دریاچه سوان ارمنستان

دریاچه سوان ارمنستان در شمال شرقی ارتفاعات این کشور و در منطقه «گغارنیک» قرار دارد و به عنوان یکی از 3 بزرگترین و قدیمی‌ترین دریاچه‌های کشور ارمنستان در نظر گرفته شده است. به همین دلیل آن را چشم‌های آبی ارمنستان نامیده‌اند. این دریاچه توسط گغام، واردنیس، پمبک، سوان و رشته کوه آرگونی احاطه شده است. زیبای آبی ارمنستان در ارتفاع 1900 متری سطح دریا است و سطح کلی منطقه حدود 500 کیلومتر مربع برآورد شده است.

دریاچه سوان ارمنستان

سوان یکی از بزرگترین دریاچه‌های مرتفع شیرین در قفقاز است که 28 رودخانه به داخل آن جریان دارد. در قرن سوم توسط محققین این ارزیابی انجام شد و نوع ماهی نادر و بومی که ایشکان نامیده می‌شود در این دریاچه وجود دارد.

«ایشکان» که در زبان انگلیسی قزل‌آلا نامیده می‌شود دارای 4 نوع است: ماهی قرمز که در حال انقراض است و در کتاب قرمز ثبت شده است و دیگر گونه های آن «سیگ» و «کاگاک» هستند، ذکر این نکته ضروری است که در برخی سایت ها به ماهی «زرد پر» نیز اشاره شده است.

دیدنی‌های دریاچه سوان ارمنستان

دیدنی‌های دریاچه سوان ارمنستان

دریاچه سوان ارمنستان دارای دو قسمت غیر مساوی است که بزرگ و کوچک نامیده می‌شوند. در قسمت شمال غربی شبه‌جزیره‌ای قرار دارد که به دلیل وجود صومعه قرون وسطایی و چلیپاسنگ آن مشهور شده است و صومعه «سواناوانک» که روی شبه جزیره قرار گرفته.

همه کلیساها و صومعه‌ها بعد از پذیرش مسیحیت ساخته شدند و «گریگوری» اولین موسس دو کلیسای «سنت هاروتین» و «سنت کاراپیت» بود. صومعه شامل کلیسای کاراپت، سنت آریوکلات و بقایای خانه و حیاط خانه سنت هاروتین است. از داخل این صومعه، دریاچه سوان ارمنستان منظره زیبا و چشم‌نوازی دارد.

همچنین یک کلیسای کوچک با نام «مشتوتسنر» وجود دارد که جایگاه مقدس و قدیمی به شمار می‌آید. این کلیسا در قرن نهم تاسیس شده و موسس آن «مشتونس اگواردتسی» است و نام کلیسا براساس وی نام‌گذاری شده است.

«مشتوتس» برای مردم محلی خیلی مقدس بوده؛ چرا که بر این باور بودند که بهار تازه‌ای را از کوه‌ها به حرکت در می‌آورد و قدرت و خاصیت شفابخش و درمانی دارد. اگر به دریاچه فلورا و فانا علاقه‌مند هستید می‌توانید از موزه تاریخی طبیعی سوان دیدن کنید؛ جایی که تمام چیزهای دیدنی و مفید را درباره این مکان فوق‌العاده یاد خواهید گرفت و توسط زیست بوم و هم چنین ابزارآلات خانگی و کاری قدیمی و باستانی احاطه شده است.

دیگر مکان جذاب برای بازدیدکنندگان دریاچه سوان ارمنستان، باغ «بوتانیکال» است که در ارتفاع 2000 متری قرار دارد و بیشتر از 450 گونه گیاهی و 500 گونه درختی را شامل می‌شود.

دیدنی‌های دریاچه سوان ارمنستان در فصول مختلف

امکانات دریاچه سوان ارمنستان

سوان، بزرگ‌ترین دریاچه ارمنستان و یکی از مقاصد پربازدید و گردشگری توریستی ارمنستان است. سواحل در نزدیکی هتل‌ها قرار دارند و اقامتگاه‌های خانگی، شخصی هستند. همچنین 2 ساحل عمومی در وردی قرار دارد که برای عموم جهت پیک نیک رفتن و بازدید از نمایشگاه‌های روباز، رایگان است.

همچنین از موارد جذاب دیگر در ارمنستان، وجود تفریحاتی مانند اسکی روی آب و کارتینگ است که به صورت حرفه‌ای در ارمنستان انجام می‌گیرد.

دریاچه سوان ارمنستان جایی است که می‌توانید با خیال راحت استراحت و ریلکس کنید و دوش آفتاب بگیرید. همچنین از مکان‌های تاریخی آن دیدن کنید با این حال خدمات دیگری چون تنیس، والیبال، کشتی سواری و… توسط تورها قابل اجرا است. در ادامه با پاسخ دادن به سوالاتی خواهیم پرداخت که ممکن است برای شما درباره دریاچه سوان ارمنستان پیش امده باشد.

امکانات دریاچه سوان ارمنستان

سوال‌های متداول درباره دریاچه سوان ارمنستان

  • آیا می توان در دریاچه سوان ارمنستان شنا کرد؟

فعالیت‌ها و تفریحات آبی زیادی در دریاچه سوان ارمنستان انجام می‌گیرد؛ به گونه‌ای که می‌توانید در آب‌های آبی خنک دریاچه شنا کنید، در سواحل آن دوش آفتاب بگیرید، جت اسکی و بادبانی کنید. اگر کنجکاو و علاقه‌مند به قسمت‌های دیگر دریاچه هستید، قایق سواری گزینه مناسبی برای این تجربه خواهد بود.

امکانات دریاچه سوان ارمنستان تفریحات آبی و شنا کردن
  • آیا دریاچه سوان ارمنستان نمکی است؟

دریاچه از لحاظ اقتصادی، فرهنگی، تفریحات و سرگرمی‌های آبی بسیار پرارزش است و با توجه به این که در فاصله 1900 متری از سطح دریا قرار دارد. به عنوان شبه جزیره شناخته شده و همچنین شامل 90 % ماهی و 80% خرچنگ است، 7/0 دهم درصد آن نمکی است.

  • سوان به چه معنی است و طول این دریچه چقدر است؟

نام سوان از دو کلمه ارمنی گرفته شده است: ( سو و آن)، سو: به معنی سیاه و آن: به معنی دریاچه است که به صورت دریاچه سیاه یا همان سوان نامگذاری شده است. طول این دریاچه 74 کلیومتر است.

  • آیا ارمنستان کشور امنی است؟

سطح جرم و جنایت در این کشور پایین است اما در بعضی موقعیت‌ها، جیب زنی، کیف قاپی، دزدی ماشین و سرقت از بریتانیایی‌ها و دیگر ملیت‌های خارجی اتفاق می‌افتد. اگرچه توریست‌ها و افراد خارجی مورد هدف نیستند ولی در همه زمان‌ها و در هر شرایطی باید هوشیارانه عمل کرد.

دریاچه سوان ارمنستان و فاصله با شهر
  • آیا سفر به ارمنستان گران و پرهزینه است؟

ارمنستان به عنوان یک مقصد گردشگری کاملا مقرون به‌صرفه و ایمن است و با وجود توریست‌های این کشور، شلوغ و پرازدحام نیس. مسافرخانه‌ها در ایروان ( پایتخت کشور ارمنستان) کمتر از 10 دلار در شب است و حتی گران‌ترین هتل‌ها هم در حدود 100 دلار هستند.

  • فاصله ی دریاچه سوان از ایروان چقدر است؟

دریاچه سوان ارمنستان تنها 60 کیلومتر از ایروان فاصله دارد و از نظر تماس با پایتخت کشور و شمار زیادی از آپشن‌های حمل‌ونقل عمومی و متفاوت است. بهترین روش برای مسافرت کردن به سمت دریاچه با مینی‌بوس از شمالی‌ترین قسمت ایستگاه اتوبوس است که هر 20 دقیقه یکبار حرکت می‌کند.

  • آیا برای سفر به ارمنستان ویزا نیاز می شود؟

برای رفتن به ارمنستان به یک پاسپورت معتبر نیاز پیدا می‌کنید و کسانی که قصد اقامت طولانی بیشتر از 180 روز در سال دارند، باید از وزارت امور خارجه ارمنستان اجازه اقامت بگیرند و لذت دیدن دریاچه سوان ارمنستان را کسب کنند.

ارمنستان

سخن پایانی

در این مطلب چشمان آبی ارمنستان را به شما معرفی کردیم. اگر تجربه سفر به دریاچه سوان ارمنستان را داشته‌اید کدام قسمت دیدنی و تفریحی آن را دوست داشته‌اید؟ خوشحال می‌شویم تجربه سفرتان را با ما به اشتراک بگذارید…

اگر عاشق دریاچه ها هستید؛ بخوانید درباره دریاچه های آنکارا! (لینک مقاله)

نظرات کاربران