Stonehenge
19 اسفند 1401
لندن

استون‌هنج؛ تاریخ افسانه ای لندن را ببییند!

اگر می‌خواهید بخشی از تاریخ افسانه‌ای انگلستان را در حومه‌ی شهر لندن ببینید با ما همراه شوید و داستان باورنکردنی یکی از معروف‌ترین مکان‌های جهان را بشنوید. این بنای تاریخی اسرارآمیز که آن را با نام استون‌هنج می‌شناسند گواهی قدرتمند بر نبوغ و خلاقیت انسان است. این بنای سنگیِ دایره‌ای ردپای مردمان ماقبل تاریخ را نشان می‌دهد که حدود 5000 سال پیش در این منطقه زندگی می‌کردند.

بازدید از جاذبه‌های گردشگری شهر لندن به تنهایی تجربه‌ای به یاد ماندنی برای شما به همراه دارد، اما استون‌هنج را به واسطه‌ی قدمت و اسرارآمیز بودنش می‌توان به عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در سراسر بریتانیا به شمار آورد. این جاذبه‌ی تاریخی در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. این بنا به دلیل قرار گرفتن در منطقه‌ای خوش آب و هوا و دور از شهر گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند و حتی بسیاری از مردم محلی هم ترجیح می‌دهند در یک روز صاف و بدون ابر بعدازظهر خود را در این منطقه بگذرانند. در ادامه هر مطلب مهمی را که در بازدید از این جاذبه‌ی تاریخی باید بدانید در اختیارتان قرار می‌دهیم.

تاریخچه‌ی استون‌هنج

Stonehenge

قرن‌هاست که مورخان و باستان‌شناسان در پی کشف اسرار این بنای ماقبل تاریخی هستند. طبق یافته‌ها ساخت استون‌هنج در عصر نوسنگی حدود 1500 سال طول کشیده است. در این مجموعه حدود 100 سنگ عظیم به صورت عمودی به شکل دایره کنار هم قرار گرفته‌اند. بسیاری از محققان بر این باورند که این سازه زمانی یک مکان مذهبی بوده و به عنوان قبرستان از آن استفاده می‌کردند. اما هنوز هم نحوه‌ی کنار هم چیدن این سنگ‌های عظیم در زمانی که هنوز چرخ اختراع نشده بود مبهم است. دانشمندان سنگ‌هایی را در این بنا پیدا کرده‌اند که احتمالا از حدود 200 کیلوکتر دورتر به آن نقطه آورده شده‌اند. استون‌هنج از سال 1986 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید و از آن زمان سالانه حدود یک میلیون بازدیدکننده را به خود جذب می‌کند. 

ساخت استون‌هنج در چند مرحله

باستان‌شناسان بر این باورند که این ویرانه‌ی ماقبل تاریخ در چند مرحله ساخته شده است که اولین مرحله به حدود 5000 سال پیش یا حتی بیشتر برمی‌گردد. بریتانیایی‌های عصر نوسنگی از ابزار ساده، احتمالا شاخ گوزن، برای حفر یک خندق دایره‌ای شکل بسیار بزرگ استفاده کردند. محققان گودال‌های بزرگی در داخل محوطه پیدا کردند که قدمت آنها به همان دوران باز می‌گردد. در سال 1620 جورج ویلیرز، اولین دوک باکینگهام، برای پیدا کردن گنج گودال بزرگی در مرکز این دایره حفر کرد. طبق یافته‌ها چند صد سال بعد سازندگانِ بعدی حدود 80 سنگ آبی رنگ را از نقطه‌ای دیگر به آن منطقه آوردند که امروزه 43 تای آنها باقی مانده است. آنها این سنگ‌ها را به صورت ایستاده و به شکل نعل اسب در این دایره قرار دادند.

مرحله‌ی سومِ ساخت استون‌هنج حدود 2000 سال قبل از میلاد انجام شد. در این مرحله صفحات ماسه‌سنگیِ سارسِن به صورت یک هلال داخل دایره چیده شدند. در حال حاضر 50 عدد از این سنگ‌ها باقی مانده است. کار ساخت استون‌هنج در این مرحله تقریبا تا سال 1600 قبل از میلاد ادامه داشت و سازندگان چندین بار جای این سنگ‌ها را تغییر دادند.

چه کسی استون‌هنج را ساخت؟

Stonehenge

به گفته‌ی جفری مونموث، نویسنده‌ی قرن دوازدهمی و روایت‌گر داستان اسطوره‌ای شاه آرتور، استون‌هنج را مرلین جادوگر ساخته است. داستان از این قرار است که در اواسط قرن پنجم صدها تن از اشراف بریتانیایی توسط ساکسون‌ها سلاخی و در دشت سالزبری دفن شدند. بعد از آن پادشاه اورئولز آمبروسیاس برای اینکه بتواند برای کشته شده‌ها یادبودی بنا کند ارتشی به ایرلند فرستاد تا دایره‌ای سنگی را که به حلقه‌ی غول‌ها معروف بود بازسازی کنند. سربازانِ پادشاه ایرلندی‌ها را شکست دادند اما نتوانستند سنگ‌‌ها را جابجا کنند و به همین دلیل مرلین از جادوی خود برای جابجایی آنها استفاده کرد. بر اساس این افسانه‌ها آمبروسیاس و برادرش اوتر نیز همانجا دفن شده‌اند. برای قرن‌ها همه روایت مونموث را قبول داشتند اما بعدها مشخص شد که قدمت سنگ‌ها به چند هزارسال قبل از زمان مرلین برمی‌گردد. بعضی فرضیه‌ها هم ساخت استون‌هنج را به ساکسون‌ها، دانمارکی‌ها، رومی‌ها، یونانی‌ها یا مصری‌ها نسبت می‌دادند. 

در قرن هفدهم، باستان‌شناسی به نام جان اوبری ادعا کرد که کاهنان اعظم سِلتی معروف به دروید‌ها آن را ساخته‌اند. اما در قرن بیستم تاریخ‌نگاری به وسیله‌ی رادیوکربن نشان داد که این بنا بیش از 1000 سال قبل از سکونت سِلت‌ها در این منطقه وجود داشته است. در حال حاضر بسیاری از مورخان و باستان‌شناسان عقیده دارند که چندین قبیله‌ از مردم در دوره‌های زمانی مختلف در ساخت استون‌هنج مشارکت داشته‌اند. و استخوان‌ها و ابزار یافت شده در منطقه‌ نیز این فرضیه را تایید می‌کند. احتمالا مرحله‌ی اولِ ساخت توسط کشاورزان دوره‌ی نوسنگی که از بومیان بریتانیا بودند انجام شده است. بعدها گروه‌های دیگری با ابزارهای پیشرفته اقدام ساخت آن را ادامه دادند. بعضی معتقدند که آنها مهاجرانی از قاره‌ی اروپا بوده‌اند اما بسیاری از دانشمندان عقیده‌ دارند که آنها هم از نسل بومیان بریتانیا و سازندگان اولیه‌ی استون‌هنج بوده‌اند.

هدف از ساخت این بنای اسرارآمیز

هدف از ساخت استون‌هنج هنوز هم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. شاید هیچوقت به دلیل اصلی که بریتانیایی‌ها را به دشت سالزبری کشاند و الهام‌بخش‌ آنها برای ساخت این سازه‌ی عجیب شد پی نبریم. شواهد باستان‌شناسی بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد برای قرن‌ها از استون‌هنج به عنوان قبرستان استفاده می‌کردند. اما بعضی مورخان معتقدند که این مکان کاربردهای دیگری هم داشته است. شاید آن را به عنوان یک مکان تشریفاتی، یک مکان مذهبی، جایی برای دفن خانواده‌ی سلطنتی، به عنوان بنای یادبودی برای احترام یا جایی برای ارتباط معنوی با ارواح ساخته‌اند. در دهه‌ی 1960 ستاره‌شناسی به نام جرالد هاوکینز این نظریه را مطرح کرد که شاید از این سنگ‌ها به عنوان یک تقویم نجومی استفاده می‌کردند. و به کمک آنها رویدادهای نجومی مثل خسوف و کسوف را پیش‌بینی می‌کردند.

این نظریه توجه افراد زیادی را به خود جلب کرد اما منتقدان معتقدند که سازندگان استون‌هنج در آن دوران دانش لازم برای پیش‌بینی چنین رویدادهایی را نداشتند و آسمانِ همیشه ابریِ انگستان به آنها اجازه نمی‌داد ستاره‌ها را به خوبی ببینند. اخیرا در بقایای اجسادی که در محدوده‌ی این سازه کشف شده است نشانه‌هایی از بیماری و جراحت پیدا کرده‌اند و همین امر موجب شد این فرضیه به ذهن باستان‌شناسان برسد که شاید چون بومیان تصور می‌کردند سنگ‌های آبی قدرت درمانی دارند از استون‌هنج به عنوان مکانی برای شفا استفاده می‌کردند.

فاصله‌ی استون‌هنج از لندن

Stonehenge

این جاذبه‌ی دیدنی و چندین هزارساله در فاصله‌ی 142 کیلومتری از شهر لندن قرار دارد و رسیدن به آن 2 ساعت و بیست دقیقه زمان می‌برد. ارزان‌ترین راه برای رفتن به استون‌هنج اتوبوس و سریع‌ترین راه استفاده از ماشین است. پیشنهاد می‌شود زمان سفر خود را بین ماه‌های دسامبر تا فوریه تنظیم کنید. در بازدید از استون‌هنج می‌توانید از تورهای راهنما نیز استفاده کنید. 

آنچه در بازدید از استون‌هنج می‌بینید

استون‌هنج در منطقه‌ی سالزبری واقع شده است که تنها 2 ساعت از لندن فاصله دارد. حتی اگر برای مدت کوتاهی به لندن سفر می‌کنید حتما بازدید از استون‌هنج را در برنامه‌ی خود قرار دهید. با استفاده از وسائل حمل و نقل عمومی به راحتی می‌توانید خود را به آنجا برسانید. در این مسیر بخش‌هایی از حومه‌ی شهر لندن، مثل اندووِر، باسینگ‌استوک و فارنبورو را خواهید دید.

راهنمای این مجموعه حین هدایت شما به اطراف در مورد اسرار و تاریخ معروف‌ترین بنای تاریخی عصر نوسنگی صحبت می‌کند. دیدنی‌های زیادی در اطراف استون‌هنج وجود دارد، مثل نمایشگاه وسایل سنگی کاربردی قدیمی و خانه‌ی آثار باستان‌شناسی و اشیای کمیاب مربوط به آن دوران، از جمله جواهرات بسیار قدیمی و جسد سالم مردی که قدمت آن به 5500 سال می‌رسد.

بازدید از شهر بَس 

بس یک شهر محبوب و تاریخی است که با فاصله‌ی کمتر از یک ساعت از استون‌هنج قرار دارد. این شهر دیدنی اولین جاذبه در انگلستان است که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. و به خاطر معماری زیبا و طراحی به سبک گرجستانی شهرت فراوانی دارد. یکی از مکان‌های معروف در شهر بس، پل پولتنی است که آن را با الهام از پل مشهور پونته‌وکیو در فلورانس ساخته‌اند. اما چیزی که شهر بَس را به یک مکان واقعا دیدنی تبدیل می‌کند حمام‌های قدیمی سبک رومی است که سالانه حدود یک میلیون گردشگر را به این شهر می‌کشاند. اگر به گردش در شهرهای کوچک و قدیمی علاقه دارید حتما بازدید از شهر بس را در برنامه‌ی خود بگنجانید.

بازدید از قلعه‌ی ویندزور

Windsor Castle

یکی دیگر از مکان‌هایی که پیشنهاد می‌کنیم در مسیر خود از لندن به استون‌هنج از آن بازدید کنید شهر ویندزور است. این شهر به داشتن خیابان‌های سنگ‌فرش‌شده‌ی زیبایی و پرجنب و جوش شهرت دارد. قلعه‌ی ویندزور نیز که اقامتگاه ملکه است در این شهر قرار دارد. قلعه‌ی ویندزور قدیمی‌ترین قلعه‌ی جهان است که همچنان از آن برای اقامت ملکه استفاده می‌شود. این قلعه به دستور ویلیام فاتح در قرن یازدهم ساخته شد. دیوارهای قلعه با مجموعه‌ای از آثار هنریِ سلطنتی تزیین شده‌ است. افراد برجسته‌ی بسیاری در طول تاریخ در اتاق‌های این قلعه اسکان داشته‌اند. از دیگر مکان‌های مهم داخل این قلعه کلیسای سنت جورج است که به دلیل میزبانی در برخی رویدادهای مهم بریتانیا شهرت زیادی دارد. بخشی از فرهنگ غنی بریتانیا را می‌توانید در این شهر زیبا و سرزنده ببینید.

بهترین زمان برای بازدید

فصل تابستان، بین ماه‌های ژوئن تا آگوست، بهترین زمان برای بازدید از استون‌هنج و دیدنی‌های اطراف شهر لندن است. با این حال در این زمان به دلیل آب و هوای خوب و معتدل ممکن است با ازدحام جمعیت مواجه شوید. فصل زمستان، بین ماه‌های دسامبر تا فوریه، نیز زمان مناسبی برای بازدید است به شرطی که لباس گرم و مناسب همراه داشته باشید. بازدید از استون‌هنج محدودیت زمانی خاصی ندارد، پس اگر مشکلی با سرما ندارید یک سفر زمستانیِ ارزان‌تر و خلوت انتخاب خوبی برای شماست.

دسترسی به استون‌هنج

گرچه بهترین روش برای رفتن از لندن به استون‌هنج استفاده از تورهای گردشگری است اما شما می‌توانید به تنهایی، با وسائل حمل و نقل عمومی یا اتومبیل شخصی، نیز به این مکان سفر کنید.

سفر با قطار به استون‌هنج

Train

 هیچ قطار مستقیمی از لندن به استون‌هنج وجود ندارد. شما می‌توانید در ایستگاه واترلوی لندن سوار قطار خط آهن ساوت وسترن به سالزبری شوید. این سفر بین 1 ساعت و نیم تا 3 ساعت طول می‌کشد. در ایستگاه سالزبری از قطار پیاده شوید از آنجا تا سایت مجموعه 35 دقیقه با ماشین فاصله است.

با ماشین

 رانندگی در شهرهای کم‌تردد مثل فارنبرو، باسینگ‌استوک و اندووِر واقعا فوق‌العاده است. اگر از ماشین استفاده می‌کنید بدون هیچ توقفی ظرف دو ساعت از مرکز شهر لندن به استون‌هنج می‌رسید. فقط کافیست از مرکز شهر خودتان را به اتوبان A303 برسانید و آنقدر به راه خود ادامه دهید تا به فرعی A360 برسید، بعد از پنج دقیقه رانندگی مرکز بازدیدکنندگان استون‌هنج را می‌بینید.

با اتوبوس

 با اتوبوس حدود 3 ساعت طول می‌کشد تا به مقصد برسید. در ایستگاه ویکتوریا کوچ سوار اتوبوس نشنال اکسپرس 035 به سمت بورنماوس شوید. در مسیر سالزبری در ایستگاه میتیگ هاوس لِین اتوبوس خود را عوض کنید و سوار اتوبوس نیوکَنل به سمت مرکز بازدیدکنندگان استون‌هنج شوید.

سخن پایانی

استون‌هنج با وجود تاریخ اسرارآمیز و مبهم یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری بریتانیا به شمار می‌رود که سالانه گردشگران بسیاری را به این منطقه می‌کشاند. در این مطلب کوتاه بخشی از تاریخ این بنای شگفت‌انگیز را برای شما بازگو کردیم و به نکاتی که برای بازدید راحت از آن باید به یاد داشته باشید اشاره کردیم. امیدواریم به کمک این مطلب بتوانید سفر خوبی به استون‌هنج داشته باشید و خاطره‌ای به یاد ماندنی با خود به خانه ببرید.

همین حالا بلیط هواپیما لندن را رزرو کنید !

نظرات کاربران