کاخ های سن پترزبورگ

بهترین کاخ های سن پترزبورگ، زیبایی به سبکی خاص!

 سن پترزبورگ به عنوان شهر اروپایی روسیه که همیشه با مسکو در رقابت بوده و هست، یک ویژگی متمایز دارد. این شهر نتیجه‌ ترکیب معماری روسیه با اروپا است و بناهای نئوکلاسیک را در کنار ساختمان‌های مدرن در خود جا داده ‌است. در واقع روسیه به نوعی دو پایتخت دارد. یکی مسکو و دیگری سن‌پترزبورگ که پایتخت فرهنگی روسیه به حساب می‌آید. از طرفی کاخ های سن پترزبورگ شهرت زیادی دارد و یکی از پرطرفدارترین دیدنی‌های این شهر است. در واقع سن‌پترزبورگ با داشتن بهترین کاخ‌ها، یک قدم از دیگر شهرهای روسیه جلو است. در ادامه بهترین کاخ های سن پترزبورگ را معرفی می‌کنیم. 

رزرو تور اروپا

رزرو تور لوکس روسیه فقط با سه کلیک خوبه!

کاخ زمستانی

کاخ های سن پترزبورگ

از قرن 16 تا 18 میلادی تحول بزرگی در معماری سلطنتی اروپا به وجود آمد و باعث شد در کشورهای قدرتمند اروپایی، به جای دژهای مستحکم، کاخ‌های بزرگ کلاسیک بسازند. یکی از این کاخ‌ها که بسیار مورد توجه قرار گرفت، کاخ ورسای لویی چهاردهم بود که در شهری در 19 کیلومتری پاریس واقع شده است. 

تاسیس این کاخ باعث شد که بین کشورهای اروپایی رقابتی بر سر ساختن کاخ‌های بهتر به وجود بیاید. در روسیه نیز پیتر کبیر که همیشه به دنبال تبدیل روسیه به کشوری اروپایی بود، به فکر تاسیس کاخ جدیدی افتاد. کاخ زمستانی در دوران پادشاهی پیتر کبیر تنها یک ساختمان دو طبقه ساده بود. با مرگ پیتر کبیر در سال 1725، این پادشاه فرصت پیدا نمی‌کند که کامل شدن کاخ زمستانی را ببیند. حالا کاخ زمستانی یکی از  دیدنی ترین کاخ های سن پترزبورگ است.

معماری باشکوه کاخ زمستانی به سبک باروک الیزابتی

 در واقع این کاخ در دوران سلطنت کاترین دوم دچار تحولات زیادی شد و در نهایت در سال 1762 ساختن کاخ زمستانی به اتمام رسید. کار طراحی این کاخ باشکوه توسط بارتولومئو راسترلی ایتالیایی انجام شد. راسترلی در طراحی کاخ زمستانی که یکی از بهترین کاخ های سن پترزبورگ است از سبک خاص خود یعنی سبک باروک الیزابتی استفاده کرده بود که با نام باروک راسترلی هم آن را می‌شناسند. یکی از ویژگی‌های این سبک، تزئینات طلایی زیاد و زیبای آن است. 

پاسپورت دومینیکا

بعد از بازسازی‌هایی که انجام شد، ورود عموم مردم به این مکان آزاد شد. در حال حاضر این کاخ محل موزه ارمیتاژ است که بعد از موزه لوور فرانسه، بزرگترین موزه هنر و فرهنگ دنیا به حساب می‌آید. 

چگونه به کاخ زمستانی برویم؟

کاخ زمستانی در نزدیکی میدان کاخ و ستون الکساندر قرار گرفته است. برای بازدید از این کاخ می‌توانید از مترو، اتوبوس و ترولی ( Trolley یا اتوبوس برقی) استفاده کنید. بازدید از کاخ زمستانی که یکی از پرطرفدارترین کاخ های سن پترزبورگ است از روز سه‌شنبه تا یکشنبه از ساعت 9 شب تا نیمه‌شب امکان‌پذیر است و در 1 ژانویه و  9 می و روزهای دوشنبه تعطیل است. پس حواستان به روز و تاریخ باشد. 

تهیه بلیط کاخ زمستانی و زمان بازدید

برای ورود به کاخ و موزه باید حتما بلیط تهیه کرده باشید. اگر بلیط خود را آنلاین بخرید، قیمت بلیط یک روزه بازدید از این کاخ، چیزی حدود 17.95 دلار تمام می‌شود. البته این بلیط فقط به شما اجازه بازدید از موزه ارمیتاژ را می‌دهد. اگر دلتان دیدنی‌های بیشتری از کاخ زمستانی سن پترزبورگ می‌خواهد، بلیط دو روزه گزینه خوبی خواهد بود. با این بلیط 23.95 دلاری می‌توانید به دیدن موزه ارمیتاژ، کاخ زمستانی، کاخ منشیکوف و موزه کارخانه ظروف چینی بروید. یادتان باشد که باید برای کودک خود بلیط جداگانه‌ تهیه کنید. 

کاخ کاترین؛ یکی از باشکوه‌ترین کاخ های سن پترزبورگ

کاخ کاترین

کاخ کاترین یکی از باشکوه‌ترین کاخ های سن پترزبورگ است که با سبک معماری خاص و ترکیب جالب رنگ‌های آبی و طلایی خود، دل هر گردشگری را می‌برد. اگر بخواهیم بگوییم داستان ساخت این کاخ از کجا شروع شد، باید به سال 1717 برگردیم. زمانی که کاترین اول به معمار آلمانی، برون انشتاین، دستور ساخت اقامتگاهی تابستانی را می‌دهد. ولی کار این بنا کامل نمی‌شود تا سال 1756 که بارتولومئو راسترلی طراحی را بر عهده می‌گیرد. کاری که راسترلی ایتالیایی در نهایت تحویل می‌دهد، همان کاخ کاترینی است که امروزه اسمش زبانزد خاص و عام شده است و به عنوان یکی از بهترین کاخ های سن پترزبورگ شناخته می‌شود. 

در داخل کاخ کاترین اتاق‌های زیادی وجود دارد. از تالار نور که بزرگ‌ترین اتاق کاخ است بگیرید تا اتاق‌های غذاخوری. ولی هیچ کدام به اندازه‌ی اتاق کهربا محبوب و زیبا نیست. در حقیقت اتاق کهربا هدیه‌ای از طرف پروس به روسیه بوده که متاسفانه در زمان جنگ جهانی دوم توسط نازی‌ها ربوده شد. با وجود حدس و گمان‌های زیاد درباره محل کنونی اتاق کهربا، همچنان مشخص نیست چه بر سر این اتاق آمده است. البته ماکتی از این اتاق با ظرافت، طی 24 سال ساخته شد تا جایگزین اتاق اصلی گمشده شود. یادتان نرود که حتما به باغ بزرگ کاخ کاترین نیز سری بزنید چون دیدن پل مرمر این باغ ارزشش را خواهد داشت.

چگونه به کاخ کاترین برویم؟

از آن‌جایی که کاخ کاترین در شهر پوشکین و در جنوب سن پترزبورگ واقع شده است، می‌توانید از اتوبوس‌های 187 یا مینی‌بوس‌های K-342 استفاده کنید. اگر قطار را ترجیح می‌دهید، در سن پترزبورگ به ایستگاه Vitebsky بروید و سوار قطار تزارسکویه سلو (پوشکین) شوید. برای رسیدن به کاخ کاترین حتی می‌تواند از سیستم تاکسی‌رانی استفاده کنید که البته هزینه بیشتری خواهد داشت. 

تهیه بلیط کاخ کاترین و زمان بازدید

بلیط کاخ کاترین را می‌توانید هم به صورت حضوری و هم به صورت آنلاین تهیه کنید. اگر قصد دارید حضوری بلیط خود را بخرید، تنها کافی است در ورودی کاخ را رد کنید و از یکی از پیشخوان‌هایی که در سمت چپ خود می‌بینید بلیط بخرید. این نکته را هم در نظر بگیرید که در فصولی که شمار بازدیدکنندگان خیلی زیاد است، خرید بلیط این کاخ به صورت حضوری کمی زمان‌بر خواهد شد پس در این صورت خرید آنلاین بلیط منطقی‌تر و آسان‌تر خواهد بود. برای خرید بلیط کاخ به صورت آنلاین، باید به سایت رسمی کاخ مراجعه کنید و با خرید بلیط خود به صورت آنلاین، بازدید از پارک یکی از بهترین کاخ های سن پترزبورگ برای شما رایگان خواهد بود. قیمت بلیط ورودی کاخ 1000 روبل (17 دلار) و قیمت بلیط پارک 120 روبل (2 دلار) است. 

کاخ کاترین از چهارشنبه تا یکشنبه از ساعت 10 تا 17 باز است و در روزهای دوشنبه تا ساعت 8 شب باز خواهد بود. این کاخ در روزهای سه‌شنبه‌ و دوشنبه‌ آخر هر ماه تعطیل است.

کاخ پترهوف؛ یکی از محبوب‌ترین کاخ های سن پترزبورگ

کاخ های سن پترزبورگ

کاخ پترهوف یا پترو دورتس یکی از محبوب‌ترین اقامتگاه‌های تابستانی روسیه است که حتی در آثار جهانی یونسکو هم ثبت شده است و امروزه در لیست بهترین کاخ های سن پترزبورگ قرار می‌گیرد. “پترهوف” در زبان آلمانی به معنی دربار پیتر است و همان‌طور که از اسمش مشخص است، پیتر کبیر در سال 1709، دستور ساخت کاخ و باغ پترهوف را داد. 

در ابتدا این کاخ قرار بود نوعی اقامتگاه در منطقه روستایی باشد اما وقتی پیتر کبیر کاخ جدید فرانسه را دید، به فکر گسترش و توسعه کاخ خودش افتاد تا رقیبی برای کاخ فرانسوی‌ها باشد. معماری که پیتر کبیر برای این کار در نظر گرفته بود، دومنیکو ترزینی بود. ترزینی از سبک باروک پیترنی در معماری کاخ پترهوف استفاده کرد که این سبک مخصوص خود سن پترزبورگ بود و پیتر کبیر نیز به آن علاقه زیادی داشت. 

البته باغ پترهوف توسط طراح فرانسوی، الکساندر لو بلوند ساخته شد. متاسفانه کاخ پترهوف در جنگ جهانی دوم نتوانست از دست نازی‌های آلمان جان سالم به در ببرد. کاخ پترهوف ویران شد اما پس از جنگ بازسازی شد تا دوباره پذیرای بازدیدکنندگان مشتاق خود باشد. از آن زمان تاکنون این کاخ سن پترزبورگ به‌ خاطر اهمیتش به موزه ایالتی پترهوف شهرت یافته است. 

بخش‌های مختلف کاخ پترهوف

این مجموعه دارای قسمت‌های مختلفی است. پارک پایین (Lower Park) یکی از بخش‌های جالب و جذاب باغ پترهوف است که با 150 فواره با نام‌های مختلف تزئین شده است. نمای جنوبی کاخ پترهوف، یکی از بهترین کاخ های سن پترزبورگ، به باغی راه دارد که در قسمت مرکزی آن، باغچه‌ای گلکاری شده قرار گرفته است. بخش غارهای آبشار دارای دو غار بزرگ و کوچک است، که با سنگ مرمر و مجسمه‌های طلایی عتیقه تزئین شده‌اند. در بالای غار بزرگ، تراسی وجود دارد که از طریق آن به غار کوچک دسترسی خواهید داشت. یکی از ویژگی‌های جالب این غارها، میزی است که در وسط آن واقع شده است و روی این میز نوشیدنی و سبدی از میوه خواهید دید. اگر وسوسه شدید که به سبد و میوه‌های آن دست بزنید، مراقب باشید چون فواره‌هایی پر از آب در اطراف میز وجود دارند که به اطراف آب می‌پاشد. 

کاخ پترهوف کجاست؟

کاخ پترهوف

کاخ پترهوف در ساحل خلیج فنلاند یعنی در غرب سن پترزبورگ واقع شده است. برای رسیدن به کاخ پترهوف، یکی از بهترین کاخ های سن پترزبورگ، می‌توانید از تاکسی، اتوبوس و قطار استفاده کنید. اما راحت‌ترین راه رسیدن به کاخ این است که از قایق‌های موتوری Meteor استفاده کنید. با این قایق‌ها 30 دقیقه‌ای به کاخ خواهید رسید. البته این قایق‌ها فقط از اواسط آوریل تا اواسط اکتبر فعالیت دارند. 

تهیه بلیط کاخ پترهوف

موقع تهیه بلیط کاخ پترهوف دقت کنید که برای بخش‌های مختلف این مجموعه، بلیط‌های جداگانه با قیمت‌های متفاوت وجود دارد. برای تهیه بلیط خود کاخ باید 1000 روبل پرداخت کنید. قیمت بلیط پارک پایین 900 روبل است که در زمستان رایگان خواهد بود. اگر می‌خواهید غار آبشار را ببینید باید یک بلیط 500 روبلی بخرید. بلیط باغ بالایی (Upper Garden) رایگان است. اگر به زبان روسی تسلط ندارید، یک راهنمای صوتی به زبان انگلیسی می‌تواند کمی از مشکلاتتان را حل کند و برای داشتن راهنمای صوتی باید 500 روبل بپردازید. از آن‌جایی که از ماه می تا اواخر آگوست، تعداد بازدیدکنندگان بیشتر از هر موقع دیگر سال می‌شود اگر در این بازه از سال به سن پترزبورگ آمده‌اید و فقط برای دو یا سه روز در شهر می‌مانید، ممکن است بازدید از کاخ پترهوف وقت زیادی از شما بگیرد و در نهایت اصلا به صرفه نباشد. 

ساعت بازدید از کاخ پترهوف

بخش‌های مختلف این مجموعه علاوه‌بر بلیط جداگانه، ساعت ورود و خروج مخصوص خودشان را دارد. پارک پایین در تمام روزهای هفته به جز شنبه‌ها و روزهای تعطیل رسمی، از ساعت 9 صبح تا 8 شب در دسترس عموم است و شنبه‌ها تا ساعت 9 شب پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود. خود کاخ در تمام روزهای هفته به جز شنبه‌ها و دوشنبه‌ها، از ساعت 10:30 صبح باز خواهد بود و تا 7 شب می‌توانید تمام کاخ را بگردید و از دیدن آن لذت ببرید. شنبه‌ها، کاخ پترهوف تا ساعت 9 شب باز خواهد بود. 

کاخ یوسوپف

کاخ های سن پترزبورگ

 کاخ یوسوپوف یا کاخ مویکا با نمای صورتی رنگ خود در کنار رودخانه مویکا سن پترزبورگ واقع شده است و در فهرست بهترین کاخ های سن پترزبورگ قرار می‌گیرد. در واقع این کاخ، اقامتگاهی برای خانواده و شاهزاده‌های یوسوپوف بوده که برخی می‌گویند، زمانی این خانواده حتی از تزارهای روسیه هم ثروتمندتر بودند. 

این کاخ در سال 1776 توسط معماری فرانسوی ساخته شد. از آن‌جایی که صاحبان این کاخ به داشتن مجموعه‌های هنری علاقه داشتند، کاخ یوسوپف دارای گالری هنر و سالن تئاتر است. در این سالن تئاتر نمایش و موسیقی زنده اجرا می‌شد. در گذشته در این کاخ مهمانی‌های باشکوهی برپا می‌شد. 

شاید کمی شوکه‌کننده باشد اما در این کاخ قتل هم اتفاق افتاده است. صبح روز 17 دسامبر سال 1916 بود که گریگوری راسپوتین در این کاخ با سه گلوله به قتل رسید. راسپوتین نفوذ خاصی بر خانواده آخرین امپراتور روسیه یعنی نیکلاس دوم داشت. در زیرزمین این کاخ موزه راسپوتین قرار دارد. در این موزه با استفاده از مجسمه‌های مومی، مرگ این شخصیت معروف روسی را بازآفرینی کرده‌اند. 

تهیه بلیط، زمان بازدید و تورهای کاخ یوسوپف

اگر می‌خواهید حضوری بلیط خود را تهیه کنید، نیم ساعت زودتر قبل از اینکه ساعت بازدید آغاز شود، به دفتر فروش بلیط کاخ سر بزنید. خرید آنلاین بلیط که ساده‌ترین راه است. کافی است وارد سایت کاخ یوسوپف شوید و بلیط خود را تهیه کنید. قیمت بلیط‌ها از 450 روبل شروع می‌شود ولی با توجه به توری که انتخاب خواهید کرد، قیمت بلیط تغییر می‌کند. 

به طور مثال هزینه تور کاخ یوسوپوف تشریفاتی 800 روبل است که در آن فضای داخلی کاخ، گالری هنری و تئاتر دوماشنی را خواهید دید. در کل کاخ یوسوپوف 6 تور اصلی دارد. بازدیدکنندگان می‌توانند از ساعت 11 صبح به کاخ مویکا سن پترزبورگ بروند. کاخ تا ساعت 6 غروب باز خواهد بود. پس با حوصله از تماشای یکی از تاریخی‌ترین کاخ های سن پترزبورگ لذت ببرید. 

نحوه دسترسی 

بهترین راه برای دسترسی به کاخ یوسوپف سن پترزبورگ، استفاده از ایستگاه مترو Admiralteyskaya سن پترزبورگ است. 

کاخ مرمر 

کاخ مرمر 

کاخ مرمر، یکی از خاص‌ترین کاخ های سن پترزبورگ که برای ساخت آن از 32 نوع مرمر مختلف استفاده شده، توسط ذهن خلاق آنتونیو رینالدی طراحی شده است. این کاخ از اولین کاخ‌های نئوکلاسیک این شهر به حساب می‌آید و در سال 1785 ساخته شد. ملکه کاترین کبیر کاخ مرمر را به عنوان هدیه به کنت گریگوری اورلوف می‌دهد که این کنت از اشراف‌زاده‌های قدرتمند زمان خودش بود. امروزه در این کاخ حتی آثار هنری هنرمندانی که تاثیر به‌سزایی در هنر روسیه داشته‌اند، به نمایش گذاشته می‌شود. 

چگونه به کاخ مرمر برویم؟

کاخ مرمر بین میدان مریخ سن پترزبورگ و اسکله پالاس (Palace Quay) و در خیابان Millionaya قرار گرفته است. برای رفتن به این خیابان، از ایستگاه مترو Admiralteyskaya خارج شوید. ابتدا به سمت راست و سپس به سمت چپ و خیابان Bolshaya Morskaya بروید. از خیابان نوسکی که عبور کردید از میدان کاخ به سمت شمال شرقی بروید. همین‌جا خیابان میلیونایا به پایان می‌رسد. کمی آن‌ طرف‌تر کاخ مرمر، یکی از بهترین کاخ های سن پترزبورگ قرار دارد. در واقع این کاخ به دیگر بناهای مشهور سن پترزبورگ نزدیک است. بناهایی مانند کلیسا ناجی در خون، کلیسا جامع سنت اسحاق و موزه هرمیتاژ. 

تهیه بلیط و زمان ورود به کاخ

کاخ مرمر به جز روزهای پنج‌شنبه که از ساعت 1 بعدازظهر تا 9 شب فعالیت دارد، در تمام روزهای دیگر از 10 صبح تا 6 غروب باز خواهد بود. نکته مهمی که باید حواستان به آن باشد این است که حتما از قبل بلیط تور کاخ مرمر را تهیه کنید. چون در این تور است که شما جاهای بیشتری از داخل کاخ را می‌توانید ببینید و اگر از قبل این تور را رزرو نکنید خیلی از زیبایی‌های کاخ مرمر سن پترزبورگ را از دست خواهید داد. 

کلام آخر

برای اینکه پشیمان از روسیه به خانه برنگردید، به دیدن کاخ های سن پترزبورگ بروید. از بین بهترین کاخ‌های این شهر، کاخ موردعلاقه‌های خود را انتخاب کنید، بلیط آن را بخرید و از سفر به دل تاریخ روسیه نهایت لذت را ببرید. 

نظرات کاربران