موزه هرمیتاژ

موزه هرمیتاژ؛ موزه‌ای با داستان‌های عجیب و ناگوار

موزه هرمیتاژ واقع در سن‌پترزبورگ روسیه، با سه میلیون اثرهنری، بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین موزه، شناخته شده‌است. شهرت موزه هرمیتاژ یا همان آرمیتاژ به دلیل آثار فرهنگی و هنری آن است که به زیبایی، فرهنگ و تمدن روسیه را به نمایش می‌گذارد. این موزه که در سال ۱۷۶۴ تاسیس شد‌، از نظر فضای گالری بزرگ‌ترین موزه هنر در جهان شناخته می‌شود. کاخ هرمیتاژ چهار بنای تاریخی دارد. به بنای اصلی، کاخ زمستانی می‌گویند که محل سکونت تزارها بوده‌است. این مجموعه، کاخ‌های دیدنی و اتاق‌های مجللی دارد که آثاری مانند لباس‌ها، نشان‌ها، جواهرات سلطنتی و کلکسیون طلای باستانی را در خود جای داده‌است. با ما همراه باشید تا با این موز  که مهد فرهنگ و هنر جهان در شهر سن‌پترزبورگ است، آشنا شویم.

رزرو تور اروپا

شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت بلیط هواپیما تهران وین یا قیمت بلیط هواپیما وین تهران به سه کلیک مراجعه کنید. همکاران ما با پشتیبانی 24 ساعته آماده پاسخگویی و راهنمایی شما هستند.

تاریخچه موزه هرمیتاژ 

موزه هرمیتاژ

کاخ هرمیتاژ، اقامتگاه امپراتور و ملک کاترین کبیر بوده‌است. کاترین مجموعه‌ای از نقاشی‌های تاجر برلینی، یوهان ارنست گوتزکوفسکی را در سال ۱۷۶۴ خریداری کرد. پس از آن، ماموریت خرید آثار هنرمندان جهانی را به سفرای روس داد تا گالری‌اش را تکمیل کند. این گالری نام خود را از واژه‌های فرانسوی قدیمی گرفته‌است. هرمیت به معنای گوشه‌نشین و هرمیتاژ به معنای مخفیگاه منزوی است. این نام‌گذاری به این دلیل است که در روزهای اولیه، افراد بسیار کمی اجازه بازدید از آن‌جا را داشتند. در طول دهه‌های بعدی، کاترین دستور داد تا هرمیتاژ کوچک، آرمیتاژ بزرگ و تئاتر آرمیتاژ در امتداد خاکریز قصر ساخته شود. کاترین کبیر تا پایان سلطنتش ۴۰۰۰ اثر هنری جمع‌آوری کرد. 

گسترش موزه در سده‌ نوزدهم

تزار نیکولاس اول، برای توسعه دادن فضای موزه، از معمار سبک نئوکلاسیک آلمانی به نام لیوفن کلنز درخواست کرد تا بنای موزه عمومی را طراحی کند. این بنا در سال ۱۸۵۲ برای بازدید عموم گشوده‌شد. همچنان که تزارهای روسیه مشغول توسعه مجموعه هنری خود بودند، آثار متعددی از لئوناردو داوینچی، یان ون ایک و رافائل در ایتالیا خریداری گشت. به تدریج کلکسیون‌های سلطنتی غنی‌تر شد؛ به‌طوری که این مجموعه اکنون شامل بخش‌های قابل‌توجهی از طلا و جواهرات سلطنتی و گنج‌های تروا است. لازم به ذکر است که بزرگ‌ترین آثار رامبراند در جهان، در موزه آرمیتاژ وجود دارد.

معماری جذاب موزه هرمیتاژ 

معماری جذاب موزه هرمیتاژ 

داستان موزه هرمیتاژ با ساخت کاخ زمستانی، به‌عنوان اقامتگاه امپراتوری آغاز گشت. موزه آرمیتاژ در سال ۱۷۶۲ توسط معمار مشهور، بارتولمو راستلی طراحی شده‌است. این شاهکار معماری باروک، ۱۰۰۰ اتاق و ۱۰۰ راه‌پله دارد. در سبک باروک، از پیکرتراشی و کلیه اثاثیه استفاده می‌شود تا نظمی بصری در ببیننده ایجاد کند. در طرح‌های اولیه ساختمان راسترلی، قرار گذاشته بوده‌اند که ساختمان سفیدرنگ بماند، اما در زمان سلطنت تزاراول، حاکم تصمیم گرفت که به کاخ، سایه زرد بیشتری بدهد. این کاخ رنگ‌های متنوعی را به خود دیده تا این‌که به رنگ آبی مایل به سبز و سفید امروزی تبدیل شده‌است. 

پاسپورت دومینیکا

تاثیر جنگ و انقلاب بر موزه

اکاخ زمستانی شاهد انقلاب روسیه بوده‌است. در طی انقلاب روسیه در سال ۱۹۱۷، تعدادی از آثار هنری از موزه خارج شد و هرمیتاژ جزو اموال عمومی اعلام گشت. پس از شروع جنگ جهانی اول، کاخ آرمیتاژ سال‌های پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت. در بحبوبه جنگ، برخی از سالن‌ها به بیمارستان تبدیل شد و بیشتر مجموعه برای نگه‌داری به مسکو فرستاده شد. این موزه پس از انقلاب فوریه ملی شد و پس از حمله به کاخ زمستانی، دولت مجبور به خروج از آنجا شد. بعد از آن، آرمیتاژ به مالکیت بلشویک‌ها واگذار گشت. بلشویک‌ها به جای تخریب، یک برنامه کامل فرهنگی مانند سخنرانی، کنسرت و نمایشگاه در کاخ زمستانی راه‌اندازی کردند. درطی این سال‌ها، سالن‌های نمایشگاهی بیشتری به روی عموم باز شد و ورود برای چند سال اول رایگان بود. 

آرمیتاژ و اتحادیه جماهیر شوروی

موزه هرمیتاژ

درآغاز جنگ جهانی دوم، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به کاخ آرمیتاژ وارد شد. هزاران اثر هنری، برای جمع‌آوری بودجه دولتی به حراج گذاشته شدند و یا آن‌ها را به نفع قدرت‌های خارجی هدیه دادند. در نتیجه برخی از شاهکارهای واقعی مانند نقاشی‌های سبک امپرسیونیست از دست رفت. در آن زمان، علیرغم تهدید واقعی گرسنگی و بمباران در طول محاصره لنینگراد، کارکنان موزه هرمیتاژ به کار وفادارانه در حرفه خود ادامه دادند. آن‌ها در بیمارستان‌ها سخنرانی می‌کردند، تحقیقات علمی انجام می‌دادند و از ساختمان‌ها محافظت می‌کردند. 

موزه آرمیتاژ امروز

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، تلاش زیادی برای بازسازی موزه آرمیتاژ انجام شد. دولت پس از جنگ تلاش کرد تا خسارات وارده را جبران کند. بنابراین بخشی از ساختمان‌های ستاد کل، به فضای نمایشگاه دائمی تبدیل شدند. در سال‌های اخیر، موزه هرمیتاژ، مراکز تحقیقاتی و نمایشگاهی را در سراسر جهان از جمله در لاس‌وگاس، آمستردام و لندن افتتاح کرد. گربه‌ها از سال ۱۷۴۵ به بعد در خانواده سلطنتی، توسط الیزابت اول استخدام و برای محافظت از آثار هنری گران‌بها در برابر موش‌ها، به کاخ آرمیتاژ آورده شدند. امروزه بیش از ۷۰ گربه در هرمیتاژ زندگی می‌کند. اگر خوش‌شانس باشید می‌توانید در هنگام بازدید از موزه، آن‌ها را در گوشه و کنار کاخ مشاهده کنید. 

امروز کدام مجموعه‌ها را می‌توانید در موزه ملی هرمیتاژ ببینید؟

مجموعه‌های هنری اروپایی

مجموعه‌های هنری اروپایی

هرمیتاژ به‌عنوان دومین موزه هنری بزرگ، آثار برخی از مشهورترین هنرمندان اروپایی را در خود جای داده‌است. مجموعه هنری اروپای غربی در ۱۲۰ اتاق پراکنده شده‌است. آثار هنرمندانی مانند رامبراند، جورجیونه، داوینچی، رافائل و تیتیان در مجموعه اصلی و در ساختمان ستاد کل، آثار مونه، رنوار، ماتیس، ون گوگ و پیکاسو وجود دارد. البته کسانی که فقط به‌دنبال آثار روسی هستند، می‌توانند از موزه روسیه هم دیدن کنند.

آثار باستانی و هنر پیش از تاریخ

در میان مجموعه‌های موزه آرمیتاژ، تعداد زیادی از آثار باستانی از بیزانس، مصر باستان، یونان، روم، آسیای مرکزی و خاورمیانه وجود دارد که به دوران پارینه‌ سنگی می‌رسد. مجموعه‌ها شامل آثار هنری، اقلام مذهبی و یافته‌های باستان‌شناسی است. بسیاری از این اقلام، از مجموعه‌های خصوصی اشرافی و امپراتوری که در زمان شوروی درخواست شده بودند، به دست آمده است. 

اسلحه‌خانه موزه هرمیتاژ در سن‌پترزبورگ 

موزه هرمیتاژ دارای ده‌ها هزار نمایشگاه اسلحه‌خانه و مهمات سلطنتی است. در اسلحه‌خانه تجهیزات مسابقات، سلاح‌های گوناگون، لباس‌های زرهی و موارد دیگر نگه‌داری می‌شود. این ساختمان، سلاح‌های گوناگونی از بخش‌های مختلفی را در خود جای داده‌است. قسمتی از نمایشگاه را سلاح‌های قفقازی تشکیل می‌دهد که متعلق به ایران باستان بوده‌است.

گالری‌های گنج موزه 

موزه هرمیتاژ

بازدید از گالری گنج، ثروت واقعی خانواده رومانوف را آشکار خواهدکرد. در اتاق الماس، شاهکارهای صنعتگران روسی و اروپایی، زیورآلات و اسلحه‌های تزئین شده با جواهرات به نمایش گذاشته می‌شود. این اتاق، دربردارنده مجموعه‌ای از وسایل شخصی خانواده امپراتوری روسیه است. پیشنهاد ما به علاقه‌مندان آثار تاریخی، بازدید از این اتاق موزه آرمیتاژ است.

اتاق‌هایی که در موزه تاریخی هرمیتاژ باید از آن‌ها دیدن کنید

اگر اهل هنر نیستید، نا امید نشوید. اتاق‌های باشکوهی در موزه آرمیتاژ وجود دارد که ارزش تماشا دارند. می‌توانید میان اتاق‌ها گشت‌وگزار کنید و از دیدن دکوراسیون داخلی مجلل و معماری زیبا غرق لذت شوید و ببینید تزارها چگونه زندگی می‌کرده‌اند. در ادامه اتاق‌های این موزه را به شما معرفی می‌کنیم.

رافائل لوگیاس

بخشی از گالری‌های دوران رنسانس در موزه آرمیتاژ بزرگ واقع شده‌اند. گالری رافائل لوگیاس توسط جاکومونو کوارنگی و کریستوفر اونتربرگر در دهه ۱۷۸۰، طراحی شده‌است. آن‌ها از نقاشی‌های دیواری رافائل در کاخ واتیکان ایده گرفته و این اتاق را طراحی کرده‌اند. 

سالن غرفه

تالار پاویلیون که برای کاترین کبیر طراحی شده‌‌است، در موزه هرمیتاژ کوچک قرار دارد. این اتاق را با سنگ سفید مرمر، ورق طلا و با ترکیبی از سبک‌های متفاوت معماری مزین کرده‌اند. ساعت طاووس که یک اثر طلاکاری شده‌ بسیار زیبا است، در این اتاق قرار دارد. این ساعت، هفته‌ای یک‌بار در روز چهارشنبه به صدا درمی‌آید. 

سالن آرموریال

سالن آرموریال

سالن آرموریال یک اتاق تشریفاتی و بزرگ، واقع در کاخ زمستانی است. این اتاق پس از انقلاب به یک سالن کنسرت با ظرفیت ۲۰۰۰ نفره تبدیل گشت. امروزه این اتاق با نقوش طبیعی، لوسترها و ستون‌های طلاکاری شده، برای بازدیدکنندگان جذابیت خاصی به ارمغان می‌آورد. اگر به موزه هرمیتاژ می‌روید، این سالن تماشایی را از دست ندهید. 

کتابخانه موزه آرمیتاژ 

سالن کتابخانه بسیار حیرت‌انگیز و جذاب است و انسان را به فکر وامی‌دارد که آیا تزارها اهل مطالعه بوده‌اند؟ تحقیقات نشان داده که کتابخانه به دستور نیکلاس دوم به سبک گوتیک، چوبی ساخته شده و پس از این همه سال دکوراسیون اصلی خود را حفظ کرده‌است. تماشای کتابخانه بزرگ کاخ آرمیتاژ، انسان را به وجد می‌آورد که کتابی انتخاب کرده و در همان لحظه شروع به مطالعه کند. 

اتاق مالاکیت 

دیوارهای اتاق مالاکیت یا مالاشیت را با سنگ سبز طراحی کرده‌اند. این سنگ‌های قیمتی که بیشتر از ۲ تن بوده‌، متعلق به همسر تزار، نیکلاس اول بوده است. البته بازدیدکنندگان مشاهده کرده‌اند که فقط ستون‌های اتاق با سنگ مالاشیت ساخته شده‌ و باقی دیوارها با سنگ‌های دیگری تزئین شده‌اند.

کلیسای بزرگ کاخ زمستانی 

این اتاق، یکی از زیباترین و مجلل‌ترین اتاق‌های کاخ هرمیتاژ است که توسط بارتولمو راسترلی طراحی شده‌. دیوارهای این کلیسا طلاکاری شده‌ و با وجود آتش‌سوزی سال ۱۸۳۷، همچنان تزئینات اصلی خود را حفظ کرده‌است. البته این را هم بگوییم که سال‌ها است که دیگر این کلیسا فعالیت نمی‌کند. 

موزه هرمیتاژ

ساختمان‌های دیگر موزه هرمیتاژ

  • ساختمان ستاد کل، یکی از بهترین بناهای معماری کاخ هرمیتاژ در سن‌پترزبورگ محسوب می‌شود. این ساختمان، خانه هنرهای روسی و اروپایی است که آثاری مانند نقاشی‌های ون گوگ، رنوار و گوگن در آن به چشم می‌خورد. 
  • کاخ منشیکوف مجموعه‌ای از فرهنگ روسیه را در خود جای داده‌ و فضای داخلی کاخ آرمیتاژ، با هنرهای زیبا و تزئینی این دوره بازسازی شده‌است. 
  • هنر مدرن در ساختمان ستاد عمومی به نمایش گذاشته می‌شود. در این اتاق، شاهد آثار چشم‌نواز دراین، ماتیس و پیکاسو خواهید بود.
  • موزه کارخانه چینی، یکی دیگر از ساختمان‌هایی است که بازدیدکنندگان می‌توانند پیشرفت تولید چینی در روسیه را مشاهده کنند و از نزدیک، از کارگاه‌های کارخانه دیدن کنند. 
  • گالری هنرهای غربی که نقاشی‌های مشهور، مجسمه‌ها و اشیای هنری در آن‌جا دیده می‌شود. این بخش از کاخ آرمیتاژ، مختص آثار هنرمندان غربی تعبیه‌ شده‌است. 
  • گالری هنرهای شرقی که قطعات سفالی، قالیچه و جواهرات را در خود جای داده‌است. 
  • گالری تاریخی طبیعی که در آن انواع سنگ‌ها، فسیل‌ها و گیاهان مختلف وجود دارد. 
  • مجموعه سکه‌شناسی که حدود یک سوم از کل آثار موزه هرمیتاژ را تشکیل می‌دهد. 

ورود به موزه هرمیتاژ 

هزینه بلیط ورودی موزه هرمیتاژ برای گردشگران، بیشتر از شهروندان خود روسیه است. با این حال ورود در سومین پنج‌شنبه هر ماه، برای کلیه بازدیدکنندگان رایگان است. لازم به ذکر است که هر سال در هفتم دسامبر، سالگرد تاسیس موزه را جشن می‌گیرند و ورود به موزه هزینه‌ای ندارد. پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد رفتن به موزه هرمیتاژ را دارید، از یک ماه قبل و به صورت آنلاین بلیط خود را خریداری کنید. با داشتن بلیط می‌توانید سریع‌تر و راحت‌تر به درون کاخ وارد شوید.

جمع‌بندی 

موزه هرمیتاژ یکی از جالب‌ترین و اسرارآمیزترین موزه‌های کشور روسیه است که برای توصیف کامل و تاریخچه آن، باید یک کتاب نوشت. این موزه علاوه بر جنگ و انقلاب، اتفاقات ناگوار زیادی را پشت سر گذاشته‌است؛ از جمله اتفاقات، آتش‌سوزی در سال ۱۸۳۷ بوده‌است که بزرگ‌ترین آتش‌سوزی در تاریخ سن‌پترزبورگ به شمار می‌آید. در این آتش‌سوزی فضای داخلی، نقاشی‌ها و اشیای با ارزش زیادی از بین رفته‌اند. خوشبختانه توانسته‌اند پس از دوسال، کاخ را بازسازی کنند و برخی از آثار را بازگردانند. ما در این مقاله سعی کرده‌ایم اطلاعات ضروری برای بازدید از موزه را در اختیارتان قرار دهیم تا با اطلاعات کافی از موزه هرمیتاژ دیدن کنید. اگر به هنر و تاریخ علاقه‌مندید، بازدید از این موزه بی‌نظیر و غنی را از دست ندهید.

نظرات کاربران