کلیسای گغارت در ارمنستان

کلیسای گغارت در کشور ارمنستان واقع شده است و تعدادی کلیسا و مقبره مختلف را شامل می‌شود. اکثر این بناهای تاریخی به شکل سنگ‌ها و صخره‌های تراش خورده‌‌ای هستند که اوج هنر و معماری ارمنستان را در قرون وسطی به نمایش می‌گذارند. این ساختمان‌های با ارزش مذهبی تاریخی در میان یک محوطه و منظره طبیعی بسیار قرار گرفته‌اند. دره‌ای که این کلیسا در آن قرار دارد، با نام دره «آزت» شناخته می‌شود که در قسمت ورودی آن، صخره‌هایی سر به فلک کشیده وجود دارند. با توجه به این که کشور ارمنستان نخستین کشوری بود که به دین مسیحیت ایمان آورد و آن را به رسمیت شناخت، وجود کلیساهای متعدد در این کشور یک مسئله عجیب و دور از ذهن نیست؛ اما کلیسای گغارت به نحوی یکی از کلیساهای خاص این کشور محسوب می‌شود که بازدید از آن می‌تواند شما را در طول سفرتان به ارمنستان به وجد بیاورد. برای آشنایی بیشتر با کلیسای گغارت توصیه می‌کنیم که تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

رزرو تور اروپا
کلیسای گغارت در ارمنستان

معنی واژه گغارت

گغارت به معنای نیزه است و نام گذاری این محل به کلیسای گغارت، به زخمی شدن حضرت عیسی با نیزه باز می‌گردد. نیزه‌ای در این مجموعه نگهداری می‌شود که گفته می‌شود در زمان مصلوب شدن حضرت عیسی، او را با این نیزه زخمی کردند تا از زنده بودن او مطمئن شوند.

آن چه که درباره کلیسای گغارت باید بدانید

همان طور که گفتیم، مجموعه کلیساها و مقبره‌های کلیسای گغارت در یک دره قرار دارند. صخره‌های بلندی که در قسمت‌های اطراف این دره سر به فلک کشیده‌اند، همانند یک دیوار دفاعی این کلیسا را حفظ می‌کنند. گفته می‌شود که قدمت هر یک از بناهای تاریخی موجود در این منطقه به یک دوره زمانی خاص بر می‌گردد و آن‌‌ها از قرن 4 تا 13 قدمت دارند. بناهای اولیه از طریق سنگ تراشی ایجاد شده‌اند و به همین علت، شما می‌توانید آن‌ها به شکل صومعه‌هایی در دل غار ببینید. این کلیسا در زمان زاکاریان بنا شد؛ اما بعدها پروشیان این ملک را خریداری کرده و در آن کلیسا ساختند. صومعه اصلی این مجموعه در زمان سنت گریگوری روشنگر و در آغاز قرن چهاردهم پس از پذیرش دین مسیحی در ارمنستان بنا شد. معماری‌های اصلی این قسمت در قرن سیزدهم تکمیل شد که ان مجموعه در آن زمان شامل کلیسای جامع، کلیساهای سنگی شرقی و غربی، مقبره خانوادگی شاهزاده پروشین، معبد پاپاک و روزوکان و تعداد زیادی اتاقک و صلیب‌های سنگی تراش خورده بود.

پاسپورت دومینیکا
کلیسای گغارت

بیشتر راهبان این مجموعه در سلول‌های ساخته شده در دیواره‌های دفاعی زندگی می‌کرده‌اند. در این مجموعه، شما می‌توانید کتیبه‌های مختلفی را با حکاکی‌های قدیمی ببنید که قدمت قدیمی‌ترین آن‌ها به سال‌های 1177 و 1181 میلادی برمی‌گردد. بعدها در قرن 17ام، ساخت و سازهایمسکونی در این محل انجام شد. کلیسای گغارت ارمنستان یک مجموعه مذهبی و فرهنگی به جای مانده از قرون وسطی است که قسمت‌هایی از جمله مدرسه، کتابخانه، اتاقک‌های روحانیون و… را شامل می‌شود. از جمله اشیا تاریخی که در این مجموعه نگهداری می‌شوند، می‌توان به نیزه‌ای که گفته می‌شود حضرت عیسی مسیح به وسیله آن زخمی شده است اشاره کرد.

ارزش تاریخی و تمامیت کلیسای گغارت ارمنستان

کلیسای گغارت با توجه به وجود کلیساها و مقبره‌های مهم سنگی و صخره‌ای به عنوان یک نمونه تاریخی از معماری بی‌نظیر ارمنیان در قرون وسطی شناخته می‌شود. معماری‌های این دوره و ابتکارات آن، گامی بزرگ و مهم برای پیشرفت‌های این منطقه در آینده بود. مجموعه گغارت در یک منطقه دور افتاده با زیبای‌های طبیعی حیرت‌انگیز واقع شده است که تا به امروز به خوبی از آن مراقبت شده است. از قرون وسطی تا کنون، کتیبه و سنگ نوشته‌های موجود در این مجموعه به خوبی حفظ شده و تغییرات قابل توجهی در آن‌ها ایجاد نشده است. در سال 1986، تصمیم بر آن شد که این منطقه مورد حفاظت قرار گیرد تا از ایجاد هر گونه توسعه و تغییر در آن جلوگیری به عمل بیاید. البته عواملی طبیعی مانند قرار گرفتن کلیسای گغارت در منطقه‌ای زلزله خیز، آلودگی‌های محیطی اطراف، مسیر گردشگری فعال، خطر لغزش سنگ‌ها و… از عواملی هستند که نمی‌توان با آن‌ها مقابله کرد و ممکن است این مجموعه ارزشمند را دچار آسیب کنند.

کلیسای گغارت در ارمنستان

چند نکته جالب درباره کلیسای گغارت

ساخت این کلیسا که در 35 کیلومتری جنوب ایروان قرار دارد، 10 سال به طول انجامید. یک باور جالب در میان مردم بومی این منطقه در رابطه با کلیسای گغارت وجود دارد که بیان می‌کند شما با پرتاب چند سنگ در تو رفتگی جلوی درب این کلیسا می‌توانید یک آرزوی خود را برآورده کنید. بر این اساس، شما باید 7 سنگ را به سوی این فرو رفتگی پرتاب کنید. چنان چه 3 تا از این سنگ‌ها به طور موفق در این فرو رفتگی قرار بگیرند، آرزوی شما برآورده خواهد شد. از دیگر اعتقادات مردم این منطقه می‌توان به اعتقادی که در رابطه با چشمه‌ای واقع در ابتدای این کلیسا دارند اشاره کرد. به گفته آن‌ها، شما با پاشیدن آب این چشمه به صورت خود می‌توانید چهره‌تان را زیبا و جوان نگه دارید. جالب است بدانید که در قسمت خارجی این کلیسا، محل‌هایی برای قربانی وجود دارد.

سوغات گغارت

جالب است بدانید که در منطقه گغارت امکان خرید و تهیه سوغاتی برای شما وجود دارد و شما می‌توانید در صورت علاقه، سوغاتی این منطقه؛ یعنی نان گردویی و مربا را خریداری کنید.

خلاصه مقاله و نتیجه گیریااا

در این مقاله در رابطه با یکی از جاذبه‌های دیدنی کشور ارمنستان به نام کلیسای گغارت با شما صحبت کردیم. همان طور که می‌دانید، کشور ارمنستان کشوری با تاریخ غنی و تمدنی قدیمی است که اماکن دیدنی و تاریخی زیادی را در خود جای داده است. البته طبیعت زیبا و دیدنی این کشور را نمی‌توان نادیده گرفت و می‌توان گفت که ارمنستان می‌تواند یک مقصد تفریحی عالی برای دوستداران طبیعت باشد. بازدید از کلیسای گغارت در حین به نمایش گذاشتن تاریخ غنی ارمنستان، امکان گردش در طبیعتی بکر و زیبا را برای شما فراهم می‌کند. همچنین اگر به معماری علاقه‌مند باشید، می‌توانید معماری زیبا و بی‌نظیر ارمنستان در قرون وسطی را در این مجموعه نظاره‌گر باشید. حال سوال ما از شما این است که آیا تا به حال از این مکان تاریخی باستانی دیدن کرده‌اید؟ اگر پاسخ شما مثبت است، چه چیزی در این مجموعه توجه شما را جلب کرد و بیشتر از همه برای شما جالب بود؟

نظرات کاربران