روستای بند ارومیه
25 اردیبهشت 1403
ایرانگردی

روستای بند ارومیه؛ اقامتی متفاوت در یکی از بهترین مناطق شمال غرب کشور

اگر دوست دارید در سفرتان به ارومیه، مرکز دیدنی استان آذربایجان غربی، برای مدتی در یک منطقه بسیار خوش‌آب‌وهوا اوقات خود را سپری کنید و خوش بگذرانید، روستای بند شهر ارومیه پیشنهاد ویژه ما به شماست. این روستا با تفریحگاه‌های خوب، باغ‌های تماشایی و رویدادهای ملی و مذهبی گوناگون، اوقاتی متفاوت و شاد برای‌تان می‌آفریند. اگر دوست دارید درمورد روستای بند ارومیه بیشتر بدانید، تا پایان این مقاله با سه کلیک همراه باشید.

بلیط هواپیما

فرصت رزرو بلیط هواپیما از سه کلیک را از دست ندید

آدرس و موقعیت جغرافیایی روستای بند ارومیه

این روستای زیبا با طبیعتی چشم‌نواز، در سه کیلومتری جنوب‌غرب شهر ارومیه و در امتداد خیابان دانشکده ارومیه قرار دارد و برای رسیدن به آن، باید در مسیر رودخانه شهرچای پیش بروید. این روستای گردشگری توسط دو کوه که رودخانه شهرچای از وسط دره آن رد می‌شود، محصور شده است. 

همسایه‌های روستای بند شهر ارومیه

روستای بند ارومیه

در شمال این روستا، روستای میرآباد قرار دارد و از سمت غرب نیز با روستاهای سفلی، نوشان و اوعلی همسایه است. ضمنا کلیسای سیرجانوسلو و بزوه در شرق این روستای گردشگری واقع شده  و از جنوب نیز با روستای شملکان همسایه است. اگر وقت بیشتری دارید، می‌توانید پس از بازدید از روستای بند شهر ارومیه و اقامت در این ناحیه خوش‌آب‌وهوا، به سایر روستاها و جاذبه‌های اطراف آن نیز سر بزنید، لذت ببرید و عکس‌های یادگاری خود را نیز ثبت کنید. 

بهترین زمان سفر به روستای بند شهر ارومیه

باتوجه به سردسیر بودن شهر ارومیه و توابع آن و زمستانی‌هایی سرد و سخت با یخ‌بندان، پیشنهاد می‌کنیم در فصل بهار و یا تابستان برای بازدید از این طبیعت دیدنی در شمال غرب کشور، اقدام کنید تا بتوانید به دور از هرگونه بارندگی و نگرانی، در هوای پاک این روستای گردشگری نفس بکشید، در تفرجگاه آن خوش بگذرانید و سفری تمام‌عیار را در خاطرات‌تان ثبت کنید. بازه اواخر خرداد تا اوایل شهریور، بهترین زمان بازدید از روستای بند شهر ارومیه است. اواخر شهریور هوا کم‌کم رو به سردی می‌رود و بارندگی‌ها آغاز می‌شود؛ اما اگر به هر دلیلی پاییز را برای سفر به این روستای گردشگری انتخاب می‌کنید، در این فصل نیز از تفریحات ویژه لذت خواهید برد و با تماشای باغ‌های رنگارنگ و تماشایی و عکاسی از آن‌ها، اوقاتی به‌یادماندنی را تجربه خواهید کرد. 

اطلاعات خاص پیرامون روستای بند ارومیه

خوب است بدانید که مردم خونگرم و مهمان‌نواز این روستا که بیشتر از سیصد سال قدمت دارد، از گذشته تا کنون به فعالیت‌هایی نظیر کشاورزی و دامداری اشتغال دارند و می‌توانید از این روستا، با خیال راحت گوشت، لبنیات، گندم، جو و و هم‌چنین صنایع‌دستی و محصولاتی اعم از دست‌بافت‌های پشمی، گلیم و یا قالی خریداری کنید و برای خود و دوستان‌تان ببرید. باغ‌داری نیز از دیگر فعالیت‌های مردم این روستاست و توصیه می‌کنیم حتما میوه‌هایی مثل سیب، زردآلو و انگور را هم از باغ‌داران خوش‌برخورد آن بخرید. زبان مردم این روستا، ترکی و کردی است و دین آن‌ها نیز اسلام است و بسیار از آنان شافعی‌مذهب هستند. 

رزرو هتل 5ستاره با سه کلیک خوبه

خانه‌های روستایی در روستای بند ارومیه

روستای بند ارومیه

وقتی به این روستا برسید، با دو نوع معماری در ساخت خانه‌ها مواجه خواهید شد؛ نوع اول بافتی قدیمی و سنتی دارد که برای ساخت آن از مصالحی نظیر خشت، آجر، گل و سنگ استفاده شده است و فضاهایی مستقل مثل آغل و انبار علوفه برای نگهداری حیوانات اهلی دارد. نوع دوم خانه‌های جدید است که در ساخت آن‌ها از مصالحی مثل سیمان استفاده کرده‌اند. دالان و حیاط نیز از دیگر بخش‌های خانه‌های روستایی به حساب می‎آید که این خانه‌ها را از انواع خانه‌ها و اقامتگاه‌های دیگر، متمایز می‌کند. 

امکانات تفریحی روستای بند شهر ارومیه

اگر عید نوروز یا مناسبت‌های خاص دیگر در این روستا حضور پیدا کنید، می‌توانید جشن‌های شاد و زیبایی که مردم روستا در اعیاد برگزار می‌کنند و به نوعی جزو جاذبه‌های فرهنگی آن‌ها به شمار می‌رود را ببینید. عروسی‌های این روستا با آداب و رسوم خاص خود نیز بسیار دیدنی است و اگر خوش‌شانس باشید، می‌توانید این مراسم شاد را از نزدیک ببینید و لذت ببرید. بجز این مورد، می‌توانید برای تفریح به تفرجگاه اطراف رودخانه شهرچای بروید و یا اگر هیجان بیشتری می‌خواهید، به همراه خانواده، برای ورزش‌های آبی، راهی دریاچه پشت سد شهرچای شوید. گشت‌وگذار در طبیعت بکر روستا و باغ‌های زیبای آن نیز به شما روحیه‌ای تازه خواهد بخشید. 

شکم‌گردی در خیابان بند

در این روستا امکان کافه‌گردی برای گردشگران عزیز نیز به‌خوبی فراهم شده است؛ هم کافه‌های سنتی و هم کافه‌های مدرن خیابان روستا، با منو ویژه‌شان شما را شگفت‌زده می‌کنند. در ضمن خوب است بدانید که برخی از کافه‌ها و رستوران‌های سنتی داخل باغ‌ها و یا کنار رودخانه‌ها قرار دارد و اگر دوست داشته باشید می‌توانید در آلاچیق کنار رودخانه بنشینید تا پرسنل خوش‌برخورد و پیشخدمت‌های محترم و مهمان‌نواز، سفارش‌تان را در کنار رودخانه و همراه با صدای آرامش‌بخش آب، برای‌تان سرو کنند. 

سخن پایانی سه کلیک درباره روستای بند ارومیه

در این مقاله راجع‌به روستای بند ارومیه توضیح دادیم و امیدواریم مفید بوده باشد. این روستای گردشگری از بهترین و خوش‌آب‌وهواترین مناطق گردشگری شهر ارومیه است که لحظاتی شاد را برای‌تان به ارمغان می‌آورد. پیشنهاد می‌کنیم در سفر خود به ارومیه، برای بازدید و خوش‌گذرانی در این روستای دیدنی نیز وقت بگذارید.

نظر شما چیست؟ دوست دارید روستای بند ارومیه را از نزدیک ببینید؟ برای ما بنویسید.

رزرو تور ارزان فقط با سه کلیک خوبه

نظرات کاربران