فرودگاه سن پترزبورگ

راهنمای جامع فرودگاه سن پترزبورگ در 2023

سن پترزبورگ را بیشتر به آثار تاریخی و کاخ‌های باشکوه می‌شناسند، شهری زیبا که مقصد گردشگری بسیاری از مردم دنیا است. خیلی‌ها برای سفر تابستانه مقصد روسیه و سن‌پترزبورگ را انتخاب می‌کنند. اگر قصد سفر به این شهر باشکوه را دارید بهتر است فرودگاه سن پترزبورگ روسیه را بشناسید تا سفر بهتری را تجربه کنید. فرودگاه سن پترزبورگ یکی از شلوغ‌ترین فرودگاه‌های روسیه است و در سال 2022 سی‌ویکمین فرودگاه شلوغ اروپا معرفی شد. ترافیک عمده این فرودگاه مربوط به پروازهای داخلی است. در ادامه با این فرودگاه بیشتر آشنا می‌شویم.

رزرو تور اروپا

رزرو تور لوکس روسیه فقط با سه کلیک خوبه!

آشنایی با فرودگاه سن پترزبورگ

 فرودگاه سن پترزبورگ

فرودگاه سن پترزبورگ روسیه یکی از مهم‌ترین فرودگاه‌های کشور روسیه و همچنین اصلی‌ترین فرودگاه شهر سن‌پترزبورگ (دومین شهر بزرگ روسیه) است. با اضافه شدن پروازهای بین‌المللی به برنامه فرودگاه سن پترزبورگ پایانه جدیدی به آن اضافه شد، به‌طوری که این فرودگاه بعد از دو فرودگاه دیگر شهر مسکو با 13 میلیون مسافر تا سال 2015 سومین فرودگاه کشور روسیه از نظر ترافیک شناخته شده‌ است. 

همچنین این فرودگاه در 23 کیلومتری جنوب مرکز شهر در میدان پالاس و شمال‌غربی روسیه قرار دارد. ساختمان پایانه شامل 4 طبقه، 110 جایگاه توقف، 88 پیشخوان و17 درب خروجی است. همچنین از این فرودگاه پروازهایی به تهران و اصفهان صورت می‌گیرد که برای مسافران و گردشگران ایرانی حائز اهمیت است. 

تاریخچه احداث و نامگذاری فرودگاه سن پترزبورگ

ساخت فرودگاه سن پترزبورگ در ژانویه 1931 در روسیه آغاز شد و در تاریخ 24 ژوین 1932 طول کشید. در همین روز در ساعت 17:31 عصر اولین پرواز داخلی که حامل مسافر و همچنین نامه بود در فرودگاه سن پترزبورگ به زمین نشست. در ابتدا نام این فرودگاه از ایستگاه راه‌اهنی که در همان نزدیکی بود گرفته شد اما بعدا به فرودگاه سن پترزبورگ تغییر کرد. سپس در ماه می سال 1973 ترمینال جدید توسط الکساندر زیک طراحی و سپس افتتاح شد. این سبک از معماری فرودگاه از شاهکارهای پست‌مدرن شوروی به شمار می‌آمد. 

پاسپورت دومینیکا

ترمینال‌های فرودگاه

 فرودگاه سن پترزبورگ

فرودگاه سن پترزبورگ روسیه دارای دو ترمینال اختصاصی است. ساخت ترمینال شماره 1 در سال 2010 آغاز شد و اولین پرواز این ترمینال در سوم دسامبر صورت گرفت. ترمینال شماره 2 مخصوص پروازهای بین‌المللی است و ساخت و ترمیم آن در سال 2008 شروع شد. فاصله کمی بین دو ترمینال وجود دارد و برای جابه‎جایی بین این دو ترمینال از اتوبوس‌های مخصوص استفاده می‌شود. 

معماری داخلی ترمینال 1 تا حدودی با طراحی شهر سن‌پترزبورگ هماهنگی دارد. ترمینال 1 شامل 4 طبقه و فضایی مجزا برای 110 هواپیما است. در طبقه اول پروازهای ورودی، تحویل چمدان، پیشخوان تاکسی، سرویس بهداشتی، اتاق مراقبت از نوزاد، اشیا گمشده، فروشگاه، فست‌فودهای متنوع، دستگاه خودپرداز، غرفه‌های کرایه خودرو، گمرک و سالن  VIPو خدمات بار داخلی و بین‌المللی وجود دارد.

طبقه دوم شامل خدمات و کمک‌های اولیه، مرکز توریستی و گردشگری، اداره پست، سرویس بهداشتی، دستگاه خودپرداز، گمرک، فروشگاه، رستوران‌، کنترل پاسپورت و میز ترانسفر است.

طبقه سوم اغلب پروازهای خارجی را پوشش می‌دهد. این طبقه همچون طبقات قبلی دارای سرویس بهداشتی، اتاق مراقبت از نوزاد، دفتر فروش بلیط، پیشخوان ورود و جایگاه مسافران با نیازهای ویژه (معلولین) است. همچنین بعد از گیت، غرفه خوراکی‌فروشی، کافه، سالن استراحت، ایستگاه شارژر و محلی برای بازی کودکان وجود دارد.

طبقه چهارم کوچک‌ترین طبقه ترمینال است و دارای سرویس بهداشتی، اتاق مراقبت از نوزاد، سالن‌ استراحت، رستوران و کافه است. 

امکانات فرودگاهی

امکانات  فرودگاه سن پترزبورگ

فرودگاه سن پترزبورگ که یکی از مهم‌ترین و بزرگترین فرودگاه‌های کشور روسیه است و خدمات و امکانات رفاهی بسیاری را برای مسافران حاضر در فرودگاه فراهم می‌کند تا سفر بهتری را تجربه کنند. در ادامه به چند مورد از این امکانات می‌پردازیم تا در سفرتان به سن‌پترزبورگ بتوانید در صورت نیاز از آن‌ها استفاده کنید. 

فروشگاه‌های متنوع

فروشگاه‌های بسیاری با محصولات متنوع در پایانه‌های 1 و 2 وجود دارد. محصولات این فروشگاه‌ها شامل کالاهای فانتزی، لوازم الکترونیک، وسایل صوتی و تصویری، گل، سوغاتی، آثار هنری، کتاب، محصولاتی از برندهای بین‌المللی، همچنین صنایع دستی و آثار محلی است. جالب است بدانید که 5 فروشگاه معاف از مالیات نیز در فرودگاه وجود دارد و شما می توانید اقلام مورد نیاز خود را با قیمت مناسب‌تر و حتی کمتر نسبت به داخل شهر بخرید.

رستوران و کافه

در هر دو پایانه فرودگاه، رستوران، اسنک‌بار( کیوسک‌های کوچک که انواع اسنک را می‌فروشند) و کافه قرار دارد. همچنین می‌توانید غذاهای محلی روسیه را در رستوران‌های فرودگاه سن پترزبورگ امتحان کنید.

سالن استراحت و سرویس‌های بهداشتی

در طبقه دوم ترمینال، نیمکت‌های خالی زیادی وجود دارد که به راحتی می‌توانید دراز بکشید و استراحت کنید. همچنین سالن‌های استراحت به‌صورت شبانه‌روزی باز است و می‌توانند گزینه مناسب‌تری برای استراحت باشد. 

اتاق مادر و نوزاد

اتاق مادر و نوزاد  فرودگاه سن پترزبورگ

اتاق‌های مراقبت از نوزاد در تمام طبقات فرودگاه قرار دارد، به‌طوری که مادران می‌توانند با خیالی آسوده در فرودگاه سن پترزبورگ کودکان را به بخش مربوطه بسپارند تا چند دقیقه‌ای را استراحت کنند. در این اتاق‌ها وسایل مورد نیاز مادر و نوزاد شامل تخت نوزاد، میز تعویض پوشک، یخچال، صندلی و مبل موجود است. این اتاق‌ها به‌صورت 24 ساعته فعالند. یادتان باشد برای استفاده از این اتاق‌ها باید از واحد کمک‌های اولیه، تاییدیه پزشکی دریافت کنید.

صرافی و دستگاه خودپرداز

در فرودگاه سن پترزبورگ روسیه در هر دو پایانه 1 و 2 صرافی‌های معتبری وجود دارد که توسط بانک سن‌پرزبورگ پشتیبانی می‌شود. علاوه‌بر صرافی و میزهای ارز، دستگاه‌های خودپرداز و همچنین MDM ( نرم‌افزار مدیریت دارایی از راه دور) نیز در فرودگاه سن پترزبورگ وجود دارد که کار را برای مسافران راحت‌تر می‌کند.

بار سفر و انبار 

پیشخوان گمشده‌ها و پیداشده‌ها نیز از ساعت 8 صبح تا 9 شب، همه‌روزه در قسمت جابه‌جایی چمدان در هر دو ترمینال 1 و 2 وجود دارد. همچنین در ترمینال‌ها قفسه‌هایی برای نگهداری کوتاه‌مدت و یا بلندمدت وسایل وجود دارد که هزینه آن برای 24 ساعت اول 600 روبل و پس از آن 300 روبل است.

پارکینگ و کرایه خودرو

 فرودگاه سن پترزبورگ

روبه‌روی ترمینال 1 پارکینگ‌های 1، 2، 3 و 4 قرار دارد. هزینه پارک در پارکینگ 4 بیشتر از پارکینگ 2و3 و بیشتر از پارکینگ 1 است. برای یک ساعت توقف خودرو ارزان‌ترین تعرفه 100 روبل و در پارکینگ 4، تعرفه 400 روبل است. همچنین برای 3 هفته توقف ارزان‌ترین تعرفه 900/15 روبل و در پارکینگ 4 500/4 روبل است.

سایر خدمات

دستگاه کپی، کمک‌های اولیه، اینترنت رایگان و داروخانه از دیگر خدمات و امکانات فرودگاه است. همچنین در این فرودگاه آسانسور، توالت و همچنین وسایلی جهت سوار و یا پیاده شدن معلولین و افراد دارای ناتوانی جسمی وجود دارد که آسایش و رفاه بیشتری را برایشان فراهم کرده است.

راه‌های دسترسی از فرودگاه به مرکز شهر 

برای رفتن از فرودگاه سن پترزبورگ  به مرکز شهر سه راه پیش رو دارید که می‌توانید با توجه به بودجه و شرایط خود هرکدام از این سه گزینه را انتخاب کنید.

تاکسی

فاصله فرودگاه تا مرکز شهر حدود ۴۵ دقیقه است. می‌توانید از شرکت تاکسیرانی پالکوو که سرویس رسمی فرودگاه است تاکسی بگیرید و هم می‌توانید با نصب برنامه‌های تاکسی اینترنتی در تلفن همراه خود، از آن‌ها استفاده کنید.

مینی‌بوس 

مینی بوس فرودگاه سن پترزبورگ

در هر دو ترمینال، مینی‌بوس‌ها شما را از فرودگاه سن پترزبورگ به ایستگاه مترو Moskovskaya می‌رساند. همچنین سرویس شاتل فرودگاه یکی از گزینه‌های مناسب برای حمل‌ونقل در هر ساعتی از شبانه‌روز است. این سرویس در ایستگاه مترو Moskovskaya، دانشکده فنی و کلیسای Vladimir Kaya توقف دارد. سرویس شاتل و مینی‌بوس تقریبا هر 20 دقیقه یک‌بار به ایستگاه می‌رسند و از ساعت 5:30 تا نیمه‌های شب فعالند. این سرویس مسافران را در فاصله زمانی 20 تا 30 دقیقه به ایستگاه مترو مرکز شهر می‌رساند.

اقلامی که شامل عوارض می‌شود

همیشه در سفرهای خارجی اطلاع از اقلامی که شامل عوارض و یا حتی جریمه می‌شود اهمی دارد. در این بخش از مقاله به کالا و اقلامی می‌پردازیم که در فرودگاه سن پترزبورگ روسیه شامل عوارض گمرکی می‌شود. 

تنباکو: برای افراد ۱۷ سال به بالا حداکثر ۱۰۰ نخ سیگار عادی، ۲۰۰ نخ سیگار برگ و نیم کیلوگرم تنباکو برای حمل در فرودگاه مجاز است. بیشتر از این حد مشمول عوارض گمرکی می‌شود.

 خاویار:  حمل 250 گرم خاویار با بسته‌بندی کارخانه مجاز است و برای مقادیر بیشتر از آن باید مجوز مخصوص در فرودگاه صادر شود.

همچنین اقلامی چون سلاح گرم، مهمات، مواد منفجره، مواد رادیواکتیو، گونه‌های گیاهی و جانوری در حال انقراض، ماهیان خاویار نیاز به مجوز دارد. به همراه داشتن فلزات و سنگ‌های گران‌بها، مواد مخدر، روانگردان، سموم و داروهای قوی (در صورت مصرف نسخه معتبر را به همراه داشته باشید)، تجهیزاتی با فرکانس بالای نه هرتز، فیلم عکاسی و نشریات حاوی تبلیغات فاشیستی، نژادپرستانه، نفرت نژادی، ناسیونالیستی، مذهبی، اسرار دولتی و پورنوگرافی در فرودگاه سن پترزبورگ روسیه ممنوع است. از دیگر موارد غیرمجاز، اشیایی با اهمیت فرهنگی و تاریخی و یا قطعاتی از بناهای تاریخی است.

حرف آخر

در حال حاضر فرودگاه سن پترزبورگ یکی از شلوغ‌ترین فرودگاه‌های کشور روسیه است. امکانات گسترده و خدمات متنوع این فرودگاه باعث شده است که همواره گردشگران برای سفر به سن‌پترزبورگ و یا حتی دیگر شهرهای روسیه این فرودگاه را انتخاب کنند. همچنین با توجه به نظرات مسافران در مورد این فرودگاه، می‌توان به سطح بالای کیفیت، خدمات و امکانات آن پی برد. اگر عازم روسیه و شهر سن‌پترزبورگ هستید این فرودگاه می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد.


نظرات کاربران