سه گنبد ارومیه
23 اردیبهشت 1403
ایرانگردی

سه گنبد ارومیه؛ یادگاری خاص و باشکوه از دوران سلجوقیان 

اگر دوست دارید در زمان سفر و گشت‌وگذار خود در ارومیه، این شهر دوست‌داشتنی در شمال‌غرب کشور، علاوه‌بر تفریح در پارک‌ها، خرید از بازار سنتی و خوش‌گذرانی و شکم‌گردی در بهترین رستوران‌های آن، سری هم به ابنیه تاریخی شهر بزنید و از دیدن آثار معماری و هنر پیشینیان لذت ببرید و از این اماکن تماشایی عکس بگیرید، حتما سه گنبد ارومیه را در صدر لیست دیدنی‌های تاریخی خود در ارومیه بنویسید. این بنای باشکوه که قدمت آن به عصر سلجوقیان برمی‌گردد، شما را با هنر و معماری هشت قرن پیش آشنا خواهد کرد. پس اگر برای سفر به ارومیه برنامه‌ریزی می‌کنید، تا انتهای این مقاله با ماه همراه باشید؛ در این مقاله سه گنبد ارومیه را به شما معرفی کرده‌ایم. 

بلیط هواپیما

فرصت رزرو بلیط هواپیما از سه کلیک را از دست ندید

تاریخچه و آدرس سه گنبد شهر ارومیه

بنابر اسنادی نظیر کتیبه‌هایی به خط کوفی، ساخت سه گنبد یا اوچ گونبز به سال 580 هجری قمری و عصر سلجوقیان برمی‌گردد؛ حدود 800 سال پیش، این برج تاریخی استوانه‌ای، توسط معماری به نام منصور بن موسی در قسمت جنوب‌شرقی شهر ارومیه به عنوان یک آرامگاه یا معبد ساخته شد. در ساخت سه گنبد ارومیه از مصالحی همچون سنگ و آجر استفاده شده است؛ به این ترتیب که برای ساخت این برج سیزده متری، تا ارتفاع شش متری، از سنگ‌های خاکستری‌رنگ استفاده شده و بالاتر از آن را با آجر ساخته‌اند. 

آدرس: استان آذربایجان غربی، ارومیه، خیابان بازارباش، خیابان بهشتی، خیابان استاد برزگر. 

علت نام‌گذاری

سه گنبد ارومیه

دو روایت در رابطه با وجه تسمیه این بنا وجود دارد؛ در روایت اول گفته می‌شود که این بنای زیبای تاریخی را به دلیل داشتن سه تا گنبد در سه طبقه‌اش، به سه گنبد نام‌گذاری کرده‌اند (باید بدانید که ساختمان فعلی، دو طبقه دارد) و در روایت دیگر، دلیل این نام‌گذاری را به وجود دو بنای گنبد دار دیگر در نزدیکی روستایی از توابع شهرستان سلماس، ربط می‌دهند. 

قسمت‌های مختلف سه گنبد ارومیه

در این بخش، قسمت‌های مختلف سه گنبد شهر ارومیه را برای‌تان شرح می‌دهیم تا با آگاهی بیشتری برای بازدید بروید. در واقع معماری بیرونی سه گنبد ارومیه دو بخش اصلی دارد که اولین قسمت آن، سردابه با یک در ورودی کوچک است که در طبقه اول برج قرار گرفته است و بخش دوم که در طبقه دوم برج قرار دارد، اتاق مقبره است؛ اتاقی مربعی شکل که با آجر ساخته شده و دری ورودی به ارتفاع 250 سانتی‌متر دارد. گفتنی است این اتاق مربعی با طراحی‌ها و تکنیک‌های خاص معماری، به شکل دایره‌ای در آمده و روی آن نیز گنبدی گذاشته‌اند. برج سه گنبد شهر ارومیه دارای دو ورودی و تعدادی دریچه در چهار طرف خود است. خوب است بدانید که در صحن سه گنبد، یکی از مهم‌ترین ابنیه تاریخی ارومیه، مقبره افراد مهمی از طبقه اشراف، روحانیون و تاجران قرار داشته که در حال حاضر، از بین رفته است.

رزرو هتل 5ستاره با سه کلیک خوبه

بهترین زمان بازدید از سه گنبد

با توجه این‌که ارومیه، شهری سردسیری است و زمستان‌هایی سرد و خشک دارد که حتی گاهی با یخ‌بندان همراه است، فصل زمستان پیشنهاد ما برای بازدید از سه گنبد شهر ارومیه نیست. اگر دوست دارید در شرایطی کاملا مساعد برای بازدید از این برج تاریخی، راهی ارومیه شوید، بازه زمانی اواخر خرداد تا اوایل شهریور را به شما توصیه می‌کنیم. در این بازه زمانی بارندگی‌ها تمام شده و هوا نیز بسیار مطلوب است و با خیال راحت، می‌توانید دوربین عکاسی‌تان را بردارید و برای بازدید از سه گنبد ارومیه و جاذبه‌های اطراف آن، بروید. 

اماکن دیدنی نزدیک سه گنبد شهر ارومیه

کلیسای حضرت مریم

پس از بازدید از سه گنبد ارومیه می‌توانید به بازار سنتی ارومیه، کلیسای حضرت مریم، پارک جنگلی و پارک ساعت ارومیه که در فاصله کمی از این بنای تاریخی قرار دارد بروید، در رستوران مولوی، امین و یا هلال، غذای سنتی آذربایجان غربی را نوش جان کنید و از روز خود برای ارومیه‌گردی، به بهترین شکل استفاده کنید. 

هتل‌های اطراف سه گنبد ارومیه

با توجه به این‌که بنای تاریخی سه گنبد شهر ارومیه به جاذبه‌های دیگر و هم‌چنین رستوران‌های خوب ارومیه نزدیک است، پیشنهاد می‌کنیم یکی از هتل‌های خوب اطراف آن را برای اقامت خود در ارومیه، انتخاب کنید و از خدمات جذاب آن، استفاده کنید. هتل خرم در فاصله 1.5 کیلومتری سه گنبد، هتل مروارید در فاصله 2 کیلومتری سه گنبد و هتل بین‌المللی پارک در فاصله 1.5 کیلومتری این برج تاریخی، از جمله بهترین هتل‌های اطراف سه گنبد شهر ارومیه است. 

کلام آخر

در این مقاله راجع‌به برج سه گنبد ارومیه و ویژگی‌های آن توضیح دادیم. اهمیت این بنای باشکوه استوانه‌ای در ارومیه تا آنجاست که این برج دیدنی عصر سلجوقیان، در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است. پس برای بازدید از این بنای تاریخی یک لحظه هم تردید نکنید و در سفر خود به شهر دیدنی ارومیه، برای ورق زدن برگی از تاریخ که مربوط به دوران سلجوقیان است، راهی خیابان برزگر شوید.

نظر شما چیست؟ دوست دارید از سه گنبد باشکوه دیدن کنید؟ برای ما بنویسید. 

رزرو تور ارزان فقط با سه کلیک خوبه

نظرات کاربران