فرهنگ مردم ویتنام، از چانه‌زنی هنگام خرید تا پرستش اجداد

ویتنام از نظر تاریخی و فرهنگی یکی از غنی‌ترین کشورهای شرق آسیا است. قدمت سنت‌های ویتنامی به هزاران سال قبل برمی‌گردد و با احترام به زمین، دریا و مردم در هم آمیخته است. فرهنگ ویتنامی به زیبایی از نسلی به نسل دیگر منتقل شده و در زندگی روزانه مردم رخنه کرده است. فرهنگ مردم ویتنام از جشنواره‌های پرجنب‌وجوش گرفته تا غذاهای متنوع گنجینه‌ای با ارزش از آداب‌ و رسوم و شیوه‌های منحصربه‌فرد زندگی است. اگر دوست دارید درباره تفاوت‌های ظریف فرهنگ مردم ویتنام بیشتر بدانید با ما همراه باشید تا بیشتر با سبک زندگی و سنت‌های مردم این کشور آشنا شویم.

رزرو تور اروپا

با سه کلیک میتوانید به راحتی به رزرو بلیط هواپیما خود به هر کجا که دوست دارید اقدام کنید.

اعتماد در فرهنگ مردم ویتنام

اعتماد در فرهنگ مردم ویتنام

اعتماد در فرهنگ مردم ویتنام فرآیندی طولانی و زمان‌بر است. بسیاری از تاجران با این موضوع مشکل دارند چرا که برای داد و ستد و برقراری ارتباط حرفه‌ای به ویتنام می‌روند اما متوجه می‌شوند جلب اعتماد مردم ویتنام چندان کار راحتی نیست. شاید در دست داشتن اسناد قانونی معتبر خوب باشد اما تا زمانی که طرف مقابل شما را شخصا نشناسد احتمالا همیشه به شما مشکوک خواهد بود. ایجاد اعتماد در ویتنام شاید سال‌ها طول بکشد و از بین بردن آن تنها چند ثانیه زمان می‌برد پس در برخورد با ویتنامی‌ها باید محتاطانه قدم بردارید. مردم ویتنام عمیقا به برخورد با یکدیگر و درک  متقابل اهمیت می‌دهند و هر کاری که باعث شرمساری یا تحقیر فرد در جامعه شود در فرهنگ ویتنامی خط قرمز محسوب می‌شود. مشاجره، تمسخر یا برخورد تهاجمی از این دست کارها هستند. به همین دلیل به ندرت دعواها و برخوردهای خشونت‌آمیز در ویتنام دیده می‌شود. مردم اهل تقابل نیستند چرا که به عقیده آنها پرخاشگری چهره هر دو طرف را خراب می‌کند. 

جایگاه تحصیلات در فرهنگ مردم ویتنام

دانشگاهیان در فرهنگ کشور ویتنام بسیار قابل احترام هستند. وقتی با دانش‌آموزان ویتنامی صحبت می‌کنید احتمالا از شنیدن اینکه چقدر فشار و استرس درس زندگی آنها را محدود می‌کند ناراحت می‌شوید، اما این موضوع در فرهنگ ویتنامی یک هنجار به حساب می‌آید. بازار کار در ویتنام به شدت رقابتی است بنابراین جوانان اگر بخواهند در آینده شغل مناسبی داشته باشند و موفق شوند باید جزو برترین دانش‌آموزان کلاس خود باشند. در این اقتصاد پر رونق فرصت‌های درخشان بسیاری وجود دارد اما تنها برای افرادی که به سختی کار می‌کنند. این یعنی روزهای طولانی در مدرسه، سر و کله زدن با معلمان و کلاس‌های شبانه اضافی. به تمام این‌ها نیاز به آموزش زبان انگلیسی را هم اضافه کنید.

احترام به بزرگان در فرهنگ کشور ویتنام

احترام به بزرگان در فرهنگ کشور ویتنام

بعد از نام و ملیت سن اولین سوالی است که در ویتنام از شما می‌پرسند. قطعا جامعه‌ای که بر اساس باورهای کنفوسیوس ساخته شده برای تجربه و خرد احترام زیادی قائل است. این یعنی در فرهنگ ویتنامی هرچه سن شما بیشتر باشد احترام بیشتری هم دریافت می‌کنید. حواستان باشد در برخورد با افراد مسن‌تر نباید از کلمات نامناسب و فحش استفاده کنید. هنگام غذا خوردن ابتدا بزرگان جمع شروع می‌کنند. همچنین در خانه و محل کار نظرات آنها اهمیت بیشتری دارد. 

پاسپورت دومینیکا

تاریخ جنگ در فرهنگ کشور ویتنام

مردم ویتنام اعتقاد دارند که نباید درباره قهرمانان جنگ بد صحبت کنید یا با هرچیزی که مربوط به جنگ است شوخی کنید. این نشان می‌دهد که جنگ در فرهنگ مردم ویتنام جایگاه ویژه‌ای دارد. به طور کلی مردم ویتنام افرادی شوخ‌طبع هستند اما به هیچ‌وجه درباره مسائل مربوط به جنگ شوخی نمی‌کنند. آن دوران یادآور روزهای سختی است که مردم ویتنام گذرانده‌اند. به عنوان یک خارجی باید حواستان به این موضوع باشد و هنگام صحبت درباره جنگ و دوران استعمار ویتنام با احتیاط صحبت کنید.

چانه‌زنی در فرهنگ مردم ویتنام

خرید در ویتنام گاهی به یک نبرد ظریف با استراتژی‌های خاص تبدیل می‌شود. خارجی‌ها معمولا با قیمت‌های بالاتر مواجه می‌شوند. در این مواقع باید برای مذاکره و چانه‌زنی با مغازه‌دار و فروشنده آماده باشید. حتی بعضی خریداران برای گرفتن تخفیف فروشنده را به ترک مغازه تهدید می‌کنند و به این وسیله ورق را به نفع خود برمی‌گردانند. برای بیشتر مغازه‌دارها حاشیه سود کم از هیچی بهتر است. چانه زدن هنگام خرید به بخشی از فرهنگ مردم ویتنام تبدیل شده است.

جایگاه ارواح در فرهنگ ویتنامی

جایگاه ارواح در فرهنگ ویتنامی

بسیاری از سنت‌ها و آداب و رسوم در فرهنگ کشور ویتنام بر اساس باورهای اجدادی آنها شکل گرفته است. یکی از بزرگترین ترس‌ها در فرهنگ ویتنامی آرامش پیدا نکردن مرده‌ها در زندگی پس از مرگ است. بسیاری از مردم ویتنام داستان‌های زیادی درباره مرده‌ها پس از مرگ روایت می‌کنند، مثل نشستن یک پروانه بر روی جسد در تشییع جنازه یا شنیدن صداهای عجیب و غریب در شب پس از مرگ افراد. فرقی نمی‌کند به ماوراءالطبیعه اعتقاد دارید یا نه، حواستان باشد در ویتنام به هیچ‌وجه با ارواح و مردگان شوخی نکنید.

خوش‌بینی در فرهنگ ویتنامی

مردم ویتنام بسیار خوش‌بین هستند. مردم این کشور سخت تلاش می‌کنند تا زندگی خود و خانواده‌شان را بهبود ببخشند و معتقدند این ساعت‌های طولانی تلاش در روز بعدا نتیجه می‌دهد. به ندرت می‌شنوید که مردم از سختی‌های زندگی گله کنند پس سعی کنید در برخورد با آنها زیاد از مشکلات خود صحبت نکنید. سخت کار کردن و تن دادن به سختی‌های زندگی بخشی از فرهنگ مردم ویتنام است.

انعام دادن در ویتنام

چیزی تحت عنوان انعام دادن در فرهنگ ویتنامی وجود ندارد. اگر در رستورانی احساس کردید سطح خدمات بالاتر از توقع شما است و خواستید برای تشکر انعام بدهید سعی کنید آن را زیر بشقاب غذا پنهان کنید تا کسی نبیند. اگر این کار را آشکار انجام دهید نوعی تحقیر برداشت می‌شود و ممکن است فرد فکر کند وجه اجتماعی‌اش خدشه دار شده است. حتی برخی افراد تصور می‌کنند پول را اشتباه شمرده‌اید و مبلغی که به عنوان انعام گذاشته‌اید به شما برمی‌گردانند.

غذا و آشپزی در فرهنگ ویتنامی

غذا و آشپزی در فرهنگ ویتنامی

رودخانه‌ها، شالیزارها، کوه‌ها و دریاها عمیقا در فرهنگ ویتنامی ریشه دوانده‌اند. به همین دلیل اگر غذا را نصفه رها کنید نوعی بی ادبی است، به خصوص اگر در خانه کسی مهمان باشید. این کار توهین به زمین و کارگرانی است که فراهم شدن غذا را ممکن کرده‌اند. سعی کنید به اندازه غذا بردارید و حتما از دستپخت طرف مقابل خود تعریف کنید. آشپزی و سنت‌های مربوط به آن جزء جدانشدنی فرهنگ مردم ویتنام هستند. مردم ویتنام علاقه ویژه‌ای به غذاهای ویتنامی دارند و آنها را منبع غرور خود می‌دانند. غذاهای ویتنامی با طعم‌های قوی، مواد اولیه تازه و تنوع بسیار تجربه‌ای فوق‌العاده برای شما خواهند بود. هر منطقه در ویتنام غذاهای خاص و منحصر‌به‌فرد خود را دارند که تنوع آشپزی ویتنامی را نشان می‌دهد. 

انتقاد ممنوع!

در فرهنگ مردم ویتنام انتقاد کردن خارجی‌ها از ویتنام توهین برداشت می‌شود. به عبارتی ویتنامی‌ها دوست ندارند خارجی‌ها درباره کشورشان بدگویی کنند. آنها همیشه درمورد انواع مشکلات اجتماعی مثل آلودگی، ترافیک یا فساد صحبت می‌کنند اما اصلا دوست ندارند یک خارجی در بحث شرکت کند و کشور آنها را مورد انتقاد قرار دهد. به نظرشان این کار متکبرانه است و انگار دارید کشور خودتان را نسبت به کشور آنها بهتر نشان می‌دهید. اگر درباره چیزی مثل ترافیک شوخی کنید مشکلی ندارد اما بدون آشنایی با این کشور شگفت‌انگیز به شوخی خود ادامه ندهید.

فرهنگی قومی و طایفه‌ای در ویتنام

در فرهنگ کشور ویتنام 54 قوم مختلف وجود دارد که هرکدام فرهنگ خاص خود را دارند. سنت‌های این اقوام بخشی جدایی‌ناپذیر از هویت آنها است. هر قوم در فرهنگ مردم ویتنام آداب و رسوم، آیین‌ها و اعمالی دارد که نسل به نسل منتقل شده و تاریخ، عقاید و شیوه زندگی آنها را منعکس می‌کنند. بعضی از این اقوام حتی زبان و سبک معماری متفاوت و منحصر‌به‌فرد خود را دارند. 

پرستش اجداد در فرهنگ ویتنامی

پرستش اجداد در فرهنگ ویتنامی

اجداد جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ مردم ویتنام دارند. مردم عقیده دارند که اجدادشان نقش حیاتی در زندگی فرزندان خود دارند و این احترام به اجداد در همین باور ریشه دارد. مردم ویتنام اغلب با تشریفات، نذورات و زیارت قبرهای اجدادشان به آنها ادای احترام می‌کنند و آنها را گرامی می‌دارند.

سال نوی قمری

سال نوی قمری را در ویتنام با نام تت نگوین دان می‌شناسند و مهمترین جشن در فرهنگ ویتنامی است. سال نوی قمری نشانه فرا رسیدن بهار و آغاز سال قمری جدید است. در طول این جشن خانواده‌ها دور هم جمع می‌شوند و برای هم آرزوی سال پربار و پربرکت می‌کنند. غذاهای خوشمزه می‌پزند، به دیدار اقوام می‌روند و به هم در پاکت‌های قرمز پول کادو می‌دهند.

هنرهای سنتی و صنایع دستی

صنایع دستی بخشی جدایی‌ناپذیر از فرهنگ ویتنامی است که خلاقیت و مهارت مردم این کشور را به زیبایی به نمایش می‌گذارد. این صنایع دستی سنتی از منبت‌کاری و ظروف سرامیکی گرفته تا ابریشم‌بافی نسل به نسل منتقل شده است. هنرهای سنتی ویتنام تاریخ غنی، آداب و رسوم و حساسیت‌های زیبایی‌شناختی ویتنام را منعکس می‌کنند و آنها را به جنبه مهمی از فرهنگ مردم ویتنام تبدیل کرده‌اند. 

لباس‌های سنتی در فرهنگ مردم ویتنام

تنوع لباس‌های سنتی در ویتنام زیاد است و این لباس‌ها به بخشی از فرهنگ مردم ویتنام تبدیل شده‌اند. آئودای معروف‌ترین لباس سنتی ویتنامی است و به نوعی نماد این کشور به حساب می‌آید. با این حال اقوام متعددی در ویتنام زندگی می‌کنند که هرکدام لباس‌های سنتی مخصوص به خود را دارند. اکثر این لباس‌ها رنگارنگ هستند و الگوهای پیچیده و طرح‌های زیبایی دارند که فرهنگ ویتنامی را به زیبایی به نمایش می‌گذارد.

ادبیات و فولکلور در فرهنگ ویتنامی

ادبیات و فولکلور در فرهنگ ویتنامی

ویتنام به عنوان کشوری با تاریخی غنی داستان‌های ادبی بسیاری دارد. برای مثال «داستان کیو» اثر نگوین دو یکی از برجسته‌‌ترین آثار ادبی است که جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ کشور ویتنام دارد. در این داستان افسانه‌های قدیمی بازگو شده‌اند و بعضی از این افسانه‌ها عمیقا در فرهنگ ویتنامی ریشه دوانده‌اند.

زبان ویتنامی

ادبیات و فولکلور ویتنام سرشار از افسانه‌های قدیمی است. این داستان‌ها نسل به نسل منتقل شده‌اند و باورها و ارزش‌های فرهنگ مردم ویتنام را به خوبی منعکس می‌کنند. داستان‌های اژدها و پری، قهرمانان افسانه‌ای و موجودات عرفانی به وفور در ادبیات این کشور یافت می‌شود و دنیای اساطیری ویتنامی را به تصویر می‌کشد.

میراث فرهنگی

همانطور که پیش‌تر هم اشاره کردیم ویتنام کشوری است با پیشینه تاریخی غنی. در گوشه و کنار این کشور معابد و بتکده‌های قدیمی، ارگ‌های تاریخی و کاخ‌های امپراتوری بسیاری را می‌بینید. تمام این سازه‌ها سبک معماری منحصربه‌فرد ویتنام را به نمایش می‌گذارند. با کاوش در این مکان‌ها با تاریخ غنی این کشور آشنا می‌شوید و درک عمیق‌تری از سنت‌ها و فرهنگ ویتنامی به دست می‌آورید.

فرهنگ مدرن ویتنامی

فرهنگ مدرن ویتنامی در حقیقت ترکیبی از ارزش‌های سنتی و معاصر است. همزمان با رونق اقتصادی ارتباط ویتنام با سایر کشورها افزایش پیدا کرد و عناصر فرهنگی غرب کم‌کم وارد فرهنگ مردم ویتنام شدند اما باز هم اصالت فرهنگ ویتنامی حفظ شده است. فرهنگ مدرن ویتنامی یک جامعه پویا و در حال تحول را نشان می‌دهد که توانسته فرهنگ سنتی را با عناصر مدرن در هم ادغام کند. 

ورزش در فرهنگ مردم ویتنام

ورزش در فرهنگ مردم ویتنام

اشتیاق به فوتبال بخشی از فرهنگ ورزش ویتنام است به طوری که این ورزش به شکلی گسترده در سرتاسر کشور دنبال می‌شود. علاوه بر فوتبال بسیاری از مردم صبح‌ها و شب‌ها در خیابان‌ها جمع می‌شوند و تای‌چی تمرین می‌کنند یا رقص‌های گروهی انجام می‌دهند. تنیس روی میز، والیبال و ورزش‌های رزمی نیز از جمله ورزش‌های محبوب در فرهنگ کشور ویتنام هستند. 

فرهنگ مردم ویتنام و غذاخوردن در جمع

غذا خوردن در عموم بخشی جدایی‌ناپذیر از سنت‌‌ها و فرهنگ مردم ویتنام است و بر اهمیت پیوند خانوادگی و اجتماعی مردم تاکید دارد. مردم وعده‌های غذایی را با هم به اشتراک می‌گذارند تا همه از آن لذت ببرند. این کال حس اتحاد و مهمان‌نوازی را تقویت می‌کند و نشان‌دهنده ارزش‌های اجتماعی در جامعه ویتنامی است.

روحیه اجتماعی

روحیه اجتماعی مردم در ویتنام قوی است و مردم به مراقبت از یکدیگر تاکید بسیاری دارد. مردم ویتنام اقدامات حمایتی بسیاری انجام می‌دهند، محصولات باغ‌های خود را با یکدیگر مبادله می‌کنند یا حتی خیابان‌ها را به کمک هم تمیز می‌کنند. برای نوشیدن دور هم جمع می‌شوند و داستان‌ها و اتفاقتی که در جامعه افتاده را برای هم تعریف می‌کنند. این اخلاق حمایتی و دور هم جمع شدن بخشی از فرهنگ کشور ویتنام است.

جشنواره‌های سنتی در فرهنگ مردم ویتنام

جشنواره‌های سنتی در فرهنگ مردم ویتنام

هر ساله جشنواره‌های زیادی در ویتنام برگزار می‌شود و هرکدام از این جشنواره‌ها میراث غنی این کشور را به نمایش می‌گذارد. این جشنواره‌های سنتی اغلب حول محور رویدادهای تاریخی و اعمال معنوی می‌گردند. در این مناسبت‌های مختلف خیابان‌ها را با چیزهای رنگارنگ و پرچم ویتنام تزئین می‌کنند و جشن می‌گیرند. این جشنواره‌ها که بخشی از فرهنگ مردم ویتنام هستند احساس عمیق غرور ملی مردم را به زیبایی نشان می‌دهند.

کلام پایانی

کشور ویتنام از نظر فرهنگی و تاریخی یکی از غنی‌ترین کشورهای جنوب شرقی آسیا به شمار می‌رود. این کشور دیدنی سنت‌ها و آداب و رسوم خاص و دیدنی خود را دارد که برای گردشگران جالب به نظر می‌رسد. با اینکه در سال‌های اخیر عناصر مدرن با فرهنگ سنتی این کشور در هم آمیخته‌اند اما اصالت فرهنگ ویتنامی به زیبایی حفظ شده است. در مقاله‌ای که از نظر گذراندید سعی کردیم بعضی از موضوعات جالب درباره فرهنگ مردم ویتنام را برای شما بازگو کنیم تا با آشنایی قبلی به این کشور دیدنی سفر کنید و از زیبایی‌های آن لذت ببرید.

نظرات کاربران