستانی پادشاه، درست در لبه تنگه خیره کننده آزات ساخته شد. روستای گارنی خود مکانی فوق العاده برای امتحان غذاهای ارمنی در رستوران های محلی، پیاده روی در تنگه بر روی سنگ های آتشفشانی قدیمی و عکاسی از مناظر شگفت انگیز در جاذبه های دیدنی ایروان است.

صومعه گغارد

پانزده دقیقه دورتر از معبد گارنی، می توانید از یک سایت منحصر به فرد میراث جهانی یونسکو در بین جاذبه های دیدنی ایروان، مجموعه صومعه گغارد دیدن کنید. جاده منتهی به صومعه گغارد خیره کننده است. این صومعه به دلیل معماری بسیار منحصر به فرد و پیچیده اش در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. نیمی از مجموعه صومعه گغارد در واقع در صخره عظیم پشت آن حفر شده است و با ورود متوجه خواهید شد که اندازه داخلی از نظر بصری با اندازه بیرونی درک شده مطابقت ندارد.

خور ویراپ

Khor Virap

یکی از بزرگترین نمادهای مسیحیت در ارمنستان، به غیر از اچمیادزین، صومعه خور ویراپ است. خور ویراپ، که به معنای سیاه چال عمیق است، قبلاً یک زندان سلطنتی بوده است که در آن گریگوری روشنگر توسط تیریدات سوم در زیر زمین حبس شده بود. خور ویراپ در دره خیره کننده آرارات در مقابل کوه آرارات واقع شده است. در اینجا می توانید کلیسای خور ویراپ را کشف کنید، به سیاه چال نمادین بروید و طبیعت زیبای اطراف را کشف کنید زیرا یکی از بهترین جاذبه های دیدنی ایروان در استان آرارات است.

دریاچه سوان

سوان بزرگترین دریاچه آب شیرین در تمام قفقاز با کلیساهای باستانی، جزایر، رستوران های کنار دریاچه و اکوسیستم شگفت انگیز است. دریاچه سوان تنها یک ساعت با ایروان فاصله دارد و دسترسی به آن با ماشین بسیار آسان است. دریاچه سوان که به “مروارید آبی ارمنستان” معروف است، در تمام طول سال حتی در زمستان میزبان گردشگران و مردم محلی برای بازدید از زیباترین جاذبه های دیدنی ایروان است. پربازدیدترین مکان، شبه جزیره سوان است که دارای دو کلیسای باستانی است. می توانید در حالی که از منظره شگفت انگیز دریاچه و کوه های اطراف لذت ببرید، به آن ها بروید.

در پایان

مردم در ارمنستان بسیار دوستانه هستند، با این حال، تعداد بسیار کمی انگلیسی صحبت می کنند. اگر کمی زبان روسی می دانید این یک مزیت بزرگ است، زیرا تقریباً همه افراد در ارمنستان روسی صحبت می کنند. ایروان تعداد زیادی کافه با تراس دارد و مردم واقعاً دوست دارند لباس بپوشند و عالی به نظر برسند و همچنین در این کافه ها بنشینند و استراحت کنند و با گردشگرانی که برای بازدید از جاذبه های دیدنی ایروان به این شهر سفر کرده اند، ارتباط بگیرند. از آنجایی که ایروان زمستان های نسبتا سردی دارد، سعی کنید تا رزرو بلیط هواپیما تهران ایروان را برای آوریل تا ژوئن و سپتامبر تا اکتبر انجام دهید.

نظرات کاربران