Çinili Köşk
17 اردیبهشت 1402
استانبول

موزه غرفه کاشی؛ موزه‌ای زیبا و دیدنی در استانبول

موزه غرفه کاشی استانبول که با نام‌های کاخ سیرچا یا موزه همایونلار نیز شناخته می‌شود، مکانی است که امروز قصد داریم به آن بپردازیم. این بنا توسط محمد فاتح در سال 1472 در بیشه سارایبورنو و درون دیوار کاخ توپکاپی ساخته شده و یکی از جاذبه‌های دیدنی شهر زیبای استانبول است. بیایید تا شگفتی‌ها و اطلاعات لازم را درباره این موزه در اختیارتان قرار دهیم. 

رزرو تور استانبول

همین حالا قیمت بلیط هواپیما استانبول را چک کنید!

اطلاعاتی در مورد موزه غرفه کاشی و معماری آن

موزه غرفه کاشی

غرفه کاشی استانبول تنها نمونه معماری مدنی عثمانی در استانبول است که تحت تاثیر سلجوقیان ساخته شده‌ و با نمای زیبای ستون‌ها، تراس ایوان و تزئینات کاشی‌کاری، این معماری با عظمت را به نمایش می‌گذارد. 

یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های این موزه به عنوان یکی از بهترین موزه های استانبول، این است که آثار آن متعلق به امپراتوری‌های مختلف از مجموعه‌های باستان‌شناسی در سراسر کشور و دنیا بوده و در اینجا جمع‌آوری شده‌است تا یک کلیکسیون بی‌نظیر و خاص را به وجود آورد. در این موزه شما آثاری را مشاهده خواهید کرد که مربوط به سال‌های بسیار دور هستند، اما هنوز هم بافت تاریخی خود را حفظ کرده‌اند و ایت واقعا شگفت‌انگیز است.

غرفه کاشی کاری شده را چه کسی ساخت؟ در دوره کدام سلطان ساخته شد؟

موزه غرفه کاشی شده ابتدا توسط سلطان عثمانی، فاتح سلطان محمد در سال 1473 به عنوان یک قصر یا عمارت تابستانی ساخته شد. این موزه اولین ساختمانی است که فاتح سلطان محمد در کاخ توپکاپی ساخت.

این عمارت با نمای جلویی متحرک با ستون‌ها، تراس آن، با ایوان که در معماری عثمانی و سلجوقی رایج است و تزئینات کاشی‌کاری شده‌اش، نمونه‌ای جالب از دوره عثمانی را در معرض نمایش قرار می‌دهد. 

تراس و ایوان آن با کاشی معرق تزئین شده‌اند، در دیوار ورودی کتیبه‌های بلند و 14 ستون مرمری ستون‌دار وجود دارد که جلوه‌ای فوق‌العاده باشکوه را نشان می‌دهد. 

در حال حاضر، غرفه کاشی کاری در میان دیوارهای بیرونی کاخ توپکاپی قرار دارد و با بافت تاریخی و معماری خود جلب توجه می‌کند.

رزرو تور استانبول با سه کلیک خوبه!

تاریخچه موزه غرفه کاشی استانبول

این ساختمان در سال 1880 توسط موزه امپراتوری برای نمایشگاه آثار باستانی و اسلامی مورد استفاده قرار گرفت. سپس در سال 1939 به کاخ توپکاپی متصل شد و آثار درون آن در موزه‌های مختلف توزیع شدند. بدین ترتیب کارکرد موزه خود را در آن زمان از دست داد. اما در سال 1981 دوباره به عنوان موزه‌های باستان شناسی استانبول شروع به کار کرد و امروزه نیز آثار هنر کاشی ترکی-اسلامی در آن به صورت منطقه‌ای و زمانی به نمایش گذاشته می‌شود.

بخوانید: موزه نظامی استانبول

سازه معماری موزه غرفه کاشی

موزه غرفه کاشی

نمای ورودی عمارت یک طبقه و قسمت پشتی آن دو طبقه است. رواقی مرمرین با 14 ستون در ورودی وجود دارد. ایوان ورودی با کاشی معرق تزئین شده و بر دیوار ورودی نیز کتیبه‌ای بلند وجود دارد. 

قسمت ورودی همچنین فضایی گنبدی شکل است و در طرفین آن اتاق‌های طاق‌دار قرار دارد. در این عمارت که از 6 اتاق و یک تالار میانی تشکیل شده، نزدیک به 2000 اثر کشف شده در کاوش‌های باستان شناسی که از طریق خرید، اهدا و مصادره وارد شده‌اند و به نمایش گذاشته می‌شوند. 

این موزه یک عمارت قدیمی . تاریخی است که با قرار دادن آثار تاریخی ارزشمند در دل خود، تبدیل به مکانی عالی برای بازدید و آگاهی از گذشته ترکیه شده و شما را به زمان‌های دور می‌برد. 

بخوانید: موزه مادام توسو استانبول

در موزه غرفه کاشی چه چیزی خواهید دید؟

در حال حاضر کاشی و سرامیک ترکی در این موزه به نمایش گذاشته می‌شود. در واقع، کاشی‌ها و سرامیک‌های موجود به ترتیب زمانی مشخص و قرار داده شده‌اند که روند پیشرفت و تغییر در آن‌ها بسیار جذاب و دیدنی است. 

کاشی‌های خاص ساخته شده در ایزنیک در قرن شانزدهم یکی از مهمترین آثار موزه است. مشخص است که حدود 2000 اثر در موزه و انبار در آن وجود دارد. 

آثار مهم این مجموعه عبارت‌اند از آثار دوره سلجوقی در اتاق سمت چپ ورودی، آثار تکنیک لغزش و میلتوس در ایوان سمت چپ، آثار ایزنیک در اتاق بیرون زده پنج ضلعی همراه با تالار میانی، آثار کوتاهیه در اتاق گوشه سمت راست رو به گلهانه. پارک و ایوان سمت راست که به بیرون باز می‌شود. آثار چاناک‌قلعه به ترتیب استقرار از سمت چپ ورودی شروع شده و ادامه دارد.

بخوانید: جاهای تاریخی استانبول

موزه غرفه کاشی کجاست؟

موزه غرفه کاشی

حمل و نقل: کسانی که می‌خواهند با وسایل حمل و نقل عمومی بیایند. پس از رسیدن به Eminönü، می‌توانید از خط تراموا Kabataş-Bağcılar استفاده کنید تا در ایستگاه Gülhane پیاده شوید و پس از 10 دقیقه پیاده‌روی به ین موزه خواهید رسید.

برای کسانی که می‌خواهند با وسیله نقلیه شخصی بیایند؛ توصیه ما این است که با وسایل نقلیه خود به امینونو ببرید و در آنجا پارک کنید. چون نزدیک به عمارت جای پارک کافی نیست. با کمی پیاده‌روی کوتاه به موزه خواهید رسید.

آدرس: Cankurtaran Mh. Osman Hamdibey Yokuşu – Fatih / İSTANBUL

تلفن: (0212) 520 77 40

بخوانید: قیمت حمل و نقل در استانبول

ساعات بازدید از غرفه کاشی کاری 

غرفه کاشی از سال 2023 هر روز برای بازدیدکنندگان باز است. ساعات بازدید در فصل تابستان بین 09:00 تا 19:00 و در فصل زمستان از ساعت 09:00 تا 17:30 خواهد بود.

هزینه ورودی موزه 2023

غرفه کاشی و مجموعه موزه‌های دیگر در سال 2023 حدود 60 لیر است. 

ورود برای شهروندان جمهوری ترکیه زیر 18 سال و بالای 65 سال، بستگان شهدا و جانبازان، سربازان و گروهبانان، معلولان و همراهان آن‌ها و کسانی که دارای کارت موزه هستند، رایگان است.

از آخرین قیمت هتل های استانبول خبر دارید!؟

حرف آخر

استانبول موزه‌های متنوعی دارد که موزه غرفه کاشی یکی از قدیمی‌ترین و جالب‌ترین آن‌ها است. این موزه درون یک عمارت قدیمی و تاریخی قرار گرفته و با به نمایش گذاشتن انواع کاشی‌ها و آثار تاریخی، تبدیل به مکانی مهم و دیدنی شده‌است. اگر به تاریخ علاقه‌مند هستید، حتما از اینجا خوشتان می‌آید. 

سوالات متداول

چه مجموعه‌هایی در این موزه مشاهده می‌شوند؟

موزه غرفه کاشی شامل مجموعه‌هایی از کاشی‌ها و آثار هنری عثمانی از دوره‌های مختلف است.

چرا این موزه جذابیت دارد؟

با حفظ تاریخچه فرهنگی و هنری استانبول، این موزه به بازدیدکنندگان تجربه‌ای فرهنگی خارق العاده را ارائه می‌دهد.

چه ساعاتی موزه غرفه کاشی استانبول باز است؟

ساعات بازدید در فصل تابستان بین 09:00 تا 19:00 و در فصل زمستان از ساعت 09:00 تا 17:30 خواهد بود.

نظرات کاربران