خانه صالحی شیراز
31 فروردین 1402
شیراز

خانه صالحی شیراز؛ موزه لباس های سنتی و آیینی

اگر یک بار به شیراز سفر کرده باشید می‌دانید که این شهر پُر است از خانه‌های تاریخی. خانه‌هایی که حالا تغییر کاربری داده‌اند، موزه شده‌اند و داستانی تازه از آن شهر و دیار را بازگو می‌کنند. در شیرازگردی بعد از زیارت حرم شاهچراغ باید به سراغ جاهای دیدنی بیشتری بروید. یکی از آن جاهای دیدنی خانه صالحی است. از تماشای کاشی‌کاری‌های خانه لذت ببرید. لباس‌های سنتی موزه را به بچه‌ها نشان دهید و گردش در خانه صالحی شیراز را با ثبت چند عکس زیبا ماندگار کنید.

در این مقاله از مجله گردشگری سه کلیک قرار است سراغ جزئیات بازدید از خانه صالحی شیراز و موزه لباس های سنتی و آیینی برویم. بیایید در سفر بعدی به شهر پُرراز شیراز سری هم به خانه صالحی بزنیم. 

تور شیراز با سه کلیک خوبه! 

قدمت خانه صالحی شیراز

خانه صالحی شیراز

خانه صالحی شیراز یکی از خانه‌های قاجاری است. به عبارت دیگر قدمت آن به دوره قاجار برمی‌گردد. تا قبل از حکومت قاجار شیراز پایتخت ایران بود. با تغییر پایتخت از شیراز به تهران در دوره قاجار شیراز زیبا مورد بی‌توجهی قرار گرفت. اما دیری نگذشت که کالاهای وارداتی از بندر بوشهر و بندر لنگه وارد شد و به همین دلیل شیراز که در مسیر واردات قرار داشت و به مرکز بازرگانی تجار تبدیل شد. شیراز بار دیگر رونق یافت. احتمال می‌دهیم خانه صالحی نیز در دوره رونق شیراز قاجاری ساخته شده است.

نام‌گذاری خانه تاریخی صالحی

اگر نگاهی گذرا به خانه‌های تاریخی به جا مانده از دوره قاجار بیندازید متوجه می‌شوید که این خانه‌ها نامشان را از صاحب خود گرفته‌اند. به طور مثال خانه توکلی مشهد که به شخصی به نام توکلی تعلق داشت یا خانه توکلی شیراز، خانه سعادت، خانه فروغ‌‌الملک، خانه ضیائیان، خانه زینت‌‌الملک، خانه شوریده شیرازی، خانه محتشم و خانه نصیرالملک که همگی نامشان را از صاحبان خانه گرفته‌اند. بنابراین احتمال می‌رود نامگذاری خانه صالحی شیراز نیز به صاحبش مربوط باشد و صاحب این عمارت شخصی به نام صالحی باشد. اما در گوشه‌ای از کاشی‌کاری‌های نمای بیرونی خانه صالحی یک قطعه کاشی به چشم می‌خورد که عبارت فرمایش آقای آقامحمدحسین صاحب حک شده است. فرضیه دوم این است که این خانه در ابتدا متعلق به کسی جز شخص صالحی بوده است.

معماری خانه صالحی شیراز

معماری خانه صالحی شیراز مانند سایر نمونه‌های قاجاری تلفیقی از هنر معماری، سنت و فرهنگ اصیل ایرانی است. از تاریخ دقیق ساخت خانه اطلاعی نداریم اما می‌دانیم محصول هنر معماران قاجاری است و روزگاری خانواده‌ای در ان می‌زیستند که احتمالا از بزرگان یا بازرگانان شیراز بوده‌اند. با این حساب خانه صالحی شیراز همچون سایر خانه‌های تاریخی این شهر از تزئینات و ظرافت‌های چشمگیری بهره‌مند شده است که زیبایی خاصی به خانه می‌دهد.

از در چوبی می‌گذرید و وارد خانه می‌شوید، حیاط چهارضلعی و حوض بزرگ دایره‌شکل نظرتان را جلب می‌کند. در حیاط خانه‌های دوره قاجار معمولا یک حوض آبی‌رنگ دیده می‌شود که بسته به وسع مالی صاحب‌خانه بزرگ یا کوچک ساخته می‌شد. حوض در مرکز حیاط قرار داشت و دورتادور آن یک عمارت‌های چند اتاقه به چشم می‌خورد. خانه تاریخی صالحی شیراز نیز از این قاعده مستثنی نیست. این نوع معماری حیاط در تمام خانه‌های قاجاری رعایت شده است. در آن دوره تاریخی به حیاط عمارت، بیرونی خانه می‌گفتند و عمارت اندرونی نام داشت. این سبک معماری که شامل اندرونی و بیرونی است ریشه در سنت زندگی خانوادگی و صیانت حریم خانواده ریشه دارد.  

عمارت خانه صالحی شیراز از دو بخش زیرزمین و طبقه اول ساخته شده است. اتاق‌های این عمارت بر چند نوع است؛ اتاق‌های سه دری و اتاق‌های پنج دری. نمای بیرونی اتاق‌ها با کاشی‌های نقاشی شده پوشیده شده است که در نوع خود بسیار جالب توجه است. درهای چوبی، پلکانی که از دو طرف عمارت بالا می‌رود، آجرچینی و پنجره‌های چوبی همگی جزء لاینفک خانه‌های قاجاری است. در نمای دیگری از خانه صالحی پنجره‌هایی مشبک دیده می‌شود که نشان دهنده ظرافت به کار رفته در تزیین اتاق‌ها است. اتاق‌ها از طریق دالان‌هایی به همدیگر و از طریق چهار پله به بیرونی وصل می‌شود. تعداد اتاق‌های سه دری و پنج دری این خانه به هشت عدد می‌رسد.

موزه لباس های سنتی و آیینی؛ یک تیر و دو نشان

موزه لباس های سنتی و آیینی

به همت سازمان میراث فرهنگی، خانه صالحی شیراز در سال 1384 به موزه لباس های سنتی و آیینی تبدیل شد. در این موزه لباس‌هاس سنتی استان فارس منطقه به منطقه به نمایش درآمده است. همراه شما هنگام تماشای لباس‌ها داستان‌های جالبی را نقل می‌کند. به همین دلیل باید قبل از رفتن به خانه صالحی شیراز نوبت بگیرید. 

در این موزه چند صد دست لباس مختلف از زنانه تا مردانه شما را با سنت و فرهنگ مردم شیراز و آیین‌های مختلف آن‌ها آشنا می‌کند. بعضی از لباس‌های این موزه بر آیین‌ها و مراسم‌های خاصی چون عروسی و عزا اشاره دارد. علاوه بر لباس‌های سنتی شیراز چندین دست لباس از سایر اقوام ایرانی نیز در این موزه به نمایش درآمده است. می‌توان گفت تلفیق لباس‌های سنتی شیراز و کاشی‌کاری‌های این خانه یکی از بهترین جاهای دیدنی شیراز را به ارمغان آورده است. به عبارتی دیگر دیدن خانه صالحی شیراز یک تیر و دو نشان است.

عکاسی در خانه صالحی شیراز؛ عکس با حال‌وهوای قاجاری

اگر دوربین عکاسی دارید و برای رفتن به خانه صالحی شیراز برنامه‌ریزی کرده‌اید یادتان باشد این خانه یکی از بهترین مکان‌ها برای عکاسی سنتی است. پس اگر دلتان چند عکس زیبا با حال‌وهوای قاجاری می‌خواهد دوربین عکاسی‌تان را فراموش نکنید.

آدرس و اطلاعات مهم خانه تاریخی صالحی 

آدرس: شیراز، بافت تاریخی، روبروی شاهچراغ، کوچه هفت پیچ.

خانه تاریخی صالحی در ضلع جنوبی مسجد شهدا، روبروی شاهچراغ، ابتدای کوچه هفت پیچ واقع شده است. یادتان باشد که این خانه تاریخی یکی از نزدیک‌ترین جاهای دیدنی به حرم شاهچراغ است. برای رفتن به خانه تاریخی صالحی با اتوبوس باید از یکی از خطوط 16، 25، 39، 46، 47، 93، 94، 95 و یا 99 استفاده کنید. سپس در ایستگاه پایانه احمدی پیاده شوید. بعد از 4 دقیقه پیاده‌روی به خانه صالحی خواهید رسید.

قیمت بلیط ورودی

برای تماشای خانه تاریخی صالحی شیراز نیازی به خرید بلیط نیست. به عبارتی دیگر بازدید از خانه صالحی رایگان است. 

ساعت کاری خانه تاریخی صالحی

خانه صالحی شیراز هر روز میزبان شما خواهد بود اما یادتان باشد ورود به این خانه و تماشای موزه نیاز به هماهنگی قبلی دارد. پس قبل از رفتن با شماره تلفن 09173062967 تماس بگیرید و وقت بگیرید. 

خانه‌های تاریخی شیراز که باید ببینید

خانه صابر

فهرست خانه‌های تاریخی شیراز پُربار است. از خانه صالحی که در این مقاله با آن آشنا شدیم تا خانه فروغ‌الملک که حالا موزه هنرهای معاصر شیراز است. هر یک قصه‌ای برای گفتن دارند. بیایید در کنار لذت تماشای لباس‌های محلی در خانه صالحی شنونده قصه این خانه‌های تاریخی شیراز نیز باشید.

خانه صابر: روبروی شاهچراغ، محله سرباغ، بن‌بست کدخدا شیراز، پلاک ۶۲

خانه سعادت: منطقه ۸ شهرداری، بلوار دستغیب، گذر سنگ سیاه

خانه فروغ‌الملک: گذر تاریخی سنگ سیاه، خانه فروغ الملک

خانه منطقی‌نژاد: منطقه ۸ شهرداری، بلوار دستغیب، نزدیک مسجد نو

خانه ضیائیان: منطقه ۸ شهرداری، محله تاریخی سنگ سیاه، خیابان قاآنی شمالی، کوچه مقنی‌ها

خانه توکلی: محله قدیمی گودعربان، خیابان لطفعلی‌خان زند، کوچه ۱۸۴، پلاک ۸

خانه زینت‌الملک: محله گودعربان، خیابان لطفعلی‌خان زند، جنب نارنجستان قوام محله گودعربان، خیابان لطفعلی‌خان زند، جنب نارنجستان قوام

خانه شوریده شیرازی: منطقه ۸ شهرداری، ابتدای کوچه هفت پیچ

خانه نصیرالملک: محله گودعربان، انتهای خیابان لطفعلی‌خان زند، بین خیابان روزبهان و بلوار دستغیب، کنار مسجد نصیرالملک شیراز

خانه محتشم: منطقه ۸ شهرداری، خیابان ۲۲بهمن، بین خیابان ناصر خسرو و خیابان فردوسی

رستوران‌های نزدیک خانه صالحی شیراز

اگر صبح به تماشای خانه صالحی بروید تا ظهر مشغول تماشای خانه، لباس‌های سنتی و کوچه هفت پیچ خواهید بود. احتمالا دلتان یک غذای چرب‌وچیلی و درست‌وحسابی بخواهد. نگاهی به فهرست زیر بیندازید و یکی از رستوران‌های نزدیک خانه صالحی شیراز را انتخاب کنید.

  • رستوران صوفی
  • رستوران کته ماس
  • آشپزخونه آفتابگردون
  • رستوران دوسی
  • رستوران تیمچه
  • رستوران سنتی تاریخی وکیل
  • رستوران فیروزه نیایش
  • رستوران هفت خوان
  • رستوران سنتی شرزه

هتل‌های نزدیک خانه صالحی شیراز

هتل ارم شیراز

چنانچه در هتل‌های فهرست زیر اقامت دارید بدانید که به خانه تاریخی صالحی نزدیک هستید. هتل‌های زیر در نزدیکی محله هفت پیچ شیراز واقع شده است:

  • هتل ارم شیراز
  • هتل زند
  • هتل فردوسی
  • بوتیک هتل راوی
  • هتل هتل بین‌الحرمین
  • هتل فروغ
  • هتل زندیه
  • اقامتگاه بوم‌گردی عمارت قاجاریه
  • بوتیک هتل ایران‌مهر
  • هتل پارسیان
  • هتل صدرا شیراز
  • هتل شیرازیس

جاهای دیدنی نزدیک محله هفت پیچ

در نزدیکی محله هفت پیچ شیراز علاوه بر خانه صالحی چند جای دیدنی دیگر نیز وجود دارد. می‌توانید با کمی برنامه‌ریزی به چند مورد از جاهای دیدنی زیر سر بزنید. 

  • حرم شاهچراغ
  • مسجد نصیرالملک
  • ارگ کریم‌خان زند
  • نارنجستان قوام
  • مسجد وکیل شیراز
  • آرامگاه حافظ
  • باغ ارم
  • بازار وکیل
  • سینما سعدی

در این مقاله به یکی از پرطرفدارترین خانه‌های تاریخی شیراز پرداختیم. این خانه در دوره قاجار زمانی که شیراز به مرکز بازرگانی تبدیل شده بود ساخته شد. بعد از آن در سال 84 توسط سازمان میراث فرهنگی به موزه تبدیل شد و حالا لباس‌هایی از اقوام مختلف ایرانی این خانه را زینت داده است. در سفرتان به شیراز می‌توانید خانه صالحی شیراز و چند خانه تاریخی دیگر را که در این مقاله معرفی کردیم ببینید و لحظات خوشی را ثبت کنید.

اگر می‌خواهید یک سفر بهاری به شیراز زیبا داشته باشید بلیط هواپیما شیراز را با سه کلیک راحت‌تر از همیشه تهیه کنید. 

نظرات کاربران