ساختمان شهرداری ارومیه
23 اردیبهشت 1403
ایرانگردی

ساختمان شهرداری ارومیه؛ لذت بازدید از بنای تاریخی دوره پهلوی را از دست ندهید

اگر بازدید از ابنیه قدیمی و تاریخی جزو اولویت‌های شما در سفرهای‌تان است و ضمنا می‌خواهید برای سفر به ارومیه دیدنی برنامه‌ریزی کنید، خبر خوبی برای‌تان داریم؛ ساختمان شهرداری ارومیه با قدمتی به اندازه حکومت سلسله پهلوی، منتظر شماست تا برای‌تان اوقاتی تاریخی بسازد. این عمارت جذاب که در خیابان انقلاب ارومیه واقع شده است، با معماری خاصی شبیه معماری ساختمان‌های آلمانی، حسابی شما را غافلگیر خواهد کرد. این مقاله را از دست ندهید؛ در این مقاله برای ‌تان راجع‌به ساختمان شهرداری ارومیه یا همان ساختمان بلدیه سابق ارومیه توضیح داده‌ایم. 

بلیط هواپیما

فرصت رزرو بلیط هواپیما از سه کلیک را از دست ندید

آدرس عمارت شهرداری ارومیه و نحوه دسترسی

ساختمان شهرداری ارومیه در استان آذربایجان غربی، شهر ارومیه، میدان انقلاب یا ایالت قرار دارد و به پارک گوللرباغی و ساختمان شهربانی بسیار نزدیک است. به‌وسیله تاکسی می‌توانید خود را به این عمارت برسانید. هم‌چنین اگر با ماشین شخصی خود قصد دارید به دیدن این بنای قدیمی بروید، پس از رسیدن به ارومیه باید به سمت بزرگراه باهنر حرکت کنید و سپس از خروجی خیابان مدرس، خود را به میدان ایالت برسانید. اگر با اتوبوس می‌روید، باید در ایستگاه خیابان امام پیاده شوید و به سمت میدان انقلاب، پیاده‌روی کنید تا به عمارت شهرداری برسید.  

پیشینه تاریخی ساختمان شهرداری ارومیه

ساختمان شهرداری ارومیه

عمارت شهرداری ارومیه به فرمان رضاشاه در سال 1307 در میدان ایالت ارومیه ساخته شد و نزدیک به 96 سال سن دارد. از آن‌جا که این عمارت را یک مهندس آلمانی طراحی کرد، ساختمان شهرداری ارومیه به ساختمان‌های آلمانی بسیار شبیه است. خوب است بدانید که این بنا را معماری معروف به نام ملا اوستا با استفاده از سبک اصل تقارن در معماری و از مصالحی مثل چوب، فلز، سنگ و آجر ساخت. ساختمان شهرداری ارومیه با نمای آجرکاری، شبیه عقابی با بال‌های باز است و ساختاری ظریف دارد. 

کاربرد عمارت شهرداری ارومیه 

عمارت ساختمان شهرداری ارومیه با دو طبقه و یک زیرزمین، برای برگزاری رویدادهای مهم، امور مربوط به شهرداری ارومیه و تشکیل اجتماعات بزرگ ارومیه، در زمان پهلوی مورد استفاده قرار می‌گرفت. امروزه نیز این ساختمان زیبای تاریخی، برای حضور شهردار و سایر اعضای شورای شهر استفاده می‌شود. خوب است بدانید ساختمان شهرداری ارومیه در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است. 

بهترین زمان بازدید از ساختمان شهرداری ارومیه

از آن‌جایی که اکنون عمارت شهرداری ارومیه یک اداره است، نمی‌توان از داخل آن بازدید کرد؛ اما برای بازدید از ساختمان زیبای آن و مشاهده معماری خاصش، بهتر است شب به دیدن آن بروید تا با نورپردازی جذاب نمای بیرونی‌اش، لذت بیشتری از این بازدید ببرید. درمورد فصل بازدید از ارومیه و ساختمان تاریخی شهرداری‌اش نیز باید بگوییم که با توجه به سردسیر بودن این شهر دوست‌داشتنی و داشتن بارندگی‌های پی‌درپی در نیمه دوم سال، بهتر است که برای گشت‌وگذاری راحت‌تر و لذت بیشتر از دیدن اماکن تاریخی و سایر تفریحات، در بازه زمانی اواخر خرداد تا اوایل شهریور، به ارومیه بروید. 

رزرو هتل 5ستاره با سه کلیک خوبه

پس از بازدید از ساختمان شهرداری ارومیه به کجا برویم؟

ساختمان شهرداری ارومیه

بعد از دیدن عمارت شهرداری ارومیه در خیابان انقلاب، به اماکن دیدنی نزدیک آن بروید و ارومیه‌گردی خود را لذت‌بخش‌تر کنید. پارک گوللرباغی ارومیه با گونه‌های گیاهی متنوع و جذاب، به‌خوبی از شما میزبانی خواهد کرد. پس از آن نیز می‌توانید به مرکز خرید امیرکبیر که از بهترین مراکز خرید ارومیه است بروید و علاوه‌بر سوغاتی، کیف، کفش و پوشاک خود را نیز از آن تهیه کنید. ساختمان شهربانی هم که در زمان پهلوی اول ساخته شد و کاربرد نظامی داشت، یکی دیگر از ابنیه تاریخی ارومیه است که در نزدیکی ساختمان شهرداری ارومیه قرار دارد و می‌توانید پس از بازدید از عمارت شهرداری ارومیه، از آن نیز دیدن کنید. 

کلام آخر سه کلیک راجع‌به ساختمان شهرداری ارومیه

در این مقاله راجع‌به ساختمان شهرداری ارومیه و ویژگی‌های مربوط به آن توضیح دادیم و امیدواریم مفید بوده باشد. این ساختمان مجلل که نزدیک یک قرن قدمت دارد، یادآور دوران تاریخی حکومت پهلوی است و اگرچه امکان بازدید از داخل آن وجود ندارد، اما دیدن نمای بیرونی ساختمان و عکاسی هنری در محل آن به‌ویژه در شب، برای گردشگران علاقه‌مند به تاریخ، بسیار جذاب خواهد بود.

نظر شما چیست؟ دوست دارید ساختمان شهرداری ارومیه را از نزدیک ببینید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

رزرو تور ارزان فقط با سه کلیک خوبه

نظرات کاربران