بهترین غذاهای سریلانکا؛ غذاهایی که دلیل سفر به این جزیره می‌شوند

بهترین غذاهای سریلانکا چیست؟ سریلانکا فقط سرزمین سواحل بکر و چای سیلان نیست، بلکه به سرزمین جزیره برنج و ادویه کاری شهرت دارد. غذاهای سریلانکا شبیه به غذاهای جنوب هند است اما طعم و مزه‌ مختص به خود را دارد. تاثیر سال‌ها استعمار و نفوذ قوی کشورهای مختلف را می‌توان در ترکیب غذاهای متنوع و انواع نان‌ها مشاهده کرد. ممکن است تعجب کنید که چگونه می‌شود کشوری به‌این کوچکی، این همه تنوع غذایی داشته باشد. دلیلش وجود گیاهان و جانوران متنوع نیست، بلکه تنوع قومیتی آن‌ها است که باعث شده غذاهای سریلانکا منحصربه‌فرد باشد.

رزرو تور اروپا

مدت‌ها پیش بازرگانانی از هند، اروپا، عربستان و آفریقا به سریلانکا آمده‌اند و غذاهای بومی، سبک‌ها و تکنیک‌های مختلف آشپزی را با خود به این کشور آورده‌اند. به‌عنوان مثال لامپریس یک غذای هلندی است و بیشتر شیرینی‌ها و غذاها از کشور پرتغال و بریتانیا به این جزیره آمده‌اند. ما در این مقاله قصد داریم ۱۲ مورد از بهترین غذاهای سریلانکا را به شما معرفی کنیم که نمی‌توان در هنگام سفر آن‌ها را از دست داد. اگر موافقید با آن‌ها آشنا شویم، با ما همراه شوید.

رزرو بلیط هواپیما با سه کلیک خوبه!

آسمی (Asmi)؛  از محبوب‌‌ترین و بهترین غذاهای سریلانکا 

آسمی (Asmi)؛  از محبوب‌‌ترین و بهترین غذاهای سریلانکا 

این اسنک فوق‌العاده، از محبوب‌ترین و بهترین غذاهای سریلانکا است و در تمام جشنواره‌ها و مناسبت‌های خاص آن را سرو می‌کنند. مواد لازم برای تهیه این دسر، آردبرنج، دارچین و شیرنارگیل است. در تهیه این شیرینی لذیذ، شیر را به آردبرنج اضافه کرده و به‌طور دائم ورز می‌دهند. بعد از آن برگ‌های دارچین را در یک فنجان شیر نارگیل فشرده کرده تا برای تهیه خمیر از آن استفاده کنند و در مرحله آخر، خمیر را در روغن داغ سرخ می‌کنند. چیزی که این دسر را جالب می‌کند این است که چند روز بعد از پخت به آن استراحت می‌دهند و دوباره آن را در روغن داغ سرخ می‌کنند که ترد و برشته شود. در مرحله آخر روی آن شربت شکر که با رنگ‌های دلخواه شما ترکیب می‌شود، می‌ریزند و آن را دیزاین می‌کنند. 

گوتوکلا مالوم سامبولا  (Gotu kola mallum sambola)  

این سالاد برای افراد رژیمی مناسب است. گوتوکولا یک سبزی فوق‌العاده، سرشار از ویتامین، کربوهیدرات و پروتئین است. ترکیبات این سالاد، سبزیجات سبز، فلفل، پیاز، ادویه کاری و ماهی اوباما کادا است. از آن‌جایی که بهترین غذاهای سریلانکا تندوتیز است، علاوه بر دانه فلفل، از برگ‌های گوتوکلا که طعم تندی دارد استفاده می‌شود و از نارگیل رنده‌شده به‌عنوان چاشنی استفاده می‌کنند. برگ‌های گوتوکلا را به‌همراه ساقه، ریز خرد کرده و در یک کاسه بزرگ قرار می‌دهند. ادویه‌ها را با سبزی ترکیب می‌کنند و آب نارگیل را به همراه ماهی، لیموترش و نمک اضافه می‌کنند. در نهایت این غذای سبز و تند را با مقداری برنج سفید داغ، در یک وعده عصرانه میل می‌کنند. اگر رژیم دارید و به سریلانکا سفر می‌کنید، این غذای محبوب که از بهترین غذاهای سریلانکا محسوب می‌شود را از دست ندهید.

پاسپورت دومینیکا

پولوس (Polos)؛ به‌عنوان یکی از بهترین غذاهای سریلانکا

پولوس (Polos)؛ به‌عنوان یکی از بهترین غذاهای سریلانکا

اگر از هر سریلانکایی بپرسید که بهترین غذاهای سریلانکا کدام است، به شما این غذا را معرفی خواهد کرد. پولوس یک غذای خانگی است و شما را به‌یاد خانه و خانواده می‌اندازد. در این غذا از جک فروت نارس استفاده می‌کنند. جک فروت میوه‌ای شیرین است که بافت نشاسته‌ای شبیه سیب‌زمینی دارد. این میوه کال را پوست گرفته و به قطعات کوچک خرد می‌کنند و ادویه‌ها و کاری را بعد از برشته کردن به آن اضافه می‌کنند. در پایان هم با شیرنارگیل ترکیب کرده و یک‌ساعت آن را می‌پزند. چاشنی‌های اصلی این غذای تند و خوش‌مزه، ‌ لیمو، دارچین، سیر و دانه خردل است. محبوبیت این غذا به‌دلیل چاشنی‌های آن است. خوردن پولوس به‌همراه یک کاسه برنج که با موسیر و فلفل‌دلمه سبز طبخ شده، بسیار لذت‌بخش است.

پاریپو (Parippu)  

آیا به‌دنبال یک غذای دلچسب و طعم‌دار سریلانکایی می‌گردید؟ ما به شما این غذا را معرفی می‌کنیم که شباهت زیادی با دال عدس جنوبی‌های کشور ایران دارد. دال عدس از حبوبات محسوب می‌شود که شبیه عدس اما کوچک‌تر و به‌رنگ قرمز است. این غذای خوش‌مزه سریلانکایی بافتی خامه‌ای شکل وعطر و طعمی بی‌نظیر دارد. برای تهیه این غذا، عدس‌های قرمز را  می‌پزند و برگ کاری، پیاز، ادویه و سیر را در روغن داغ تفت می‌دهند و روی عدس‌ها می‌ریزند. در انتها به آن شیرنارگیل اضافه می‌کنند. پارپیو یک خورشت غلیظ و خوش‌مزه‌ است که با برنج و نان سرو می‌شود. اگر در سفر به سریلانکا به‌دنبال یکی از محبوب‌ترین و بهترین غذاهای سریلانکا می‌گردید، پارپیو پیشنهاد ما به شما است. 

وامباتو موجو؛ یکی از بهترین غذاهای سریلانکا

وامباتو موجو؛ یکی از بهترین غذاهای سریلانکا

وامباتو موجو یکی از بهترین غذاهای سریلانکا است که باید در سفره‌های هر جشن و میهمانی باشد. وامباتو در زبان سینهالی به ترشی بادمجان گفته می‌شود. ترکیبات این غذای سنتی محبوب، بادمجان، ادویه، روغن، سرکه، پیاز، فلفل سبز و شکر است. برای این ترشی تند و شیرین، بادمجان را برای ایجاد بافتی ترد، برش داده و سرخ می‌کنند. سپس با چاشنی‌های گوناگونی که ذکر شد، ترکیب کرده و برای چند روز کنار می‌گذارند. اگرچه وامباتو موجو به‌عنوان یک‌غذا طبقه‌بندی می‌شود، اما طعم آن بسیار نزدیک به ترشی است. این غذا دستورالعمل ساده‌ای دارد و در کنار برنج سفید و غذاهای دیگر هم به‌عنوان ترشی می‌تواند لذت‌بخش باشد. برای علاقه‌مند کردن کودکان به بادمجان، پیشنهاد می‌کنیم این ترکیب را امتحان کنید. 

ماهی آمبول نیال(Ambul thiyal)

این غذای تند که با ماهی جنوب سریلانکا طبخ می‌شود، طعم جدید و متمایزی دارد. در دوران قدیم از این روش برای نگه‌داری از ماهی‌ها در سریلانکا استفاده می‌کردند. ماهی مخروطی با ترکیب ادویه‌جاتی ازجمله فلفل سیاه، دارچین، زردچوبه، سیر و برگ‌های کاری طبخ می‌شود. مهم‌ترین چاشنی این غذاgoraka ؛ بک میوه تمبرهندی است که طعم جالبی به ماهی می‌دهد. ماهی‌ها را به‌صورت مکعبی برش داده و در ترکیب معطری از ادویه‌ها تفت می‌دهند. در انتها آن را با مقدار کمی آب‌جوش می‌پزند و اجازه می‌دهند آب آن غلیظ شود. اگر به طعم ماهی علاقه‌مندید، این غذا که یکی از معروف ترین و بهترین غذاهای سریلانکا است را انتخاب کنید.

کوتو (kottu)؛ یکی از بهترین غذاهای سریلانکا 

کوتو (kottu)؛ یکی از بهترین غذاهای سریلانکا 

این غذا یکی از بهترین غذاهای سریلانکا در بین گردشگران است که با استفاده از یک نان ترد مسطح به‌نام Godumbaruti تهیه می‌شود. کوتو یک غذای خیابانی سریلانکا است و زمانی که در خیابان‌های آن راه می‌روید، ممکن است صدای کسانی که در حال پختن کوتو هستند را بشنوید. این غذا از راحت‌ترین و خوش‌مزه‌ترین غذاهای این کشور محسوب می‌شود که معمولا به‌عنوان میان‌وعده استفاده می‌کنند. این غذای فوق‌العاده از قطعات نان همراه با سبزیجات و یا تکه‌ای گوشت، سس سویا، ادویه‌جات و سیر تهیه می‌شود. بعد از پخت به آن سس کاری تند افزوده و سرو می‌کنند. کوتو با ذائقه ایرانی‌ها بسیار سازگار است و طعمی شبیه به ماکارانی را برایمان تداعی می‌کند. 

کوکول ماس کاری(kukul mascurry)   

کاری مرغ  به سبک سریلانکایی که به کوکول ماس کاری معروف است، از معروف ترین و بهترین غذاهای سریلانکا به‌شمار می‌آید. برای تهیه این غذا دانه‌های ادویه را در تابه‌ کوچکی ریخته و حرارت می‌دهند تا صدای ترق و تروق ادویه‌ها بلند شود. سپس آن‌ها را آسیاب کرده و مرغ را با آن مزه‌دار می‌کنند. شیرنارگیل و پوره گوجه‌فرنگی را به ادویه‌ها افزوده و تکه‌های مرغ را به سس غلیظ اضافه می‌کنند و یک‌ساعت می‌پزند. پس از پخت به آن شیرنارگیل اضافه کرده و با نان و برنج سرو می‌کنند. کوکول ماس کاری یک غذای محبوب کلمبو در سریلانکا است که طعم متمایز و بی‌نظیری دارد.

لامپریس (Lamprais) ؛ یکی از معروف‌ترین و بهترین غذاهای سریلانکا 

لامپریس (Lamprais) ؛ یکی از معروف‌ترین و بهترین غذاهای سریلانکا 

اسم این غذا از یک کلمه هلندی به‌معنای یک بسته غذا گرفته شده‌است. این غذا توسط مردمان بورگر طبخ می‌شود. (به دو رگه‌های اروپایی و سریلانکایی بورگر می‌گویند) برای تهیه این غذای محبوب، مرغ یا گوشت بره، برنج و سس تند با هم ترکیب می‌شود و آن را در میان برگ موز پیچیده و سرخ می‌کنند. چاشنی‌های این غذای محبوب، هل، دارچین و میخک است و با سس تند چیلی سرو می‌شود. لامپریس یکی از بهترین غذاهای سریلانکا در بین گردشگران است که می‌توانید در هنگام سفر به این کشور، آن را امتحان کنید و از طعم بی‌نظیرش لذت ببرید. 

قیف تخم‌مرغی سریلانکا   

قیف تخم‌مرغی، از غذاهای خیابانی سریلانکا است که بین گردشگران محبوبیت فراوانی دارد. این دسر لذیذ را می‌توانید در همه‌جای این کشور پیدا کنید؛ از غرفه‌های غذای خیابانی گرفته تا فهرست بهترین رستوران‌های سریلانکا. این شیرینی از مخلوط تخمیر شده شیرنارگیل، آردبرنج و شکر تهیه شده‌است. خمیر در یک تابه کوچک با لبه‌های بلند پخته می‌شود و آن را می‌چرخانند تا یکدست شود. یک تخم‌مرغ در بین این قیف کاسه‌ای می‌شکنند و با فلفل قرمز، پیاز، آب‌لیمو و نمک تزئین می‌کنند. این غذا با سس چیلی و  kattasambel که یک چاشنی تند است، سرو می‌شود. نوواراالیا یکی از مکان‌هایی است که می‌توانید در فضای سبز و آب‌وهوای آرام، این غذا را که از بهترین غذاهای سریلانکا محسوب می‌شود را میل کنید. 

کیریبات؛ یکی از محبوب ترین و بهترین غذاهای سریلانکا

کیریبات؛ یکی از محبوب ترین و بهترین غذاهای سریلانکا

کیریبات غذایی است که در مناسبت‌های خاص در سریلانکا سرو می‌شود. این غذا با جوشاندن برنج و پختن آن با شیرنارگیل و کمی نمک تهیه می‌شود. زمانی که برنج به‌حالت چسبناک درآمد، اجازه می‌دهند که سفت شود و خودش را بگیرد. سپس مخلوط را به‌صورت ورقه‌ای برش می‌دهند. شیرنارگیل پایه ثابت بهترین غذاهای سریلانکا است و در این غذا باعث خامه‌ای شدن برنج می‌شود و به‌شکل‌گیری قوام آن کمک می‌کند. پس از اتمام پخت، آن را به‌شکل کیک برش زده و با لونومیریس که نوعی سس سنتی چیلی است، تزئین می‌کنند. اگر بدون سس آن را میل کنید، طعم و عطر شیربرنج ایرانی را دارد و لذتی بی‌بدیل را هنگام خوردن برایتان به ارمغان می‌آورد.

سیب‌ چوبی؛ میوه جنوب آسیا  

آخرین غذایی که در فهرست بهترین غذاهای سریلانکا باید به آن اشاره کنیم، یک دسر سنتی است که طعم متفاوتی دارد. این دسر با میوه‌ بومی کشور هندوستان و سیلان تهیه می‌شود. این میوه خوشمزه آسیای جنوب شرقی، سیب چوبی نام دارد. پوست این سیب همانند نارگیل سفت و محکم است ولی گوشت خوشمزه و متمایزی دارد. سیب چوبی برای اولین‌بار در سال ۱۸۸۰ در سریلانکا دیده شده و پس از آن به مالزی و اندونزی صادر شده‌است. این میوه دارای کالری بالایی است و خواص درمانی فراوانی دارد. با این میوه دسرهایی مانند بستنی، ژله و مربا درست می‌کنند. یکی دیگر از روش‌های جالب و محبوب مصرف آن به‌صورت اسموتی غلیظ است که آن را به آب سیب چوبی می‌شناسند. این اسموتی از مخلوط میوه با نعناع، شکر و آب تهیه می‌شود. طعم ملس این اسموتی فوق‌العاده است و شما را برای ساعاتی پرنشاط می‌کند. اهالی سریلانکا معتقدند که گول ظاهر این میوه را نخورید و از طعم شیرین و خواص آن بهره ببرید.

جمع‌بندی 

در سفر به سریلانکا خودتان را برای چشیدن طعم‌های بی‌نظیر آماده کنید. تنوع زیاد غذاهای سریلانکایی و معرفی همه آن‌ها در یک مطلب نمی‌گنجد. ما ۱۲ مورد از بهترین غذاهای سریلانکا را معرفی کرده‌ایم؛ غذاهایی که پایه ثابت همه آن‌ها شیرنارگیل و ادویه‌کاری است و محبوبیت زیادی بین گردشگران داشته‌است. اگر شما هم تجربه‌ای در سفر به سریلانکا و چشیدن غذاهای متنوع آن را داشته‌اید، ممنون می‌شویم در بخش نظرات آن را با ما به اشتراک بگذارید. 

نظرات کاربران