Vienna International Airport
20 اسفند 1401
وین

همه چیز درباره فرودگاه وین؛ تاریخچه، امکانات و راه های دسترسی

وین پایتخت کشور اتریش، به نام شهر موسیقی و هنر مشهور گشته است. در این شهر جاذبه‌های گردشگری زیادی وجود دارد که می‌توان از این جاذبه‌ها به کاخ‌های وین اشاره کرد که یادآور تاریخ باشکوه این شهر هستند. دفتر سازمان ملل متحد هم در این شهر قرار دارد و جالب است بدانید که شهر آب و هوای معتدل مدیترانه‌ای دارد و یکی از بهترین شهرهای اروپا برای گشت و گذار و حتی سکونت محسوب می‌شود. گردشگران زیادی تمایل به بازدید از این شهر را دارند و بیشتر مسافران از طریق هواپیما وارد این شهر می‌شوند. به همین دلیل تصمیم گرفته‌ایم در این مطلب از سه کلیک بیشتر درباره فرودگاه وین صحبت کنیم تا شما عزیزان با خیالی آسوده چمدان خود را ببندید و برای سفر خود برنامه ریزی کنید. 

معرفی فرودگاه وین

Vienna International Airport

فرودگاه وین که با کد یاتای (VIE) شناخته می‌شود، فرودگاه اصلی شهر وین به شمار می‌رود. این فرودگاه در ۱۸ کیلومتری جنوب شرقی وین و ۵۷ کیلومتری غربی براتیسلاوا پایتخت اسلواکی قرار دارد که به عنوان هاب هوایی اتریش یعنی استرین ایرلاینز فعالیت می‌کند. فرودگاه وین هواپیماهای پهن‌پیکر را هم می‌پذیرد و یکی از بزرگ‌ترین باندهای فرودگاهی را دارد و روزانه بیشتر از صدها پرواز به سراسر دنیا انجام می‌دهد. 

تاریخچه فرودگاه وین 

در سال ۱۹۳۸ فرودگاه وین به عنوان پایگاه نظامی ساخته شد و در زمان جنگ جهانی دوم از این فرودگاه به عنوان یک مجتمع برای طراحی و تولید هواپیماهای نظامی استفاده می‌کردند. پس از این که اتریش به اشغال نیروهای بریتانیا درآمد، در سال ۱۹۴۵ این فرودگاه، پایگاه نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا شوخات نام گرفت. بعد از ۹ سال که بریتانیا این فرودگاه را کنترل می‌کرد، شرکت مدیریت فرودگاه تاسیس شد و به عنوان فرودگاه اصلی برای مسافربری از آن استفاده شد. در آن زمان این فرودگاه فقط یک باند پرواز داشت و در همان سال این باند به طول سه هزار متر گسترده شد و یک ساختمان جدید هم برای فرودگاه ساخته شد. 

در سال ۱۹۷۲ پروازهای بیشتری از طریق فرودگاه وین انجام می‌شد و به دلیل استقبال مسافران باند دوم فرودگاه هم در همان سال ساخته شد و در سال ۱۹۸۲ فرودگاه وین به شبکه بزرگراه ملی متصل شد. در نهایت در سال ۱۹۹۲ ترمینال جدید این فرودگاه راه‌اندازی شد و در سال ۱۹۷۶ ترمینال دومی هم برای آن ساخته شد. 

در طی سال‌ها فرودگاه وین گسترش زیادی پیدا کرده است؛ به طور مثال در سال ۲۰۰۶ یک برج مراقبت ۱۰۹ متری را برای این فرودگاه ساختند که یک دید ۳۶۰ درجه از کل فرودگاه را ارائه می‌کند و برای استقبال از مسافرین داخل هواپیما نورپردازی لیزری بی‌نظیری را ترتیب می‌دهد. 

فرودگاه وین امکانات بسیار زیادی دارد و می‌تواند در هر سال ۳۰ میلیون مسافر را جابجا کند. 

ترمینال های فرودگاه وین

Vienna International Airport

فرودگاه وین چهار ترمینال دارد که در مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند. ترمینال‌های ۱ و ۲ و ۳ به وسیله پنج کانکورس به یکدیگر متصل می‌شوند و یک سالن مرکزی برای پروازهای ورودی تمام ترمینال‌ها در ترمینال سوم قرار گرفته است. 

ترمینال ۱: این ترمینال پروازهای خطوط هواپیمایی زیرمجموعه وان ورد و اسکای ایر را انجام می‌دهد و در سال ۲۰۱۳ بازسازی شده است. 

ترمینال ۱a: این ترمینال یک ساختمان مستقل درست مقابل ترمینال یک است و پروازهای شرکت‌های هواپیمایی ارزان‌قیمت را پوشش می‌دهد که البته از زمان شروع اپیدمی کرونا بسته شده است. 

ترمینال ۲: این ترمینال در سال ۲۰۲۱ بازسازی شد و قسمت غربالگری امنیتی برای مسافران و سیستم خودکار بازپس گیری چمدان به آن اضافه شد. 

آیا امکان استراحت در فرودگاه وین وجود دارد؟ 

ممکن است پروازتان کمی تأخیر داشته باشد یا فرودگاه وین را به عنوان یک فرودگاه واسطه انتخاب کرده باشید و مجبور باشید چند ساعت را این فرودگاه بگذرانید. اگر این‌طور است اصلاً نگران خستگی خود نباشید، در این فرودگاه چندین سالن استراحت وجود دارد که مخصوص مسافران فرست کلاس و بیزینس کلاس هستند، اما تمامی مسافران با پرداخت هزینه بیشتر می‌توانند وارد این سالن‌ها شوند. 

سالن‌های استراحت فرودگاه وین برای استراحت مسافران بسیار دلنشین و آرام است و امکانات رفاهی زیادی مثل دوش آب گرم، حمام و غرفه‌های فروش مواد غذایی دارد. در ادامه دو سالن استراحت این فرودگاه را معرفی می‌کنیم. 

سالن استراحت جت لانژ: این سالن برای مسافران امکاناتی مثل حمام را ارائه می‌دهد و درست در مجاور گیت a در طبقه دوم قرار گرفته است. اگر مسافر فرست کلاس و بیزینس کلاس نیستید، هزینه ورودی سالن را دم در آن پرداخت کنید و از استراحت در آن سالن لذت ببرید. 

سالن استراحت اسکای لانژ: این سالن هم امکانات بی‌نظیری مثل حمام و فروش اسنک و نوشیدنی را در اختیار شما قرار می‌دهد و مانند سالن استراحت جت لانژ می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای دم در ورودی از آن استفاده کنید. 

امکانات فرودگاه وین 

Vienna International Airport
  1. خوشبختانه با وجود چندین باجه اطلاعات که در تمام نقاط فرودگاه قرار گرفته است اصلا سردرگم نخواهید شد. در این باجه‌ها می‌توانید اطلاعات پروازهای ورودی و خروجی ترمینال‌های شماره ۳، ترمینال ۱ و اطلاعات سالن‌های پروازهای ورودی را دریافت کنید. 
  2. اگر به هر دلیلی ارز خود را تبدیل نکرده‌اید و یا نیاز به ارز بیشتری دارید درست در بخش پروازهای خروجی فرودگاه شعب بانک و صرافی‌ها برای خدمت به شما آماده هستند. دستگاه‌های خودپرداز زیادی نیز در همه جای فرودگاه به چشم می‌خورند. 
  3. اگر شما هم مثل افرادی هستید که ترجیح می‌دهید هنگام انتظار چیزی میل کنید، در فرودگاه وین با رستوران‌ها، کافه‌ها، اسنک‌بارها و غرفه‌های مواد غذایی متنوع روبرو خواهید شد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. 
  4. خوشبختانه برای خرید سوغاتی، لباس و عطر می‌توانید از فروشگاه‌ها و مغازه‌های فرودگاه وین استفاده کنید. هرچه را لازم داشته باشید از این فروشگاه‌ها می‌توتنید تهیه کنید؛ زیرا تمامی اجناس خود را بدون مالیات عرضه می‌کنند. 
  5. وای‌فای رایگان بدون محدودیت برای استفاده از مسافرانی که در انتظار هستند وجود دارد و اگر بعد از از مدتی کار با گوشی نگران تمام شدن شارژ هستید در نقاط مختلف فرودگاه وین می‌توانید با استفاده از پریزهای برق گوشی خود را شارژ کنید.  حتی در سان انتظار گیت‌های B و C در کنار صندلی‌ها محلی برای اتصال USB وجود دارد که برای شارژ تلفن همراه خود فقط به یک کابل نیاز خواهید داشت. 

در ادامه

  1. یک مرکز خدمات پزشکی در این فرودگاه وجود دارد که به مسافرانی که نیاز به خدمات درمانی اورژانسی پیدا می‌کند و یا به واکسن نیاز دارند خدماتی را ارائه می‌کند. شما این مرکز را می‌توانید در سالن پروازهای ورودی پیدا کنید که از ساعت ۶ صبح تا ۱۰ شب فعال است. 
  2. برای گشت و گذار در فرودگاه لازم نیست چمدان‌های‌تان را با خودتان به هر طرفی بکشید؛ می‌توانید در ترمینال‌های شماره یک و سه از ساعت پنج و نیم صبح تا ۱۱ شب مراجعه کنید و چمدان‌هایتان را به قسمت انبار چمدان بسپارید. 
  3. این فرودگاه خانواده‌ها را نیز فراموش نکرده است. اگر کودک خودتان را برای سفر همراه خود می‌برید، در ترمینال شماره ۳ یک محوطه بازی برای آن‌ها به نام فامیلی‌فان‌گیت ساخته شده است. در فامیلی‌فان‌گیت کودکان می‌توانند از تاب و سرسره استفاده کنند. 

دسترسی‌ها به فرودگاه وین

خوشبختانه رفت و آمد بین فرودگاه وین و مرکز شهر بسیار آسان است و مسافران می‌توانند از طریق مختلف این کار را انجام دهند. در ادامه تمامی روش‌های دسترسی به فرودگاه را بررسی می‌کنیم. 

اتوبوس: 

Bus in Vienna
  • خط شماره ۱۱۸۵ بین فرودگاه و مرکز شهر حرکت می‌کند. 
  • خط شماره ۱۱۸۷ فرودگاه را به سمت ایستگاه راه آهن وست بانهوف و میدلینگ بانهوف ترک می‌کند. 
  • اتوبوس شماره ۱۱۸۳ نیز در تمامی شهر حرکت می‌کند و مسافران برای رفتن به سایر نقاط شهر وین می‌توانند از آن استفاده کنند. 

زمانی که وارد سالن پروازهای ورودی می‌شوید می‌توانید ایستگاه اتوبوس را درست در بیرون این سالن مشاهده کنید. خوشبختانه در فرودگاه وین اتوبوس‌هایی هم برای رفت و آمد به کشورهای همسایه مثل اسلواکی، چک و مجارستان قرار داده شده است. 

تاکسی: شما می‌توانید از تاکسی‌های بیرون سالن پروازهای ورودی استفاده کنید و ۲۰ دقیقه‌ای خودتان را به مرکز شهر برسانید. 

قطار: اگر وقت ندارید می‌توانید از قطاری که شما را از فرودگاه به ایستگاه میتسویی میت در طی ۱۶ دقیقه می‌برد استفاده کنید. 

کرایه اتومبیل: اگر شما دارای گواهینامه بین‌المللی باشید می‌توانید در طبقه همکف این فرودگاه از شرکتهای بین‌المللی کرایه اتومبیل استفاده کنید و یک اتومبیل برای گشت و گذار در شهر را از آن‌ها کرایه کنید. 

سخن آخر 

فرودگاه وین که یکی از شلوغ‌ترین فرودگاه‌های کشور اتریش محسوب می‌شود، امکانات خوبی را برای مسافران خود فراهم کرده است که در این نوشتار به آن پرداختیم. وین در هنگام نوروز آب و هوای بسیار مطبوعی دارد و گزینه مناسبی برای گشت و گذار مسافران در تعطیلات به شمار می‌رود. اگر شما هم تصمیم گرفته‌اید به این شهر مسافرت کنید می‌توانید برای خرید بلیط هواپیما وین از سایت سه کلیک اقدام کنید. 

آیا تجربه مسافرت به این شهر تاریخی از طریق فرودگاه وین را داشته‌اید؟ خوشحال می‌شویم، تجربیات خودتان را در قسمت نظرات با ما و دیگر خوانندگان این متن به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران