st. paul's cathedral london
19 اسفند 1401
لندن

کلیسای جامع سنت پل؛ میزبان مراسم تاج گذاری از ویکتوریا تا دایانا

کلیسای جامع سنت پل، محل اسکان اسقف لندن است. این کلیسای جامع انگلیسی وقف سنت پل شده بود، پل یکی از حواریونی بود که به بالاترین مقام روحانیت در کلیسا دست یافت و لقب «فرستاده» را به او دادند. این کلیسا را 604 سال بعد از میلاد مسیح تاسیس کردند. بنای امروزی کلیسای جامع را سِر کریستوفر رِن به سبک باروک انگلیسی طراحی کرده است. گنبد معروفِ آن یکی از مرتفع‌ترین گنبدها در سراسر جهان به شمار می‌رود و بیش از 300 سال قدمت دارد. این گنبد زیبا امروزه در سراسر جهان نمایانگر هویت ملی بریتانیاست.

تا کنون رویدادهای بسیاری در این کلیسای جامع برگزار شده‌ است، از جمله این رویدادها می‌توان به جشن سالگرد ملکه ویکتوریا، مراسم تشییع جنازه‌ی دوکِ ولینگتون، سِر وینستون چرچیل و بارونس تاچر، مراسم صلح پایان جنگ جهانی اول و دوم، مراسم عروسی پرنس چارلز و دایانا اسپنسر، مراسم شکرگزاری برای جشن‌های نقره‌ای و طلایی و هشتادمین و نودمین سالگرد تولد ملکه الیزابت دوم اشاره کرد. کلیسای جامع سنت پل مجموعه‌ای از آثار هنری دیدنی را در خود جای داده است، از آثار حکاکی‌شده‌ی ظریف گرینلینگ گیبون در جایگاه گروه کُر گرفته تا نقاشی‌های اثر سِر جیمز تورنهیل بر روی گنبد کلیسا. از دیگر آثار هنری این کلیسا می‌توان به نقاشی موزاییک‌کاریِ ویکتوریایی و مجسمه‌ برنزیِ مادر و فرزند از هِنری مور اشاره کرد.

طراحی داخلی کلیسای جامع سنت پل

کلیسای جامع سنت پل

فضای داخلی کلیسای جامع سنت پل را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که تمام بازدیدکنندگان بتوانند مراسم مذهبی را به راحتی ببینند و بشنوند. سالن بسیار بزرگ این کلیسا را طوری ساخته‌اند که هیچ مانعی جلوی دید بازدیدکنندگان را نمی‌گیرد و به راحتی می‌توانند از انتهای سالن محراب کلیسا را ببینند. از بیست و چهار پنجره‌ی بزرگی که در گنبد کلیسای جامع سنت پل تعبیه شده نور طبیعی به داخل می‌تابد و همه جا را روشن می‌کند. جایگاه گروه کر را سِر ویلیام بلیک ریچموند با موزاییک‌های زیبا‌ تزئین کرده است. محراب کلیسا را با ارتفاع کمی از سطح زمین ساخته‌اند، این محراب طی جنگ جهانی دوم به شدت آسیب دید و بعد از جنگ آن را با افزودن شیشه‌های رنگی بازسازی کردند. 

معماری نمای کلیسای جامع سنت پل

کلیسای جامع سنت پل بر روی تپه‌ی سامیت و مشرف به شهر ساخته شده و گنبد، برج‌ها و طاق‌های گرد آن از دور پیداست. ارتفاع آن از پایه‌ی بنا تا بالای گنبد به 306 متر می‌رسد. بنای کلیسای جامع سنت پل کاملا از سنگ گرانیت و به شکل صلیب یونانی با بازوهای یکسان ساخته شده است. در بخش غربی تصویری به چشم می‌خورد که سنت پل را به همراه دیگر حواریون و چهار کشیش نشان می‌دهد. بالای دو برج غربی دو آناناس سنگی قرار دارد که نماد صلح، رفاه و مهمان‌نوازی است.

روی برجی که در جنوب غربی واقع شده یک ساعت بزرگ قرار دارد و بالاتر از آن بزرگترین ناقوس در سراسر بریتانیا آویزان است که آن را با نام «گرِیت تام» می‌شناسند. در حیاط شمال شرقی کلیسای جامع سنت پل پلاکی نصب شده که مکان دقیق صلیب سنت پل را نشان می‌دهد. همچنین یک ستون مزین به مجسمه‌ی طلاکاری‌شده‌ از سنت پل نیز به عنوان یادبود در این مکان نصب شده است.

گنبد کلیسای جامع سنت پل

St. Paul's Cathedral

گنبد کلیسای جامع سنت پل با 111 متر ارتفاع دومین گنبد مرتفع جهان به حساب می‌آید. بازدیدکنندگان با بالا رفتن از 60 پله به بالای گنبد می‌رسند و در این مسیر می‌توانند دو بخشِ دیدنیِ داخل گنبد را ببینند. اولین بخش «گالری ویسپرینگ» است، اگر هر جای این  بخش دایره‌ای شکل بایستید و با صدایی آرام زمزمه کنید در همه‌ جای آن می‌توان صدای شما را شنید. بخش بعدی «گالری طلایی» است که در پایه‌ی فانوسِ گنبد واقع شده است. از این بخشِ کلیسای جامع سنت پل می‌توانید منظره‌ای باشکوه از شهر لندن را ببینید. شخصی به نام جیمز تورنهیل صحنه‌هایی از زندگی سنت پل را ظرف مدت چهار سال بر روی سقف گنبد نقاشی کرد. این صحنه‌ها اواخر دهه‌ی 1800 به دلیل هوای بسیار آلوده‌ی لندن خراب شدند و تصاویری که امروز بر روی سقف گنبدی می‌بینید پس از مرمت کشیده شده‌اند. 

مواردی که نباید در کلیسای جامع از دست بدهید

نمایشگاه آکولوس

نمایشگاه دائمی آکولوس توسط رئیس کلیسای جامع سنت پل در سال 2010 افتتاح شد. این نمایشگاه در واقع یک سینمای پانورامای 270 درجه است که در آن سه فیلم بر روی 9 صفحه نمایش پخش می‌شود. در این نمایشگاه می‌توانید 1400 سال از تاریخ بریتانیا را ببینید. نمایشگاه آکولوس در محل خزانه‌داریِ سابق در سردابِ کلیسا قرار دارد. این سه فیلم بخشی از تاریخ و زندگی روزمره را در کلیسای جامع سنت پل به نمایش می‌گذارد. عنوان این فیلم‌ها عبارتند از: زندگیِ کلیسای جامع، رِسورجِم (دوباره برمی‌خیزم) و دسترسی مجازی (گنبد).

سرداب‌ها

کلیسای جامع سنت پل

سرداب‌های کلیسای جامع سنت پل مقبره‌ها و یادبودهای افتخاری بعضی افراد مشهور و تاثیرگذار را در خود جای داده‌اند. از جمله لُرد نلسون که در نبرد ترافالگار در سال 1805 کشته شد و دوکِ ولینگتون یا «دوک آهنی» که او را به نام‌های «چکمه‌های ولینگتون»، «بیف ولینگتون» نیز می‌شناسند و یک برند سیگار هم به نام او نامگذاری شده است. شخص مهم دیگری که یادبود او در سرداب کلیسا وجود دارد سِر کریستوفر رن، معمار کلیسای جامع سنت پل است. نوشته‌ای خطاب به بازدیدکنندگان بالای مقبره‌ی او به چشم می‌خورد که می‌گوید: «خواننده‌ی عزیز، اگر به دنبال یادبود او هستید نگاهی به اطراف خود بیندازید». در سرداب کلیسا مقبره‌ها و یادبودهای فراوانی از هنرمندان، دانشمندان و موسیقی‌دانان نیز وجود دارد. از جمله این افراد می‌توان به سِر جاشوا رینولدزِ نقاش، الکساندر فلمینگ کاشف پنیسیلین، آرتور سالیوانِ آهنگساز و هِنری مورِ مجسمه‌ساز اشاره کرد.

کلیساهای کوچک در کلیسای جامع سنت پل

کلیسای جامع سنت پل چندین کلیسای کوچک را در خود جای داده، از جمله کلیسای آل سولز که وقف لرد کیچنر شده است، وی به بازسازی ارتش بریتانیا در طول جنگ جهانی اول کمک بسیاری کرد؛ کلیسای سنت دانستان که به سنت دانستان اختصاص دارد، او اسقف لندن بود که بعدها به عنوان اسقف اعظم کانتِربری منصوب شد؛ کلیسای سنت مایکل و سنت جورج که در سال 1818 برای قدردانی از افرادی که خدمات مهمی در خارج از کشور انجام داده بودند تاسیس شد؛ کلیسای میدلسکس که اعضای هنگ میدلسکس در آن دفن شده‌اند؛ کلیسای یادبود آمریکایی‌ها که برای 28000 سرباز آمریکایی که در جنگ جهانی دوم جان خود را از دست دادند اختصاص داده شد؛ کلیسای شوالیه که توسط ملکه الیزابت دوم وقف شده است و کلیسای «فرمان امپراتوری بریتانیا» که در سال 1960 وقف شد. 

جاذبه‌های دیدنیِ اطراف کلیسا

پل میلنیوم

Millennium Bridge

 این پل زیبا با معماری منحصربه‌فرد در نزدیکی کلیسای جامع سنت پل قرار دارد. در سال 1996 و قبل از آغاز جشن هزاره‌ی لندن، شورای ساوت‌وارک لندن اعلام کرد که برای انتخاب طراح پل عابر پیاده‌ی جدید که بر روی رودخانه‌ی تیمز بین پل ساوت‌وارک و بلک‌فرایزر قرار دارد یک رقابت برگزار می‌شود. برنده‌ی این رقابت یک پل معلق با عنوان «تیغه‌ی نور» بود که توسط فاستر و شرکا و سِر آنتونی کارو طراحی شد. پل میلنیوم دو منطقه‌ی توریستی در دو کرانه‌ی رودخانه‌ی تیمز را به هم متصل می‌کند. روز اولِ افتتاحیه هزاران نفر از روی پل عبور کردند و متوجه شدند که پل تکان می‌خورد. پس از آن به این پل لقب «پل متزلزل» یا «ویملی ووملی» را دادند و تا فوریه‌ی 2002 به منظور اصلاح آن را بستند.

تِیت مدرن

 جاذبه‌ی دیدنی دیگری که در نزدیکی کلیسای جامع سنت پل قرار دارد تیت مدرن نام دارد. این برج را سِر گیلز گیلبرت طراحی کرد و ساخت آن از سال 1947 تا سال 1963 طول کشید. این برجِ خیره‌کننده 99 متر ارتفاع دارد. آیین‌نامه معماری و شهرسازی لندن صراحتا اعلام کرده بود که ارتفاع این برج نمی‌تواند بلندتر از گنبد کلیسای جامع سنت پل در آن سوی رودخانه‌ی تیمز باشد. تیت مدرن با به نمایش گذاشتن مجموعه‌ای متنوع از آثار مدرن هنرمندان منطقه و کارهای سفارشیِ خاص به یک کانون گردشگری تبدیل شده است. این نمایشگاه موضوعاتی از جمله اکسپرسیونیسم، مینیمالیسم، هنر پاپ، کوبیسم و اکسپرسیونیسم انتزاعی را پوشش می‌دهد. همچنین شاهکارهایی از ماتیس، مونه، پیکاسو، روی لیختنشتاین و کاپور در این برج به نمایش گذاشته شده است.

میدان پاترنوستر

کلیسای جامع سنت پل

 این میدان که در نزدیکی کلیسای جامع سنت پل قرار دارد متعلق به شرکت املاک میتسوبیشی است. نام این میدان را از خیابان پاترنوستررو گرفته‌اند. این میدان زمانی مرکز تجارت لندن بود که در طول جنگ جهانی دوم در یک بمباران هوایی معروف به بلیتز ویران شد. در حال حاضر ساختمان بورس لندن در این میدان قرار دارد. بنای تاریخی اصلی ستونی است که در وسط میدان پاترنوستر قرار دارد و ارتفاع آن به حدود 23 متر می‌رسد. این ستون 23 متری به «آناناس» معروف است. در قسمت شمالی میدان، یک مجسمه‌ی برنزی معروف به «چوپان و گوسفند» قرار دارد که از آثار دام الیزابت فرینک است. مجسمه‌ی دیگری در قسمت غربی این میدان وجود دارد معروف به وِنتز یا بال‌های فرشته، این مجسمه را توماس هِدِرویک از جنس استیل ضد زنگ ساخته است.

بازار بورو

 این بازار یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بازارهای مواد غذایی در لندن است که در نزدیکی کلیسای جامع سنت پل قرار دارد. این بازار دقیقا در تقاطع خیابان ساوت‌وارک و خیابان بورو در انتهای جنوبی پل لندن واقع شده است. گمان می‌رود قدمت این بازار به سال 1014 یا حتی قبل از آن برمی‌گردد. معمولا غذاهای خاصی در این بازار به فروش می‌رسد. بخش خرده‌فروشی بازار در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه از ساعت 10 صبح تا 5 بعدازظهر، جمعه‌ها از ساعت 10 صبح تا 6 بعدازظهر و شنبه‌ها از ساعت 8 صبح تا 5 بعدازظهر فعالیت می‌کند. قسمت عمده فروشی بازار نیز همه روزه از ساعت 2 صبح تا 8 صبح باز است. اگر برنامه‌ی گردش خود را برای صبح زود تنظیم کنید می‌توانید بعد از بازدید از کلیسای جامع سنت پل در این بازار دیدنی بگردید و خرید کنید.

منطقه‌ی ساوت بَنک روبه‌روی کلیسای جامع سنت پل

South Bank area

 ساوت بنک یک منطقه‌ی تفریحی و تجاری در ساحل رودخانه‌ی تیمز و رو به روی منطقه‌ی وست مینستر است. این منطقه در نزدیکی کلیسای جامع سنت پل قرار دارد و با یک پیاده‌روی بیست دقیقه‌ای از کلیسا به این منطقه می‌رسید. در قرون وسطی نیز این منطقه مکانی برای تفریح و سرگرمی شهروندان بود. مجموعه‌ی کانتی هال، آکواریوم سی لایف لندن، سیاه‌چاله‌ی لندن، چرخ و فلک چشم لندن، مرکز ساوت‌بنک، تالار جشنواره‌ی سلطنتی و تئاتر ملی از جمله جاذبه‌های گردشگری این منطقه هستند.

اطلاعات مهمی که برای بازدید باید بدانید

مسیرهای دسترسی به کلیسا با وسائل حمل و نقل عمومی

مترو: نزدیک‌ترین ایستگاه‌های مترو به کلیسای جامع سنت پل: ایستگاه سنت پل (خط مرکزی)، ایستگاه منشن هاوس (خط مرکزی)، ایستگاه بلک‌فرایرز (خطوط ناحیه و مرکزی)، ایستگاه بنک (خطوط مرکزی، شمالی، واترلو و سیتی)

اتوبوس:اتوبوس‌های شماره 4، 8، 11، 15، 17، 23، 25، 26، 56، 76، 100، 172، 242 و 521 در نزدیکی یا مقابل ورودی کلیسای جامع سنت پل توقف می‌کنند.

زمان بازدید از کلیسای جامع سنت پل

کلیسای جامع سنت پل هر روز از 8:30 صبح تا 4:30 عصر آماده‌ی پذیرایی از بازدیدکنندگان می‌باشد.

برنامه‌های مذهبیِ کلیسای جامع سنت پل در روزهای هفته به شرح زیر است:

دوشنبه تا شنبه:

ساعت 7:30 صبح: نیایش صبحگاهی

ساعت 8 صبح و 12:30 ظهر: مراسم عشا ربانی

ساعت 5 عصر: همخوانی گروه کر

کلیسای جامع سنت پل

یکشنبه‌ها

8 صبح: مراسم عشا ربانی

10:15 صبح: دعای بامدادی

11:30 صبح: سرود عشا ربانی

3:15 عصر: همخوانی گروه کر

6  عصر: مراسم عشا ربانی

چند نکته‌ی مهم برای بازدید از کلیسای جامع سنت پل

حتما قبل از بازدید به وب‌سایت رسمی کلیسای جامع سنت پل سر بزنید تا از زمان‌بندی رویدادهای مهم و خاص مطلع شوید. همخوانی گروه کر هر روز ساعت 5 عصر در کلیسای جامع سنت پل برگزار می‌شود و تماشای آن خالی از لطف نیست پس پیشنهاد می‌کنیم آن را از دست ندهید.

کلیسای جامع سنت پل به خاطر فضای آکوستیک و کیفیت پخش صدا به صورت طبیعی مشهور است، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم در زمان‌های خلوت از آن دیدن کنید. برای فرار از ازدحام جمعیت و صف‌های انتظار طولانی صبح زود خودتان را به کلیسای جامع سنت پل برسانید، در این صورت می‌توانید با خیال راحت از صدای ارگ‌ها و اجرای گروه کر لذت ببرید.

پلکانی که در برج ناقوس غربیِ کلیسای جامع سنت پل قرار دارد در فیلم هری پاتر و زندانی آزکابان (زمانی که هری به کلاس پیشگویی می‌رود) نمایش داده می‌شود. اگر طرفدار فیلم‌های هری پاتر هستید این قسمت را از دست ندهید!

بازدید از کلیسای جامع سنت پل تقریبا دو ساعت از وقت شما را به خود اختصاص می‌دهد، پس برنامه‌ی خود را بر این اساس تنظیم کنید. متاسفانه فیلمبرداری و عکاسی در داخل کلیسای جامع سنت پل مجاز نیست.

کلام آخر

کلیسای جامع سنت پل یکی از مهم‌ترین اماکن مذهبی و جاذبه‌های تاریخی لندن به شمار می‌رود و به دلیل داشتن یادبودها و مقبره‌های افراد معروف و تاثیرگذار اهمیت تاریخی بسیاری دارد. در این مطلب، هرچند کوتاه، سعی کردیم کلیسای جامع سنت پل را به خوبی به شما معرفی کنیم و نکاتی که حین بازدید از آن ممکن است نیاز داشته باشید در اختیارتان قرار دهیم. امیدواریم با استفاده از این راهنما بازدید خوبی از این بنای چشمگیر و زیبا داشته باشید.

همین حالا بلیط هواپیما لندن را رزرو کنید !

نظرات کاربران