Lechuguilla
3 اردیبهشت 1402
جهانگردی

بزرگترین غارهای جهان؛ غارهایی به اندازه یک ساختمان 40 طبقه! 

انسان‌ها برای هزاران سال از غارها به عنوان پناهگاه‌ها، مکان‌های دفن و درگاه‌های اسطوره‌ای به جهان اموات استفاده می‌کردند. اما چندین دهه است که عصر طلایی کاوش شروع شده تا بسیاری از چشمگیرترین و بزرگترین غارهای جهان را کشف کنند و بسیار هم موفق بودند. 

تور اروپا

چه یک غارنورد آماتور یا یک غارشناس حرفه‌ای باشید، ما در اینجا هشت تا از بزرگ‌ترین‌ها را به شما معرفی کردیم. این لیست واقعا جذاب و خواندنی است، حتی اگر قصد کاوش در آن‌ها را ندارید، حتما بخوانید. 

غار سون دونگ، ویتنام (Son Doong Cave)

son doong cave

غار سون دونگ  یا سان دونگ در جنگل‌های دورافتاده ویتنام، در اوایل دهه 1990 توسط یک ماشین برداشت چوب کشف شد، اما تا سال 2009 کاوش نشده باقی ماند. این غار هم اکنون، عنوان بزرگترین غار جهان را از نظر حجم دارد. در حال حاضر با کشف یک غار بزرگ دیگر با نام هانگ تانگ در کنار سون دونگ، حجم این غار را چیزی در حدود 1.4 میلیارد متر مکعب تخمین زدند. ارتفاع این غار 200 متر و عرض آن هم 152 متر است و از میان آن یک رودخانه به طول 5 کیلومتر می‌گذرد. 

سون دونگ شبکه گسترده‌ای از تونل‌ها و غارها است که بزرگ‌ترین آنها می‌تواند شامل یک بلوک کامل شهر نیویورک با ساختمان‌های 40 طبقه باشد. می‌توانید تصور کنید چقدر وسیع و بزرگ است!؟

بخش‌هایی از سقف غار فرو ریخته و نورگیرهای عظیمی به نام «دولین» ایجاد کرده‌اند تا به علاقه‌مندان اجازه دهند صدها فوت زیر کف جنگل را کشف کنند.

غار ماموت؛ کنتاکی، ایالات متحده (Mammoth Cave)

غار ماموت در کنتاکی تا سال 2023 با 426 مایل کاوش، طولانی‌ترین سیستم غار در جهان است و دانشمندان تخمین می‌زنند که هنوز 600 مایل دیگر بر اساس اندازه‌گیری‌های حرکت هوا در غارها کشف نشده است. در حال حاضر غارشناسان در حال بررسی و کاوش غار ماموت هستند و مشخص نشده که میزان گستردگی آن تا چقدر است. 

با این حال، ماموت یکی از بزرگترین غارهای جهان به حساب می‌آید که از سال 1800 گردشگران را به خود جلب کرده است. در واقع، حدود 10 مایل گذرگاه زیرزمینی در این غار وجود دارد که می‌توان به راحتی از فضای داخل آن دیدن کرد. حتی رویدادهای موسیقی مکرر و کنسرت سالانه «غار آواز» در این مکان برگزار می‌شوند. 

غار وریوف کینا، گرجستان (Veryovkina Cave) 

(Veryovkina Cave)

یکی‌دیگر از بزرگترین غارهای جهان وریوف کینا در کشور گرجستان است. این غار لقب عمیق‌ترین غار جهان را نیز یدک می‌کشد که 1.4 مایل زیر سطح امتداد دارد. غارشناسان حرفه‌ای حدود یک هفته طول می‌کشد تا تمام مسیر را پایین بیایند و برگردند؛ با آبشارهای خطرناک، فشارهای محکم و قطرات شدید آب. در آخر هم به یک «دریاچه فیروزه‌ای زیبا» می‌رسند که حدود 50 فوت طول و 25 فوت عرض دارد «محصور شده توسط سنگ آهک سیاه رنگ.»

لازم به ذکر است که غار وریوف کینا در سال 1968 کشف شد.

غار سک آکتون، مکزیک (Sac Actun)

طویل‌ترین سیستم غار زیر آبی جهان، سک آکتون بیش از 235 مایل در زیر شبه جزیره یوکاتان مکزیک می‌پیچد. افراد ماجراجو می‌توانند از طریق بیش از 228 سنوت غوطه ور شوند. (سنوت: استخرهای شنای طبیعی که زمانی تشکیل می‌شوند که فروچاله‌ها سطح را به غارهای زیر آب متصل می‌کنند). معمولا تورهایی برگزار می‌شود تا گردشگران به صورت یک روزه از این غار دیدن و غواصی کنند. 

غار سک آکتون به عنوان یکی از بزرگترین غارهای جهان در ساحل دریای کارائیب قرار گرفته و قدمت آن به دوران باستان برمی‌گردد. 

غار درینکویو، ترکیه (Derinkuyu)

Derinkuyu

درینکویو در سال 1963 پس از بازسازی خانه یک شهروند خصوصی کشف شد. محققان معتقدند که بزرگترین سیستم غار حکاکی شده با دست در جهان است. این شهر زیرزمینی عظیم در هزاره‌های اول پیش از میلاد در صخره‌های خاکستر آتشفشانی نرم منطقه حفاری شد. 

محققان تخمین می‌زنند که درینکویو می‌تواند تا 20000 نفر را همراه با فروشگاه‌های دام و مواد غذایی در خود جای دهد. این مجموعه برای مقاومت در برابر محاصره ساخته شده‌است؛ علاوه بر امکانات رفاهی موجود مانند کلیساها و آسیب‌ها، همچنین مجهز به شفت‌های تهویه (گذرگاه عمودی تهویه) دقیق و چاه‌های عمیق است.

غار جیول، داکوتای جنوبی، ایالات متحده (Jewel Cave)

بیش از 215 مایل از سیستم غار جیول تا به امروز نقشه برداری شده‌، این در حالی است که 99 درصد از آن از سال 1959 کاوش شده. 

این غار نام خود را که به معنی جواهر است از کریستال‌های وجهی به نام کلسیت اسپار گرفته (رسوباتی که آب‌های اسیدی شکل دادند). 

غار جیول با طولی برابر با 335 کیلومتر یکی از بزرگترین غارهای است که چشم‌اندازهای خیره‌کننده‌ای دارد. وجود کریستال‌ها و شگفتی‌های مختلف این غار خیلی از گردشگران را برای تماشای آن‌ها به داکوتای جنوبی می‌کشاند.

غار جیول همچنین تنها جایی در جهان است که عموم مردم می‌توانند بالن‌های هیدرومگنزیتی را ببینند، صخره‌ای که شبیه عواقب تخلیه شده یک مهمانی سنگی است.

غار اوخس بلا، مکزیک (Ox Bel Ha)

Ox Bel Ha

اوخس بلا که همسایه نزدیک ساک اکتون در شبه جزیره یوکاتان مکزیک است، بیش از 197 مایل از گذرگاه‌های زیر آب را در بر می‌گیرد. یکی دیگر از بزرگترین غارهای جهان که در سال 1996 کشف شده و تاریخ آن به 18 هزار سال قبل برمی‌گردد. جالب است بدانید که اوخس بلا به معنای «سه مسیر آب» است. 

در طول جدیدترین عصر یخبندان، بین 25000 تا 18000 سال پیش، سطح دریاها در نزدیکی مکزیک بیش از صد فوت پایین‌تر بود و غارها خشک و قابل دسترس برای انسان بودند. اما اکنون بخش زیادی از این غار زیر آب  و غیرقابل دسترس است.

باستان شناسان دوده حاصل از آتش سوزی‌های باستانی در اوخس بلا و سه اسکلت از بقایای انسان را یافته‌اند که نشان دهنده اهمیت آیینی این مکان است. 

غار لچوگیا نیومکزیکو، ایالات متحده (Lechuguilla)

غار لچوگیا کار خود را به عنوان “Misery Hole” آغاز کرد (به معنای غار جادویی). یک گودال 90 فوتی در جنوب شرقی نیومکزیکو که در آن معدنچیان گوانو خفاش را برای استفاده در کودها و مواد منفجره استخراج می‌کردند. 

در سال 1984 بود که غارنوردان مجوزی از خدمات پارک ملی دریافت کردند تا منبع نسیم مرموزی را که از کف غار می‌بارید، دنبال کنند. آن‌ها به راهروهایی بزرگ رسیدند که باعث افزایش طول این غار می‌شدند. مسیرهایی هیجان‌انگیز و جادویی که لچوگیا را به یکی از بزرگترین غارهای جهان تبدیل کردند.

در سال 2023، لچوگیلا هشتمین غار طولانی جهان با بیش از 150 مایل کاوش در نظر گرفته شد. لچوگیلا خانه انواع غارهای بزرگ‌، ذخایر معدنی خیال‌انگیز مانند مروارید و سالن رقص نمادین چلچراغ، با بزرگترین استالاکتیت‌های گچی شناخته‌ شده در دنیا است.

بزرگترین غارهای جهان را شناختید!

تعداد بزرگترین غارهای جهان بسیار زیاد هستند و ما سعی کردیم تا 8 مورد از مهمترین‌ها را عنوان کنیم. هر کدام از این غارها ویژگی‌ها و خصوصیات خاصی دارند که جالب است درباره آن‌ها بیشتر بدانید! 

بلیط هواپیما آنلاین با سه کلیک را یادت نره رزرو کنی!

سولات متداول

بزرگترین غار جهان کدام است؟ 

غار هانگ سون دونگ در کشور ویتنام

عمیق‌ترین غار جهان کدام است؟ 

غار وریوف کینا در کشور گرجستان

طولانی‌ترین غار جهان کدام است؟

غار ماموت در ایالات متحده آمریکا 

نظرات کاربران