پارک ییلدیز استانبول؛ زیباترین و دنج‌ترین باغ استانبول

پارک ییلدیز استانبول؛ زیباترین و دنج‌ترین باغ استانبول

در خط الراس منطقه بشیکتاش، زیر کاخ ییلدیز، مشرف به تنگه بسفر، پارک ییلدیز استانبول یکی از چشمگیرترین، آرام‌ترین و پربازدیدترین پارک‌های شهر قرار دارد. یکی از زیباترین فضای سبزهای استانبول که با داشتن استخرها، آبشارها و برکه‌های زیبا و همچنین باغ‌ها و درختان جذاب از بهترین جاذبه‌های آن به شمار می‌آید. فرقی نمی‌کند که در چه فصل به استانبول سفر می‌کنید، همانند هر فضای سبز دیگری، اینجا دیدنی‌های خاص خودش را دارد، اما از ما می‌پرسید فصل بهار با عطر گل‌ها و شکوفه‌های رنگی بهترین زمان دیدن این بهشت خلوت است. این را هم بگوییم که قرار نیست فقط در فضای پر درخت و گیاه این پارک قدم بزنید، چون دو عمارت زیبا دارد که می‌توانید در آن‌ها صبحانه ترکی را امتحان کنید و از فضا لذت ببرید. بریم ببینیم اینجا چطور پارکی است!؟

رزرو تور استانبول

تور استانبول سه کلیک را به راحتی و ارزان رزرو کنید!

تاریخچه پارک ییلدیز استانبول

پارک ییلدیز استانبول

پارک ییلدیز در دوره بیزانس یک منطقه جنگلی بود و در دوره عثمانی به عنوان بخشی از باغ امپراتوری کاخ یلدیز استفاده می‌شد. در قرن 19 توسط سلطان دوم یک کاخ در این منطقه ساخته شد که بیشتر مناطق جنگلی را به باغی برای کاخ (قصر ییلدیز) تبدیل کرد و تنها برای ساکنان کاخ اختصاص داشت. در همان قرن 19 اما در زمان عبدالحمید دوم، باغ بیرونی قصر را که در حدود 25 هکتار مساحت داشت، دیوارکشی کردند و به صورت کامل از بیشه یا جنگل پشتی جدا شد. در همان موقع، چند عمارت، دریاچه مصنوعی، خانه‌های تابستانی و حتی یک کارخانه که ظروف چینی تولید می‌کرد را در این محل ساختند.

در سال‌های اولیه 1600 میلادی این باغ که در آن زمان «باغ کازانجی اوغلو» نام داشت، بیشتر مورد توجه قرار گرفت. علت این نامگذاری هم این بود که در آن زمان متعلق به خانواده کازانجی بود.

خلاصه اینکه با گذشت زمان به خصوص در دوران عثمانی این باغ با تغییرات زیادی همراه شد و سلطنت‌های بسیاری را هم به خود دید. سلطان عبدالحمید خان، سلطان عبدالعزیز خان و سلطان محمود دوم، از جمله سلاطینی بودند که در این باغ و کاخ زندگی می‌کردند و تغییرات مختلفی در آن به وجود آوردند. برای مثال، در دوران سلطان عبدالعزیز خان عمارت‌های زیادی به آن اضافه شد که برخی از آن‌ها عبارتند از: شاله، چادیر، تالیم هانه (تعلیم خانه) و غیره که برخی از آن‌ها با گذشت زمان تخریب شدند.

سرانجام…

در زمان سلطان عبدالحمید خان بود که یک سری تغییرات اساسی در پارک ییلدیز استانبول صورت گرفت. وقتی او از کاخ دولما باغچه به باغ ییلدیز آمد، مسجد حمیدیه، چند عمارت، چند کارگاه (تعمیرات، نجاری، ریخته‌گری آهن) را تاسیس کرد. البته فقط این‌ها نبود و یک مقر نظامی با ظرفیت بیش از 14 هزار سرباز و کیوسک تالیم‌هانه را نیز ساخت. در کل، سلطان عبدالحمید خان هزینه‌های زیادی در پارک ییلدیز استانبول کرد تا در وصف آن بگویند: در ساخت وجب به وجب این پارک از طلا استفاده شده است.

پارک ییلدیز چه چیزهایی دارد؟

پارک ییلدیز استانبول

پارک یلدیز دارای باغ‌های زیبا، پل‌های معلق، آبشارها، حوض‌ها و عمارت‌های تاریخی به همراه طیف گسترده‌ای از گل‌ها، گیاهان و درختان دوره عثمانی است که از سراسر جهان جمع‌آوری شده‌اند. ماگنولیا، برگ بو، غنچه‌های سرخ، آهک نقره‌ای، شاه بلوط اسبی، بلوط، سرو، کاج، سرخدار، سرو و درختان زبان گنجشک از پوشش گیاهی این پارک هستند.

دو دریاچه مصنوعی نیز در این پارک وجود دارد. محوطه‌های پارک نیز منظره‌ای به تنگه بسفر دارند.

پارک Yıldız یک مکان محبوب برای صبحانه، صرف غذا و استراحت، به خصوص در تعطیلات آخر هفته است. دو عمارت تاریخی به نام‌های عمارت چادر و عمارت مالتا در این پارک وجود دارد که صبحانه و خدمات غذا و نوشیدنی را نیز ارائه می‌دهند از بهترین بخش‌های به شمار می‌آیند.

می توانید روز خود را با یک صبحانه خوب در عمارت‌های پارک Yıldız شروع کنید، سپس در باغ‌های زیبای پارک قدم بزنید و از منظره زیبای پارک با منظره بسفر لذت ببرید.

عمارت مالتا پارک ییلدیز

پارک ییلدیز استانبول

اینجا جایی است که کسانی که به پارک ییلدیز استانبول می‌آیند در کنار چشم انداز بسفر و سرسبزی از خوردن و نوشیدن لذت می‌برند. این عمارت با داشتن یک کافه تریا و یک رستوران فوق‌العاده پاتوق خیلی‌ از محلی‌ها و گردشگران است که به غذاها و نوشیدنی‌های ترکی علاقه دارند.  

این عمارت هر روز هفته از ساعت 09:00 تا 23:00 خدمت می‌کند. همچنین شنبه‌ها و یکشنبه‌ها صبحانه بوفه باز بین ساعت 09:00 تا 12:00 سرو می‌شود.

تلفن: 0212 258 94 53

عمارت چادیر

این عمارت نیز همانند عمارت مالتا از دیگر جاهای دیدنی و البته خوشمزه پارک ییلدیز استانبول است. زیبا به این جهت که چشم‌اندازی از بسفر و فضای سبز باغ به شما ارائه می‌دهد. خوشمزه نیز به این دلیل که یک کافه و رستوران بی‌نظیر دارد که با انواع غذاهای محلی از شما پذیرایی می‌کنند.

هر روز هفته از ساعت 09:00 تا 22:30 باز است. همچنین شنبه‌ها و یکشنبه‌ها از ساعت 09:00 تا 13:30 صبحانه بوفه باز سرو می‌شود.

تلفن:  0212 258 90 20

ساعات بازدید و هزینه ورودی پارک ییلدیز

ساعت باز و بسته شدن: پارک و بیشه ییلدیز هر روز هفته پذیرای بازدیدکنندگان است.

پذیرش: ورود به پارک Yıldız رایگان است. اما برای پارکینگ حدود 10 لیر هزینه دارد.

چگونه به پارک ییلدیز برویم؟

پارک ییلدیز استانبول

آدرس: پارک ییلدیز در منطقه بشیکتاش، بین یلدیز در خط الراس بشیکتاش و منطقه اورتاکوی در پایین قرار دارد.

برای دسترسی

پارک ییلدیز دو ورودی دارد. یکی از آن‌ها در خیابان چیراغان است که جاده ساحلی بین بشیکتاش و اورتاکوی است. دیگری در خیابان Palanga در سمت Yıldız است.

برای کسانی که وسایل نقلیه شخصی دارند، یک پارکینگ در ورودی وجود دارد.

برای آمدن با وسایل حمل و نقل عمومی، باید از اتوبوس‌های شهرداری از مسیر بشیکتاش به سمت یلدیز یا جهت اورتاکوی استفاده کنید.

می‌توانید نقشه سیستم‌های راه‌آهن استانبول را برای سیستم‌های ریلی، IETT Line و Stop Search برای زمان‌ها و توقف‌های اتوبوس شهرداری IETT و صفحه خدمات کشتی خطوط شهری استانبول را برای کشتی‌های خط شهری بررسی کنید.

در نهایت

در آخر باید بگوییم که اگر عازم استانبول هستید و قصد ماندن طولانی در این شهر را دارید یا اصلا به دنبال مکانی آرام و بدون از شلوغی در این شهر هستید، پارک ییلدیز استانبول از بهترین مکان‌ها برای شما خواهد بود. دسترسی به این پارک شاید کمی برای شما گنگ و سخت باشد، اما بازدید از آن قطعا ارزشش را دارد. این را هم بگوییم پارک ییلدیز بیشتر پاتوق محلی‌هاست، بنابراین خبری از شلوغی گردشگران در آن نخواهد بود.

نظرات کاربران