zurich

همه چیز درباره فرودگاه زوریخ؛ از امکانات تا هتل های عالی!

اگر می‌خواهید تمثیلی از بهشت آسمانی را روی زمین مشاهده کنید، می‌توانید به زوریخ سفر کنید. البته شهر زوریخ تنها به دلیل طبیعت زیبایش شبیه بهشت نیست، بلکه بهترین شهر از نظر کیفیت زندگی و آرامش محسوب می‌شود. این شهر که بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهر سوئیس است، پایتخت فرهنگی این کشور هم به شمار می‌رود؛ به همین دلیل گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. البته، سفر به این شهر گران تمام خواهد شد اما، جاذبه‌ها و زیبایی‌های مثال زدنی زوریخ اینقدر زیاد است که ارزش هزینه کردن را دارد. مسافرانی که از طریق پرواز به این شهر سفر می‌کنند در وهله نخست از فرودگاه زوریخ بازدید می‌کنند و کمی از وقتشان را در این فرودگاه می‌گذرانند؛ به همین دلیل این نوشتار را به بررسی این فرودگاه اختصاص داده‌ایم.

اگر شما هم دوست دارید دامنه کوه‌های آلپ و بهشت اروپا را از نزدیک ببینید، بهتر است کمی بیشتر درباره فرودگاه زوریخ بدانید. 

معرفی فرودگاه زوریخ

فرودگاه زوریخ

فرودگاه بین‌المللی زوریخ که به فرودگاه کلوتن هم معروف است، اصلی‌ترین فرودگاه کشور سوئیس به شمار می‌رود و سوئیس ایرلاینز اکثر پرواز‌های خود را از طریق این فرودگاه انجام می‌دهد. این فرودگاه مدرن که بسیار شیک ساخته شده است، در مرحله اول توجه مسافران را به خود جلب می‌کند.

فرودگاه کلوتن هر روز ۱۲۰ پرواز به تمام دنیا انجام می‌دهد و فعالیت بیش از ۷۰ ایرلاین را پوشش می‌دهد. این فرودگاه ۱۳ کیلومتر با شمال شهر زوریخ فاصله دارد و هنگام فرود در باند آن مسافران از منظره دامنه رشته کوه‌های آلپ لذت می‌برند. لذت مسافران به همین منظره ختم نمی‌شود و زمانی که آن‌ها به فرودگاه می‌رسند از امکانات رفاهی و تسهیلات آن شگفت‌زده خواهند شد. مهندسین این فرودگاه به خوبی درک کرده‌اند که زوریخ قلب اقتصادی کشورشان است و به همین دلیل افراد زیادی برای مقاصد تجاری به این شهر مسافرت می‌کنند. از این رو، برای تجار و کارمندانی که برای تجارت و کار به این شهر آمده‌اند امکانات ویژه‌ای را ایجاد کرده‌اند.در ادامه بیشتر در مورد ترمینال‌های مسافربری، امکانات و هتل‌های نزدیک فرودگاه زوریخ صحبت می‌کنیم.

امکانات فرودگاه زوریخ

این فرودگاه امکانات بسیار زیادی دارد و اگر قرار باشد در سالن آن منتظر پرواز خود بمانید اصلاً خسته نخواهید شد.

دسترسی به اینترنت و کامپیوتر

دسترسی به اینترنت در این فرودگاه یکی از پیش‌ پا‌ افتاده ترین امکانات آن است. شما می‌توانید برای استفاده از و‌ای‌فای رایگان به شبکه زوریخ ایرپورت متصل شوید و بعد از اینکه کد اینترنت را دریافت کردید، از اینترنت لذت ببرید. البته برای اینکه کد را دریافت کنید باید سیم کارت بین‌المللی داشته باشید، در غیر اینصورت باید به باجه‌های مخصوص دریافت کد بروید و آن را پرینت بگیرید. زمان استفاده از اینترنت رایگان دو ساعت است و پس از آن باید برای هر یک ساعت مبلغی را پرداخت کنید. البته اگر زمان کافی دارید می‌توانید ۵ ساعت صبر کنید، کمی در فرودگاه چرخ بزنید و دوباره از دو ساعت اینترنت رایگان استفاده کنید.

اگر هم احتیاج دارید کاری را در کامپیوتر انجام دهید نگران نباشید، می‌توانید به باجه‌های مخصوص کامپیوتر در محوطه بروید و از اینترنت پرسرعت کامپیوتر استفاده کنید.

Airport

میز اطلاعات 

یکی از مزیت‌های فرودگاه زوریخ این است که مسافران در آن اصلاً سردرگم نخواهند شد، زیرا در نقاط مختلف فرودگاه و در هر سه ترمینال آن پنج میز اطلاعات قرار داده شده است که هر سوالی داشته باشید را به شما پاسخ می‌دهند و به جز آن می‌توانید از این قسمت برای کرایه دوچرخه یا خرید بلیط قطار و اتوبوس هم استفاده کنید.

صرافی 

اگر فراموش کرده‌اید که ارز کشور سوئیس را خریداری کنید، ابداً نگران نباشید. هم در داخل و هم در خارج ساختمان فرودگاه صرافی‌هایی وجود دارد که می‌توانید برای تبدیل کردن ارز از آن استفاده کنید. البته به جز این‌ها دستگاه‌های خودپرداز هم در اکثر نقاط فرودگاه به صورت ۲۴ ساعته قرار داده شده‌اند که می‌توانید برای تبدیل ارز از آن‌ها استفاده کنید.

امکانات فوق‌العاده دیگر فرودگاه زوریخ

  • فرودگاه زوریخ بسیار سرسبز و زیبا است و مناظر اطراف آن چشم هر بیننده‌ای را مسحور خودش می‌کند. اگر در زمان انتظارتان برای پرواز دوچرخه سواری کنید، از مناظر لذت بسیار زیادی خواهید برد.
  • در این فرودگاه تعداد زیادی رستوران، کافه و غرفه‌های فروش مواد غذایی فعالیت می‌کنند که می‌توانید غذا‌های هر قاره‌ای را در آن‌ها پیدا کنید، از پیتزا‌های ایتالیایی گرفته تا غذا‌های تند هندی و غذا‌های دریایی. البته حیف است که رستوران ایرانی در این فرودگاه وجود ندارد.
  • اگر می‌خواهید برای فامیل و دوست و آشنا سوغاتی بخرید به شما توصیه می‌کنم، خرید خود را از فروشگاه‌های فرودگاه انجام دهید؛ زیرا این فروشگاه‌ها بدون مالیات هستند، یعنی محصولات خود را بدون حساب کردن هزینه مالیات به مسافران می‌فروشند. این فروشگاه‌ها محصولات متنوعی مثل صنایع دستی سوئیس، لباس‌های با کیفیت و غیره را برای فروش گذاشته‌اند.

همه چیز برای شما آماده است!

  • خدمات درمانی فرودگاه زوریخ واقعاً مثال‌زدنی است به جز اتاق خدمات اورژانسی که در آن درمان‌های سرپایی را برای مسافران انجام می‌دهند، یک دندانپزشکی، چشم پزشکی و مرکز فیزیوتراپی هم به مسافران برای مواقع ضروری خدمت می‌کنند.
  • البته مهندسان فرودگاه برای آن‌هایی که به صورت خانوادگی سفر می‌کنند و کودکانشان را همراه خود می‌برند، تسهیلات ویژه در نظر گرفته‌اند. شما می‌توانید دو سالن خدمات خانواده را در فرودگاه زوریخ پیدا کنید. میز تعویض پوشک، فروش محصولات بهداشتی نوزاد، اتاق مادر و کودک و یک آشپزخانه برای درست کردن غذای کودکان از امکانات این دو سالن است.
  • ممکن است فکرتان مشغول این شده باشد که اگر بخواهیم در فرودگاه گشت‌و‌گذار و تفریح کنیم چگونه چمدان‌هایمان را همراه خود بکشیم، اما قسمت انبار چمدان فرودگاه خیال شما را راحت می‌کند. شما می‌توانید تا ۲۴ ساعت چمدان‌های خود را به این انبار بسپارید.

البته امکانات این فرودگاه به موارد گفته شده محدود نمی‌شود و در آن می‌توان داروخانه، دفتر پست، سالن ماساژ و کفاشی هم پیدا کرد.

تاریخچه فرودگاه زوریخ

فرودگاه زوریخ

فرودگاه زوریخ در بیست و یکم جولای سال ۱۹۲۱ اولین پرواز خارجی خود را انجام داد. سال‌ها یک پایگاه هوایی به نام دوبندورف در ۸ کیلومتری جنوب شرقی این فرودگاه فعالیت می‌کرد که بیشتر هم پرواز‌های تجاری را انجام می‌داد. اما، کم کم فرودگاه گسترده‌تری برای انجام فعالیت‌های تجاری نیاز بود. در سال ۱۹۴۵ توسط پارلمان فدرال سوئیس تصمیم گرفته شد ۶۵۵ هکتار از زمین زوریخ را برای ساخت یک فرودگاه جدید اختصاص دهند. باند اولیه که در این فرودگاه ساختند در بدترین شرایط آب و هوایی و حتی در تاریک‌ترین شب‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت.

باند اولیه با ۴۰۰ متر عرض و ۳۰۰۰ متر طول گسترش یافت، اما باز هم پاسخگوی نیاز فرودگاه نبود. به همین دلیل باند‌های دیگری نیز با طول ۱۴۰۰ متر ساخته شدند و در سال ۱۹۴۸ اولین پرواز را انجام دادند. در نوامبر سال ۲۰۱۱ فرودگاه زوریخ تکمیل شد و اکنون تمامی پرواز‌های شنگن و غیر شنگن را انجام می‌دهد.

ترمینال‌های فرودگاه زوریخ

این فرودگاه دارای سه ترمینال است که به ترمینال‌های A، B و C معروف هستند. این سه ترمینال توسط یک ساختمان به نام ایر ساید سنتر با یکدیگر مرتبط هستند که این ساختمان در سال ۲۰۰۳ ساخته شده است. در کنار آن یک مجموعه به نام ایرپورت سنتر قرار دارد که با ساختمان‌های متعدد خود امکانات زیادی را برای مسافران ایجاد کرده است. این مجموعه شامل محوطه چک-این، مرکز خرید، ‌ایستگاه راه آهن و ترمینال‌های اتوبوس و تراموا است. مسافرانی که از هواپیما خارج می‌شوند در طبقه همکف ایرساید سنتر، به رستوران و کافه‌های متنوع دسترسی دارند. البته مسافران شنگن ابتدا به قسمت کنترل مهاجرتی برخورد می‌کنند و مسافران غیر شنگن هم با یک مسیر متفاوت از مسافران شنگن در ساختمان ایر ساید سنتر به ایرپورت سنتر هدایت می‌شوند. حال در مورد سه ترمینال فرودگاه زوریخ بیشتر توضیح می‌دهیم.

ترمینال A: ترمینال A شامل گیت‌هایی است که با پیشوند A مشخص می‌شوند. این ترمینال برای پرواز‌های شنگن استفاده می‌شود و پرواز‌های داخلی کشور سوئیس هم که در واقع نوعی پرواز شنگن هستند توسط ترمینال A انجام می‌شود.

ترمینال B: در ترمینال B گیت‌های B و D را مشاهده می‌کنید. این ترمینال هم پرواز‌های شنگن و هم پرواز‌های غیر شنگن را انجام می‌دهد، اما به دلیل اینکه دو گیت جداگانه دارد این مسافران در خروجی از همدیگر جدا می‌شوند.

ترمینال C: این ترمینال هم پرواز‌های بین‌المللی غیر شینگن را انجام می‌دهد و توسط مترو هوایی  به ایر ساید سنتر متصل می‌شود.

دسترسی‌های فرودگاه زوریخ

شما می‌توانید از طرق مختلفی از فرودگاه به شهر زوریخ بروید که به تفصیل توضیح می‌دهیم.

قطار: همانطور که گفتیم مجموعه ایرپورت سنتر دارای یک ایستگاه راه آهن است که قطار‌هایی به طور منظم از این ایستگاه به نقاطی مثل بازل، برن، ژنو، لوس، مونیخ و سنت گالن ‌می‌روند. به جز این قطار‌ها قطار‌هایی هم هر یک ربع یکبار به ایستگاه اصلی مرکز شهر زوریخ، فرودگاه را ترک می‌کنند. شما می‌توانید در این ایستگاه با تعویض خط به نقاط دیگر کشور سوئیس هم دسترسی داشته باشید.

اتوبوس و تراموا: روبروی مجموعه ایرپورت سنتر یک ایستگاه اتوبوس فعالیت می‌کند که در آن هم خط اتوبوس و هم خط تراموا به مسافران برای تمام منطقه گلاتل خدماتی را ارائه می‌کنند.

تاکسی و لیموزین: در ورودی ترمینال‌ها می‌توانید تاکسی‌های مخصوص فرودگاه و یا لیموزین‌ها را هم ببینید و با استفاده از آن‌ها به تمام نقاط شهر زوریخ دسترسی پیدا کنید. البته امکان کرایه ماشین هم در فرودگاه وجود دارد. شما می‌توانید یک ماشین کرایه کنید و از طریق جاده ۵۱ خودتان را به شهر زوریخ برسانید.

تست کرونا در فرودگاه

Corona test at the airport

شورای ملی این کشور تمامی اقدامات مرتبط با ویروس کرونا را انجام داده است. هر فردی که وارد سوئیس می‌شود نیازی به ارائه مدرکی مبنی بر واکسیناسیون، بهبودی یا آزمایش منفی ندارد. پر کردن فرم هم دیگر در این رابطه ضروری نیست. لطفاً قبل از حرکت تنها وضعیت پرواز خود را بررسی کنید و برای کرونا نگران نباشید. 

سوئیس تمام محدودیت‌های مربوط به همه‌گیری کووید-۱۹ را لغو کرده است. اگر مثبت بودن کووید ۱۹ تایید شود، نیازی به جداسازی اجباری نیست. البته محدودیت‌های محلی یا پوشیدن اجباری ماسک و اثبات واکسیناسیون ممکن است در بیمارستان‌ها یا خانه‌های سالمندان وجود داشته باشد. 

با این حال، برای محافظت از خود و دیگران باید قوانین بهداشتی اولیه را رعایت کنید. اگر احساس بیماری می‌کنید، توصیه می‌شود در خانه بمانید. اگر علائم کووید-۱۹ دارید، بهتر است آزمایش دهید، به خصوص اگر در معرض خطر بالایی هستید. 

هزینه آزمون کرونا توسط دولت سوئیس تامین می‌شود. آمار در سوئیس، گواهینامه سطح ملی مورد نیاز نیست. 

اطلاعات بیشتری از اداره فدرال بهداشت عمومی در دسترس است. کانتون‌ها ممکن است محدودیت‌های بیشتری اعمال کنند و برای جزئیات بیشتر باید وب‌سایت‌های کانتونی را بررسی کنید. 

اقامت و گردشگری در نزدیکی فرودگاه زوریخ

زوریخ که به عنوان قدرت اصلی مالی سوئیس شناخته می‌شود، شهری جذاب است که بهترین معماری مدرن را با تخیل باستانی ترکیب می‌کند. این شهر با طبیعت زیبا و آب و هوای دلپذیرش، صحنه هنری پر رونق و زندگی شبانه پر جنب‌وجوشی دارد که در شب به آن جان می‌بخشد. Bahnhofstrasse منطقه‌ای پرطرفدار و پر از مغازه‌های لوکس است. این شهر همچنین مملو از موزه‌های چشمگیری، مانند موزه هنر و موزه ملی سوئیس است که شامل مجموعه بزرگی ازصنایع دستی و قدیمی است و تاریخ غنی این کشور را به تصویر می‌کشد.  دوستداران فوتبال، موزه جهانی فوتبال فیفا را مکانی جذاب برای کاوش خواهند یافت. دریاچه زوریخ ارزش دیدن را دارد؛ زیرا مناظر عالی از شهر را ارائه می‌دهد. برای صرفه جویی در زمان، در هتلی نزدیک فرودگاه اقامت کنید. با لیست ما  بهترین هتل‌های نزدیک فرودگاه زوریخ را بیشتر بشناسید. 

هتل لئوناردو

این هتل، هتلی مدرن در فرودگاه زوریخ در کلوتن است‌. هتل لئوناردو فرودگاه زوریخ تنها ۱۵ دقیقه با ماشین از قلب شهر فاصله دارد. این هتل اتاق‌های بزرگ و بی‌نظیری دارد که همگی دارای حمام خصوصی، تلویزیون صفحه تخت با کانال‌های ماهواره‌ای و قهوه‌ساز هستند. در طبقه پایین هتل یک رستوران، مرکز تناسب اندام، بار و تراس نیز وجود دارد.

هتل موونپیک

Movenpick Hotel

هتل موونپیک فرودگاه زوریخ که فقط پنج دقیقه با ماشین از فرودگاه  فاصله دارد، یک ساختمان درجه یک با سه رستوران و یک سالن بدنسازی است. همچنین این هتل تنها ۱۰ دقیقه با ماشین از مرکز شهر زوریخ فاصله دارد. 

همه اتاق‌های مهمان روشن، مجلل و دارای حمام‌هایی هستند که با سنگ مرمر زیبای کارارا طراحی شده‌اند. آن‌ها دارای تهویه مطبوع و مجهز به تلویزیون صفحه تخت، قسمت نشیمن، مینی بار و امکانات تهیه چای و قهوه هستند. رستوران داخلی غذاهای لذیذ مدیترانه ای، سوئیسی و فرانسوی را سرو می‌کند که مطمئنا شما را شگفت‌زده می‌کند. 

هتل دورنیت 

هتل دورنیت، یک هتل چشمگیر است که در گلاتبروگ، فقط در فاصله ۲ کیلومتری (۱.۲ مایل) از فرودگاه زوریخ واقع شده است. این ساختمان منحصر به فرد به شکل صلیب سوئیسی ساخته شده است و مجهز به اتاق‌های مدرن و مجهز به تهویه مطبوع است که جادارند و با سلیقه تزئین شده اند. 

رستوران Basilico این هتل طیف گسترده‌ای از غذاهای بین المللی و منطقه‌ای را با صندلی در فضای باز در تراس ارائه می‌دهد. خدمات ترانسفر فرودگاهی و پارکینگ خصوصی نیز در صورت درخواست مشتری در دسترس است. 

هتل Welcome Inn 

هتل Welcome Inn یک هتل بزرگ است که دارای موقعیت عالی در Kloten است و فقط ۱ کیلومتر (۰.۶ مایل) از فرودگاه زوریخ فاصله دارد. مغازه‌ها، بارها و رستوران‌های زیادی در چند قدمی این ملک وجود دارد. ایستگاه قطار Kloten نیز در همین نزدیکی است که شما را از طریق یک قطار سریع السیر ۱۵ دقیقه‌ای به زوریخ متصل می‌کند. 

اتاق‌های بزرگ هتل دارای امکانات استانداردی مانند میز، یخچال، تلویزیون صفحه‌تخت و حمام با سشوار و آینه هستند. این هتل دارای یک مرکز تناسب اندام و استخر نیز هست. مهمانان در طول اقامت خود حق صبحانه و پارکینگ اختصاصی را دارند. 

هتل holiday inn

فرودگاه زوریخ

هتلی نزدیک به فرودگاه زوریخ و مرکز شهر، این هتل یک انتخاب عالی برای مسافران است. نزدیکترین ایستگاه قطار نیز تنها پنج دقیقه پیاده از هتل فاصله دارد و به راحتی شما را به بقیه زوریخ متصل می‌کند. این هتل اتاق‌های راحت با وای‌فای رایگان، امکانات تهیه چای و قهوه و تلویزیون صفحه‌تخت را ارائه می‌دهد. صبحانه سبک قاره‌ای هر روز و شام در تمام روز سرو می‌شود. 

هتل ایبیس

هتل ایبیس، یک هتل امروزی است که در Glattbrugg، در کنار فرودگاه زوریخ واقع شده است. میهمانان می‌توانند به ایستگاه قطار مجاور برسند که از طریق ۳۰ دقیقه تراموا به مرکز شهر زوریخ متصل می‌شود. 

همه اتاق‌ها تمیز و عایق صدا برای حداکثر راحتی هستند و دارای تلویزیون صفحه تخت، میز و حمام خصوصی با دوش هستند. وای فای رایگان نیز در سراسر هتل ارائه می‌شود و صبحانه هم ساعت پنج صبح سرو می‌شود. مهمانان می‌توانند با پرداخت هزینه اضافی از خدمات خشکشویی و پارکینگ اختصاصی هتل استفاده کنند. 

هتل آلگرا لاج

هتل آلگرا لاج، اقامتگاهی راحت را در کلوتن، تنها ۲در فاصله  کیلومتری (۱.۲ مایل) از فرودگاه زوریخ ارائه می‌دهد. این هتل تازه تأسیس، فضای داخلی مدرن و تمیزی دارد که به شما احساس خوش آمد گویی می‌دهد. همه اتاق‌های مهمان به یک اندازه جذاب هستند و دارای قسمت نشیمن، میز، تلویزیون ماهواره‌ای صفحه تخت و حمام با سشوار و دوش هستند. 

همچنین یک رستوران در هتل وجود دارد که روزانه صبحانه قاره‌ای را برای مهمانان سرو می‌کند. در صورت نیاز، پارکینگ با هزینه اضافی در محل موجود است. 

هتل رادیسون

Radisson Hotel

هتل رادیسون فرودگاه زوریخ تنها ۷ دقیقه با ماشین از فرودگاه زوریخ و همچنین ۲۰ دقیقه رانندگی تا مرکز شهر زوریخ با وسایل نقلیه عمومی فاصله دارد. این هتل دارای پذیرش ۲۴ساعته است که صفحه‌های اطلاعاتی مناسبی را ارائه می‌دهد که اطلاعات پرواز فرودگاه زوریخ را نشان می‌دهد. همه اتاق‌های آن مدرن و مجهز هستند. آن‌ها مجهز به پنجره‌های بزرگ هستند که به شما امکان می‌دهد از منظره زیبای اطراف لذت ببرید. 

این هتل همچنین دارای یک رستوران در محل است که غذاهای خوشمزه ایتالیایی سرو می‌کند. جای پارک در پارکینگ خصوصی زیرزمینی با هزینه اضافی در دسترس است. 

هتل جت فرودگاه زوریخ

هتل جت فرودگاه زوریخ در روملانگ قرار دارد و فاصله کمی با اتوبوس تا فرودگاه زوریخ دارد. این هتل اتاق‌های کلاسیک با تمام امکانات استاندارد، مانند تلویزیون صفحه‌تخت و حمام خصوصی با دوش، سشوار و لوازم بهداشتی ارائه می‌دهد. برخی از اتاق‌ها آشپزخانه کوچکی نیز دارند. 

این هتل به وای فای رایگان مجهز است. مهمانان می‌توانند از صبحانه روزانه در رستوران، علاوه بر چای، قهوه و آب در ۲۴ ساعت شبانه روز بدون پرداخت هزینه اضافی لذت ببرند. ایستگاه قطار Rümland S-Bahn و سایر وسایل حمل و نقل عمومی در نزدیکی هتل قرار دارند. 

هتل بی‌ اند بی

هتل بی‌اند بی‌ فرودگاه زوریخ  یک هتل ۳ ستاره در روملانگ است که ۶ کیلومتر با شما فاصله دارد. اقامت در این هتل برای مسافرانی که توقف سریعی در زوریخ دارند راحت است و هتل حتی به خدمات صرافی موجود در پذیرش ۲۴ساعته مجهز است. 

سخن آخر

زوریخ شهری دیدنی در سوئیس است، قلبی در قلب امنیت مالی جهان. بخش زیادی از ارگان‌های مهم جهانی همچون فدراسیون جهانی فوتبال و بانک‌های بین المللی در این کشور واقع شده‌اند و مناطق دیدنی و جاذبه‌های طبیعی سوئیس در تمام جهان مشهور هستند. موزه‌هایی نظیر موزه بین المللی فوتبال و غیره در این شهر واقع شده اند که قطعا ارزش بازدید را دارند.

هتل‌هایی زیبا و مجلل در این شهر و در نزدیک فرودگاه زوریخ با دسترسی‌های خوب، اقامت شما را در این شهر رویایی‌تر از همیشه می‌کنند. سعی کردیم در این مقاله اطلاعات کاملی را در مورد فرودگاه زوریخ در اختیارتان قرار دهیم. اگر قصد سفر به این شهر زیبای اروپایی را دارید می‌توانید از سایت سه کلیک بلیط هواپیما آنلاین را رزرو کنید.

نظرات کاربران