شیر سنگی همدان
16 اردیبهشت 1403
ایرانگردی

شیر سنگی همدان؛ نگهبان دروازه‌ قدیمی شهر

همدان جاهای دیدنی متنوعی دارد. اغلب این مکان‌ها دارای عمارت یا باغ یا موزه یا امکاناتی خاصی است. اما شیر سنگی همدان تنها مجسمه‌ای است در یک میدان. چه چیزی این میان وجود دارد که با گذشت سال‌ها، هنوز نگاه‌ها به سمت این مجسمه جلب می‌شود؟ در این مقاله با مرور تاریخچه و معماری این اثر تاریخی، پاسخی برای این سوال پیدا می‌کنیم، به معرفی جاهای دیدنی اطراف میدان شیر سنگی می‌پردازیم و پیشنهادهایی برای صرف خوراکی و اقامت در نزدیکی آن ارائه می‌دهیم. 

بلیط هواپیما

فرصت رزرو بلیط هواپیما از سه کلیک را از دست ندید

تاریخچه و معماری شیر سنگی همدان

شیر سنگی همدان

مجسمه شیرسنگی همدان یکی از دو مجسمه‌ای است که روزگاری بر دروازه شهر همدان جای داشتند. مسلمانان در زمان فتح همدان، دروازه شهر را به‌خاطر وجود این دو مجسمه باب‌الاسد خواندند. مجسمه‌ها در دوران سلوکیان، به دستور اسکندر مقدونی و برای یادبود و گرامی‌داشت یکی از سرداران محبوب او به نام هفایستیون ساخته شده بودند. مجسمه به‌جامانده، اکنون جفت خود را از دست داده و شباهتش به شیر کم‌رنگ شده است. در روایات تاریخی آمده است که مرداویج در جریان لشکرکشی‌های خود برای تشکیل حکومت آل زیار، وقتی به همدان رسید، قصد داشت مجسمه‌های شیرسنگی را با خود به محل حکم‌رانی‌اش ببرد؛ اما چون در این کار موفق نبود، یکی از مجسمه‌ها را تخریب کرد و پنجه‌ای از دیگری را با خود برد. 

شیر سنگی باقی‌مانده، سال‌ها در میدان سنگ شیر رها شده بود تا این‌که در زمان پهلوی، مهندس هوشنگ سیحون این مجسمه را از روی زمین به روی جایگاهی سنگی و مقبره‌مانند انتقال داد. مجسمه شیر سنگی همدان، در انتهای خیابان ۱۲ متری سنگ شیر، روی تپه‌ای که گورستان قدیمی اشکانیان بوده و وسط میدانی مربع شکل قرار گرفته است. ابعاد این مجسمه اندکی کمتر از ابعاد یک شیر واقعی است؛ طول آن ۵/۲ متر، عرض آن ۱ متر و ۱۵ سانتی‌متر و ارتفاعش یک متر و ۲۰ سانتی‌متر است.

جاهای دیدنی اطراف میدان سنگ شیر

مجسمه شیر سنگی همدان در نزدیکی مرکز شهر واقع شده است. بسیاری از جاهای دیدنی همدان که همواره موردتوجه گردشگران بوده‌است، در نزدیکی این شیر بی‌جان جای دارند. به همین خاطر پس از بازدید از این مجسمه می‌توانید به سمت برخی دیگر از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی همدان بروید. 

هگمتانه؛ قدیمی‌تر و وسیع‌تر از شیر سنگی همدان

هگمتانه همدان

مجموعه دیدنی هگمتانه در فاصله ۸/۳ کیلومتری از شیرسنگی همدان روی زمینی به وسعت چهل هکتار بنا شده است. شهر کهن هگمتانه حدود سه‌هزار سال پیش به دست اولین پادشاه مادها ساخته شد. هگمتانه شهری باستانی است که تمدن دوران مادها، هخامنشیان و اشکانیان را نشان می‌دهد. کاوش‌های مستمر در آن انجام می‌شود. بناهای کهنی همچون کلیسای گریگوری استفان، کلیسای حضرت مریم و گورستان هگمتانه در آن قرار دارد. برای دیدن ظروف سفالی، ابزارآلات جنگی، سنگ‌قبرهای گران‌بها و بقایای شبکه آب‌رسانی پیچیده‌اش به سمت بلوار اکباتان بروید. 

رزرو هتل 5ستاره با سه کلیک خوبه

رصدخانه ابن صلاح؛ تماشای ستارگان در نزدیکی شیر سنگی همدان

از دیگر جاهای دیدنی نزدیک به شیرسنگی همدان، رصدخانه ابن‌صلاح همدانی است که در سال ۱۳۸۲ به همت شهرداری همدان بر بالای تپه حاج عنایت تأسیس شد. اینجا با گنبدهای مجهز آسمان‌نمایی که دارد، پایگاهی برای مطالعات و مشاهدات ستاره‌شناسی به حساب می‌آید. علاقه‌مندان و شیفتگان نجوم می‌توانند در فضایی شبیه‌سازی‌شده از آسمان شب، با تجهیزاتی پیشرفته به مشاهده کهکشان‌ها، ستارگان و حرکت اجرام آسمانی بنشینند. 

آرامگاه بوعلی سینا

آرامگاه حکیم مشهور ایرانی ابوعلی سینا در فاصله ۲کیلومتری شیر سنگی همدان و در میدانی بیضی‌شکل به نام آن طبیب بزرگ، میزبان گردشگران است. مقبره ۱۲ستونی بوعلی‌سینا در فضایی سرسبز و باطراوت، در جوار درختان چنار کهنسال و آب‌نمایی با طرح آب‌نماهای باغ‌های ایرانی بنا شده است. این آرامگاه نوعی موزه هم به حساب می‌آید که در قسمتی از آن، اشیائی مثل سکه و سفال، و در بخشی دیگر اطلاعاتی درباره گیاهان دارویی عرضه می‌شود. 

مقبره استر و مردخای

در فاصله ۷/۳ کیلومتری مجسمه شیر سنگی همدان، آرامگاهی وجود دارد که برای یهودیان جهان به‌اندازه بیت‌المقدس اهمیت آیینی دارد. این آرامگاه به دو خویشاوند یهودی تعلق دارد؛ استر، ملکه دربار خشایارشاه هخامنشی و مردخای، خویشاوند او و مشاوری معتبر در نزد پادشاه. دلیل تقدس این بنا نزد یهودیان، نقش استر در نجات جان یهودیان از توطئه هامان وزیر برای قتل آن‌ها بود. امروزه، این اتفاق با استناد به منابعی که داستان استر را روایت می‌کنند، بهانه‌ای است تا روزی با نام عید پوریم در میان یهودیان جشن گرفته شود. 

برج قربان

برج قربان بنایی است که در فاصله ۴/۱کیلومتری شیر سنگی همدان قرار دارد. قدمت این بنا به حدود ۸ قرن پیش برمی‌گردد و معماری آن ساده و بی‌آرایش است. برج قربان در محدوده بین چهارباغ مدنی و خیابان طالقانی همدان، محل دفن ادیبان و دانشمندانی همچون ابوالعلا همدانی و تعدادی از حاکمان دوران سلجوقی است. روایتی درباره نام این بنا وجود دارد که براساس آن می‌گویند فردی به نام قربان در زمان شورش افغان‌ها، محوطه برج را به‌عنوان پناهگاهی برای مردم شهر انتخاب کرده بود. 

امکانات اطراف شیر سنگی همدان؛ رستوران‌ها و هتل‌ها

شیر سنگی همدان

در بین بازدیدهای خود بدون شک نیاز به صرف غذا و نوشیدنی‌های باکیفیت دارید. در این شهر، رستوران‌ها و کافه‌های متنوعی وجود دارد. برخی از این رستوران‌ها و کافه‌ها در نزدیکی شیر سنگی همدان قرار دارد. برخی از آن‌ها از امکانات ویژه‌ای همچون چشم‌انداز زیبا، معماری جذاب، موسیقی زنده و تنوع بالای غذایی برخوردارند. برخی معروف‌تر و شلوغ‌تر، برخی هم دنج و خلوت‌ترند. برخی به فضای شیک خود شهره‌اند و عده‌ای دیگر به کارکنان خوش‌برخورد خود. شما می‌توانید از لیست پیشنهادی زیر انتخاب کنید:

  • سفره‌خانه سنتی ایران زمین: در فاصله ۱۰۰متری  
  • کافه اسکیمو: در فاصله ۶۰۰متری
  • کافه بابک: در فاصله ۸۰۰متری
  • کافه قنادی گاتا: در فاصله ۱کیلومتری
  • فست‌فود کارون: در حوالی میدان سنگ شیر
  • رستوران شیرسنگی: در حوالی میدان سنگ شیر

برای آنکه تجربه بهتری از سفر به همدان داشته باشید و با آسودگی بیشتری به بازدید از جاهایی همچون شیر سنگی همدان بپردازید، بهتر است پیش از آغاز سفر با تعدادی از هتل‌های همدان آشنا شوید. هتل‌های مختلفی با کیفیت‌های متنوع، در حوالی مکان‌های تاریخی این شهر وجود دارند تا شما متناسب با موقعیت و هزینه‌ی مدنظرتان اقدام به انتخاب استراحتگاه خود کنید. شما می‌توانید از لیست پیشنهادی زیر استفاده کنید:

  • هتل امیران ۱: در فاصله ۲کیلومتری
  • هتل بابا طاهر همدان: در فاصله ۳کیلومتری
  • هتل بوعلی همدان: در فاصله ۱کیلومتری
  • هتل وندیک همدان: در فاصله ۵/۳کیلومتری
  • هتل خاتم همدان: در فاصله ۵/۴کیلومتری
  • هتل آپارتمان سفیر همدان: در فاصله ۵/۵کیلومتری 

نکات بازدید از میدان سنگ شیر

شیر سنگی همدان

بازدید از شیر سنگی همدان هزینه‌ای ندارد و شما می‌توانید به رایگان و در تمام فصل‌های سال با این مجسمه تاریخی دیدار داشته باشید. میدان سنگ شیر دسترسی مناسب به مرکز شهر دارد. همچنین زمان کافی برای بازدید کم‌تر از نیم‌ساعت است.

جمع‌بندی

مجسمه شیر سنگی همدان مثل یک موزه‌ تک‌اثری است و با نگاه به آن می‌توان داستان‌هایی از تاریخ را به یاد آورد. در این مقاله تاریخچه مختصری از این مجسمه بیان کردیم. سپس مهم‌ترین جاهای دیدنی اطراف آن را به شما شناساندیم. در پایان با اشاره به نکاتی درباره بازدید از این اثر اشاره کردیم و هتل‌ها، کافه‌ها و رستوران‌هایی را برای رفع نیازهای لازم در طول سفر به همدان و حضور در اطراف شیر سنگی پیشهاد دادیم. 

رزرو تور ارزان فقط با سه کلیک خوبه

نظرات کاربران