فرودگاه ارومیه
28 اردیبهشت 1403
ایرانگردی

همه چیز را از قبل درباره فرودگاه ارومیه بدانید!

شهر ارومیه، مرکز استان آذربایجان غربی، با جاذبه‌های گردشگری، اماکن تاریخی و تفریحی و طبیعتی بی‌نظیر با دریاچه‌های فصلی زیبا، یکی از بهترین مقاصد گردشگری برای تجربه تعطیلاتی شگفت‌انگیز است. در ارومیه می‌توانید به بهترین رستوران‌ها بروید و انواع غذاهای لذیذ و محلی این شهر را نوش جان کنید، با بازدید از موزه‌ها تاریخ را مرور کنید و با دریاچه‌گردی، لذت سفر خود را تکمیل کنید. فرودگاه ارومیه یکی از بهترین راه‌های دسترسی به این شهر است و اگر قصد دارید از طریق هوایی به ارومیه تاریخی سفر کنید، لازم است پیشاپیش اطلاعات جامعی درمورد فرودگاه ارومیه و امکانات آن داشته باشید؛ پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا در این مورد اطلاعات کافی را کسب کنید. 

بلیط هواپیما

رزرو تور ارزان فقط با سه کلیک خوبه

پیشینه تاریخی فرودگاه

بد نیست ابتدا مختصری از تاریخچه فرودگاه بین المللی ارومیه را بدانید: دولت وقت ایران در سال 1309 تصمیم گرفت که این فرودگاه را در زمینی به مساحت 92160 متر مربع در ارومیه توسط وزارت جنگ بسازد و به این منظور اراضی مورد نظرش را خرید، اما ساخت این فرودگاه تا سال 1342 انجام نشد و زمین‌های خریداری‌شده برای این منظور که شامل لازار، قشه، باغچه پتروس در محله عسکر خان، اراضی آغداش دیلقمانی، زمین های اسکندر خان و چند مورد دیگر بود، تا سال مذکور دست‌نخورده باقی ماند. ساخت فرودگاه ارومیه در سال ۱۳۴۲ آغاز شد و تکمیل آن نیز سه سال طول کشید. خوب است بدانید طول باند این فرودگاه 3250 متر و عرض آن 45 متر است. 

موقعیت فرودگاه بین المللی ارومیه

فرودگاه ارومیه

فرودگاه بین‌المللی ارومیه در شمال ارومیه و 15 کیلومتری مرکز این شهر فوق‌العاده واقع شده است. با تاکسی و یا اتوبوس که هزینه کم‌تری نسیت به تاکسی دارد، می‌توانید از ارومیه به فرودگاه بروید یا از فرودگاه به سمت شهر حرکت کنید. اتوبوس شما را به سمت مرکز شهر، یعنی خیابان عطایی ارومیه، می‌برد (یا برعکس؛ اگر بخواهید از شهر به فرودگاه بروید، شما را از خیابان عطایی به مقصد فرودگاه، سوار می‌کند). درمورد تاکسی هم خوب است بدانید که تاکسی‌های بی‌سیم مستقر در فرودگاه ارومیه، تنها با تماس با شماره تلفن 133 آماده خدمت‌رسانی است. 

مسیرهای پرواز فرودگاه بین المللی ارومیه

این فرودگاه به شهرهای گوناگون کشورمان به‌ویژه تهران و مشهد پرواز دارد و از لحاظ پرواز خارجی نیز امکان سفر به استانبول ترکیه، بغداد، مدینه و جده از طریق فرودگاه ارومیه، وجود دارد. گفتنی است از آن‌جا که آذربایجان غربی با سه کشور همسایه است، فرودگاه بین المللی ارومیه یکی از مهم‌ترین و به نوعی از استراتژیک‌ترین فرودگاه‌های ایران محسوب می‌شود. 

رزرو هتل 5ستاره با سه کلیک خوبه

هواپیماهای فرودگاه بین المللی ارومیه

در این فرودگاه انواع هواپیما، از هواپیماهای بسیار بزرگ گرفته تا مدل‌های کوچک‌تر و هم‌چنین انواع هلی‌کوپتر، وجود دارد. شاخص‌ترین هواپیمای فرودگاه ارومیه با 380 صندلی، هواپیمای B747 SP است که جزو هواپیماهای غول‌پیکر این فرودگاه به‌شمار می‌رود. گفتنی است شرکت‌های هواپیمایی گوناگونی مانند آتا، ساها، آسمان و ایران‌ایر از جمله شرکت‌های داخلی هستند که در فرودگاه ارومیه فعالیت می‌کنند و شرکت هواپیمایی اطلس گلوبال که شرکتی ترکیه‌ای است نیز از شرکت‌های فعال خارجی در فرودگاه بین‌المللی ارومیه به حساب می‌آید. 

پایانه‌های فرودگاه بین المللی ارومیه

فرودگاه ارومیه

فرودگاه ارومیه یک ترمینال خارجی و یک ترمینال داخلی دارد که هردو به نوبه خود امکاناتی منحصربه‌فرد دارد. مساحت ترمینال داخلی 4200 متر مربع است و ظرفیت تردد 30هزار مسافر را هم دارد. مساحت ترمینال خارجی حدود 4400 متر مربع است. 

خرید سوغاتی

اگر به هر دلیلی نتوانستید در سفرتان به بازار سنتی ارومیه بروید و برای عزیزان‌تان سوغاتی تهیه کنید، نگران نباشید؛ فرودگاه بین المللی ارومیه با انواع غرفه‌ها و مغازه‌های سوغاتی‌فروشی شما را کمک می‌کند تا دست خالی به خانه برنگردید. نقل بیدمشک، انواع حلوای سنتی ارومیه مثل حلوای گردو و عرقیجاتی نظیر بیدمشک و بادرنجبویه را تهیه کنید و برای دوستان‌تان سوغاتی ببرید. 

خرید در فرودگاه ارومیه

شاید دوست داشته باشید تا لحظه آخر سفر خرید کنید یا برعکس، ممکن است دوست داشته باشید سفرتان را با خرید آغاز کنید. در هر صورت در فرودگاه ارومیه مغازه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها انواع خوراکی، صنایع دستی ارومیه و محصولات و لوازم موردنیازتان را تهیه کنید.

 کافی‌شاپ و بوفه خوراکی در فرودگاه بین‌المللی ارومیه 

فرودگاه ارومیه برای رفاه حال مسافرین و گردشگران گرامی، کافی‌شاپ‌ها و بوفه‌های غذا را در محوطه سالن عمومی خود تدارک دیده است و اگر نیاز به صرف غذا داشته باشید، می‌توانید غذاهایی باکیفیت درخور را از رستوران‌ها و بوفه‌های سالن عمومی خریداری کنید و یا در کافی‌شاپ برای لحظاتی بنشینید، استراحت کنید و قهوه بنوشید. 

سایر امکانات فرودگاه

از سایر امکانات فرودگاه بین المللی ارومیه می‌توان به چرخ‌دستی‌هایی اشاره کرد که برای حمل چمدان‌های‌تان می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید و راحت‌تر باشید. هم‌چنین دستگاه‌های خودپرداز بانک‌های مختلف برای دریافت پول نقدی در سالن عمومی و ترانزیت فرودگاه وجود دارد که اگر به پول نقد نیاز پیدا کردید، مشکلی نداشته باشید. خدمات اورژانس، نمازخانه و اینترنت نیز از دیگر امکانات فرودگاه ارومیه به‌شمار می‌رود. 

سخن پایانی

یکی از راه‌های رفتن به ارومیه تماشایی، سفر هوایی است. در این مقاله راجع‌به فرودگاه ارومیه که از مهم‌ترین و اصلی‌ترین فرودگاه‌های کشورمان محسوب می‌شود، توضیح دادیم و تاریخچه، نحوه دسترسی و امکانات آن را برای‌تان ذکر کردیم. شهر زیبا و تاریخی ارومیه سرشار از جاذبه‌ها و اماکن دیدنی گردشگری است و فصل بهار و تابستان، بهترین زمان سفر به این شهر است. پس اگر در حال برنامه‌ریزی برای یک سفر بهاری و یا تابستانی هستید، به ارومیه بیشتر فکر کنید؛ سفر به ارومیه با وجود فرودگاه بین‌المللی آن، بسیار راحت است.

فرصت خرید بلیط هواپیما از سه کلیک را از دست ندید

نظرات کاربران