راهنمای سفر به ارومیه

راهنمای سفر به ارومیه؛ قبل از سفر به شهر اولین ها بخوانید!

شهر تماشایی ارومیه، مرکز استان آذربایجان غربی، برای هر سلیقه‌ای چیزی برای ارائه دارد. اگر تاریخ‌خوان هستید در سفر به ارومیه با موزه‌ها و اماکن جذاب تاریخی مواجه خواهید شد. اگر اهل طبیعتید، این شهر دیدنی با آب‌وهوایی معتدل و عالی و دریاچه‌ها، پارک‌های جنگلی و آبشارهای زیبای خود برای شما هم میزبان خوبی خواهد بود و اگر شکم‌گردی و چشیدن طعم‌های تازه را دوست دارید، باز هم از ارومیه دست خالی نخواهید رفت. در این مقاله قصد داریم شما را با این شهر تاریخی بیشتر آشنا کنیم تا قبل از سفر به ارومیه، در مورد آن اطلاعات بیشتری داشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با راهنمای سفر به ارومیه از مجله گردشگری سه کلیک همراه باشید.

بلیط هواپیما

فرصت رزرو بلیط هواپیما از سه کلیک را از دست ندید

راهنمای سفر به ارومیه؛ بهترین زمان سفر

راهنمای سفر به ارومیه

از آن‌جایی که ارومیه شهری سردسیر است و زمستان‌های سرد و سوزانی دارد، سفر به این شهر تاریخی را در این فصل سرد پیشنهاد نمی‌کنیم. پاییز ارومیه هم معمولا از آبان‌ماه به بعد، با بارندگی و سرما همراه است. از همین رو، فصل بهار و تابستان پیشنهاد سه کلیک به شما برای بازدید از ارومیه زیباست. از نیمه دوم سال، ارومیه تنها در مهرماه شرایط خوبی برای گردشگری شما فراهم می‌کند. در فروردین و اردیبهشت نیز بارندگی هنوز وجود دارد؛ بنابراین از اواسط خرداد تا اواخر شهریور، بهترین زمان سفر به ارومیه محسوب می‌شود. خوب است بدانید که ارومیه در تابستان هوایی بهاری دارد! میانگین دمای هوای ارومیه در تابستان 24 درجه سانتی‌گراد است. پس اگر شلوغی اماکن تفریحی و بالاتر بودن هزینه‌ها به دلیل جمعیت بیشتر مسافرین و گردشگران برای‌تان اهمیت چندانی ندارد، در تابستان برای سفر به ارومیه برنامه‌ریزی کنید. 

راهنمای سفر به ارومیه و راه های مورد انتخاب شما!

سفر به ارومیه با خودرو، قطار، اتوبوس و هواپیما امکان‌پذیر است و با توجه به فاصله‌تان از این شهر، راحتی و بودجه خود می‌توانید یکی از این چهار روش را برای سفر انتخاب کنید. سفر با هواپیما سریع‌ترین روش رسیدن به ارومیه است؛ در این روش هواپیمای شما در فرودگاه بین‌المللی ارومیه، واقع در کیلومتر ۱۵ جاده سلماس، فرود می‌آید و از آن‌جا می‌توانید از طریق تاکسی‌های بی‌سیم و یا اتوبوس، به شهر بروید. 

اطلاعات خاص درمورد ارومیه

سفر به شهر ارومیه، مرکز استان آذربایجان غربی، یکی از متفاوت‌ترین سفرهای عمرتان خواهد بود؛ این شهر زیبا با مساحت 10.5 کیلومتر مربع با انواع اماکن تفریحی و جاذبه‌های توریستی، میزبان خوبی برای شماست. گفتنی است ارومیه، دهمین شهر پرجمعیت ایران است و اکثر مردم خونگرم آن، آذری هستند. این شهر از نظر دینی به‌جز اسلام، دارای اقلیت مسیحی، آشوری و ارمنی نیز هست. زبان مردم ارومیه ترکی آذربایجانی است و زبان کردی کرمانجانی، آشوری، ارمنی و سریانی نیز در این شهر رایج است. 

رزرو هتل 5ستاره با سه کلیک خوبه

راهنمای سفر به ارومیه و اقتصاد شهر

اقتصاد ارومیه

کشاورزی در ارومیه رونق بالایی دارد و زمین‌های آن مستعد کشت انواع محصولات از جمله سیب است. ضمنا در نقاط کوهستانی و روستاهای خوش‌آب‌وهوای آن نیز زنبورداری و فروش عسل‌های مرغوب و هم‌چنین میوه‌های درجه‌یک باغ‌ها نیز رواج دارد. دامداری ایلات و عشایر هم از دیگر فعالیت‌های اقتصادی این شهر است. در سفر به شهر ارومیه، اگر در روستاهای اطراف بگردید و کمی جست‌وجو کنید، عسل، میوه‌ها و محصولات باغ‌ها را برای خرید پیدا خواهید کرد. 

راهنمای سفر به ارومیه؛ سوغاتی چه بخریم؟

دوستان خود را با انواع حلواهای خاص شهر ارومیه غافلگیر کنید؛ مسلما پس از خوردن این شیرینی‌ها و حلواهایی نظیر حلوای هویج و حلوای گردو، دوستان‌تان را هم برای سفر به این خطه تاریخی زیبا و شکم‌گردی در آن ترغیب خواهید کرد! نقل بیدمشک، نقل گل‌محمدی، سوجوق، لوازنک، نان ارده و صنایع دستی نظیر گلیم، سفال و پیکرتراشی روی چوب از جمله سوغات‌های مهم ارومیه است.

اماکن تفریحی و گردشگری در بازدید از ارومیه

معمولا وقتی اسم ارومیه به میان می‌آید، همه‌مان یاد دریاچه ارومیه می‌افتیم. اما حقیقت این است که مرکز آذربایجان غربی به‌جز این دریاچه درخشان، جاهای دیدنی دیگری نظیر دریاچه دالامپر و دریاچه مارمیشو دارد و برای دریاچه‌گردی و تنفس در هوای پاک طبیعتی زیبا و خیره‌کننده، فضایی مناسب است. 

اگر عاشق تاریخ هستید نیز در این شهر تاریخی یک لحظه هم بی‌کار نخواهید ماند؛ موزه‌های جذاب این ارومیه منتظر شماست و علاوه‌بر آن، کلیسای ننه مریم، خانه آبگینه، مدرسه هدایت و برج سه گنبد از جمله دیدنی‌های تاریخی ارومیه است که میزبان خوبی برای شما خواهد بود. ارومیه به‌معنای واقعی کلمه یک شهر تاریخی است؛ حتی وقتی برای خرید به بازار سنتی آن می‌روید، حین گشت‌وگذار بین راسته‌های مختلف بازار، با دیدن بافت قدیمی و معماری سنتی آن، تاریخ سه دوره صفویه، زندیه و قاجاریه را از نظر خواهید گذراند. ضمنا می‌توانید با دوستان و یا فرزندان‌تان به پارک تخم‌مرغی و گوللر باغی بروید و خوش‌بگذرانید و یک روز خود را هم برای پیک‌نیک در پارک جنگلی شیخ تپه اختصاص دهید. هم‌چنین در رستوران‌های محلی غذاهای سنتی و اصیل ارومیه‌ای میل کنید و در بازارهای خوب شهر، گشت‌وگذار و خرید کنید. 

همراه ما و راهنمای سفر به ارومیه باشید:

هتل ساحل ارومیه

راهنمای سفر به ارومیه

اگر دوست دارید اقامتی رویایی را در سفر به ارومیه تجربه کنید، هتل ساحل ارومیه که از قدیمی‌ترین هتل‌های این شهر است و در بلوار والفجر 2 واقع شده، برای پذیرایی از شما آماده است. این هتل با امکانات رفاهی متنوع خود برای مسافرین اوقاتی خوش می‌آفریند.

هتل مروارید در سفر به شهر ارومیه

در مجاورت رودخانه ارومیه یا شهرچایی، هتل مروارید با 35 واحد برای اقامت، می‌درخشد. این هتل که در خیابان پاسداران ارومیه قرار گرفته است، روبه‌روی پارک ساحلی، منتظر شماست تا در سفر به شهر ارومیه، از شما به‌خوبی پذیرایی کند. 

هتل جهانگردی

به محض رسیدن به ارومیه، به خیابان کاشانی بروید و اتاق خود را در هتل چهار ستاره جهانگردی رزرو کنید. پس از کمی استراحت، با خیالی آسوده به مهم‌ترین مراکز دیدنی شهر بروید و راحت به اقامت‌گاه‌تان برگردید؛ این را از این جهت می‌گوییم که هتل جهانگردی با دیدنی‌های جذاب ارومیه نظیر کلیسای ننه مریم و پارک جنگلی ارومیه فاصله خیلی کمی دارد و حتی با چند دقیقه پیاده‌روی نیز می‌توانید به رودخانه شهرچایی که رودخانه اصلی ارومیه محسوب می‌شود، برسید. با اقامت در یکی از اتاق‌های هتل جهانگردی، به‌راحتی برای بازدید از ارومیه در شهر گشت‌وگذار کنید. 

هتل دیاکو ارومیه

با اقامت در هتل دیاکو، راحتی و آرامش را در سفر به ارومیه به شکلی متفاوت تجربه کنید. این هتل باشکوه در بلوار جام جم ارومیه، 65 واحد اقامتی دارد که طبق خواست خود می‌توانید بهترین آن را اجاره کنید. هتل دیاکو به مراکز تفریحی شهر دسترسی خوبی دارد و در نزدیکی پارک جنگلی فدک و مراکز تجاری خوب قرار گرفته است. 

بازار شیخ تپه؛ لذت خرید شنتی‌جات ارومیه‌ای

بازار شیخ تپه

لذت هیچ سفری بدون خرید محصولات محلی شهر مقصد، کامل نخواهد شد. اگر دوست دارید بازارگردی کنید و در مراکز خرید ارومیه، سوغاتی، محصولات محلی و لوازم مورد نیاز خود را بخرید، پیشنهاد می‌کنیم با بازار شیخ تپه شروع کنید؛ این بازار که در شمال شهر و بلوار نبوت قرار دارد، انواع سوغات ارومیه نظیر حلواهای خاص و خوش‌طعم آن را عرضه می‌کند و محصولات دیگر، از بافتنی گرفته تا لباس محلی، را هم می‌توانید آن‌جا پیدا کنید. 

مجتمع تجاری برلن 

این مجتمع تجاری محبوب ارومیه‌ای، واقع در شهرک فرهنگیان، خیابان اول شمالی، منتظر شماست تا با عرضه انواع اجناس باکیفیت‌های خوب و قیمت‌های مناسب، غافلگیرتان کند. در سفر به ارومیه، از مجتمع تجاری برلن صرف‌نظر نکنید و انواع پوشاک، کیف و کفش موردنیازتان را از مغازه‌داران محترم و خوش‌برخورد این پاساژ قدیمی بخرید. هنگام بازدید از ارومیه و جاذبه‌های توریستی و تفریحی آن، مرکز خرید برلن را از یاد نبرید. 

تورک‌مال برای خرید برندها در سفر به شهر ارومیه

تورک‌مال از مراکز خرید شیک و مجلل ارومیه است که در خیابان دانشکده واقع شده است و مرکز خریدی جدید محسوب می‌شود که سنی نزدیک به شش سال دارد. در سفر به شهر ارومیه حتما سری به این مرکز خرید بزنید؛ در این مرکز خرید زیبای پنج طبقه‌ای ارومیه‌ای، با خرید محصولات برند، سفری جذاب را تجربه خواهید کرد. پس از خرید نیز می‌توانید به همراه فرزندان یا دوستان‌تان به شهربازی و فودکورت مجموعه بروید و خوش بگذرانید. 

سفره‌خانه کشکول؛ لذت شکم‌گردی در سفر به شهر ارومیه

اگر دوست دارید در سفر به ارومیه با غذاهای سنتی اصیل از خود پذیرایی کنید، اول از همه به رستوران کشکول بروید. این رستوران خوب ارومیه واقع در خیابان برق، بعد از ساختمان فرمانداری، نرسیده به تقاطع دانشکده میزبان خوبی برای شما خواهد بود. می‌خواهید سفرتان را با غذاهای سنتی شروع کنید؟ دیزی‌های این رستوران که محیطی سنتی دارد، بسیار پرطرفدار است. ضمنا در منوی آن غذاهایی نظیر کوفته، دلمه و قورمه‌سبزی نیز خواهید دید که پیشنهاد می‌کنیم از چشیدن طعم این غذاهای خوشمزه هرگز چشم‌پوشی نکنید و راحت از کنارشان نگذرید! 

رستوران مولوی

راهنمای سفر به ارومیه

در ارومیه با دنده تنوری، اکبر جوجه، چلو خورش و چلو جوجه سلطانی در رستوران معروف مولوی واقع در بلوار مولوی ارومیه، از خود پذیرایی کنید و یک روز خوشمزه را در مرکز آذربایجان غربی، در خاطرات خود ثبت کنید. 

رستوران سنتی خان بابا

غذاهای رستوران خان بابا، واقع در نبش تقاطع خیابان حسنی و خیابان شورا و تقاطع ارشاد، بسیار مقرون‌به‌صرفه و البته باکیفیت است و همین، راز ماندگاری این رستوران سنتی ارومیه‌ای در اذهان مردم شهر و مسافرین است. دیزی مخصوص خان بابا، جوجه کباب و کباب کوبیده خان بابا را در سفر به شهر ارومیه از دست ندهید. 

آبشار سوله دوکل؛ طبیعتی دیدنی در سفر به شهر ارومیه

در دامنه کوه دالامپر ارومیه، در منطقه‌ای به نام مرگور، آبشاری با نام سوله دوکل واقع شده است که روستای هم‌نامش نیز در مجاورت همین آبشار است. اگر دوست دارید در هوایی خنک و مطبوع قدم بزنید و عکس بگیرید، این آبشار و نواحی اطرافش را به شما توصیه می‌کنیم. آبشار سوله دوکل در محل تلاقی مرز کشورمان با دو کشور همسایه ترکیه و عراق و بین دو قله بز سینا و دالامپر قرار گرفته است و آب آن نهایتا در قالب رودخانه باراندوز به دریاچه زیبای ارومیه می‌ریزد.

آبشار سولک

راهنمای سفر به ارومیه و آبشار سولک

برای آبشارگردان خبر خوش دیگری نیز داریم؛ آبشار سولک که در روستای سولک بین دو روستای انبی و دربند واقع شده است، منتظر شماست. طبیعت زیبای اطراف این آبشار با چشم‌اندازی تماشایی برای عکاسی بسیار مناسب است. گفتنی است که از آب این آبشار در تابستان برای آبیاری زمین‌های کشاورزی استفاده می‌شود. 

غار تمتمان؛ طبیعت‌گردی درسفر به ارومیه

در سفر به شهر ارومیه، به یک جاذبه طبیعی‌تاریخی بروید و لحظاتی متفاوت را برای خود خلق کنید؛ غار تمتمان با طول 35 متر، جزو کهن‌ترین اقامت‌گاه‌های انسان‌ها در زمان‌های دور بوده است و ظاهرا 40هزار سال سن دارد. در اولین برخورد خود با غار، با ورودی مثلثی شکل آن روبه‌رو خواهید شد. این غار در 15 کیلومتری شمال شهر ارومیه در روستای هم‌نام خودش و در نزدیکی جاذبه‌های گردشگری دیگری نظیر گور زیرزمینی واقع شده است. 

پارک جنگلی ارومیه؛ بازدید از ارومیه و طبیعت آن

به بام شهر ارومیه بروید و با گشت‌وگذار در میان درختان سرو و کاج این منطقه تفریحی 44هکتاری، تفریح کنید و عکس بگیرید. پارک جنگلی ارومیه در جنوب‌شرقی این شهر در مجاورت تپه باستانی شیخ تپه قرار دارد و معمولا از آن برای دایر کردن نمایشگاه‌های مهم شهر نیز استفاده می‌شود. 

مراکز درمانی ارومیه

در بخش آخر مقاله، نام و آدرس چهار تا از بهترین مراکز درمانی ارومیه را برای‌تان می‌نویسیم تا اگر در طول سفر به شهر ارومیه به حضور در این مراکز احتیاج پیدا کردید، راحت‌تر آن‌ها را پیدا کنید. 

بیمارستان امام رضا ارومیه

آدرس: ارومیه، خیابان مولوی، خیابان امام رضا (ع). 

بیمارستان شهید عارفیان ارومیه

آدرس: آذربایجان غربی، ارومیه، خیابان امام، خیابان بسیج. 

بیمارستان آیت‌الله طالقانی ارومیه

آدرس: آذربایجان غربی، ارومیه، خیابان کاشانی. 

بیمارستان شهید مطهری ارومیه

آدرس: آذربایجان غربی، ارومیه، خیابان کاشانی. 

سخن پایانی سه کلیک درمورد راهنمای سفر به ارومیه

در این مقاله درباره سفر به ارومیه توضیح دادیم و به بهترین زمان سفر به آن و دیگر مختصات و نیز تعدادی از اماکن جذاب توریستی‌اش پرداختیم و امیدواریم برای‌تان مفید بوده باشد. پیشنهاد می‌کنیم حتما ارومیه را در صدر لیست سفرهای داخلی خود بنویسید تا با گشت‌وگذار در این شهر تماشایی، تجربه زیبایی را در خاطرات خود ماندگار کنید.

نظر شما چیست؟ دوست دارید ارومیه را از نزدیک ببینید؟ 

رزرو تور ارزان فقط با سه کلیک خوبه

نظرات کاربران