St. Stephen's Church, Vienna
19 اسفند 1401
وین

کلیسای جامع سنت استفان، بنایی که وین را زیر نظر گرفته است!

سنت استفان نماد شهر وین و بلندترین کلیسای این شهر است. بنایی به جای مانده از قرن 12 میلادی که پس از جنگ جهانی دوم در سال 1945 در آتش سوخت و در سال 1952 بازسازی شد. سنت استفان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر وین محسوب می‌شود و هر ساله مسافران بسیاری این شهر را از بلندای برج 136 متری این کلیسا تماشا می‌کنند. با ما در سه کلیک همراه شوید تا با هم به دیدن بخش‌های مختلف کلیسای سنت استفان برویم و شما را با این کلیسای تاریخی و محبوب شهر وین بیشتر آشنا کنیم.

رزرو بلیط هواپیما وین با سه کلیک خوبه!

معرفی کلیسای سنت استفان وین

St. Stephen's Church, Vienna

وین شما را مهمان یک پیاده‌روی لذت‌بخش در تاریخ می‌کند و سنت استفان یکی از قدیمی‌ترین بناهایی است که می‌توانید در این شهر به آن قدم بگذارید. این کلیسا حدود 8 قرن است که شهر زیبای وین را زیر نظر دارد و از آن محافظت می‌کند. سنت استفان کلیسای اصلی کاتولیک رومی در شهر وین و مقر اسقف اعظم شهر است و تعداد زیادی از مردم محلی آن را با نام استفانزدم(Stephansdom)  می‌شناسند.

ارتفاع ساختمان اصلی کلیسای سنت استفان حدود 107 متر است اما بلندترین برج آن 136 متر ارتفاع دارد؛ همان برجی که بعد از بالا رفتن از حدود 343 پله، منظره‌ای شگفت‌انگیز از وین را پیش روی مسافران این شهر قرار می‌دهد.

البته اگر نمی‌خواهید از پله بالا بروید هم می‌توانید برج کوچک‌تر یعنی برج شمالی را برای دیدن چشم‌انداز شهر وین انتخاب کنید. شما می‌توانید به راحتی با آسانسور به بالای این برج بروید. بالای این برج دقیقا جایی است که می‌توانید یکی از بزرگترین ناقوس‌های کلیسا در اروپا را ببینید. نکته جالب این جا است که با وجود ارتفاع بیشتر برج جنوبی، بسیاری از گردشگران برج شمالی را برای دیدن شهر وین انتخاب می‌کنند.

تاریخچه کلیسای سنت استفان

کلیسای جامع سنت استفان در سال 1147 ساخته شد. ردولف چهارم (Rudolf IV) پادشاهی بود که دستور ساخت این کلیسا را بر ویرانه‌های یک کلیسای دیگر صادر کرد. ساخت کلیسای سنت استفان در قرن دوازدهم بر پایه اصول معماری رمانسک انجام شد اما پس از بازسازی و ساخت برج‌های بلند این کلیسا، سبک معماری گوتیک را به خوبی می‌توان در این کلیسا مشاهده کرد. در واقع در قرن چهاردهم عناصر معماری گوتیک به این کلیسا افزوده شد. نمازخانه‌های سنت الیجوس، سنت تیرنا و سنت کاترین از جمله بناهایی هستند که در قرن 14 به این کلیسا افزوده شدند. برج جنوبی سنت استفان نیز در قرن 15 به این کلیسا اضافه شد.

 کلیسای سنت استفان روزهای تاریخی زیادی را در شهر وین به تماشا نشسته است و به نوعی نماد آزادی در این شهر محسوب می‌شود. سنت استفان پس از جنگ جهانی دوم در آتش سوخت و آسیب جدی دید اما از سال 1948 بازسازی آن آغاز شد تا به نمادی برای آزادی و گذشته کشور اتریش تبدیل شود. این کلیسا در سال 1952 و پس از بازسازی، دوباره افتتاح شد. مرمت و بازسازی کلیسای سنت استفان هنوز هم ادامه دارد. کارشناسان مرمت آثار باستانی این شهر تصمیم دارند در سال‌های آینده برج شمالی کلیسا را هم بازسازی کنند.

 افراد مشهور زیادی مانند امپراتور فردریش سوم در این کلیسا دفن شده‌اند. سنت استفان بخش غمگین دیگری هم دارد! این کلیسا دارای سردابه‌ای است که اجساد قربانیان بیماری طاعون در آن دفن شده است. نکته جالب این جا است که ولفانگ موتزارت آهنگساز برجسته کشور اتریش در این کلیسا ازدواج کرد و سال‌ها بعد مراسم خاکسپاری او هم در سنت استفان برگزار شد.

معماری کلیسای سنت استفان

St. Stephen's Church, Vienna

سنت استفان به سبک گوتیک و رمانسک ساخته شده است. بنابراین عناصر هر دو سبک معماری را که در قرون مختلفی در اروپا رایج بودند، می‌توان در این کلیسا مشاهده کرد. گوتیک، سبک معماری است که از اواسط قرن 12 تا قرن 16 در اروپا رواج داشته است. با توجه به ارتفاع زیاد این کلیسا، معماری گوتیک راه حل بسیار خوبی برای ساخت سازه‌ای بسیار بلند بود در حالی‌که از نور طبیعی هم حداکثر استفاده را می‌برد. سنت استفان نماینده‌ای بسیار خوب برای این سبک معماری به شمار می‌رود و با سقف لوزی شکل و کاشی‌کاری‌های زیبای خود نظر هر بیننده‌ای را جلب می‌کند. 

بخش‌های مختلف کلیسا

اولین چیزی که گردشگران را پس از دیدن سنت استفان شگفت‌زده می‌کند، ارتفاع بسیار زیاد این سازه است. سنت استفان دارای 4 برج است که بلندترین آن‌ها برج جنوبی با 136 متر ارتفاع است. همان برجی که تصویری خیره‌کننده از شهر وین را پیش روی بازدیدکنندگان این کلیسا قرار می‌دهد. 

زنگ‌های متعددی هم در این برج آویزان شده‌اند اما معروف‌ترین ناقوس این کلیسا یعنی ناقوس پومرین در برج شمالی قرار دارد. ناقوسی با وزن حدود 21 تن که دومین ناقوس بزرگ کلیسا در دنیا به شمار می‌رود و در مناسبت‌های خاص مانند جشن سال نو به صدا درمی‌آید. برج شمالی قرار بود به صورت متقارن با برج جنوبی سنت استفان ساخته شود اما ساخت آن هیچوقت به پایان نرسید. در واقع حمله عثمانی‌ها مانع از ادامه کار برج شمالی شد!

 یکی از زیباترین بخش های سنت استفان، سقف آن است که به صورت شیب‌دار ساخته شده است و با کاشی‌کاری رنگارنگ خود توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند. شیب بعضی قسمت‌های سقف این کلیسا به 80 درجه هم می‌رسد. بیش از 230 هزار کاشی برای تزیین سقف این کلیسا به کار رفته و به آن چهره‌ای بسیار زیبا و دیدنی بخشیده است. روی سقف این کلیسا و با استفاده از کاشی‌های متعدد، طرح یک عقاب دو سر ایجاد شده است که نمادی از امپراتوری هابسبورگ (Habsburg) به شمار می‌رود.

کمی نزدیک تر …

وارد کلیسای سنت استفان که می‌شوید، درب غول پیکری را می‌بینید که به سبک رومی ساخته شده است و با تزئینات با شکوه و غیر معمول، توجه شما را به خود جلب می‌کند. اینجا دروازه غول‌هاست! تنها با گذشتن از این درب غول پیکر می‌توانید وارد کلیسا شوید.

پس از گذشتن از این دروازه‌ها به مکانی می‌رسید که طاق‌های بسیار بلند کلیسای سنت استفان در آن به سه بخش تقسیم شده است. مجسمه‌هایی در اندازه‌های واقعی از جمله آثاری هستند که با ورود به شبستان کلیسای سنت استفان نظر گردشگران را به خود جلب می‌کنند.

 فرشته بشارت و مجسمه بانوی محافظ از جمله آثاری هستند که با ورود به بخش داخلی کلیسای سنت استفان می‌توان آن‌ها را مشاهده کرد. این بخش از کلیسا به خاطر پنجره‌های رنگی خود هم شهرت دارد. همچنین با ورود به این کلیسا می‌توانید مقبره منتصب به فردریش سوم را هم ببینید که با سنگ مرمر قرمز مشخص شده است. البته تندیسی از این امپراتور با نشان‌های نظامی در کنار این مقبره قرار گرفته است. 

محراب «وینر نویشتات» دیگر اثر معروفی است که با وارد شدن به کلیسای سنت استفان می‌توانید ببینید. این محراب با نقاشی‌های مختلف و طلاکاری تزیین شده است. اولین کلیسای کوچکی که با ورود به سنت استفان می‌توان آن را دید، کلیسای تیرنا است، جایی که شاهزاده یوجین در آن دفن شده و ساخت آن به قرن چهاردهم میلادی بازمی‌گردد.

آثار ارزشمند متعدد دیگری هم در این کلیسا نگهداری می‌شوند که از آن جمله می‌توان به لباس‌ها، کتاب‌ها و متون مذهبی و آثاری که با طلا و سنگ‌های قیمتی تزئئین شده‌اند، اشاره کرد.

چگونه به کلیسای سنت استفان برویم؟

St. Stephen's Church, Vienna

کلیسای جامع در میدانی هم نام خودش قرار گرفته است، میدان اشتفان در مرکز شهر وین قرار دارد و باعث شده که دسترسی به این کلیسا بسیار آسان باشد. جالب است بدانید که فاصله سنت استفان از سایر جاذبه‌های گردشگری شهر وین هم خیلی زیاد نیست. اپرای ملی وین و کاخ سلطنتی هابسبورگ از جمله این جاذبه‌ها هستند.  هتل‌های معروفی هم در اطراف این کلیسا وجود دارد که برای اقامت گردشگران مناسب هستند.

برای رفتن به این کلیسا از طریق اتوبوس باید از مسیرهای 1A، 2A یا 3A اقدام کرد. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به سنت استفان هم، ایستگاه Stephansplatz است.

تورهای مختلفی هم در کلیسای جامع سنت استفان برگزار می‌شود که با همراه شدن با آن‌ها می‌توانید اطلاعات جامع و کاملی از این کلیسای تاریخی شهر وین دریافت کنید. 

نظرات کاربران