بهترین زمان سفر به اردبیل
16 اردیبهشت 1403
ایرانگردی

 بهترین زمان سفر به اردبیل؛ شهری باستانی با طبیعتی مسحورکننده

فکر می‌کنید بهترین زمان سفر به اردبیل چه موقع است؟ موقعی که از سرما به خود نلرزیم؟ یا موقعی که از شدت گرما کلافه نشویم؟ در این مقاله قصد داریم بهترین زمان سفر به اردبیل را به شما معرفی کنیم. اردبیل در بین کوه‌های سبلان و باغرو قرار دارد و دارای چهار اقلیم مدیترانه ای گرم، مدیترانه‌ای معتدل، کوهستانی سرد و کوهستانی معتدل است. تنوع اقلیمی این شهر به چهار دلیل یعنی ارتفاع، عرض جغرافیایی، منابع آبی و توده‌های هوایی مهاجر است. به‌طور کلی اردبیل به‌عنوان یک شهر سردسیر شناخته می‌شود که حتی در فصل تابستان نیز در آن‌جا به‌هنگام شب هوا سرد می‌شود. فقط کافی است که بدانید بهترین زمان سفر به اردبیل چه موقع است؟ زیرا این شهر پتانسیل یک طبیعت‌گردی حسابی را دارد. با سه‌کلیک همراه باشید تا برای تصمیم‌گیری به شما کمک کنیم.

فرصت رزرو بلیط هواپیما از سه کلیک را از دست ندید

بهترین زمان سفر به اردبیل چه زمانی است؟

بهترین زمان سفر به اردبیل

اردبیل جزو شهرهایی است که به‌طورکلی آب‌وهوای سردی دارد و شدت بارش برف و باران در این شهر زیاد است و زمستان‌های بسیار سردی دارد. زمستان‌های پربرف اردبیل باعث شده‌است تا انواع تفریحات و ورزش‌های زمستانی در مناطق برفی و دامنه کوه‌ها برگزار شود. یکی از ویژگی‌های مثبت شهر اردبیل این است که شما در هر فصلی به آنجا سفر کنید، طبیعت و منظره مخصوص به آن را می‌بینید. برخلاف زمستان‌های سردش، تابستان‌های خنک و معتدلی دارد، درحالی‌که در بسیاری از شهرها تابستان‌ها بسیار گرم و شرجی است. بنابراین از اواخر بهار تا 3 ماه تابستان، بهترین زمان سفر به اردبیل محسوب می‌شود.

آب‌وهوای اردبیل در زمستان

زمستان‌های اردبیل استخوان‌سوز است، به‌طوری که دمای هوا به چندین درجه زیر صفر می‌رسد. بنابراین می‌توان گفت زمستان، قطعا بهترین زمان سفر به اردبیل نیست. با این وجود ممکن است عده‌ای از گردشگران برای انجام انواع تفریحات و ورزش‌های زمستانی، در فصل سرد به این شهر سفر کنند. شهر اردبیل به‌دلیل کوهستانی بودن و بارش زیاد برف، پیست اسکی‌های زیادی دارد؛ ازجمله پیست اسکی آلوارس که در نزدیکی شهرستان سرعین قرار دارد و انواع ورزش‌های زمستانی آنجا برگزار می‌شود.

اردبیل در تابستان خوش آب‌وهوا

اردبیل به دلیل مرتفع بودن، در مقایسه با شهرهای دیگر آب‌وهوای خنک‌تری دارد. شاید کمی عجیب باشد ولی ممکن است در اواخر تابستان نیز ارتفاعات اردبیل سفیدپوش شود. اگر در شهریور ماه به این شهر سفر کرده باشید، احتمالا این پدیده را دیده‌اید. با این وجود با اطمینان کامل می‌گوییم که بهترین زمان سفر به اردبیل، فصل تابستان است چون سردی هوا و بارندگی به حداقل‌ترین میزان می‌رسد. طبیعت زیبا، هوای تمیز، خوراکی‌های محلی و خوشمزه، جشنواره‌های مختلف و… باعث شده‎است اردبیل به یکی از پربازدیدترین شهرهای کشور تبدیل شود. جنگل فندقلو، مشه سویی، دامنه سبلان، دریاچه نئور، شورابیل، چشمه‌های آبگرم و… تنها گوشه‌ای از این طبیعت بکر است که باعث می‌شود برای رفتن به اردبیل زیبا، مشتاق شوید و یکی از بهترین تجربه‌های زندگیتان را رقم بزنید. چه بهتر اگر این سفر در تابستان خوش آب‌وهوای اردبیل باشد.

گشت‌وگزار در اردبیل زیبا، آن هم در بهترین زمان سفر به اردبیل یعنی فصل تابستان، می‌تواند بسیار دلچسب و لذت‌بخش باشد. در سفر تابستانی خود به این شهر، بوی نمناک و هوای مه‌آلود شما را به‌ وجد می‌آورد. قصد داریم در این مقاله بهترین مکان‌های شهر اردبیل را معرفی کنیم که می‌توانید  تابستان به آنجا بروید و حسابی خوش بگذرانید. پس با سه‌کلیک همراه باشید:

بهترین زمان سفر به اردبیل برای بازدید از ارتفاعات سبلان

بهترین زمان سفر به اردبیل

 کوه سبلان دارای 3 قله است؛ قله سلطان ساوالان، کسری و هرم که این قله‌ها همیشه پوشیده از برف است و آتشفشان‌های غیرفعالی دارد. در بالای قله‌ها، یک دریاچه دایره‌ای شکل وجود دارد که آب بسیار شفاف و زلالی دارد و دمای آن در روزهای گرم تابستان به صفر درجه سانتیگراد می‌رسد. انواع جانداران سخت‌پوست و جلبک‌ها در این رودخانه دایره‌ای شکل زندگی می‌کنند که دیدنشان هیجان‌انگیز است. تابستان بهترین زمان سفر به اردبیل، به‌خصوص برای رفتن به دامنه رشته کوه سبلان است چون در مراتع و دشت‌های سرسبز، هوا بسیار معتدل و مطلوب است. بیشترین دمای هوا در ارتفاعات سبلان در تابستان، حدودا به 20 تا 25 درجه سانتیگراد می‌رسد.

تالاب قره گل

این تالاب یکی از جاذبه‌های گردشگری اردبیل محسوب می‌شود که در نزدیکی کوه سبلان قرار گرفته است.  این تالاب رنگ سیاهی دارد؛ زیرا خاکستر آتشفشان کوه‌های سبلان در این تالاب می‌ریزد. هوای اطراف تالاب در فصل تابستان که بهترین زمان سفر به اردبیل است، بسیار خنک و معتدل است و باعث شده پرندگان کوچنده و آبزی به این تالاب بیایند. تالاب قره گل به‌دلیل ذوب شدن برف‌ها در ارتفاعات کوه‌ها، آب زیادی دارد و به همین دلیل گونه‌های مختلفی از پرندگان مانند فلامینگو، غاز خاکستری و پرستوی خاکستری در این تالاب زندگی می‌کنند. پس اگر بپرسید بهترین زمان سفر به اردبیل چه موقع است؟ با اطمینان می‌گوییم فصل تابستان که می‌توانید همراه دوستان یا خانواده به تالاب قره گل بروید، در کنار آن کمپ بزنید و از هوای پاک طبیعت لذت ببرید.

جنگل فندقلو

یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری اردبیل، جنگل فندقلو است که در جاده اردبیل به آستارا قرار گرفته است. این جنگل یکی از مناطقی است که بازدید از آن در بهترین زمان سفر به اردبیل یعنی تابستان، پیشنهاد می‌شود. در تابستان ابرها نزدیک به زمین می‌شود و تماشای این پدیده شگفت‌انگیز در جنگل فندقلو، شما را به وجد می‌آورد. در این منطقه گونه‌های جنگلی مختلفی مانند بیدمشک، فندق، ممرز، بلوط و… وجود دارد. بابونه‌های این جنگل بسیار معروف است؛ خصوصا در فصل بهار که رنگ‌وبوی بی‌نظیری دارد و از خاصیت درمانی برخوردار است. کلبه‌های چوبی زیبایی در این جنگل وجود دارد که می‌توانید هنگام بازدید از این منطقه، در بهترین زمان سفر به اردبیل یعنی تابستان، در آن اقامت کوتاه‌مدتی داشته باشید.

رزرو هتل 5ستاره با سه کلیک خوبه

بهترین زمان سفر به اردبیل برای رفتن به دشت مغان

بهترین زمان سفر به اردبیل و دشت مغان

دشت مغان در شهرستان پارس‌ آباد و در نزدیکی رود ارس قرار دارد که طبیعت سرسبز و چشم‌اندازهای خیره‌کننده‌ای دارد و جان می‌دهد برای برپایی یک کمپ در دل طبیعت. این دشت یک منطقه ییلاقی است که در ارتفاعات سبلان واقع شده‌است و آب‌وهوای خنکی دارد. بنابراین رفتن به این دشت زیبا در بهترین زمان سفر به اردبیل، پیشنهاد سه‌کلیک به شما است. در این دشت انواع گیاهان دارویی می‌روید که خاصیت درمانی زیادی دارد. این منطقه جزو مناطق حفاظت شده محسوب می‌شود؛ زیرا در تالاب‌های مغان، انواع پرندگان مهاجر مانند اردک تاج‌دار، قو، غاز خاکستری و… زندگی می‌کنند. در جواب به سوال بهترین زمان سفر به اردبیل چه موقع است؟ باید گفت فصل تابستان البته به‌شرط رفتن به دشت مغان، بازدید از روستاهای اطرافش و تالاب‌های بکری که دارد.

جنگل مشه

یکی از زیباترین مناطق بکر که رفتن به آن در بهترین زمان سفر به اردبیل یعنی فصل تابستان پیشنهاد می‌شود، جنگل مشه سویی نام دارد. این تفرجگاه گردشگری بسیار خوش آب‌وهوا است و سرسبزی و زیبایی آن، در اواخر بهار و سراسر تابستان به اوج خود می‌رسد. از شهرستان نمین تا جنگل مشه سویی، فاصله کمی است و در 25 کیلومتری اردبیل قرار دارد. در کنار طبیعت سرسبز، امکانات تفریحی و رفاهی مانند پیست اسکی، کلبه‌هایی برای اقامت، چشمه آبگرم و… نیز وجود دارد.

آبشار کرکری

یکی از زیباترین و مرتفع‌ترین آبشارهای اردبیل، آبشار کرکری است که در شهرستان مشکین شهر واقع شده است. آب این آبشار بسیار سرد است، به‌گونه‌ای که بیشتر از چند دقیقه نمی‌‌توانید دست‌های خود را زیر آن نگه دارید. پس بهترین زمان سفر به اردبیل و بازدید از این آبشار جذاب، فصل تابستان است. این آبشار تنها 15 کیلومتر با مشکین شهر فاصله دارد که به‌دلیل خاکی بودن جاده، در عرض 30 دقیقه به این آبشار می‌رسید. میان روستای قیرخ بولاغ و آبشار کرکری، استخر پرورش ماهی وجود دارد و در قسمت بالای آبشار، به‌دلیل آب‌وهوای مطلوبی که دارد، عشایر ییلاق‌نشین ساکن هستند.

بهترین زمان سفر به اردبیل از نظر شرکت در جشنواره‌ها

بهترین زمان سفر به اردبیل و جشنوراه ها

ممکن است بهترین زمان سفر به اردبیل، فقط از نظر آب‌وهوایی نباشد. در این شهر زیبا سالانه جشنواره‌ها و رویدادهای زیادی برگزار می‌شود که شرکت در آن‌ها می‌تواند یک تجربه جدید و لذت‌بخش باشد. در ضمن اگر می‌خواهید با فرهنگ و آداب‌ورسوم مردم اردبیل بیشتر آشنا شوید، باید در این جشنواره‌ها شرکت کنید و از نزدیک آشنا شوید. با سه‌کلیک همراه باشید تا زمان برگزاری جشنواره‌های این شهر را به شما اطلاع دهیم:

جشنواره گل‌های بابونه

این جشنواره یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های اردبیل است که هر ساله در روزهای 24 و 25 خرداد یعنی همزمان با روز جهانی گل برگزار می‌شود که بهترین زمان سفر به اردبیل محسوب می‌شود. این جشنواره در مراتع چند صد هکتاری گل‌های بابونه در جنگل فندقلوی نمین برگزار می‌شود؛ جایی که منبع بزرگی از گل‌ها و گیاهان دارویی است. این جشنواره همراه با اجرای نمایش، موسیقی شاد و برنامه‌های فرهنگی و هنری متنوع برای اقشار مختلف برگزار می‌شود. راستی صنایع دستی اردبیل مانند جاجیم و گلیم‌های زیبا نیز در این جشنواره به‌نمایش گذاشته می‌شود.

بهترین زمان سفر به اردبیل، جشنواره زمستانی

بهترین زمان سفر به اردبیل چه موقع است؟ جواب این سوال می‌تواند فصل زمستان باشد تا با شرکت در جشنواره زمستانی و انجام تفریحات مختلف، حسابی خوش‌گذرانی کنید. هر ساله در شهر سرعین که در 40 کیلومتری جنوب غربی اردبیل واقع شده‌است از اوایل بهمن تا اواخر آن، جشنواره زمستانی برگزار می‌شود. حالا چرا شهر سرعین؟ زیرا مجتمع‌ها و چشمه‌های متعددی دارد و یکی از مهم‌ترین شهرهای گردشگری ایران به شمار می‌رود. این جشنواره زمستانی اگر به ثبت برسد و به یک برنامه ثابت تبدیل شود، در فصول بهار و تابستان نیز به شکل دیگری اجرا خواهد شد. بهترین زمان سفر به اردبیل برای شرکت در این جشنواره، اواسط زمستان است.

برنامه‌هایی که در جشنواره زمستانی سرعین برگزار می‌شود شامل مسابقات ورزشی، جشنواره آدم‌برفی، بازی‌های محلی، شعر و موسیقی، معرفی توانمندی‌های شهر سرعین، دعوت از هنرمندان محبوب کشور و درنهایت اهدای جوایزی مانند خودرو و… است. روزهای برگزاری این برنامه‌ها، پنجشنبه‌ و جمعه است و در سایر روزهای هفته نیز کو‌هپیمایی، صعود به کوه سبلان و سایر مسابقات ورزشی انجام می‌شود. در شهر خلخال نیز که در فاصله 124 کیلومتری جنوب شرقی اردبیل است، جشنواره زمستانی برگزار می‌شود که شامل مسابقات تیراندازی، اسکی، کوهپیمایی سریع، ساخت تندیس‌های برفی و یخی، اجرای موسیقی محلی و… است. بنابراین برای بازدید از چنین جشنواره‌هایی، بهترین زمان سفر به اردبیل فصل زمستان محسوب می‌شود.

آیین تشت‌گذاری

بهترین زمان سفر به اردبیل و آیین تشت‌گذاری

یکی از آیین‌های کهن اردبیل که قدمتی 600 ساله دارد، آیین تشت‌گذاری است. این رویداد هر سال در روز 27 ذیحجه، یعنی 3 روز مانده به محرم برگزار می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم که در این آیین کهن شرکت کنید؛ زیرا به یاد شهدای کربلا برگزار می‌شود و ارزش معنوی بالایی دارد. در این آیین، هیئت زنجیرزن و سینه‌زن با نوحه‌سرایی و حمل علم‌های عزاداری، چند مشک را پر از آب کرده و سپس چند نفر از ریش‌سفیدان این مشک‌ها را همراه با چند تشت مسی به مسجد می‌برند. بهترین زمان سفر به اردبیل برای تماشای این آیین کهن، روزهای نزدیک به ماه محرم است.

سپس عزاداران تشت‌ها را روی سر خود طواف می‌دهند و آن‌ها را در مکان مخصوص خود قرار می‌دهند. در پایان مراسم در حالی‌که دعاهای مخصوصی خوانده می‌شود، تشت‌ها را با آب مشک‌ها پر می‌کنند و عزاداران، آب این تشت‌ها را به‌عنوان تبرک و به‌نیت برآورده شدن حاجات خود می‌نوشند. بهترین زمان سفر به اردبیل چه موقع است؟ اگر به چنین مراسمات معنوی علاقه دارید، در روزهای نزدیک به ماه محرم به اردبیل سفر کنید و از شرکت در این آیین کهن فیض ببرید. این مراسم در سه روز برگزار می‌شود روز اول؛ در محله‌های طوی، اونچی میدان، روز دوم؛ در اوچدکان و سرچشمه و روز سوم؛ در محله‌های پیرعبدالملک و عالی‌قاپو در کل در 41 مسجد انجام می‌شود.

بهترین زمان سفر به اردبیل از نظر خلوتی و کاهش هزینه‌ها

همان‌طور که بیان کردیم، بهترین زمان سفر به اردبیل، تابستان است که آب‌وهوا بسیار معتدل و خنک است؛ اما لازم است که یادآور شویم این شهر در تابستان، بسیار شلوغ است و همه امکانات تفریحی و رفاهی، بالاترین هزینه ممکن را دارد. چشمه‌های آب‌درمانی یکی از شلوغ‌ترین مکان‌ها محسوب می‌شود و مملو از مسافر است. پس اگر از شلوغی بیزارید و یکی از اولویت‌های سفرتان، خلوت بودن مقصد است، بهترین زمان سفر به اردبیل برای شما فصلی به‌غیر از تابستان و در اواسط هفته است. اگر قصد اصلی شما از سفر به اردبیل رفتن به چشمه‌های آبگرم است، باید بگوییم در سایر فصل‌ها بلیط این چشمه‌های آب‌درمانی، با تخفیف و حتی به‌صورت نیم‌بها فروخته می‌شود. هزینه اقامتگاه‌ها نیز در فصل تابستان بیشتر است. بنابراین بهترین زمان سفر به اردبیل از نظر خلوتی و کاهش هزینه‌ها، فصل‌های بهار، پاییز و زمستان است.

سخن پایانی

در این مقاله شما را راهنمایی کردیم تا بهترین زمان سفر به اردبیل را کشف کنید. اردبیلی که به‌خاطر موقعیت جغرافیایی و مرتفع بودن، شهری سردسیر است و بارندگی‌های فراوانی دارد. اگر معیار اصلی شما برای سفر به اردبیل، خوش آب‌وهوا بودن آن است، در فصل تابستان به این شهر بروید و از هوای پاک و معتدلش انرژی بگیرید. همینطور به‌معرفی جاذبه‌هایی پرداختیم که می‌توانید در فصل تابستان از آن بازدید کنید مانند جنگل فندقلو، ارتفاعات سبلان، آبشار کرکری و… .

اگر مشتاق شرکت در جشنواره‌های زمستانی سرعین و خلخال هستید، اواسط زمستان بهترین زمان سفر به اردبیل برای شما است. در ادامه از نظر خلوتی و کاهش هزینه‌ها گفتیم که باید در فصلی به‌غیر از تابستان به این شهر سفر کنید تا شهر خلوت باشد و هزینه‌ها کمتر. بهترین زمان سفر به اردبیل چه موقع است؟ جواب این سوال از نظر شما چه زمانی است؟ تابستان یا زمستان؟ این بستگی به هدف شما از سفر به اردبیل دارد، لطفا نظرتان را با سه‌کلیک به‌اشتراک بگذارید.

رزرو تور ارزان فقط با سه کلیک خوبه

نظرات کاربران