غذاهای سنتی همدان
16 اردیبهشت 1403
ایرانگردی

معرفی و طرز تهیه ۱۶ تا از غذاهای سنتی همدان

همدان یکی از شهرهای خوش آب‌وهوا و گردشگری کشور است. این شهر علاوه‌بر طبیعت بکر و جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی غذاهای بسیار خوش‌طعم و عطری دارد. به شما اطمینان می‌دهیم اگر فقط یک بارغذاهای خوش‌رنگ و لعاب همدان را میل کنید، آن‌ها تبدیل به غذاهای مورد علاقه‌تان می‌شود. در این مقاله با ما همراه شوید تا شما را با غذاهای سنتی همدان آشنا کنیم و طرز تهیه آن‌ها را به شما بیاموزیم.

بلیط هواپیما

رزرو تور ارزان فقط با سه کلیک خوبه

آبگوشت کلم‌قمری؛ یکی از غذاهای سنتی معروف همدان

آبگوشت کلم‌قمری؛ یکی از غذاهای سنتی معروف همدان

آبگوشت کلم‌قمری یکی از بهترین غذاهای سنتی همدان  است. در این غذای خوش‌مزه و سالم، ‌کلم‌قمری یا همان کلم‌سر،سیب‌زمینی، عدس، گوشت گوسفندی، سیر داغ، نعنا داغ، فلفل، پیاز، زردچوبه، نمک و روغن وجود دارد. برای  تهیه این غذای خوش‌طعم و عطر ابتدا باید پیاز را پوست بکنید، نگینی خورد کنید و با مقدار کمی روغن تفت دهید تا طلایی شود. سپس به آن زردچوبه و نمک بزنید. پس از آن عدس‌هایی که از شب گذشته خیس کرده‌اید را به پیازداغ اضافه کنید. در مرحله بعد گوشت را بریزید و مقداری آب به آن اضافه کنید. حرارت را کم کنید تا آبگوشت‌تان به خوبی مغزپخت شود. سپس سیب‌زمینی را پوست بگیرید و خرد کنید و همراه کلم‌ خرد شده در تابه‌ای دیگر تفت دهید و بعد به آبگوشت‌تان اضافه کنید. آبگوشت کلم‌قمری را می‌توانید همراه سیر داغ، نعنا داغ، ماست و کشک نوش جان کنید.

کباب سرداشی همدان

کباب سرداشی یکی دیگر از غذاهای سنتی معروف همدان است. در تهیه این کباب لذیذ و خوش‌مزه از گوشت گوسفندی، گوجه‌فرنگی، فلفل‌سبز، پیاز، سیب‌زمینی، زردچوبه، نمک و روغن استفاده می‌شود. کباب سرداشی شباهت زیادی به کباب تابه‌ای دارد؛ اما تفاوت آن این است که در کباب سرداشی همدان سیب‌زمینی وجود دارد که مزه آن را متفاوت می‌کند. برای درست کردن این کباب در مرحله اول گوشت گوسفندی چرخ‌شده را با پیاز و سیب‌زمینی رنده‌شده که آب اضافی آن‌ها را گرفته‌اید، مخلوط کنید. سپس نمک، فلفل و زردچوبه را به میزان لازم به آن اضافه کنید و مواد را به‌خوبی ورز دهید. توجه داشته باشید که اگر مواد را خوب ورز نداده باشید، کباب شما از هم باز و ظاهرش خراب می‌شود. در مرحله بعد کف تابه را کمی روغن بریزید و متحویات را یک‌دست کف آن پهن کنید. پس از آن سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی را به‌صورت ورقه‌ای خرد کنید و همراه فلفل‌سبز روی گوشت بچینید. سپس روی تابه را با فویل بپوشانید و آن را درون فر با دمای ۱۸۰ درجه بگذارید تا پخته شود.

آبگوشت قرمه یکی از بهترین غذاهای سنتی همدان

آبگوشت قرمه یکی از بهترین غذاهای سنتی همدان

آبگوشت قرمه یکی از خوش‌طعم‌ترین غذاهای سنتی همدان محسوب می‌شود. مواد لازم برای تهیه این غذای خوش‌مزه، سبزی قورمه، گوشت گوسفند، لوبیا چیتی، تخم‌مرغ، سیب‌زمینی، پیاز، لیموعمانی، روغن، زردچوبه، فلفل و نمک است. آبگوشت قرمه ترکیبی از آبگوشت و قورمه‌سبزی محسوب می‌شود. برای پخت این آبگوشت لذیذ ابتدا در تابه کمی روغن بریزید و گوشت را در آن تفت بدهید تا تغییر رنگ بدهد. پس از سرخ شدن گوشت آن را با پیازداغ، لوبیا چیتی، سبزی، نمک، فلفل و زردچوبه درون زودپز بریزید و به آن آب اضافه کنید. بعد از این‌که کاملا پخته شد، سیب‌زمینی را پوست بکنید و به‌صورت تکه‌های کوچک خرد کنید و همراه با لیموعمانی به زودپز بریزید تا پخته شود. در مرحله بعد تخم‌مرغ را به آن اضافه کنید و هم بزنید و به آن فرصت دهید تا خودش را بگیرد. پس از ‌آن آبگوشت قرمه شما آماده است.

کوفته همدانی

کوفته یکی از بهترین غذاهای سنتی همدان است. کوفته همدانی تفاوت زیادی با کوفته تبریزی دارد. در تهیه این کوفته لذیذ و خوش‌طعم از لپه، آلو، گوشت گوسفندی، برنج، پیاز، گردو، خرما، نخود، رب گوجه‌فرنگی، سرکه، شکر، نمک ، فلفل سیاه، زردچوبه و گلپر استفاده می ‌شود. برای پختن کوفته همدانی در ابتدا لپه و نخود از قبل خیس کرده را جداگانه با بپزید و سپس آبکش کنید. پیاز را پوست بگیرید و رنده کنید و آب آن را بگیرید. گوشت را با نخود و لپه چرخ کنید. سپس به آن نمک و ادویه‌ها را اضافه کنید و مواد را ورز دهید. در مرحله بعد مقداری گوشت بردارید داخل آن خرما، گردو و آلو قرار دهید و آن را جمع کنید. کوفته‌ها را درون تابه سرخ کنید. در یک قابلمه به پیازداغ و زردچوبه رب‌ اضافه کنید و تفت دهید. سپس سرکه، شکر و آب را بیفزایید و بعد کوفته را درون سس بریزید تا بپزد.

آش گوجه‌فرنگی؛ یکی از خوش‌مزه‌ترین غذاهای سنتی همدان

آش گوجه‌فرنگی یکی از غذاهای سنتی معروف همدان است. این آش خوش‌طعم و عطر با برنج، گوجه‌فرنگی، نعنا، تره، لپه و پیاز درست می‌شود. برای پختن آش گوجه‌فرنگی در ابتدا حبوبات از قبل خیس کرده را نیم‌پز و به آن پیاز داغ و سیر اضافه کنید. سپس گوجه‌فرنگی پوره شده، نعنا و تره به مواد بیفزایید. در آخر هم آش خود را با سیر داغ، نعنا داغ و کشک تزیین کنید.

خورشت غوره بادمجان 

خورشت غوره بادمجان 

خورشت غوره بادمجان یکی از خوش‌مزه‌ترین غذاهای سنتی همدان محسوب می‌شود. مواد لازم برای تهیه این خورشت گوشت، گوجه‌فرنگی، غوره، بادمجان، پیاز و نمک است. برای درست کردن خورشت غوره بادمجان ابتدا باید بادمجان‌ها را سرخ و پیاز داغ درست کنید. سپس گوشت را تفت دهید و به آن گوجه‌فرنگی و آب اضافه کنید. در مرحله آخر هم بادمجان و غوره را به خورشت خود بیفزایید. اگر به همدان سفر کردید، حتما این غذای ملس و خوش‌مزه را در رستوران‌های این شهر امتحان کنید.

آش آماج یکی از غذاهای سنتی معروف همدان

آش آماج یکی از بهترین غذاهای سنتی همدان است. در این آش خوش‌طعم عدس، لوبیا، سبزی آش، پیاز داغ، سیر، تخم‌مرغ و آماج همدانی وجود دارد. برای تهیه آش آماج در ابتدا لوبیا را با نمک و آب نیم‌پز کنید. در ادامه به آن عدس را اضافه کنید. پس از آن پیاز‌داغ را به آش خود بیفزایید. در مرحله بعد سیرداغ و سبزی را نیز اضافه کنید. در مرحله آخر آماج را با آب مخلوط کنید و به آش‌تان بیفزایید. پس از آن فرصت دهید تا خوب پخته شود و آش آماج خود را نوش جان کنید.

آش بادمجان

آش بادمجان یکی از غذاهای سنتی معروف همدان محسوب می‌شود. این آش خوش‌طعم در ملایر نیز پرطرفدار است. برای درست کردن آش بادمجان به بادمجان، گوشت گوسفندی، عدس، بلغور گندم، نعنا داغ، لوبیا قرمز، لوبیا سفید، نمک، فلفل و زردچوبه نیاز دارید. برای پختن این آش در ابتدا بلغور خیس کرده را بپزید. سپس حبوبات از قبل خیس کرده را در قابلمه‌ای جداگانه بپزید. در مرحله بعدی پیاز داغ درست کنید، گوشت و زردچوبه را به آن بیفزایید و تفت دهید؛ بعد از چند دقیقه به گوشت آب اضافه کنید. سپس بادمجان‌ها را سرخ کنید. سپس حبوبات، بادمجان و گوشت پخته شده را به بلغور بیفزایید. به آش خود فرصت دهید تا بپزد و در مرحله نهایی نیز آن را با سیر ‌داغ، پیاز داغ و کشک تزئین کنید.

آش هویج و جو؛ یکی از بهترین غذاهای سنتی همدان

آش هویج و جو؛ یکی از بهترین غذاهای سنتی همدان

آش هویج و جو یکی از خوش‌طعم‌ترین غذاهای سنتی همدان است. در این آش از بلغور جو، نخود، هویج، گوشت چرخ‌شده، سبزی آش، پیاز، عصاره قلم، نمک، فلفل‌سیاه، کشک، زردچوبه و روغن استفاده می‌شود‌. برای تهیه آتش هویج و جو در ابتدا نخود و بلغور از قبل خیس کرده را با آب بپزید. در مرحله بعد گوشت را با پیاز، نمک، فلفل و زردچوبه تفت دهید. سپس گوشت و هویج رنده‌شده را  به قابلمه حبوبات خود اضافه کنید. پس از آماده شدن، می‌توانید آش‌تان را با پیاز داغ و نعنا داغ تزئین کنید.

آش شله پتله همدان

آش شله پتله یکی دیگر از بهترین غذاهای سنتی همدان است. برای پختن این آش از بلغور گندم، سبزی آش، گوشت گوسفندی، پیاز و سیب زمینی، نمک، فلفل‌سیاه، فلفل‌قرمز و عدس استفاده می‌کنیم. برای درست کردن آش شله پتله در ابتدا گوشت را با پیاز سرخ‌شده، فلفل و نمک تفت دهید. سپس بلغور و عدس را همراه آب اضافه کنید. در مرحله آخر هم، سبزی آش و روغن حیوانی را به آش خود بیفزایید. مردم همدان به این آش قره‌قروت هم می‌زنند، که مزه فوق‌العاده‌ای به آن می‌دهد.   

حلوا زرده همدانی؛ یکی از غذاهای سنتی معروف همدان

حلوا زرده یکی از غذاهای سنتی معروف همدان است. برای تهیه حلوا زرده که شباهت به فرنی دارد؛ از زرده تخم‌مرغ، شکر آسیاب‌شده، گلاب، کره آب‌شده و زعفران استفاده می‌کنیم. در ابتدا زرده‌های تخم‌مرغ را به‌خوبی هم‌بزنید و شکر را به آن اضافه کنید. سپس زعفران و کره آب‌شده را بیفزایید و خوب هم‌بزنید. در مرحله بعد حلوا را روی شعله ملایم بگذارید و کمی بعد گلاب را به آن اضافه کنید‌. سپس حلوا را آن‌قدر هم‌بزنید تا بافت یک‌دست پیدا کند. بعد از آن حلوای خوش‌مزه شما آماده است.

تر حلوا هویجی یا حلوا هویج همدانی

غذاهای سنتی همدان؛ تر حلوا

حلوا هویج یکی از خوش‌مزه‌ترین غذاهای سنتی همدان محسوب می‌شود. برای تهیه این حلوای مقوی باید از هویج، گلاب، زعفران، شکر، برنج، هل و دارچین استفاده کنید. در مرحله اول هویج را رنده کنید و بپزید. سپس آب هویج را بگیرید و از صافی رد کنید. بعد از آن آرد تفت داده شده، روغن،  شکر و زعفران را بیفزایید و آن‌قدر هم‌بزنید تا سفت شود. پس از آن گلاب را اضافه کنید و حلوا را حرارت دهید تا خودش را بگیرد. در نهایت می‌توانید حلوای هویج خود را با دارچین، نارگیل و خلال بادام تزیین کنید.

فرصت رزرو بلیط هواپیما از سه کلیک را از دست ندید

آبگوشت یخنی همدان؛ یکی از خوش‌طعم‌ترین غذاهای سنتی همدان

آبگوشت یخنی یکی دیگر از بهترین غذاهای سنتی همدان است. این آبگوشت لذیذ و خوش‌مزه با گوشت گوسفندی، پیاز، لیموعمانی، سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی، زردچوبه، نمک و روغن درست می‌شود. برای تهیه آبگوشت یخنی در ابتدا پیاز داغ درست کنید و به آن زردچوبه بزنید. لپه از قبل خیس‌شده را تفت دهید. سپس گوشت را تفت دهید و به آن‌ها آب اضافه کنید تا خوب بپزد. لیموعمانی‌ها را با چنگال سوراخ کنید و با آب در قابلمه‌ای روی حرارت بگذارید، برای مصرف آن‌ها را از آب خارج کنید. در مرحله بعد گوجه‌فرنگی را در تابه‌ای با روغن خوب تفت دهید و آن را به گوشت و لپه بیفزایید. سپس سیب‌زمینی، لیموعمانی، دارچین، نمک و فلفل را اضافه کنید. بعد از آن صبر کنید تا آبگوشت شما آماده شود.

آش خشکبار

آش خشکبار یکی از غذاهای سنتی معروف همدان است. این آش خوش‌طعم و مقوی با میوه‌های خشک‌شده مانند آلو، آلبالو، برگه زردآلو، سیب خشک، سبزی آش، قلم گوسفندی یا گوشت با استخوان، رشته آش، شیره انگور، لوبیا، نخود، عدس، روغن زیتون، سرکه، پیاز و نعناع درست می‌شود. برای تهیه آش خشکبار ابتدا حبوبات و خشکبار را به صورت جداگانه خیس کنید. گوشت را همراه با حبوبات و پیاز بپزید و به آن‌ نمک، فلفل‌سیاه و زردچوبه بیفزایید. سپس خشکبار، سبزی آش یا تره کوهی، رشته آش و برنج را اضافه کنید. در مرحله آخر سرکه سیب را با شیره‌انگور ترکیب کنید و به آش بیفزایید. برای تزئین آش خشکبار خود می‌توانید از ترکیب روغن زیتون، پیاز، نعنا و سیرداغ استفاده کنید.

کاچی؛ یکی دیگر از بهترین غذاهای سنتی همدان 

کاچی یکی دیگر از غذاهای سنتی همدان است. در کاچی همدانی از بلغور گندم، پیاز، کشک، نمک، فلفل‌ سیاه، سیر و عصاره گوشت یا مرغ استفاده می‌شود. برای تهیه کاچی ابتدا پیاز خرد‌شده را تفت دهید. سیر رنده‌شده را به پیاز بیفزایید. بلغور از قبل خیس‌کرده را به آن اضافه کنید. سپس عصاره گوشت یا مرغ را همراه آب اضافه کنید و هم‌بزنید. در مرحله آخر هم کشک را اضافه کنید.

آش برنج همدان

غذاهای سنتی همدان؛ آش برنج

آش برنج نیز یکی از بهترین غذاهای سنتی همدان محسوب می‌شود. مواد لازم برای تهیه این آش مقوی برنج، لپه، سبزی آش، پیاز، نعنا خشک، نمک، فلفل و زردچوبه است. برای درست کردن آش برنج در ابتدا به پیاز داغ زردچوبه اضافه کنید و تفت دهید. سپس برنج و لپه شسته‌شده را به آن بیفزایید و تفت دهید. بعد از آن آب را به موادتان اضافه کنید. مدتی بعد سبزی آش خرد شده را به آن بیفزایید. در انتها نیز در یک تابه پیاز داغ درست کنید و زردچوبه، نعنا و نمک را با آن تفت دهید و با آبغوره به آش خود اضافه کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله خوش‌مزه‌ترین غذاهای سنتی معروف همدان را به شما معرفی کردیم و طرز تهیه آن‌ها را برای‌تان شرح دادیم. اگر به شهر همدان سفر کردید، حتما غذاهای خوش‌طعم و عطر آن را نوش جان کنید. اگر به آبگوشت علاقمندید، توصیه می‌کنیم آبگوشت کلم‌قمری، آبگوشت قرمه و  آبگوشت یخنی همدانی را امتحان کنید. همچنین اگر علاقه زیادی به آش دارید، پیشنهاد ما به شما آش گوجه‌فرنگی، آش بادمجان، آش هویج و جو، آش شله پتله همدان، آش خشکبار، آش برنج است.  لطفا نظرات خود را درباره این مقاله و غذاهای سنتی همدان با ما به اشتراک بگذارید.

رزرو هتل 5ستاره با سه کلیک خوبه

نظرات کاربران