28 مهر 1400
جهانگردی

تعداد و نام و معرفی فرودگاه های ارمنستان

ارمنستان بین دریای سیاه و دریای خزر قفقاز واقع شده و شما میتوانید از طریق تهیه ی بلیط هواپیما به مقصد جذاب سفر کنید.
و در جنوب کوه‌هایی وجود دارد که آنجا ارمنستان است. این کشور از نظر اندازه با بلژیک قابل مقایسه است اما جمعیت بسیار کمتری (3 میلیون نفر) دارد. ارمنستان گردشگران کمی داشت اما در سال‌های اخیر تعداد گردشگران بسیار افزایش یافته است. مطابق با این وضعیت طی دو سال آینده پیش‌بینی می‌شود که تعداد گردشگران در آینده بیشتر خواهد شد و تغییر خواهد کرد. ارمنستان یکی از قدیمی‌ترین کشورها در جهان است و به همین دلیل آثار تاریخی بسیاری را می‌توان در آن پیدا کرد. ایروان پایتخت این کشور و یک مقصد سفر عالی در اروپا است. در مرکز این شهر، ساختمان‌های زیبا با طراحی‌های به‌روزی پیدا خواهید کرد. یکی دیگر از مورادی که در ارمنستان مورد توجه قرار گرفته است، فرودگاه‌های آن است؛ در این مطلب ما به بررسی فرودگاه های ارمنستان و معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

رزرو تور اروپا
فرودگاه بین المللی زوارتنوتس

۱ – فرودگاه بین المللی زوارتنوتس


فرودگاه بین‌المللی زوارتنوتس یکی از بهترین فرودگاه های ارمنستان است که در 15 کیلومتری غرب ایروان، پایتخت ارمنستان واقع شده. این فرودگاه به عنوان اصلی‌ترین فرودگاه بین‌المللی ارمنستان عمل می‌کند و قطب اصلی حمل‌ونقل بین‌المللی ایروان است. این فرودگاه یکی از شلوغ‌ترین فرودگاه های ارمنستان است. فرودگاه زوارتنوتس در سال 1961 افتتاح شد و در دهه 1980 با توسعه منطقه ترمینال جدید، به منظور پاسخگویی به تقاضای داخلی برای ترافیک در اتحاد جماهیر شوروی، مورد بازسازی قرار گرفت. هنگامی که ارمنستان در دهه 1990 استقلال خود را از اتحاد جماهیر شوروی اعلام کرد، رشد محموله‌های حمل‌ونقل منجر به ساخت یک ترمینال باری جدید در سال 1998 شد که می‌تواند سالانه حدود 100000 تن بار را تحمل کند. این فرودگاه توانایی پذیرش هواپیماها مختلفی را دارد و شامل هواپیماهای آنتونوف An-225 ، بوئینگ 747-400 و ایرباس A380 می‌شود. فرودگاه بین‌المللی زوارتنوتس اخیراً یک سیستم نمایش اطلاعات جدید پرواز(FIDS) ، یک سیستم جدید شناسایی خودکار و بیومتریک برای چک کردن چمدان و کنترل مسافر و همچنین نصب 150 دوربین نظارتی از طریق فرودگاه را اجرا کرده است. در دسامبر 2019 ، جابه‌جایی سالانه مسافران در فرودگاه بین‌المللی زوارتنوتس برای اولین بار در تاریخ ارمنستان از 3 میلیون مسافر فراتر رفت. در ادامه به معرفی سایر فرودگاه های ارمنستان می‌پردازیم.

فرودگاه شیراک


۲ – فرودگاه شیراک


دومین فرودگاه در بین فرودگاه های ارمنستان فرودگاه شیراک است. فرودگاه شیراک در سال 1961 افتتاح شد و بعد از فرودگاه بین‌المللی زوارتنوتس ایروان دومین فرودگاه بزرگ کشور است. ترمینال فرودگاه در سال 1982 توسط معماران «لوون کریستوفوریان» و «روبن آسراتیان» ساخته شد. با این حال، بعد از زلزله در سال 1988، فرودگاه تا حد زیادی از کار افتاد و عملاً بلا استفاده شد تا این که در سال 2004 بخشی از آن مور بازسازی قرار گرفت. در آغاز سال 2006، ارمنستان اهمیت داشتن فرودگاه دوم را احساس کرد، در حالی که شرایط نامساعد جوی باعث می‌شد بسیاری از پروازها از فرودگاه بین‌المللی Zvartnots ایروان به فرودگاه شیراک گیومری هدایت شوند. سیستم‌های جدید راداری که امکان شناسایی هواپیما در شعاع 400 کیلومتری را دارند، در سال 2006 نصب شدند. در سال 2007، باند مورد بازسازی اساسی قرار گرفت و به طور کامل آسفالت شد. از آن زمان یک سیستم جدید سیگنال نوری IDMAN فنلاندی نصب شده است و کارهای تعمیراتی در سطح شیب‌دار انجام شده و تجهیزات مخصوص حمل‌ونقل زمینی وارد شده است. در سال 2007 اداره کل هواپیمایی کشوری دولت ارمنستان مجوز فرودگاه کلاس اول ICAO را به فرودگاه شیراک اعطا کرد. در حال حاضر یک سالن ورودی تازه در حال ساخت است و انتظار می‌رود تا ژوئن 2021 افتتاح شود. این فرودگاه همچنین به برج کنترل ترافیک هوایی جدید و اتاق شوفاژ جدیدی مجهز است که هر دو در قالب پروژه تجدید بنا شده‌اند. این فرودگاه بعد از امنیت دارای یک فروشگاه بدون عوارض Dufry است.

 فرودگاه سیونیک


۳ – فرودگاه سیونیک


سومین فرودگاه در بین فرودگاه های ارمنستان، فرودگاه سیونیک است. فرودگاه سیونیک ارمنستان در 4 کیلومتری (2.5 مایل) شرق کاپان، ششمین شهر بزرگ ارمنستان و بزرگترین شهر در استان سیونیک واقع شده است. در تاریخ 5 دسامبر سال 2020 ، کمیته هواپیمایی کشوری ارمنستان اعلام کرد که بازسازی فرودگاه به پایان رسیده و پروازهای بین کاپان و ایروان در آینده نزدیک آغاز می‌شود. فرودگاه سیونیک در مقایسه با پنج ساعت رانندگی فقط در 40 دقیقه پرواز امکان مسافرت بین کاپان و ایروان را برای شما فراهم خواهد کرد به همین دلیل یکی به عنوان یکی ار پرکاربرترین فرودگاه های ارمنستان شناخته می‌شود؛ همچنین به جوامع دیگر جنوب ارمنستان نیز پرواز خواهد کرد. این فرودگاه در ابتدا به عنوان یک باند هوایی در دهه 1940 آغاز به کار کرد و پروازهای گاه به گاه توسط هواپیماهای آنتونوف 2 شوروی انجام می‌شد. با این وجود فقط در سال 1972 با شروع برنامه‌ریزی پروازهای هوایی به طور رسمی افتتاح شد. در ژوئیه سال 1971، تصمیم گرفته شد که شهر کاپان به یک پرواز به پایتخت، ایروان نیاز خواهد داشت. با این حال، به دلیل موقعیت چالش برانگیز کپان، موقعیت مکانی بسیار خطرناک ارزیابی شده و کل طرح لغو شد. پس از مذاکره با مقامات شوروی و حزب کمونیست، توافق شد که یک هواپیمای ایلیوشین ایل -14 برای آزمایش میدان هوایی ارسال شود. در ماه‌های بعدی، تغییرات جزئی در باند فرودگاه و نصب تجهیزات رادیویی اعمال شد، به این ترتیب میدان هوایی با استانداردهای ایمنی بالاتری به عنوان یکی از اصلی‌ترین فرودگاه های ارمنستان قابل بهره‌برداری قرار گرفت. در اواسط سال 1972، خدمات برنامه‌ریزی شده بین ایروان و کاپان آغاز شد. کلیه پروازها توسط هواپیماهای Yak-40 انجام می‌شد. عملیات در فرودگاه کاپان کاملاً چالش برانگیز بود، زیرا رویکرد منتشر شده این بود که هواپیماها باید به دره رودخانه Voghji در نزدیکی پرواز کنند، از زیر ابرها پایین آمده و به سمت چپ بپیچند و در باند قرار گیرند. با این حال، این مانعی برای عملیات ایجاد نکرد و فرودگاه کاپان حتی در بعضی مواقع 10-12 پرواز روزانه را شاهد بود. به دنبال فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در اوایل دهه 1990 و پس از آن جنگ قره باغ، فرودگاه کاپان خراب شد. بعد از جنگ 2020 قره باغ فرودگاه در سمت ارمنستان باقی مانده است، اما نزدیکتر به مرزی است که نیروهای ارمنی و آذری را از هم جدا می کند.

فرودگاه های ارمنستان عبارت بودند از فرودگاه بین المللی زوارتنوتس، فرودگاه شیراک و فرودگاه سیونیک؛ البته لازم به ذکر است که فرودگاه‌های دیگری نیز کشور ارمنستان دارد. اما بزرگترین و معروف ترین فرودگاه های ارمنستان را به طور کلی مورد بررسی قرار دادیم. نظر شما درباره فرودگاه های ارمنستان چیست؟ ایا تجربه سفر به ارمنستان را داشته‌اید؟ شما می‌توانید نظرات خود را درباره امکانات فرودگاه های ارمنستان با ما به اشتراک بگذارید.

پاسپورت دومینیکا
 

نظرات کاربران