جاهای دیدنی کلمبو؛ از برج نیلوفر آبی تا موزه هلندی!

کلمبو پایتخت سریلانکا است که فرهنگ و تاریخ باورنکردنی جزیره را با جاذبه‌های گردشگری و امکانات رفاهی، ترکیب می‌کند. این شهر به‌عنوان پایتخت کشور، مملو از موزه‌ها و مکان‌هایی برای بازدید است که تاریخ سریلانکا را به زیبایی به تصویر می‌کشد. تعداد زیادی از بازدیدکنندگان مستقیم در کلمبو فرود می‌آیند و به‌یکی از مناطق تفریحی کشور می‌روند. اگر یکی ‌دو روز را در پایتخت بمانید، درک عمیق‌تری از فرهنگ جزیره را کسب خواهید کرد. منطقه اصلی تجاری به‌نام فورت شناخته می‌شود و بسیاری از جاهای دیدنی کلمبو مانند ساختمان‌های دولتی موزه‌ها، فروشگاه‌های لوکس و هتل‌های بزرگ را در این‌جا پیدا خواهید کرد. اگر تمایل به آشنایی با جاهای دیدنی کلمبو و تفریحات آن را دارید، این مقاله برای شما است. 

رزرو تور اروپا

رزرو بلیط هواپیما با سه کلیک خوبه!

برج نیلوفر آبی یا لوتوس؛ یکی از معروف ترین جاهای دیدنی کلمبو 

برج نیلوفر آبی یا لوتوس؛ یکی از معروف ترین جاهای دیدنی کلمبو 

برج نیلوفر آبی یکی از جالب‌ترین و معروف‌ترین جاهای دیدنی کلمبو است که قدمت زیادی ندارد. این برج، بلندترین سازه مستقل جنوب آسیا است که چشم‌اندازی بی‌نظیر از مناظر شهر و دریای اطراف ارائه می‌دهد. لوتوس، تجهیزات مخابراتی زیادی را در خود جای داده‌است. دارای یک میدان ورزشی الکترونیکی، یک مرکز نوآوری واقعیت مجازی، یک مرکز خرید و یک رستوران گردان است. این برج همچنین منظره‌ای باورنکردنی از تمام شهر را برای بازدیدکنندگان به نمایش می‌گذارد. لوتوس با نورهای LED  پوشانده شده و هر شب با نورپردازی جذاب خود، نمایش‌هایی با موضوعات مختلف هر فصل ارائه می‌دهد. برج نیلوفر آبی که کولونا نیز نامیده می‌شود، به‌طور همزمان فرهنگ و تاریخ کشور را نشان می‌دهد. 

موزه ملی کلمبو  

موزه ملی کلمبو که موزه ملی سریلانکا نیز نامیده می‌شود، موزه رسمی این کشور است که شما را به سفری در طول هزاران سال گذشته این جزیره می‌برد. در این موزه از آثار هنری گرفته تا مصنوعات و همچنین لباس، جواهرات، سکه، اسلحه و صنایع‌دستی پیدا می‌شود. این آثار، میراث فرهنگی و طبیعی کشور را به‌نمایش می‌گذارد که به ترتیب زمانی ارائه شده‌اند. موزه ملی سریلانکا در سال ۱۸۷۷ در دوران استعمار، توسط فرماندار جزیره که در آن زمان یک قلمرو بریتانیا به‌نام سبلان بود، راه‌اندازی شده‌است. این موزه که یکی از بهترین جاهای دیدنی کلمبو است، در ساختمان استعماری ویکتوریای اصلی، در مرکز کلمبو واقع شده‌است. برای شناخت فرهنگ سریلانکا چند ساعتی به خودتان زمان دهید و همه مجموعه‌ها را به‌طور کامل بررسی کنید.

افلاک‌نما سریلانکا؛ از معروف‌ترین جاهای دیدنی کلمبو شناخته می‌شود   

افلاک‌نما سریلانکا؛ از معروف‌ترین جاهای دیدنی کلمبو

اولین و تنها سیاره‌نمای سریلانکا می‌تواند راهی جذاب برای فرار از گرمای آفتاب داغ باشد. سیاره‌نمای سریلانکا در دانشگاه کلمبو واقع شده‌است. سالن بزرگ افلاک‌نما، دارای ۵۷۰ صندلی با سقف گنبدی شکل است و آسمان شب و صورت‌های فلکی بر روی آن قرار گرفته‌است. جدا از نمایشگاه‌ها و برنامه‌نویسی، این سازه از نظر معماری بی‌نظیر است و برای اینستاگرام عکس‌های خوبی به شما می‌دهد. طرح گل نیلوفر آبی با کلیساهای نمادین مدرنیستی انگلستان و برزیل مشترک است. این مکان همه‌روزه از ساعت ۸ صبح تا ۴ بعدازظهر باز است. نمایش‌های عمومی در روزهای شنبه اجرا می‌شود و قیمت بلیط، کمتر از یک دلار است. علاوه بر افلاک نما، یک پارک فعالیت علمی در فضای باز وجود دارد که کودکان می‌توانند در آن بازی کنند و درباره اکتشاف و سفر به فضا بیاموزند. با وجود این همه جذابیت، جای تعجب نیست که این مکان به‌عنوان یکی از بهترین جاهای دیدنی کلمبو شناخته می‌شود. 

پاسپورت دومینیکا

پارک ویهاراماهادی    

این پارک که اکنون به‌نام یکی از ملکه‌های باستانی کشور نام‌گذاری شده‌است، در زمان قدیم پارک ویکتوریا نامیده می‌شد. پارک ویهاراماهادی، بین موزه ملی و تالار شهر قرار دارد و یکی از زیباترین جاهای دیدنی کلمبو است. آب‌نما و باغ‌وحش کوچکی در داخل پارک وجود دارد و یک زمین بازی برای کودکان،در آن تعبیه شده‌است. یک بنای قدیمی که به سربازان کشته‌شده در هر دو جنگ جهانی تقدیم شده و یک کتاب‌خانه عمومی در پارک قرار دارد که بازدید از آن‌ها بسیار لذت‌بخش است. در این پارک همچنین یک ساختمان مذهبی وجود دارد که بزرگ‌ترین مجسمه‌ی بودا به ارتفاع ۱۵ فوت در آن قرار گرفته‌است. از دیگر بخش‌های لذت‌بخش این پارک، مسیر پیاده‌روی بسیار زیبای آن است که در اطراف فضای سبز قرار گرفته. در طول مسیر پیاده‌روی، غرفه‌های غذاخوری و چندین کافه برای استراحت وجود دارد. یکی دیگر از کارهای سرگرم‌کننده این است که یک دوچرخه کرایه کنید و خودتان را به مسیرهای دوچرخه‌سواری جذاب بسپارید.

باغ جانورشناسی ملی سریلانکا    

باغ جانورشناسی ملی سریلانکا    

باغ‌وحش بزرگ شهر کلمبو که به‌عنوان‌ باغ‌وحش جانورشناسی دهیوالا شناخته می‌شود، در منطقه دهیوالا واقع شده‌است. این باغ وحش علاوه بر آموزش، به حفاظت از حیوانات و رفاه آن‌ها اهمیت فراوانی می‌دهد. این باغ جانورشناسی، یکی از قدیمی‌ترین باغ‌وحش های آسیا است که تقریبا ۳۰۰۰ حیوان مختلف را در خود جای داده‌است. این مکان، هفت روز هفته از ساعت ۸ صبح تا ۶ بعدازظهر باز و میزبان بازدیدکنندگان محترم است. علاوه بر این باغ‌وحش، یک پارک ملی بزرگ‌تر در شهر پیناوالا وچود دارد که حدود ۲ ساعت از کلمبو فاصله دارد. هر دوی این پارک‌های حیات‌وحش، توسط اداره باغ‌های جانورشناسی کشور اداره می‌شود. اگر به حیوانات علاقه‌مندید، این باغ‌وحش که یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی کلمبو است را به شما پیشنهاد می‌دهیم. 

تئاتر nelum pokuna Mahinda raja paksa  

این مجموعه بزرگ و مدرن هنرهای نمایشی، میزبان طیف وسیعی از موسیقی، رقص و اجراهای فرهنگی است. این تئاتر اخیرا به‌نام رئیس‌جمهور سابق این کشور، ماهیندا راجاپاکسا تغییر نام داده‌است. مانند خیلی چیزهای دیگر در کلمبو، این طرح هم گل نیلوفر آبی را یادآوری می‌کند و نام Nelumpokuna  در زبان سینهالی، برکه نیلوفر آبی است. در این تئاتر، اجراهای سمفونیک و اپرا برگزار می‌شود و کنسرت‌های پاپ طرفداران فراوانی دارد. اجراها در سالن اصلی یا در سالن آمفی‌تئاتر روباز برگزار می‌شود و اگر یک‌بار تجربه رفتن به این مکان را داشته باشید، آن‌جا را به‌عنوان یکی از بهترین جاهای دیدنی کلمبو به دیگران معرفی می‌کنید. تئاتر nelum pokuna در مرکز کلمبو و روبه‌روی پارک ویهاراماهادی قرار دارد.

ساحل کوه لاوینیا؛ یکی از زیباترین جاهای دیدنی کلمبو 

ساحل کوه لاوینیا؛ یکی از زیباترین جاهای دیدنی کلمبو 

کوه لاوینیا در حومه کلمبو واقع شده‌است و یکی از معروف ترین جاهای دیدنی کلمبو محسوب می‌شود. هتل‌های زیادی در این منطقه وجود دارد که جایگزین خوبی برای اقامت در شهر است. از مرکز شهر کلمبو ۳۰ دقیقه تا آن‌جا فاصله دارد و در طول مسیر، می‌توانید شاهد منظره‌های کوهستانی زیبا باشید. بخش اصلی ساحل به‌عنوان ساحل طلایی شناخته می‌شود و تفریحات فراوانی دارد. ساحل کوه لاوینیا به‌عنوان یک منطقه محبوب شناخته شده و میزبان جشنواره سالانه بادبادک رنگین‌کمان با مضمون غرور است. این جشنواره در ماه ژوئن برگزار می‌شود. به‌دلیل‌ اینکه این ساحل یک خلیج محافظت شده نیست، گردشگران باید به‌هنگام شنا احتیاط بکنند. چند رستوران بسیار زیبا در امتداد تفریحگاه ساحلی وجود دارد و در خود ساحل، فروشندگانی را می‌بینید که همه چیز مانند غذا و لباس شنا و صنایع‌دستی می‌فروشند. اگر از ساعت ۶ بعدازظهر به‌بعد در ساحل بمانید، منظره‌ای باورنکردنی از غروب خورشید را مشاهده می‌کنید که برای همه عمر فراموشتان نمی‌شود. در هتل ماونت لاوینیا که در اوایل قرن نوزدهم به‌عنوان عمارت فرماندار ساخته شده توقف کنید که امروزه یک هتل کلاسیک مجلل و زیبا است.

موزه ملی تاریخ طبیعی   

این موزه در مرکز شهر قرار دارد و از بهترین جاهای دیدنی کلمبو به‌شمار می‌رود. این موزه ملی، گیاهان و جانوران کمیابی از جمله حشرات، ماهی‌ها، دوزیستان و‌حیواناتی که در معرض خطر انقراض و منحصرا بومی کشورند را به‌نمایش می‌گذارد. علاوه بر گیاهان، سنگ‌ها و مواد معدنی زیادی در این موزه وجود دارد. همچنین می‌توانید اسکلت‌ها و فسیل‌های موجودات باستانی و منقرض شده مانند دایناسور را در این‌جا مشاهده کنید. بدون شک این مکان یکی از بهترین جاهای دیدنی کلمبو است که می‌توانید با خانواده به آن‌جا بروید.

معبد گانگارامایا؛ یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی کلمبو 

این معبد بودایی در اواخر قرن نوزدهم ساخته شده‌ و یکی از معروف ترین جاهای دیدنی کلمبو است. معمولا معبد مکانی برای عبادت است، اما در آن‌جا در مورد بودیسم به مردم آموزش‌هایی می‌دهند. گانگارامایا مانند یک موزه است؛ بسیاری از اقلام عتیقه، از جواهرات گرفته تا سکه‌ها و حتی یک رولز رویس قدیمی( ماشینی که در شرکت خودروسازی بریتانیا ساخته شده‌است) را به‌نمایش می‌گذارد. بازدیدکنندگان می‌توانند مقدس‌ترین یادگار مذهبی معبد، یعنی یک‌دسته از موهای بودا و درخت مقدسی را که معبد در اطراف آن ساخته شده است را مشاهده کنند. در ماه فوریه مراسمات مذهبی رنگارنگی در معبد برگزار می‌شود که شامل یک راهپیمایی به‌رهبری فیل معبد است. 

پارک آبی اکسل ورلد؛ یکی از زیباترین جاهای دیدنی کلمبو  

پارک آبی اکسل ورلد؛ یکی از زیباترین جاهای دیدنی کلمبو  

اگر فرزندی دارید و به کلمبو سفر می‌کنید، این مرکز تفریحی باید در برنامه سفرتان باشد. پارک جهانی اکسل، یک تجربه محلی مفرح با یک مرکز خرید، یک سالن بولینگ، یک پاساژ و یک فودکورت( سرای غذا) است. همچنین در آن یک سالن سینما که نمایش فیلم‌های وسترن و بالیوود در آن اجرا می‌شود، وجود دارد. سالن بولینگ به‌دلیل‌ اینکه تنها سالن در کلمبو است، بسیار محبوب به‌نظر می‌رسد. سرسره شیب‌دار، بیلیارد، مینی گلف، میدان بازی و چرخ فلک، از تفریحاتی است که در این پارک وجود دارد. اگر در ماه دسامبر که هوا برفی است از پارک آبی اکسل ورلد بازدید کنید، می‌توانید از سرزمین عجایب زمستانی که به‌نام دنیای برفی شناخته می‌شود، دیدن کنید. پارک جهانی سرگرمی اکسل، یکی از بهترین جاهای دیدنی کلمبو است که کریسمس سفید را با بابانوئل جشن می‌گیرد. این مرکز تفریحی درست در کنار دریاچه واقع شده‌ و لذت سفر و هیجان را برای گردشگران به یادگار خواهد گذاشت. 

پارک Galle face Green     

Galle face Green  یک پارک بزرگ کنار اقیانوس است که یکی از زیباترین جاهای دیدنی کلمبو شناخته می‌شود. اهالی سریلانکا برای تعطیلات آخر هفته و لذت‌بردن از فضای دلپذیر ساحل، به آن‌جا می‌روند. این پارک بین جاده گال و اقیانوس هند، در کنار منطقه فورت قرار دارد. این منطقه بزرگ‌ترین فضای باز شهر است و ۵۰۰ متر ساحل دارد. آفتاب داغ کلمبو به ‌این معنی است که این منطقه، یک مکان محبوب برای تفریح و خوشگذرانی است. شنبه و یکشنبه بهترین زمان برای بازدید از این پارک شگفت‌انگیز است. می‌توانید در آب قدم بزنید، در ساحل گشت‌وگذار کنید یا بادبادک را در باد، به پرواز درآورید. این مکان سرگرم‌کننده برای خانواده‌ها مناسب است و می‌توانید لذت و آرامش را در آن تجربه کنید. 

موزه هلندی کلمبو    

موزه هلندی کلمبو    

سریلانکا در زمان‌های مختلف، مستعمره بریتانیا، هلند و پرتغال بوده‌است. تاریخ استعماری این کشور به فرهنگ کنونی آن کمک فراوانی می‌کند. در موزه هلندی کلمبو می‌توانید همه‌چیز را در مورد تاثیر هلند و تاریخ جزیره یاد بگیرید. این مجموعه شامل مصنوعات آثارهنری، مبلمان و همچنین اسلحه نظامی است. ساختمان موزه در اواخر قرن نوزدهم، به‌عنوان اقامتگاه رسمی فرماندار هلندی شناخته شد. این موزه به‌خوبی تاریخ ۲۰۰ ساله کنترل هلندی‌ها بر مناطق ساحلی جزیره را نمایان می‌کند. این جزیره که در آن زمان به‌نام سیلان شناخته می‌شد، به‌عنوان یک توقف کلیدی در تجارت هلند عمل می‌کرد. موزه هلندی که یکی از بهترین جاهای دیدنی کلمبو است، به‌زیبایی تاریخ و فرهنگ این کشور را به‌تصویر کشیده است. 

بازار شناور پتا، یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی کلمبو است 

از سال ۲۰۰۰ این منطقه صنعتی کلمبو، به‌یک بازار شناور پررونق تبدیل شد. پتا در مرکز شهر واقع شده و یکی از معروف ترین جاهای دیدنی کلمبو است. بازارچه شناور در امتداد مسیری قرار گرفته که با پیاده‌روهای چوبی پوشیده شده‌است. این بازار پرازدحام، برای خرید و قدم‌زدن مناسب است و غذاهای خیابانی فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهد. انواع بازار میوه و تره‌بار و موادغذایی در این بازار پررونق وجود دارد. همچنین می‌توانید لباس، صنایع‌دستی، جواهرات و حتی لوازم الکترونیکی را در آن‌جا تهیه کنید. این بازارچه، از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب فعالیت می‌کند و غروب آفتاب زمان بسیار خوبی برای تماشا و عکاسی است. 

مسجد سرخ؛ از جاهای دیدنی کلمبو 

هنگامی که به منطقه پتا می‌روید، می‌توانید از مسجد قرمز شهر که به مسجد جامی الالفار معروف است، دیدن کنید. این مسجد که توسط مسلمانان ساخته شده، نماد اسلام در سریلانکا است. این بنا در اوایل قرن بیستم ساخته شده و با مناره‌های سنگی سفید و قرمز بسیار حیرت‌انگیز و تماشایی است. گنبدها با معماری روسی بسیار زیبا است و برفراز منطقه می‌درخشد. به سبک معماری این مسجد، هندو ساراسینک گفته می‌شود. این مسجد در نزدیکی بندر قرار دارد و رنگ‌های متضاد قرمز و سفید، آن را به نقطه عطفی بصری تبدیل کرده‌است. جالب است بدانید که آجرهای سفید و‌ قرمز در الگوهای مختلف، برخی چرخشی و برخی مارپیچ چیده شده‌اند. بازدیدکنندگان اعم از زن و مرد می‌توانند از این مکان که یکی از بهترین جاهای دیدنی کلمبو است، بازدید کنند. 

گورستان عمومی کناته    

گورستان عمومی کناته    

گورستان‌ها می‌توانند مکان‌های جالبی برای بازدید باشند؛ زیرا به‌طور دائم فرهنگ محلی را ثبت می‌کنند. کناته قبرستان اصلی شهر و از معروف‌ترین جاهای دیدنی کلمبو محسوب می‌شود. این مکان در اواسط قرن نوزدهم افتتاح شده‌است. کناته ترکیبی جذاب از بناهای یادبود است که همه ادیان و باورها را نشان می‌دهد. هر کدام از این بناها، بخش مخصوص به خود را دارد و هر کدام، سبک خود را از یادبودهای دیرینه گرفته‌اند. از آن‌جایی که این قبرستان آخرین محل استراحت آرتور سی کلارک، نویسنده داستان‌های فانتزی است، مکانی عالی برای طرفداران داستان‌هایی با ژانرعلمی-تخیلی محسوب می‌شود. کلارک در سریلانکا، زمانی که این کشور مستعمره بریتانیا بوده‌ به دنیا آمده و در همین جزیره بازنشسته شده‌است. این گورستان عمومی در منطقه بورلا واقع شده و در جنوب شرقی مرکز کلمبو قرار دارد. 

دریاچه بیرا؛ یکی از بهترین جاهای دیدنی کلمبو شناخته می‌شود   

یکی دیگر از محبوب‌ترین جاهای دیدنی کلمبو برای پیک‌نیک، استراحت، قایق‌سواری یا دویدن، دریاچه بیرا است. این دریاچه دست‌ساز با فضای سبز زیادی احاطه شده‌است و درست در وسط شهر قرار دارد. این منطقه مسیرهای خوش‌منظره فراوانی دارد که مناسب پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری است. حتی می‌توانید قایق‌های قو کرایه کنید و در اطراف دریاچه قدم بزنید. چند اغذیه‌فروشی و یک رستوران شناور فوق‌العاده درون دریاچه وجود دارد. رستوران‌ روی یک قایق بنا شده‌ و تجربه‌ای لذت‌بخش از یک شام روی آب را برایتان به ارمغان می‌آورد. دریاچه بیرا جزیره خودش را دارد که توسط یک پل معلق به‌هم متصل می‌شود. این جزیره، مکانی محبوب برای زوج‌های جوان و پیاده‌روی عاشقانه است. در جای دیگری از دریاچه، یک معبد کوچک بودایی وجود دارد که روی چند اسکله در آب قرار گرفته‌است. این دریاچه مکانی ایده‌آل برای عکاسی به‌خصوص در شب است. 

موزه ملی راه‌آهن   

موزه ملی راه‌آهن   

علاقه‌مندان به قطار می‌توانند از این موزه روباز در کلمبو، در نزدیکی ایستگاه اصلی راه‌آهن شهر بازدید کنند. شبکه اصلی راه‌آهن در اواسط قرن نوزدهم به‌راه افتاد و این موزه عجیب، نماد این صنعت است. موزه ملی در کلمبو دارای مجموعه‌ای شگفت‌انگیز از واگن‌ها، ماشین‌های نورد و لوکوموتیوها و بسیاری از موتورهای بخار است. در این مکان، بخش‌های تماشایی وجود دارد که شما را با تاریخچه این صنعت و تاریخ سریلانکا آشنا می‌کند. این موزه هر روز از ساعت ۹صبح تا ۴ بعدازظهر باز است و در روزهای تعطیل بسته می‌شود. اگر به جاهای دیدنی کلمبو سری زده‌اید، از این موزه بی‌نظیرهم دیدن کنید که لحظات خوشی را برایتان رقم خواهد زد. 

جمع‌بندی 

کلمبو به‌عنوان پایتخت سریلانکا، جاذبه‌های متنوعی دارد. ما در این مقاله ۱۷ مورد از این جاذبه‌ها را مورد بررسی قرار دادیم. از برج نیلوفر آبی گرفته تا موزه ملی راه‌آهن را شناختیم. به بازار پتا سری زدیم و در معابد بودایی آن جست‌وجو کردیم. امیدوارم که این مطلب برای شما سودمند واقع شده‌باشد و در برنامه سفرتان از این لیست، استفاده کافی را ببرید. اگر شما هم تجربه‌ای در سفر به کلمبو دارید، خوشحال می‌شویم آن را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید. 

نظرات کاربران