the tower of London
18 اسفند 1401
لندن

برج لندن و گشت و گذار میان تاریخ هزار ساله‌ی بریتانیا

این جاذبه‌ی گردشگری معروف که به صورت رسمی با عنوان « کاخ سلطنتی اعلی‌حضرت و قلعه‌ی برج لندن» شناخته می‌شود، قلعه‌ای تاریخی است که در کرانه‌ی شمالی رود تیمز در مرکز شهر لندن واقع شده‌. دلیل انتخاب نام این مجموعه قرار گرفتن «برج سفید» در مرکز آن است و در مجموع 22 برج در آن قرار دارد. این برج در واقع یک دژ مستحکم است که بین دو دیوار هم‌مرکز و یک خندق محصور شده. ساخت آن همزمان با ساخت برج سفید در سال 1078 آغاز شد و از آن زمان به مرور توسعه پیدا کرد و به قلعه‌ی بزرگ امروزی تبدیل شد. ساختمان‌های این مجموعه و محوطه‌های اطراف آن در طول تاریخ برای مقاصد مختلفی از جمله کاخ سلطنتی، زندان سیاسی، محل اعدام، اسلحه‌خانه، ضرابخانه‌ی سلطنتی و دفتر اسناد عمومی مورد استفاده قرار گرفتند.

در بازدید از برج لندن می‌توانید از نمایشگاه‌های دائمی جواهرات سلطنتی، اسلحه‌خانه‌ی سلطنتی به نام «دودمان پادشاهان» و همچنین مجموعه‌ی ضرابخانه‌ی سلطنتی به نام «سکه‌ها و پادشاهان» دیدن کنید. بازدید از این مجموعه از تماشای «مراسم کلیدها» گرفته تا تماشای غذا دادن به کلاغ‌ها روزی پر از دیدنی‌های تاریخی و هیجان‌انگیز برای بازدیدکنندگان به همراه دارد. در ادامه‌ به طور مختصر درمورد دیدنی‌های داخل مجموعه صحبت می‌کنیم و به تمام چیزهایی که قبل از بازدید باید بدانید اشاره می‌کنیم.

همین حالا بلیط هواپیما لندن را رزرو کنید !

چرا باید از برج لندن بازدید کنید

the tower of London

زمانی که ویلیامِ فاتح تصمیم گرفت برای تاسیس حکومت خود در شهر «برج لندن» را بسازد نقطه‌ا‌ی استراتژیک را برای این کار انتخاب کرد؛ درست در کنار رودخانه‌ی تیمز در منطقه‌ی تاورهیل، جایی که به راحتی از دور دیده شود. برج لندن در طول تاریخ توسط پادشاهان و ملکه‌های بریتانیا گسترش پیدا کرد. این برج شاهد بازی تاج و تخت بوده و داستان‌های ترسناک، بازی‌های سیاسی و دسیسه‌های درون دربار بریتانیا را روایت می‌کند.

برج لندن نه‌تنها به واسطه‌ی این روایت‌ها بلکه به دلیل معماری منحصربه‌فرد به یکی از قوی‌ترین قلعه‌های جهان تبدیل شده و این قلعه در واقع یک دژ نظامی بوده و اسلحه‌خانه‌ی سلطنتی نیز در آن قرار داشته است. برج لندن قدرت و شجاعت امپراتوری بریتانیا را به زیبایی به تصویر می‌کشد. این برج با وجود زندان، ضرابخانه و اقامتگاه سلطنتی نقش مهمی در تاریخ این کشور ایفا کرده است. برای داشتن یک تجربه‌ی عالی از این مکان باید به داخل برج قدم بگذارید و در 900 سال از تاریخ بریتانیا سفر کنید.

تاریخچه‌ی برج لندن

برج لندن را در ابتدا به عنوان یک اقامتگاه سلطنتی در نظر گرفته بودند اما با گذشت زمان به مکانی برای اسلحه‌خانه و زندان سلطنتی تبدیل شد. مخوف‌ترین بخش از تاریخچه‌ی برج لندن به زمانی بازمی‌گردد که از آن به عنوان زندان استفاده می‌کردند. افرادی از خانواده‌ی سلطنتی مثل آنه بولین و ملکه الیزابت اول در این مکان زندانی شدند. بعدها افرادی دیگری نظیر گای فاکس نیز به فهرست زندانیان اضافه شدند.

امروزه برج لندن در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته و سالانه بیش از 2.7 میلیون گردشگر از آن بازدید می‌کنند. برج لندن چیزی بیشتر از یک شاهکار معماری به شمار می‌رود و گواهی است بر تاریخ پر فراز و نشیب بریتانیا.

7 مورد از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی برج لندن

1. جواهرات سلطنتی در برج لندن

The Royal Jewels in the Tower of London

آداب و رسومی که از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شوند، ظاهر خود را در نظام سلطنتی بریتانیا هم حفظ کرده‌ است. در حالی که جهان به سمت مدل‌های مختلفی حکومتی حرکت می‌کند، این نظام سلطنتی و سنت‌های منحصربه‌فرد آن مبهم و رازآلود به نظر می‌رسند. تاج‌گذاری یا همان چیزی که در فرهنگ بومی به آن «جواهرات سلطنتی» می‌گویند نیز بخشی از سنت‌های این نظام سلطنتی را تشکیل می‌دهد.

از دهه‌ی 1600 به بعد پادشاهان و ملکه‌ها از این جواهرات در مراسم تاج‌گذاری و سایر مناسبت‌های خاص استفاده می‌کنند. این جواهرات نماد ثروت امپراتوری بریتانیا هستند. مجموعه‌ی این جواهرات نمادین و نفیس در خانه‌ی جواهر واقع در برج لندن نگهداری می‌شود. این مجموعه بیش از 140 شی از جمله 7 تاج سلطنتی و اشیاء دیگر مثل عصا، گوی، شمشیر، لباس و بشقاب‌های مقدس را در خود جای می‌دهد. از دیگر موارد منحصربه‌فرد این مجموعه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: تاج امپراتوری، تاج سنت ادوارد، گوی فرمانروا و شمشیر پیشکشِ جواهرنشان.

این مجموعه‌ی منحصربه‌فرد 23578 سنگ قیمتی را در خود جای داده که این سنگ‌ها از سرتاسر دنیا تهیه شده‌اند و قدرت امپراتوری بریتانیا را در دوران طلایی خود نشان می‌دهد. همچنین الماس‌های باشکوهی مثل بزرگترین الماس جهان به نام «کولینان اول» و الماس معروف کوه نور در این مجموعه به چشم می‌خورد که الماس کوه نور بر روی تاج ملکه نصب شده است.

2. برج سفید

هدف اصلی از ساخت برج سفید ترساندن و دلسرد کردن مهاجمان بود. و به شکلی باورنکردنی در طول جنگ‌ها به این هدف رسید. برج سفید را ویلیامِ فاتح در دهه‌ی 1080 ساخت و به راحتی می‌توان در مجموعه‌ی برج لندن آن را تشخیص داد. این برج که نقش نگهبانی قلعه را بر عهده داشت قوی‌ترین قسمت قلعه در زمان قرون وسطی بود و در واقع در جهان مسیحیت این برج را به عنوان یکی از قوی‌ترین استحکامات نظامی می‌شناسند.

امروزه مجموعه اسلحه‌های سلطنتی، از جمله مجموعه‌ی «دودمان پادشاهان» در این برج نگهداری می‌شود. علاوه بر این یک کلیسای فوق‌العاده زیبا به سبک رومی در داخل این برج قرار دارد که به عنوان کلیسای سنت جونز شناخته می‌شود. برج سفید تاریخچه‌ی وحشتناکی دارد، در طبقه‌ی اول این برج یک بلوک چوبی و تبر مخصوص جلاد قرار دارد که قدمت آن به قرن هجدهم برمی‌گردد. اگر به زیرزمین برج بروید می‌توانید شکنجه‌گاه‌هایی را ببینید که در آن زندانیان من جمله گای فاکس و کشیش یسوعی جان جرارد را شکنجه می‌کردند.

3. گارد سلطنتی

The Royal Guards of the Tower of London

در بازدید از برج لندن اغلب یک نگهبان یونیفرم پوش را می‌بینید که با افتخار داستان‌هایی از دسیسه‌های دربار، زندان و شکنجه‌ها را برای گروهی از گردشگران تعریف می‌کنند. آنها در واقع راهنمای تور گارد سلطنتی هستند. با خرید بلیط‌های بازدید از برج لندن به صورت رایگان می‌توانید از این تور استفاده کنید و از شنیدن داستان‌هایی که این نگهبانان تعریف می‌کنند لذت ببرید. این نگهبانان را با نام «نگهبان برج لندن» هم می‌شناسند. اعضای گروه محافظان شخصیِ پادشاه از بین افراد گارد سلطنتی انتخاب می‌شوند و بیش از 500 سال است که نگهبانانِ تشریفاتی برج لندن هستند.

در حال حاضر 37 گارد سلطنتی در برج لندن حضور دارند. یکی از آنها به عنوان «استاد کلاغ‌ها» تعیین شده که از کلاغ‌های برج مراقبت می‌کند. یک باور قدیمی وجود دارد که به محض خروج تمام کلاغ‌ها از برج، برج کاملا ویران می‌شود. می‌گویند این دلیل این کلاغ‌ها را با نام «بیف‌ایترز» (در اصطلاح به معنی «نگهبان برج» و در لغت به معنی «خورنده‌ی گوشت») می‌شناسند که می‌توانند به صورت نامحدود از سفره‌ی پادشاه گوشت گاو (بیف) بردارند. امروزه این گاردهای سلطنتی نمادهای زنده‌ی برج لندن هستند و تورهای جذاب آن‌ها هر 30 دقیقه در برج تکرار می‌شود.

4. کلاغ‌های برج لندن

پس از ورود به برج لندن دسته‌ای از کلاغ‌ها را می‌بینید که بیشتر به عنوان نگهبان برج شناخته می‌شوند. این کلاغ‌های سیاه بزرگ در چمنزار جنوبی برج نگهداری می‌شوند. بر اساس افسانه‌ها اگر این شش کلاغ قلعه را ترک کنند پادشاهی برج لندن سقوط خواهد کرد. پس از ورود به محوطه‌ی برج لندن شش کلاغ را می‌بینید که در طول روز در محوطه‌ی برج پرسه می‌زنند و به چهار منطقه‌ی مختلف در داخل محدوده‌ی دیوارهای برج نظارت می‌کنند.

شش کلاغی که در حال حاضر در برج نگهداری می‌شوند جوبیلی، هریس، پاپی، جورجی، ادگار و برانوِن هستند. اگر خوش‌شانس باشید و در زمان مناسبی از برج لندن بازدید کنید ممکن است غذا دادن استادکلاغ‌ها را به آنها ببینید. نباید تلاش کنید به آنها غذا بدهید چون اگر احساس خطر کنند ممکن است گاز بگیرند.

5. نمایشگاه دودمان پادشاهان در برج لندن

دودمان پادشاهان یکی از قدیمی‌ترین نمایشگاه‌ها در برج لندن به حساب می‌آید که از سال 1688 شروع به کار کرد. این نمایشگاه پس از یک دوره‌ی پر فراز و نشیب در تاریخ بریتانیا برای ترویج «پادشاهی» و نشان دادن غرور و افتخار سلطنت طراحی شده است. نمایشگاه اصلی بر اساس اصول اخلاقی پادشاهان راه‌اندازی شد و تنها چند تن از پادشاهان بریتانیا مثل ادوارد سوم و هنری هشتم به این نمایشگاه راه پیدا کردند. اما امروزه نمایی کامل از تاریخ پادشاهان و اشراف بریتانیا را نشان می‌دهد. این نمایشگاه اسلحه‌خانه‌ی سلطنتی را شامل می‌شود و زره کامل سوار بر اسب‌های چوبی را در آن به نمایش گذاشته‌اند. همچنین مواردی از اشیاء عجیب و منحصربه‌فرد مربوط به نیروهای مسلح سلطنتی را در این نمایشگاه می‌توانید ببینید. با خرید بلیط بازدید از برج لندن می‌توانید از این نمایشگاه دیدن کنید و بخشی از قدرت سلطنت بریتانیا را ببینید.

6. نمایشگاه سکه‌ها و پادشاهان در برج لندن

6. Exhibition of Coins and Kings in the Tower of London

تجربه‌ی شما در بازدید از برج لندن بدون دیدن نمایشگاه دائمی «سکه‌ها و پادشاهان» کامل نمی‌شود. محل فعلی این نمایشگاه پیش از این ضرابخانه‌ی سلطنتی بوده است؛ در پی وقوع بحرانی مالی در بریتانیا ضرابخانه را به محل دیگری منتقل کردند. در این نمایشگاه مجموعه‌ی چشمگیری از سکه‌ها را می‌بینید که در اوایل دهه‌ی 1200 استفاده می‌شدند. همچنین نمایشگاهی در فضای باز برپا شده که تاریخچه‌ی ارز را در انگلستان روایت می‌کند. در بازدید از این نمایشگاه داستان‌های ناشنیده‌ای را خواهید شنید، مثل زمانی که اسحاق نیوتون سعی داشت جلوی جعل‌کنندگان ارز را در لندن بگیرد، یا داستان زمانی که چارلز دوم پول کشورهای دارای منافع مشترک را رد کرد. بازدید از نمایشگاه سکه‌ها و پادشاهان در بلیط‌های برج لندن گنجانده شده و اگر قصد دارید تاریخچه‌ای از ارز و داستان‌های مالی بریتانیا را بشنوید بازدید از این نمایشگاه را از دست ندهید.

7. نمایش تاریخی زنده در برج لندن

رویدادی منحصربه‌فرد به همراه اجرای زنده که به صورت منظم در برج لندن برگزار می‌شود. در این اجرا یک گروه تئاتر لباس‌های قرون وسطایی می‌پوشند و بعضی از وقایع تاریخی جالب را به صورت زنده اجرا می‌کنند. ویژگی جالب این اجرا درگیر کردن بینندگان در نمایش است که آن را به یک تجربه‌ی توریستی فوق‌العاده تبدیل می‌کند. گوش دادن به یک راهنمای صوتی یا راهنمای تور هم تجربه‌ی جالبی است اما این داستان‌های تاریخی باعث می‌شوند هرگز ارل سرخ، یوهانا فرور یا سِر توماس نویل را فراموش نکنید.

نقشه‌ی برج لندن

6. Exhibition of Coins and Kings in the Tower of London

اگر قصد دارید بدون استفاده از تورهای مجموعه در داخل برج لندن بگردید پیشنهاد می‌کنیم نقشه‌ی مجموعه را دانلود کنید و در تلفن همراه خود نگهدارید. برج لندن محوطه‌ی بسیار وسیعی دارد و ممکن است در آن گم شوید.

قبل از بازدید از برج لندن این موارد را به یاد داشته باشید:

آدرس: بریتانیا، لندن EC3N 4AB، منطقه‌ی سنت کاترین و واپینگ

مسیرهای رسیدن به برج لندن

با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به راحتی می‌توانید خود را به برج لندن برسانید. بسیاری از اتوبوس‌های مخصوص گردشگری در لندن مقابل برج توقف می‌کنند.

مترو: نزدیک‌ترین ایستگاه مترو ایستگاه تاور هیل است.

اتوبوس: 14، 42، 78، 100 و RV1

قطار روزمینی: نزدیک‌ترین ایستگاه‌ها به برج لندن خیابان فِنچرچ و لاندن بریج هستند.

قایق رودخانه: نزدیک‌ترین نقطه‌ی دسترسی به رودخانه تاور پییِر است.

ساعات بازدید:

برج لندن به صورت روزانه میزبان بازدیدکنندگان می‌باشد، به جز روزهای 24 تا 26 دسامبر و اول ژانویه.

تابستان (اول مارس تا 31 اکتبر)

سه‌شنبه تا شنبه: 9 صبح تا 5:30 عصر

یکشبه و دوشنبه: 10 صبح تا 5:30 عصر

ساعت آخرین پذیرش: 5 عصر

the tower of London

زمستان (از اول نوامبر تا 28 فوریه)

سه‌شنبه تا شنبه: 9 صبح تا 4:30 عصر

یکشنبه و دوشنبه: 10 صبح تا 4:30 عصر

ساعت آخرین پذیرش: 4 عصر

لوازم رفاهی در برج لندن

ویلچرها به صورت رایگان و بر اساس اولویت‌بندی در دسترس هستند.

در برج سفید، نزدیک فروشگاه کلاغ و کافه‌ی نیوآرمری، می‌توانید از آسانسورها استفاده کنید.

تنها برج جواهر و نمایشگاه جواهرات سلطنتی برای ویلچر قابل دسترسی هستند. از آنجا که این برج یک قلعه‌ی قرون وسطایی به شمار می‌رود به دلیل وجود مسیرهای سنگی ناهموار و پله‌ها نمی‌توان از ویلچر استفاده کرد.

نکات کاربردی در بازدید از برج لندن

هیچ جایگاهی برای نگهداری لوازم و کیف و کوله‌پشتی وجود ندارد بنابراین بهتر است سبک سفر کنید.

ورود سه‌پایه‌ی دوربین و دسته‌ی سلفی مجاز نیست.

در صورتی که پاسپورت گردش در لندن یا پاسپورت کاخ سلطنتی لندن را خریداری کنید می‌توانید به صورت رایگان از برج لندن بازدید کنید.

بهتر است در اوایل روز به دیدن برج بروید، همچنین می‌توانید مراسم بازگشایی برج لندن که هر روز صبح ساعت 8:45 برگزار می‌شود را ببینید. صبح‌ها ازدحام جمعیت کمتر است و بدون اینکه در صف‌های طولانی منتظر بمانید می‌توانید از همه چیز با خیال آسوده و با سرعت خودتان بازدید کنید.

تورهای داخلی گارد سلطنتی ساعت 10 آغاز و بعد از آن هر نیم ساعت تکرار می‌شوند. این نگهبان‌ها با شوخ‌طبعی و خوش‌رویی برخی حقایق و داستان‌های کمتر شنیده‌شده را روایت می‌کنند پس این تجربه‌ی به یاد ماندنی را از دست ندهید.

در ادامه!

نمایشگاه جواهرات سلطنتی معمولا بیشترین ازدحام جمعیت را دارد. بهترین راه این است که صبح زود از آن بازدید کنید و بعد ساعت 10 صبح خود را به گارد سلطنتی برسانید.

گشتن در محوطه‌ی قلعه و بازدید از تمام نمایشگاه‌ها حدود 2 تا 3 ساعت از زمان شما را به خود اختصاص می‌دهد پس با توجه به این زمان بازدید خود را برنامه‌ریزی کنید.

the tower of London

در برج لندن مراسمی به عنوان اختتامیه در نظر گرفته شده تحت عنوان «مراسم کلیدها». این مراسم گرچه رایگان است اما مخاطبان کمی دارد و باید آن را از قبل رزرو کنید. بلیط‌های این مراسم معمولا به سرعت به فروش می‌رسند پس اگر قصد دارید از آن دیدن کنید حتما از در دسترس بودن بلیط‌ها مطمئن شوید.

برای فرار از شلوغیِ هر روز برج سعی کنید حتما خود را در زمان بازگشایی به مجموعه برسانید. در این صورت می‌توانید با آرامش و بدون برخورد با جمعیت گردشگردان به گشت و گذار بپردازید.

در نمایشگاه جواهرات سلطنتی نمی‌توانید مدت طولانی جلوی ویترین‌ها بایستید. برای جلوگیری از ازدحام جمعیت جلوی ویترین‌ها بازدیدکنندگان باید روی تسمه نقاله‌ای که آن‌ها را دور تا دور نمایشگاه می‌گرداند بایستند. اگر احساس کردید زمان کافی برای دیدن جواهرات نداشتید نگران نباشید! می‌توانید دوباره روی تسمه نقاله برگردید و مجدد از جواهرات دیدن کنید.

حتی در ساعات اوج شلوغی برج لندن می‌توانید یکی دو نقطه‌ی آرام و خلوت پیدا کنید. اگر حین گشتن در برج‌ها زمانی برای استراحت نیاز داشتید می‌توانید از نیمکت‌های نزدیکِ دیواره‌های جنوبی استفاده کنید. با نشستن بر روی این نیمکت‌ها منظره‌ی بی‌نظیری از برج سفید را می‌بینید.

در صورت خرید پاسپورت کاخ سلطنتی لندن می‌توانید به چهار کاخ مهم شهر دسترسی داشته باشید.

در آخر

در این مطلب کوتاه سعی کردیم شما را با برج لندن و دیدنی‌های جالب و برخی وقایع تاریخی آن آشنا کنیم و نکات کلیدی که به هنگام بازدید به شما کمک می‌کند در اختیارتان قرار دهیم. امیدواریم با استفاده از این راهنمای کوتاه تجربه‌ای به یادماندنی از گردش در برج لندن برای خود رقم بزنید.

نظرات کاربران