کلیسای ناجی در خون

کلیسای ناجی در خون؛ لذت تماشای نقاشی‌های دیواری باشکوه

در این مقاله می‌خواهیم با کلیسای ناجی در خون سن پترزبورگ که حدود 140 سال قدمت دارد آشنا شویم. این شاهکار معماری نماد سن پترزبورگ محسوب می‌شود و سالانه گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند. هر ساله گردشگران زیادی از سراسر جهان به این مکان دیدنی سفر می‌کنند تا به تماشای شاهکار بزرگ تاریخ روسیه بنشینند.

رزرو تور اروپا

این کلیسا بازمانده دوره‌های پرالتهاب روسیه و جنگ جهانی دوم است و به همین‌خاطر بازدید از کلیسای ناجی در خون شما را به دوران پرفرازونشیب تاریخ روسیه می‌برد. در ضمن دیوارهای این کلیسا تلفیقی از زیباییِ هنر نقاشی و زشتیِ آثار خشم، خون‌ریزی و غارت است. در ادامه این مقاله از سایت گردشگری سه کلیک همراه ما باشید تا با این کلیسای باشکوه بیشتر آشنا شویم.

رزرو تور لوکس روسیه فقط با سه کلیک خوبه!

تاریخچه کلیسای ناجی در خون

کلیسای ناجی در خون

ساخت کلیسای ناجی در خون از سال 1883 میلادی شروع شد و تا سال 1907 به پایان رسید. یعنی ساخت این کلیسا حدود 24 سال طول کشید. آنچه باعث ساخت چنین بنای عظیم شد، حادثه ترور الکساندر دوم یکی از تزارهای روسیه توسط انقلابیون مخالف تزار بود. این حادثه در حاشیه کانال گریبایدوف سن پترزبورگ روی داد. پس از آن پسر الکساندر دوم تصمیم گرفت برای بزرگداشت پدر مقبره‌ای بسازد که به تدریج به کلیسا تبدیل شد.

هنوز این حادثه لحظه‌ای سرنوشت‌ساز در تاریخ روسیه قلمداد می‌شود زیرا زمینه تحولات بنیادی در آینده کشور را فراهم آورد و بی‌شک در انقلاب 1917 روسیه تاثیر بسزایی داشته است. انقلابی که با آن حکومت تزار‌های روسیه به پایان ‌رسید و حکومت کمونیستی به قدرت نشست. کمونیست حکومتی ضد مذهبی بود که به مردم این فرصت را داد که به انتقام ظلم‌هایی که از حکومت سابق یعنی تزارها دیده بودند، به مراکز دینی و عبادتگاه‌ها حمله کنند و به غارت و چپاول اموال کلیساها بپردازند. کلیسای ناجی در خون هم از این یورش‌ها بی‌نصیب نماند. 

پاسپورت دومینیکا

طی این حملات بسیاری از اشیاء قیمتی، موزاییک‌ها و کاشی‌های نفیس کلیسا به سرقت رفت و نمای کلیسا به شدت آسیب دید. سرانجام در سال 1941 خود حکومت کمونیستی روسیه تصمیم گرفت کلیسا را تعطیل کند تا از صدمات بیشتر مصون بماند که این اتفاق با حمله نازی‌ها به شوروی و محاصره شهر سن‌پترزبورگ مصادف شد. در ان دوره کلیسا تبدیل به مکانی برای ارائه خدمات جنگی شد.

3 سال این محاصره به طول انجامید و بیش از یک میلیون روسی از ساکنان سن‌پترزبورگ کشته شدند و در نهایت این کلیسا مکانی برای نگهداری اجساد و زخمی‌ها تبدیل شد. سپس با محاصره 872 روزه، سن‌پترزبورگ با کمبود مواد غذایی مواجه شد و از کلیسا برای ذخیره‌ مواد غذایی استفاده کدند به‌طوری‌که مردم شوروی به طنز نام کلیسا را به ناجی سیب‌زمینی تغییر دادند. پس از پایان جنگ و اتمام محاصره دولت شوروی مرمت کلیسا آغاز شد و حدود 30 سال طول کشید. در نهایت در سال 1997 به طور رسمی در آن به روی عموم مردم از سراسر جهان گشوده شد.

دلیل نام‌گذاری کلیسای ناجی در خون

کلیسای ناجی در خون

کلیسای ناجی در خون نام‌های دیگری هم دارد از جمله کلیسای رستاخیز مسیح و یا کلیسای قیام مسیح. همان‌طور که در تاریخچه هم اشاره کردیم در حادثه سوء قصدی که به الکساندر دوم شد، از اولین انفجار نارنجک توسط مخالفانش علی‌رغم شدت جراحت، جان سالم به در برد به همین دلیل فرزندش، الکساندر سوم، حضرت مسیح را ناجی پدر در انفجار اول و در خونی که ریخته شده بود می‌دانست هر چند که در نهایت در انفجار دوم پدرش را از دست داد. به همین دلیل نام این کلیسا به ناجی در خون شهرت یافت.

اجرای آیین‌های مذهبی در کلیسای ناجی در خون

در حال حاضر این کلیسا به عنوان یک موزه یادبود شناخته می‌شود و دارای نمایشگاه‌هایی مربوط به ترور الکساندر دوم و تاریخ کلیسا است که شما می‌توانید تاریخ، فرهنگ و میراث روسیه را در این موزه ببینید. همچنین به عنوان یک مرکز فرهنگی برای اجرای کنسرت‌های متعدد در طول سال استفاده می‌شود و میزبان جشنواره‌های بسیاری است. بنایی که در عین حال داستان دوران گذشته را نیز روایت می‌کند.

 سبک معماری و نقاشی‌های کلیسا

معماری این بنای عظیم منحصربه‌فرد است و به سبک خاص روسی یا به عبارت دیگر سبک ملی‌گرایی ساخته شده که با معماری سایر بناهای شهر متفاوت است. سبک معماری غالب در شهر اغلب به سبک باروک و نئوکلاسیک نزدیک است که با سبک ملی‌گرایی روسی که متعلق به قرون وسطی‌ست کاملاً متفاوت است. نمای بیرونی کلیسا با ستاره‌های پنج‌پر به سبک سنتی روسی و گنبدهای زیبا تزئین شده است. ارتفاع کلیسا 81 متر و ظرفیت سالن آن 1600 نفر است. دیوار‌ها و سقف آن با حدود 7 هزار مترمربع موزاییک پوشیده شده و بیشترین تعداد موزاییک در دنیا پس از کلیسای جامع سنت لوئیس را داراست. 

معماری این بنای عظیم توسط آلفرد پارلند طراحی شده و 32 استاد بر روی بنای داخلی آن کار کرده‌اند. تصاویر خیره کننده روی موزاییک‌ها برگرفته از کتاب مقدس است و نقاشی‌های روی آن به اسطوره‌های مربوط به جهنم و بهشت برمی‌گردد. در نقاشی‌های دیواری مارها و افعی‌های در جهنم، زیبایی‌های بهشت، داستان آفرینش جهان، داستان آدم و حوا، انسان‌های اولیه و در کل سیر تاریخی جهان به تصویر ‌کشیده شده است. همچنین تولد حضرت مسیح و مبعوث شدن ایشان، مهربانی‌هایش با مردم، معجزه‌هایش و در نهایت دستگیر شدن و به صلیب کشیدنش به زیبایی هر چه تمام‌تر در نقاشی‌های دیواری به نمایش گذاشته شده است. 

آدرس کلیسای ناجی در خون سن پترزبورگ 

کلیسای ناجی در خون

کلیسای ناجی در خون در مرکز تاریخی شهر سن‌پترزبورگ در خیابان نوسکی، در امتداد کانال گریبایدف و در کنار باغ میخایلوفسکی قرار دارد. دقیقاً در همین خیابان کلیسای معروف جامع‌ کازان نیز واقع شده است که آن هم از جاذبه‌های مهم تاریخی روسیه محسوب می‌شود و به راحتی می‌توان بازدید از هر دو کلیسا را در برنامه گردش قرار داد و در زمان صرفه‌جویی کرد. از دیگر جاذبه‌های گردشگری که در حوالی این کلیسا قرار دارند می‌توان به کاخ پترهوف، موزه هرمیتاژ، کاخ کاترین، قلعه پیتر و پاول و کلیسای جامع سنت ایزاک اشاره کرد.

راهنمای بازدید از کلیسا

از آن‌جایی که کشور روسیه از جمله کشورهای سردسیر است، بهترین فصل برای سفر به سن‌پترزبورگ فصل بهار است. با شروع فصل بهار شهر چهره جدیدی به خود می‌گیرد. رودخانه نوا جاری می‌شود، شکوفه‌های درختان جوانه می‌زنند و شهر شما را به پیاده‌روی در کوچه‌پس‌کوچه‌های زیبا دعوت می‌کند. پس بهتر است در برنامه‌ریزی برای سفر به این شهر ماه‌های می و جون را در نظر بگیرید. دمای هوا در این ماه‌ها بین 10 تا 30 درجه متغیر است. همچنین اگر قصد دارید در هزینه‌ سفرتان صرفه‌جویی کنید، ماه می مناسب‌تر است چرا که در ماه جون هزینه هتل‌ها افزایش می‌یابد.

ساعت بازدید

درب کلیسای ناجی در خون همه روزه به جز روزهای تعطیل (شنبه و یکشنبه) از ساعت ده‌ونیم صبح تا ساعت شش بعد از ظهر به روی عموم مردم باز است و گردشگران می‌توانند زمان دلخواه خود را انتخاب کنند و با توجه به مساحت گسترده و جاذبه‌های دیدنی کلیسا حداقل چهل‌و‌پنج دقیقه تا یک‌ساعت‌ونیم برای بازدید از کلیسا اختصاص دهند.

همچنین قیمت بلیط ورودی کلیسای ناجی در خون برای بزرگسالان 350 روبل و برای کودکان 100 روبل است.

لازم به ذکر است در حال حاضر قسمت خارجی کلیسا در حال بازسازی است و تخمین زده شده تا سال 2025 ادامه خواهد داشت.

سخن آخر

سن پترزبورگ یکی‌از زیباترین شهرهای روسیه است که جاهای دیدنی زیادی دارد. کلیسای ناجی در خون نیز یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی سن پترزبورگ است. می‌توانید چند ساعتی را به بازدید از موزه تاریخی داخل کلیسا اختصاص دهید و از نقاشی‌های دیواری و تاریخچه پرفرازونشیب این کلیسا لذت ببرید. 


نظرات کاربران