کلیساهای زوریخ

بهترین کلیساهای زوریخ؛ تاریخ مسیحیت در قلب سوئیس

زوریخ بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهر کشور سوئیس است.  این شهر در بخش شمال مرکزی سوئیس و در دامنه‌های رشته‌‌کوه‌های آلپ قرار دارد. زوریخ را به عنوان مهمترین قطب اقتصادی سوئیس و پایتخت فرهنگی این کشور می‌شناسند. زوریخ به عنوان یکی از باکیفیت‌ترین و گران‌ترین شهرهای اروپا برای زندگی شناخته می‌شود. برای قرن‌های متمادی مسیحیت دین غالب این کشور بوده است. فرقه‌های مسیحی مثل پروتستان و کاتولیک در تمام شهرهای این کشور کلیسا دارند. از آنجا که شهر زوریخ مرکز اصلاحات پروتستانی و مذهبی بود بسیاری از کلیساهای مطرح و معروف این فرقه در این شهر واقع شده‌اند. یکی از کارهایی که حتما در سفر به سوئیس باید انجام دهید بازدید از بهترین کلیساهای زوریخ است؛ می‌پرسید چرا؟ چه دلیلی بهتر از گشت‌وگذار در کلیساهای تاریخی و دیدن معماری‌های چشمگیر؟ شاید فرصت این را هم پیدا کنید که یکی از مناسک این دین را از نزدیک ببینید. کلیساهای تاریخی زوریخ جدا از اهمیت ظاهری و معماری چشمگیر نمایی از گذشتۀ مذهبی و فرهنگی شهر را به نمایش می‌گذارند. در ادامه با ما همراه باشید تا سری به بهترین کلیساهای زوریخ بزنیم و با آنها آشنا شویم. 

رزرو بلیط هواپیما زوریخ فقط با سه کلیک خوبه!

کلیسای گروسمونستر یکی از بهترین کلیساهای زوریخ

بهترین کلیساهای زوریخ

کلیسای گروسمونستر را به عنوان یکی از بهترین کلیساهای زوریخ می‌شناسند. افسانه‌های این کلیسا بین مردم محلی محبوبیت بسیاری دارد و یکی از معروف ترین کلیساهای زوریخ است. معماری این کلیسای پروتستان به سبک رومی است و چهار برج دو قلوی بلند دارد؛ این چهار برج به عنوان نمادی از شهر شناخته می‌شوند. از دیگر زیبایی‌های این کلیسا می‌توان به پنجره‌های رنگی آن اشاره کرد که توسط آگوستو جامومتی طراحی شده است. بر اساس افسانه‌ها چارلز کبیر، امپراتور روم، برای اولین بار ساخت این کلیسا را دستور داد. ساخت بنای فعلی کلیسای گروسمونستر از سال 1100 آغاز شد و در حدود سال 1220 به پایان رسید. از دیگر دلایلی که باعث شده این کلیسا در در بین دیدنی‌ ترین کلیساهای زوریخ قرار دهیم مجسمۀ قدیمی امپراتور چارلز کبیر است که در برج جنوبی نگهداری می‌شود. 

آدرس: Grossmünsterplatz, Zürich, Switzerland

ساعات کاری: از ماه مارچ تا اکتبر، روزهای دوشنبه تا شنبه از ساعت 10 صبح تا 6 عصر. از ماه نوامبر تا فوریه، روزهای دوشنبه تا شنبه از ساعت 10 صبح تا 5 عصر.

کلیسای سنت پیتراز قدیمی ترین کلیساهای زوریخ

بیایید سری به یکی از و مهمترین کلیساهای زوریخ بزنیم. کلیسای سنت پیتر از این جهت اهمیت بسیاری دارد که اولین شهردار زوریخ در سال 1360 در حیاط این کلیسا دفن شد. علاوه بر این بزرگترین ساعت چهاروجهی اروپا نیز در این کلیسا ساخته شده است. قطر صفحۀ این ساعت به 8.6 متر می‌رسد. قدمت این کلیسا به قرن نهم برمی‌گردد و به همین دلیل به عنوان یکی از قدیمی‌ ترین کلیساهای زوریخ شناخته می‌شود. تا سال 1911 یک نگهبان آتش در برج ساعت مستقر بود، این نگهبان وظیفه داشت در هر ساعت چهار مرتبه از بالای برج شهر را زیر نظر بگیرد تا در صورت بروز آتش متوجه شود. در صورت مشاهدۀ آتش این نگهبان زنگ خطر را به صدا درمی‌آورد. ظاهرا این روش یک استراتژی موثر بود و برخلاف بسیاری دیگر از شهرهای اروپایی زوریخ هرگز دچار آتش‌سوزی ویرانگر نشد؛ به همین دلیل این کلیسا را یکی از مهمترین کلیساهای زوریخ می‌دانند. سبک طراحی شبستان داخلی باروک است و دیوارها با چند نقاشی دیواری محو مربوط به قرون وسطی پوشیده شده‌اند. 

آدرس: St. Peterhofstatt, Zürich, Switzerland

ساعات بازدید: هر روز از ساعت 8 صبح تا 6 عصر، شنبه‌ها از 10 صبح تا 4 بعدازظهر، یکشنبه‌ها از 11 صبح تا 5 عصر.

کلیسای سنت جوزف

بهترین کلیساهای زوریخ

با ورود به کلیسای کاتولیک سنت جوزف به دنیایی آرام و دیدنی قدم می‌گذارید. این اثر معماری باشکوه با رنگ سفید و چشم‌نوازش یکی از بهترین کلیساهای زوریخ است. ساخت این کلیسا از سال 1912 آغاز شد و در سال 1914 به پایان رسید. یکی از ویژگی‌هایی که باعث شده این بنا یکی از معروف‌ ترین کلیساهای زوریخ باشد سبک معماری منحصربه‌فرد آن است. این بنای سفید رنگ با سقف منحنی شکل و گنبد پیازی بر بالای برج از دور توجه را به خود جلب می‌کند. کلیسای سنت جوزف به سفارش کشیش وقت و همت معمار کورجل و همکارش موزر ساخته شد. طرح اولیۀ این کلیسا کاملا شبیه به طرح کلیسای سنت آنتوان در هوتینگن و کاملا به سبک باروک بود اما پس از شروع ساخت طرح آن به سبک نئوباروک تغییر پیدا کرد. سنت جوزف را به عنوان ششمین کلیسای کاتولیک و یکی از مهمترین کلیساهای زوریخ پس از دوران اصلاحات می‌دانند. این کلیسا یک بار در سال 1964 توسط ابرهارد هاگنمولر و یک بار در سال 1981 توسط رودولف ماتیس به صورت کلی بازسازی شد. 

آدرس: Röntgenstrasse, Zürich, Switzerland

آدرس: تمام روزهای هفته به جز چهارشنبه‌ها از ساعت 9 صبح تا 4 بعدازظهر.

کلیسای واسه‌کرشه از بهترین کلیساهای زوریخ

بیایید به یکی از دیدنی ترین کلیساهای زوریخ برویم. کلیسای واسه‌کرشه که به کلیسای آبی نیز شهرت دارد در حاشیه رودخانه لیمات واقع شده است. پنجره‌‌های شیشه‌ای و رنگی این کلیسا احتمالا اولین چیزی است که از دور توجه شما را به خود جلب می‌کند؛ این پنجره‌ها را آگوست جاکومتی طراحی کرده است. کلیسای واسه‌کرشه به سبک گوتیک طراحی و ساخته شده است. این کلیسا که یکی از مهمترین کلیساهای زوریخ نیز به شمار می‌رود تاریخی طولانی دارد و قدمت آن به سال 1100 برمی‌گردد. در طول سال‌ها بارها مورد بازسازی قرار گرفت و در سال 1486 به طور کامل بازسازی شد. این کلیسا در سال 1634 به اولین کتابخانۀ عمومی زوریخ تبدیل شد. در دهۀ 40 میلادی و پس از بازسازی مجدد ساختمان کلیسا دوباره برای مقاصد مذهبی مورد استفاده قرار گرفت. از دیگر دلایلی که این کلیسا را در فهرست مهمترین کلیساهای زوریخ قرار می‌دهند افسانۀ اعدام دو قدیس حامی به نام‌های فلیکس و رگولا در محل آن است. یکی دیگر از دلایلی که پیشنهاد می‌کنیم حتما از این کلیسا بازدید کنید محیط بسیار زیبا و آرامش‌بخش اطراف آن است. پس از بازدید از ساختمان کلیسا به قدم زدن در امتداد رودخانه بپردازید و از زیبایی‌های طبیعی آن لذت ببرید. 

آدرس: Limmatquai, Zürich, Switzerland

ساعات بازدید: روزهای چهارشنبه تا جمعه از ساعت 12 ظهر تا 3 بعدازظهر، روزهای شنبه و یکشنبه از ساعت 12 ظهر تا 5 عصر، روزهای دوشنبه و سه‌شنبه تعطیل است.

بازدید از کلیسای فراومونستر از معروف ترین کلیساهای زوریخ

بهترین کلیساهای زوریخ

کلیسای فراومونستر یکی دیگر از بهترین کلیساهای زوریخ است که به نام کلیسای «بانوی ما» نیز شناخته می‌شود. خط افق شهر زوریخ پر است از مناره‌های کلیساها اما هیچکدام از آنها به اندازۀ منارۀ آبی کلیسای فراومونستر توجه را به خود جلب نمی‌کنند. این کلیسا که از قدیمی ترین کلیساهای زوریخ نیز به شمار می‌رود در سال 853 توسط امپراتور لودویگ به عنوان یک صومعۀ بندیکتین تاسیس شد. ساختمان فعلی این کلیسا از قرن سیزدهم و پس از بازسازی‌های بسیار به جامانده است. در پی موج اصلاحات در آن زمان صومعه تعطیل و در سال 1524 به شهر زوریخ اهدا شد. در طی این فرآیند تمام نمادها و تصاویر مذهبی کلیسا از بین رفت. در سال 1970 هنرمندی به نام مارک شاگال این کلیسا را بازسازی کرد و شیشه‌های رنگی را به پنجره‌های آن اضافه کرد. پنج پنجرۀ بزرگ کلیسا 10 متر ارتفاع دارند و رنگ شیشه‌های هرکدام متفاوت است. فقط به خاطر داشته باشید که عکاسی از داخل کلیسا مجاز نیست. این کلیسا را می‌توان یکی از مهمترین عناوین در فهرست کلیساهای معروف زوریخ دانست و کمتر گردشگری در سفر به زوریخ بازدید از آن را از دست می‌دهد.

آدرس: Münsterhof, Zürich, Switzerland

ساعات بازدید: از ماه نوامبر تا فوریه همه روزه از ساعت 10 صبح تا 5 عصر، از ماه مارچ تا اکتبر همه روزه از ساعت 10 صبح تا 6 عصر.

کلیسای لیبفراوئن

کلیسای لیبفراوئن به عنوان یکی از بهترین کلیساهای زوریخ شناخته می‌شود. این کلیسای کاتولیک در سال 1893 و در پی نیاز شهر زوریخ به یک کلیسای کاتولیک دیگر ساخته شد. طراح و معمار این کلیسا آگوست هاردگر بود که آن را بر اساس مدل‌های رومی و راونا طراحی کرد. لیبفراوئن در زمان تاسیس در حاشیۀ شهر زوریخ قرار داشت اما به دنبال توسعۀ شهری و گسترش دیوارهای شهر در حال حاضر در مرکز شهر قرار دارد. این کلیسا که نام آن در بین کلیساهای معروف زوریخ قرار می‌گیرد یک سرسرای بسیار بزرگ و یک برج بلند دارد که از دور توجه را به خودش جلب می‌کند. برای نمای داخلی عموما سنگ مرمر به کار رفته‌ است. سرستون‌های رومی، محراب زیبا و نقاشی‌های دیواری از دیگر زیبایی‌های لیبفراوئن هستند. این کلیسا از این جهت که کلیسای اصلی فرقۀی کاتولیک سوئیس است یکی از مهمترین کلیساهای زوریخ به شمار می‌رود. 

آدرس: Weinbergstrasse, Zürich, Switzerland

ساعات بازدید: روزهای دوشنبه تا جمعه از ساعت 9 صبح تا 12 ظهر و از 2 بعدازظهر تا 5 عصر.

کلیسای هیلسونگ از دیدنی ترین کلیساهای زوریخ

بهترین کلیساهای زوریخ

یکی دیگر از دیدنی ترین کلیساهای زوریخ کلیسای هیلسونگ است. این کلیسا رویدادهای سرگرم‌کنندۀ بسیاری را برگزار می‌کند و با آغوش باز پذیرای بازدیدکنندگان است. حال و هوای پرجنب‌وجوش این کلیسا هرکسی را به وجد می‌آورد. این بنای عظیم و زیبا از دور توجه شما را به خود جلب می‌کند و قطعا زیبایی آن را تحسین خواهید کرد. این کلیسای مسیحی معاصر در سال 2019 افتتاح شد و به عنوان نمادی از وحدت و رشد مسیحیان در زوریخ شناخته می‌شود و به همین دلیل در حال حاضر آن را یکی از مهمترین کلیساهای زوریخ می‌دانند. ورود به این کلیسای زیبا برای همه آزاد است و صرف‌نظر از هر نژاد، جنسیت یا عقیده‌ای می‌توانید از این کلیسا بازدید کنید. ماموریت این کلیسا رساندن پیام عشق و امید خداوند به مردم زوریخ است. در صورتی که دوست دارید در رویدادهای کلیسای هیلسونگ شرکت کنید حتما از طریق سایت کلیسا اقدام به ثبت نام کنید.

آدرس: Hohlstrasse, Zürich, Switzerland

کلیسای اِنگه یکی از دیدنی ترین کلیساهای زوریخ

نام دیگری که در فهرست بهترین کلیساهای زوریخ به چشم می‌خورد اِنگه است. این کلیسا در بالای یک تپه واقع شده است. فضای داخلی آن را آلفرد فردریش بانتشلی طراحی کرده است و درب ورودی آن به سمت دریاچۀ زیبای زوریخ باز می‌شود. معمار اصلی این کلیسای پروتستان معاصر ماکس فرناندز بود. کلیسای اِنگه که یکی از دیدنی ترین کلیساهای زوریخ به حساب می‌آید در اواخر دهه 1950 و اوایل دهه 1960 ساخته شد و معماری کلیساییِ مدرن را به نمایش می‌گذارد. در ساخت ساختمان اصلی بیشتر از آجر استفاده شده و عناصر معماری بروتالیستی را به زیبایی نشان می‌دهد. در ورودی اصلی یک درگاه قوسی شکل توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند. اِنگه که در بین کلیساهای معروف زوریخ قرار می‌گیرد فضای داخلی بسیار زیبایی دارد، تماشای شیشه‌های رنگی پنجره‌ها هنگام تابش آفتاب، لوستر باشکوه، مجسمه‌های درهم پیچیده و نقاشی‌های برجستۀ دیوارها و سقف از زیبایی‌های این کلیسا هستند. 

آدرس: Bluntschli Steig, Zürich, Switzerland

ساعات بازدید: روزهای دوشنبه تا جمعه از ساعت 9 صبح تا 9 شب.

معروف ترین کلیساهای زوریخ و کلیسای پریچر

بهترین کلیساهای زوریخ

یکی دیگر از معروف ترین کلیساهای زوریخ که در ادامه بررسی می‌کنیم کلیسای پریچر است. این کلیسا در سال 1213 به عنوان صومعۀ فرقه دومنیکن شروع به کار کرد. در دهه 1500 و در پی شروع موج اصلاحات به سرکردگی اولریش زوینگلی پریچر به یک کلیسای پروتستان تبدیل شد و بسیاری از تزیینات زیبای آن حذف شد. ساختمان قدیمی کلیسا سرسرایی به طول 61 متر داشت و ارتفاع آن به حدود 12 متر می‌رسید. پریچر در طول تاریخ چند بار دچار حریق شده است. در پی آتش‌سوزی جایگاه گروه کر که به سبک رومی ساخته شده بود کاملا از بین رفت و مجددا آن را به سبک معماری گوتیک ساختند. یکی از دلایلی که باعث می‌شود این کلیسا را یکی از بهترین کلیساهای زوریخ بدانیم وجود برج ناقوس بسیار زیبای آن است. این برج در سال 1899 توسط معماری به نام فردریش وهرلی به کلیسا اضافه شد. این برج که به سبک معماری گوتیک ساخته شده است 96 متر ارتفاع دارد و یکی از بلندترین برج‌های کلیسا در زوریخ به حساب می‌آید. درب این کلیسا بر روی تمام مردم با هر دین و مذهبی باز است. عمده مناسکی که در این کلیسا برگزار می‌شود پروتستانی است اما با این حال کشیش‌های کاتولیک هم در آن مشغول به کار هستند و گاهی بعضی جشن‌ها را همراه با مسلمانان و بودایی‌ها جشن می‌گیرند. شاید همین پذیرایی از تمام ادیان را بتوان یکی دیگر از دلایل قرار گرفتن این کلیسا در فهرست بهترین کلیساهای زوریخ دانست.

آدرس: Zähringerpl., Zürich, Switzerland

ساعات بازدید: همه روزه به جز دوشنبه‌ها و یکشنبه‌ها از ساعت 10 صبح تا  6 عصر؛ دوشنبه‌ها از 12 ظهر تا 6 عصر و یکشنبه‌ها از 12 ظهر تا 5 عصر.

کلیسای سنت فلیکس و رگولا

این کلیسا یکی دیگر از بهترین کلیساهای زوریخ است که پیشنهاد می‌کنیم در سفر به این شهر حتما از آن بازدید کنید. نام این کلیسا را از دو قدیس به نام‌های فلیکس و رگولا گرفته‌‌اند. در افسانه‌ها آمده است که این دو خواهر و برادر زمانی که حاضر نشدند برای امپراتور ماکسیمیان قربانی پیشکش کنند اعدام شدند. آنها پیش از اعدام به زوریخ فرار کردند و پس از دستگیری سر از تنشان جدا کردند. بر اساس افسانه‌ها آنها پس از سر بریدن از جای خود بلدند شدند و پس از برداشتن سرهای خود چهل قدم از تپه‌ای که مجاورش بودند بالا رفتند و همانجا پس از کمی دعا و نیایش جان سپردند. کلیسای سنت فلیکس و رگولا در سال 1950 میلادی ساخته شد و یکی از مهمترین کلیساهای زوریخ به شمار می‌رود. این کلیسا کاملا به سبک مدرن و جدید ساخته شده است و آن را نقطه عطف اصلاحات مذهبی می‌شناسند. دور تا دور محراب کلیسا باز است و به راحتی می‌توان اطراف آن قدم زد. ارتفاع گنبد کلیسا به 1.6 متر می‌رسد و یکی از کوتاه‌ترین گنبدها در سوئیس به شمار می‌رود که برای زمان خود یک دستاورد مهندسی فوق‌العاده است. دیوارها و سقف از بلوک‌های سیمانی و بتنی ساخته شده‌اند. برعکس بسیاری دیگر از معروف ترین کلیساهای زوریخ سطح مقطع این بنا بیضی شکل است. دیوارها و کف به رنگ خاکستری‌ هستند اما پنجره‌ها تمام از شیشه‌های رنگی ساخته شده‌اند و هنگام تابش نور خورشید جلوه‌ای بسیار تماشایی و دیدنی به سالن اصلی کلیسا می‌دهند و همین دلیلی شده تا این کلیسا را در فهرست دیدنی ترین کلیساهای زوریخ جای بدهیم. 

آدرس: Hardstrasse, Zürich, Switzerland

ساعات بازدید: همه روزه به جز شنبه‌ها و یکشنبه‌ها از ساعت 9 صبح تا 11 صبح و از 2 بعدازظهر تا 4 عصر.

کلام آخر

بازدید از کلیساها در اروپا بخش مهمی از یک سفر گردشی به حساب می‌آید. زوریخ به عنوان یکی از مهمترین شهرهای سوئیس پیشینۀ تاریخی و مذهبی پرباری دارد و کلیساها در این پیشینه نقش بسیار مهمی دارند. کلیساهای شهر زوریخ به زیبایی هرچه تمام‌تر بخشی از تاریخ و اتفاقاتی که این شهر از سر گذرانده است را بازگو می‌کنند. بسیاری از این کلیساها در طول زمان بازسازی شده‌اند، اما همین تغییرات هم معماری و فرهنگ دورۀ خود را به زیبایی نشان می‌دهد. در مقاله‌ای که از نظر گذرانید تلاش کردیم بهترین کلیساهای زوریخ را به شما معرفی کنیم تا با استفاده از این راهنما به راحتی از آنها بازدید کنید و خاطرۀ زیبایی برای خود بسازید. 

نظرات کاربران