لوور

13حقیقت شگفت انگیز درباره موزه لوور پاریس!

سخن از پاریس که می شود، حجم زیادی از جذابیت های این شهر به ذهن هجوم می آورند، برج ایفل، دیزنی لند پاریس، رستوران های لوکس، نمایش مد و لباس و … اما در این میان یک جاذبه به تنهایی می تواند دلیلی برای خرید بلیط پرواز پاریس و یا رزرو تور پاریس باشد، آن هم موزه لوور، معروف ترین و بزرگ ترین موزه جهان است. بنایی که به انگار بخش عظیمی از تاریخ و فرهنگ بشر را در خود جای داده است. موزه ای در مرکز میدان ناپلئون، سمت راست رود سن با هرمی شیشه ای که خودش به تنهایی شاهکاری معماری است، شما را برای بازدید و سفر به تاریخچه ادوار مختلف بشر صدا می زند.

Tour europe

برای اینکه به خوبی در حس و حال سفر به پاریس قرار بگیرید و از قبل با لوور آشنایی داشته باشید، حقایقی از این موزه بی نظیر را برایتان خواهیم گفت.

حقایق جالب درباره موزه لوور پاریس

1.      موزه ای به قدمت 8 قرن

موزه لوور پاریس به قدمت 8 قرن

ساختار اصلی موزه لوور پاریس توسط پادشاه فیلیپ آگوستوس و در قرن دوازدهم ساخته شد. از آنجایی که هر پایتخت نیاز به یک ساختمان متمرکز دارد و شاه فیلیپ پاریس را پایتخت خود اعلام کرده بود، این ساختمان بنا گردید.

حقایق جالبی درباره شهر پاریس وجود دارد که شاید بخواهید بخوانید!

2. لوور پربازدیدترین موزه روی زمین است

آیا می دانستید که 10.2 میلیون نفر در سال 2018 از لوور بازدید کردند؟ و به دلیل ساختن موزیک ویدیویی که جی زی و بیانسه در موزه داشتند، حجم گردشگران افزایش یافت. این موضوع باعث می شود که لوور به پربازدیدترین موزه روی زمین تبدیل شود.

رزرو تور اروپا

3.      موزه لوور زمانی خانه بوده است.

لوور بزرگترین موزه

قرن چهاردهم و شکست انگلیسی ها توسط چارلز پنجم، مصادف با زمانی است پادشاه چارلز موزه لوور را به عنوان اقامتگاه خود انتخاب نمود. او وظیفه بازسازی و تبدیل قلعه به محیطی آرام برای زندگی را بر عهده “ریموند دو تمپل” نهاد. این کار، راه را برای پادشاه فرانسوا یکم نیز هموار کرد تا در قرن پانزدهم، قلعه را ویران نموده و آن را به خانه خود که بهشت رنسانس می خواندش بازسازی کند.

4.      لوور، بزرگ ترین موزه جهان است.

موزه لوور با بیش از 380000 قطعه اثر هنری در 80000 متر مربع مساحت به بزرگی 280 زمین تنیس، بزرگ ترین موزه در جهان است. اوایل نمایشگاه این موزه شامل نقاشی هایی از خانواده سلطنتی بود و به مرور زمان آثار هنری فعلی به آن اضافه گردید. موزه لوور پاریس آثاری از دوران قدیم تا قرن حاضر را در خود جای داده است. آثار هنری از مصر باستان، روم، سرزمین های شرقی، یونان و هنرهای اسلامی و تزئینی برای بازدید علاقمندان در این موزه قرار داده شده است.

5.      موزه لوور در سال 1793 مورد بازدید عمومی قرار گرفت.

لوور با قدمتی 4000 ساله

موزه لوور که ابتدا تحت عنوان موزه هنرها شناخته می شد، اولین موزه ملی فرانسه بود که با بیش از 500 اثر هنری در قرن هفدهم میلادی افتتاح شد. در آن سال ها پاریس خیره کننده ترین شهر اروپا بود و فرانسوی ها با این موزه می خواستند از رومیان پیشی بگیرند.

6.      4000 هزار قطعه اثر هنری در جنگ جهانی دوم آواره شدند.

جنگ همیشه مساوی با ویرانی و از بین رفتن تاریخ بوده است. نازی ها نیز معروف بودند به سرقت آثار هنری. پیش از اینکه پاریس توسط نازی ها اشغال گردد، مدیر موزه های ملی فرانسه به نام “ژاک ژوژارد” 4000 قطعه اثر هنری را از موزه لوور خارج کرده و آنها را در قلعه دره لوآر پنهان کرد. کار شایسته ای که ژوژآرد برای حفظ تاریخ در حق نوع بشر انجام داد کاملا برازنده عنوان شغلی او است. با اینکه جابجایی 4000 اثر هنری نفیس کار آسانی نبود اما ثانیه ها به سرعت از پس هم می گذشتند و نازی ها نزدیک می شدند. نازی ها گاهی از نظاره کردن آتش سوزی آثار هنری لذت می بردند، همانطور که پس از اشغال پاریس در سال 1939، آنها 3825 قطعه هنری را به آتش کشیدند و گفتند که ارزش کمی داشتند.

پاسپورت دومینیکا

7.      طراحی بی نظیر هرم موزه لوور

طراحی موزه لوور

هرم شیشه ای موزه لوور، طراحی شاهکاری از نبوغ معماری توسط شرکت آی.ام.پی است. همیشه شبهه ای در رابطه با طراحی این هرم وجود داشته که هرم آمریکایی است یا چینی؟ اما فکر می کنید دلیل این شبهه چه باشد؟! معمار این هرم آی.ام.پی در چین متولد شد و برای آموختن معماری در دانشگاه ام.آی.تی و هاروارد چین را به مقصد آمریکا ترک کرد و نهایتا در سال 1960 شرکت آی.ام.پی را به ساخت بناهای شیشه ای با طراحی هندسی دقیق شهرت دارد، تاسیس کرد. آی.ام.پی ساختمان هرم را در مرکز میدان ناپلئون، جلوی در موزه بنا کرد.

گرچه پاریسی ها از انتخاب یک ایده خارجی برای موزه ناراضی بودند، اما جامعه هنری پاریس دستاوردهای گذشته شرکت آی.ام.پی را قبول داشتند. نتیجه همان طور بود که انتظار می رفت، ورودی جدید موزه و بنای هندسی شیشه ای آن، شهرتی در سطح جهانی یافت و هم تراز با ایفل نماد شهر پاریس قرار گرفت.

8.      بازدید از اثر مشهور دزدیده شده؛ مونالیزا

بی شک یکی از مشهورترین آثار برای بازدید در موزه لوور، تابلوی معروف لبخند ژکوند یا همان مونالیزا است. اثری از نقاش معروف لئونارد داوینچی، در مورد چگونگی ورود این تابلو به لوور روایت های متفاوتی وجود دارد. برخی داستان ها حکایت از دوستی فرانسوای یکم و داوینچی و درخواست پادشاه از نقاش برای مهاجرت به پاریس برای بازسازی موزه و گذراندن سال های پایانی عمر او دارد. که پس از مرگ داوینچی، فرانسوا سه تابلوی باکره و کودک با سنت آنا، سنت جان باپتیست و مونالیزا را از خدمتکار او خرید و مونالیزا به لوور آمد. روایت دیگری هم از زمانی است که ناپلئون لوور را به نام خود نام گذاری کرد و تابلو را در اتاق خود نصب نمود. گرچه تاریخ نگاران معتقدند در آن زمان مونالیزا در خانه ای بوده و بعدها به موزه آورده شده است.

این روایت ها مربوط به ورود تابلو و نمایش در موزه لوور است، اما آنچه سبب شهرت این تابلو شد لبخند مرموز زن داخل عکس و پس از آن به سرقت رفتن تابلو در قرن بیستم توسط یک سرایدار ایتالیایی است که توجه جامعه جهانی و هنری را بیش از پیش به این اثر هنری جلب نمود.

این تابلوی رمزآلود داستان های زیادی با خود به همراه دارد، مثل شائبه هایی که در خصوص هویت زن داخل تصویر وجود داشته است. عده ای این زن را انعکاسی از بعد زنانه شخصیت داوینچی می دانستند تا نهایتا در سال 2005 ثابت شد که لبخند زیبای ژکوند متعلق به “لیزا دل ژکوند” از خاندان گراردینی فلورانس است.

9.      تلاش های نافرجام برای آسیب رساندن به تابلوی مونالیزا

موزه لوور پاریس مورد حمله واقع شد!

از زمانی که پس از سرقت اثر مونالیزا به موزه لوور بازگردانده شد، تلاش های متعددی برای آسیب رساندن به این اثر هنری صورت گرفته است. نهایتا مدیران موزه تصمیم بر آن گرفتند که تابلو پشت شیشه ای ضد گلوله قرار گیرد. حتی در این حالت نیز شخصی کاسه ای به سمت تابلو پرتاب کرد که کاسه در برخورد با شیشه شکسته ولی آسیبی به شیشه وارد نشده است.

10.  ماجرای ناپلئون و تغییر نام موزه

همانطور که می دانید موزه در سال 1793 تحت عنوان موزه هنر شروع به فعالیت نمود. اما در قرن هجدهم، زمانی که ناپلئون بناپارت به قدرت رسید، نام موزه را به به نام خود نامگذاری نمود و حتی تابلوی مونالیزا را از موزه خارج نموده و در اتاق خواب خود نصب کرد. در نهایت، پس از مرگ ناپلئون نام موزه مجدد به موزه لوور تغییر یافت.

11.  25٪ از تمام نقاشی های لئوناردو داوینچی در لوور هستند.

داوینچی در موزه لوور پاریس

داوینچی از هنرمندانی است که نسبت به نقاش های هم دوره اش، بدون حمایت و به واسطه نبوغ و خلاقیت شخصی اش به شهرت رسید. همچنین او در قیاس با نقاشانی چون پیکاسو، تنها 24 اثر مستقل از خود دارد، که دو اثر دیوارنگاره هستند مانند تابلوی شام آخر در میلان و 22 اثر تابلوهای شخصی او هستند که به صورت انفرادی یا با همکاری شاگردانش از جمله وروکیو کشیده شده است. از این 24 اثر هنری و شاهکار، 6 اثر در موزه لوور به نمایش گذاشته شده اند، که یکی از این اثرها ناتمام است. داوینچی به قدری خلاق بود که اگر در بین کار از طرحی خسته می شد آن را رها کرده و به سراغ نقاشی جدیدی می رفت.

12.  لوح حمورابی در موزه لوور

وجود اولین سند شناخته شده از اعلان قانون عمومی به مردم در موزه، یکی دیگر از حقایق جالب در مورد این موزه است. این سند که لوح حمورابی نام دارد، ستونی 2.5 متری از جنس سنگ بازالت است. این سنگ نوشته شامل 24 قانون با خط میخی از زبان حمورابی ششمین پادشاه بابل قدیم است. لوح در اصل مربوط به بین النهرین است که در خلال جنگ های بین ایران و بابل توسط شوتروک ناهونته به شوش آورده شد و نهایتا در اکتشافات سال 1901 توسط ژاگ دمورگان از شوش خوزستان پیدا شده و به فرانسه برده شد.

13.  حضور آثاری از ایران در لوور

یکی از سالن های پربازدید در موزه لوور، سالن مربوط به ایران است. آثار هنری که در خلال حفاری های فرانسویان در زمان قاجاریه کشف و به فرانسه برده شدند. یکی از این آثار ارزشمند مجسمه بدون سر زن ایرانی است. مجسمه ای متعلق به همسر “اونتاش ناپریشا” پادشاه ایرانی در 3260 سال پیش، آنچه در خصوص مجسمه ملکه “ناپیرآسو” عجیب است، وجود حلقه ازدواج در دست چپ اوست. که اولین سند از وجود تاریخچه حلقه ازدواج در جهان به حساب می آید.

سوالات متداول

ساعات کاری موزه چگونه است؟

موزه لوور همه روزه از ساعت 9 صبح تا 6 بعدازظهر پذیرای بازدیدکنندگان است. به جز روزهای سه شنبه که موزه تعطیل است. توجه داشته باشید موزه در تاریخ های 1 ژانویه، 1 می و 25 دسامبر تعطیل خواهد بود.

هزینه بلیط موزه چقدر است؟

هزینه بلیط موزه لوور پاریس حدود 17 یورو است. البته شما با تهیه پاس بازدید از مناطق گردشگری پاریس می توانید چندین جاذبه را با هزینه کمتری ببینید.

کلام پایانی

موزه لوور میزبان وسیع ترین گالری های هنری دنیا از گالری عتیقه های مصری، شرقی، یونانی، هنر اسلامی، اشیای دکوری و نقاشی های چاپی است. جمع آوری بیش از 30000 اثر شاهکار هنری و مراقبت از آنها در مقابل گذر زمان و سرقت خود هنری ویژه و ارزنده است که بازدید از چنین موزه بزرگی را به یکی از بازدیدهای مهم هر فردی قبل از مرگ تبدیل نموده است. شما هرچقدر که به کشورهای مختلف و موزه ها و گالری ها سفر کنید، آثاری این چنین منحصر به فرد که در لوور هستند را نخواهید دید. سفر و خرید بلیط هواپیما تهران پاریس در کنار زیبایی ها و عجایبی که این شهر هنری دارد، با بازدید لوور معنا خواهد یافت.

نظرات کاربران