مشهد

خلوت ترین زمان حرم امام رضا (ع) چه موقعی است؟

آشنایی با خلوت ترین زمان حرم امام رضا

شهر مشهد و حرم امام رضا حال و هوای عجیبی دارد، حتی اگر کیلومترها با آن فاصله داشته باشید، ممکن است به یکباره و بی دلیل صدای نقاره های حرم در گوشتان بپیچد و دلتان پر بکشد برای زیارت حرم امام رضا (ع). مشهدی ها نیز بر این باورند که انگار حرم صدایتان می کند. شبیه تلنگری که بگوید: کار و مشغله زندگی همیشه هست، کمی رها شو از دویدن! بیا و در گوشه ای از حرم سفره دل برای امام غریب باز کن تا آرام شوی. با اینکه امام رضا خودش غریب بود، اما حرمش پناه غریبان است. نشده کسی به او پناه ببرد و سبک بال برنگردد. اگر هوای مشهد و حرم به سرتان زد و قصد خرید بلیط هواپیما مشهد داشتید، سعی کنید در خلوت ترین زمان حرم امام رضا برای زیارت بروید تا فرصت کافی برای درد و دل و زیارت در حرم را داشته باشید.

پاسپورت دومینیکا

حرم امام رضا (ع) تقریبا همیشه مملو از جمعیت است و با وجود ترافیک خیابان های اطراف حرم، باز هم رسیدن به صحن حرم، از رسیدن به ضریح امام رضا و حتی نزدیک آن آسان تر است. امام رضا را با نام امام دل ها می شناسیم، پس این محبوبیت و حرم غرق در زوار و مسافران بی تاب زیارت و در راه، بی سبب نیست. به قدری که، گاهی مسافرانی دیده ایم سفری یک روزه با پرواز به مشهد را فقط برای زیارت امام رضا (ع) رزرو کرده اند. اما سوال همیشگی در مورد زیارت این است که ” چه ساعت هایی برای رفتن به حرم امام رضا (ع) خلوت تر است؟ “

خلوت ترین زمان حرم امام رضا (ع) برای زیارت

پیدا کردن خلوت ترین زمان حرم امام رضا به فصل سفر، ساعت زیارت و حتی اینکه در چه مناسبت هایی به مشهد سفر کرده اید و برای زیارت به حرم امام رضا می روید، بستگی دارد.

فصل سفر به مشهد

بهترین فصل سفر به مشهد

یکی از موضوعات مهم در پیدا کردن خلوت ترین زمان حرم امام رضا برای زیارت، فصلی است که در آن به مشهد سفر می کنید. فصل تابستان اوج قله ورود زائرین به شهر مشهد برای زیارت حرم امام رضا است. در این فصل نه تنها حرم و خیابان های اطراف آن، بلکه هتل ها و بازارهای مشهد نیز مملو از مسافر است و اگر رزرو هتل از پیش نداشته باشید، ممکن است در پیدا کردن هتل برای اقامت نیز دچار مشکل شوید. فصل بهار و پاییز به نسبت تابستان زمان مناسب برای سفر به مشهد و زیارت است. در این فصول تور مشهد مناسب با قیمت خوب برای رزرو وجود خواهند داشت. در نهایت فصل زمستان به علت سرمای هوای شهر مشهد و درگیری خانواده های صاحب فرزند مدرسه ای و دانشجو در ایام امتحانات، خلوت ترین زمان حرم امام رضا برای یک زیارت دلچسب است.

رزرو تور مشهد

اول هفته و زیارت در آرامش حرم

قبل از اینکه از خلوت ترین ساعت حرم امام رضا برای زیارت صحبت کنیم، بهتر است به روز زیارت اشاره کوتاهی داشته باشیم. اگر برای سفر به مشهد محدودیت سفر در روزهای آخر هفته را ندارید، سعی کنید در روزهای غیر از پنجشنبه و جمعه به حرم بروید. طبیعی است که روزهای آخر هفته و تعطیل، علاوه بر مسافران ساکنین مشهد نیز زمان آزادتری برای مراجعه به حرم و زیارت خواهند داشت. بنابراین اگر می توانید در روزهای شنبه و یکشنبه که خلوت ترین زمان حرم امام رضا هستند، به زیارت بروید.

خلوت ترین ساعت حرم امام رضا

خلوت ترین زمان حرم امام رضا در شب

اینکه در خلوت ترین زمان حرم اما رضا به زیارت بروید، علاوه بر اینکه در آرامش و سکوت بدون ازدحام جمعیت یارت می کنید و به صحن های دیگر می روید، مجبور نخواهید بود در صف های طولانی بازرسی بدنی صحن ورودی، منتظر بمانید.

ساعت 12 شب تا 8 صبح، خلوت ترین زمان حرم امام رضا و بهترین ساعت برای زیارت است. در این ساعات محلی ها و مسافرین در حال استراحت هستند و می توانید زیر نور مهتاب رو به حرم در حیاط ساعت ها با امام غریبان درد و دل کنید و زیارت نامه بخوانید. از 8 صبح تا حوالی ظهر کم کم جمعیت ورودی به حرم زیاد می شوند و با وجود فن ای بزرگ داخل صحن ها، جمعیت کمتر هوای بهتری هم خواهد داشت. از ظهر تا 12 شب، اوج ورود زائرین به حرم برای زیارت خواهد بود. در این ساعت ها امکان ورود به صحن اصلی کمتر است و تنها می توانید در حیاط همراه با دیگران به دعا و راز و نیاز بپردازید.

زیارت امام رضا در نیمه شب حال هوای غریبی دارد، روشنایی حرم در کنار انعکاس نور ماه بر روی گنبد، خادمان امام رضا با چهره هایی معصوم، زواری که گوشه به گوشه حرم زیر لب دعایی نجوا می کنند. زوج هایی که برای اولین سفر مشترکشان مشهد را انتخاب کرده اند و کنار حوض حیاط وضو می گیرند، ناخودآگاه قلب را فشرده و اشک را از گوشه چشم روانه خواهد کرد.

مشهد در ماه رمضان

اگر در ماه مبارک رمضان، برای سفر به مشهد و زیارت امام رضا (ع) طلبیده شدید، سعی کنید در ساعات نزدیک به سحر و افطار به حرم بروید. این زمان ها خلوت ترین زمان حرم امام را برای زیارت هستند. چرا که در ایام ماه رمضان، در طول روز مراسمات گروهی دعا در حرم برگزار می گردد و جمعیت زیادی در حرم حضور خواهند داشت. اگر در این سفر روزه نیستید، ساعت های نزدیک به افطار با توجه به روزه بودن محلی ها و مراجعه برای باز نمودن روزه، حرم خلوت و مناسب برای زیارت است. اگر هم سفرتان 10 روزه است و روزه بودید، نزدیک سحر به حرم بروید و در آرامش و سکون سحرآمیز حرم زیارت کنید. بعد هم سحری را در رستوران های نزدیک حرم صرف کنید و به هتل بازگردید.

زیارت امام رضا در مناسبات خاص

خلوت ترین زمان حرم امام رضا کی است؟

حرم امام رضا و حتی خود شهر مشهد در مراسم و مناسبت های خاص از حالت عادی که شلوغ است، شلوغ تر خواهد بود. برای مثال یکی از شلوغ ترین زمان های حرم امام رضا، دهه محرم و علی الخصوص روز تاسوعا و عاشورا خواهد بود که تمامی کوچه های منتهی به حرم مملو از جمعیت عزاداران حسینی است که برای اقامه نماز ظهر عاشورا راهی حرم هستند. همچنین ایام عید نوروز نیز با توجه به آب و هوای مناسب مشهد و تعطیلات نوروزی، مشهد و حرم امام رضا شاهد حضور زائرین از سراسر کشور هستند. بنابراین در چنین مناسبت هایی حتی به سختی می توان جایی برای نشستن در رواق ها یافت و طبیعتا نباید انتظار خلوت ترین زمان حرم امام رضا را داشت.

اگر مراجعه به حرم امام رضا در خلوت ترین زمان برای زیارتتان چندان تعیین کننده نبود، تعدادی مراسم روزانه در حرم روی میدهند که دیدن آنها خالی از لطف نخواهد بود. مراسم نقاره زنی به جز ایام محرم و سفر، همه روزه قبل از اذان صبح و قبل از اذان مغرب در حرم انجام خواهد شد. از دیگر مراسم ها، تحویل کشیک روزانه خادمین است، که بعد از طلوع آفتاب در رواق دارالحکمه و پس از خطبه خوانی سر کشیک انجام می گردد. در این مراسم زیبا، خادمانی که شیفت خود را به پایان رسانده اند پس از سجده شکر با هم دست می دهند و روبوسی می کنند و شیفت را به خادمان دیگر تحویل می دهند.

یکی دیگر از مراسم هایی که در حرم امام رضا روزانه انجام می پذیرد، جاروزنی است. این مراسم به صورت نمادین است و طی آن، تعدادی از خدام با جاروهای دسته بلند، روبه قبله می ایستند و شخصی به اسم چاوشخوان اشعاری را بلند می خواند و دیگران با نوای “رضا جانم” چاوشخوان را همراهی خواهند کرد.

ختم کلام

 مشهد از آن شهرهای دلربای کشور است، که سفر به آن سیاحتی و زیارتی است. در کنار حرم امام رضا و زیارت، بام های مشهد، طرقبه، بازارهای شهر و رستوران های معروف آن دیدنی و جذاب هستند. شما می توانید در خلوت ترین زمان حرم امام رضا، زیارت خود را انجام دهید و مابقی روز را به گشت و گذار در شهر و سیاحت بپردازید. بازارهای اطراف حرم غرق در عطر گلاب و عطر معروف مشهد و برق نقره و فیروزه از پشت ویترین حجره ها، منتظر حضور زائرین و مهمانان امام رضا هستند.

اگر دلتان را در حرم امام رضا (ع) جا گذاشته اید؛ بلیط هواپیما تهران مشهد را همین حالا رزرو کنید!

نظرات کاربران