حمل و نقل عمومی در سن پترزبورگ

همه چیز درباره حمل و نقل عمومی در سن پترزبورگ

شهر سن‌پترزبورگ بعد از مسکو یکی از جذاب‌ترین شهرهای روسیه است. با پیشرفت تکنولوژی در زمینه راه‌سازی اکثر شهرهای روسیه از جمله سن‌پترزبورگ از سیستم حمل‌و‌نقل عمومی مانند مترو، اتوبوس و تاکسی استفاده می‌کنند.  با این وجود سیستم‌های حمل و نقل عمومی در سن پترزبورگ متفاوت‌تر از دیگر شهرهای روسیه است و این تنوع، خود را در وسایل نقلیه‌ای مانند اتوبوس برقی و یا تراموا نشان می‌دهد. در این مقاله با جزئیات سیستم حمل‌ونقل در سن پترزبورگ که به شهر اتوبوس‌های برقی معروف است آشنا می‌شویم تا بتوانید برای سفرتان به خوبی برنامه‌ریزی کنید. در ادامه، همراه ما باشید تا با این مقاله از سایت گردشگری سه کلیک با سامانه حمل‌ و نقل عمومی در سن‌ پترزبورگ آشنا شویم.

رزرو تور اروپا

رزرو تور لوکس روسیه فقط با سه کلیک خوبه!

آشنایی با شهر سن‌پترزبورگ

حمل و نقل عمومی در سن پترزبورگ

سن‌پترزبورگ شهری بندری‌ست که به ونیز شمال نیز معروف است و فرهنگ و تاریخچه‌ای غنی‌ و درخشان دارد. این شهر، دوقرن پایتخت روسیه بوده است و به این خاطر اهمیت استراتژیک فراوانی دارد. شهر سن‌پترزبورگ در شمال‌غرب روسیه و نزدیک اروپا واقع شده است و از طریق خلیج فنلاند به دریای بالتیک متصل می‌شود. زبان مردم سن‌پترزبورگ روسی‌ و دین مردم این شهر مسیحی ارتدوکس است. این شهر مانند دیگر شهرهای روسیه دارای خرده‌فرهنگ‌های خاصی‌ست که هنگام گردش در سطح شهر با آن‌ها آشنا می‌شوید. 

در 30 کیلومتری جنوب این شهر، یک فرودگاه بین‌المللی به نام پالکو وجود دارد. این شهر با وجود آب‌وهوای تقریبا سرد، دارای مکان‌های دیدنی و معماری کمیاب و چشم‌نوازی است. همچنین توصیه می‌کنیم برای مسافرت به این شهر، ماه‌های می و ژوئن مصادف با پایان خرداد و اوایل تابستان را انتخاب کنید.

در روسیه به‌ویژه شهر سن‌پترزبورگ، گردشگران برای جابه‌جایی بیشتر از مترو استفاده می‌کنند؛ زیرا سیستم متروی روسیه و همین‌طور سن‌پترزبورگ یکی از بهترین متروهای جهان است و با تزئینات دکوراتیو بی‌نظیر آن سبب شده تا متروی سن‌پترزبورگ در زمره جذابیت‌های گردشگری به شمار آید. 

پاسپورت دومینیکا

حمل و نقل عمومی در سن پترزبورگ

حمل‌ و نقل عمومی در سن ‌پترزبورگ از جمله سامانه‌های حمل‌و‌نقل فعال در روسیه است. در بدو ورود به این شهر، مدرن بودن سیستم حمل‌ونقل مشخص است. سامانه حمل و نقل عمومی در سن پترزبورگ اعم از هوایی، دریایی و درون‌شهری (تاکسی، مترو، اتوبوس، ماشروتکا، تراموا و اوبر) روزانه تعداد بی‌شماری از افراد بومی یا گردشگر را جابه‌جا می‌کند. به غیر از این وسایل نقلیه عمومی که نام برده شد، مسافران می‌توانند با اجاره دوچرخه به آسانی به تمام مناطق سن‌پترزبورگ سفر کنند و نیازی به استفاده از وسیله نقلیه عمومی پیدا نکنند.

انواع وسایل نقلیه عمومی در سن‌پترزبورگ

انواع وسایل نقلیه عمومی در سن‌پترزبورگ

تنوع سیستم حمل و نقل عمومی در سن پترزبورگ هر ساله باعث جذب گردشگران زیادی می‌شود. این تنوع حتی برای اهالی این کشور هم بسیار با ارزش است؛ زیرا در استفاده بی‌رویه از وسایل نقلیه شخصی صرفه‌جویی می‌کنند و بیشتر از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کنند.

در ادامه با انواع وسایل نقلیه عمومی در سن پترزبورگ که در سفر به این شهر می‌توانید استفاده کنید می‌پردازیم.

سیستم حمل‌ونقل هوایی

فرودگاه اصلی سن‌پترزبورگ پالکو نام دارد و در سال 1931 افتتاح شد. این فرودگاه یکی از مهم‌ترین فرودگاه‌های کشور روسیه و همچنین اصلی‌ترین فرودگاه شهر سن‌پترزبورگ است. این فرودگاه با سیزده میلیون مسافر سومین فرودگاه کشور روسیه از نظر ترافیک است. در ضمن این فرودگاه در 23 کیلومتری جنوب مرکز شهر در میدان پالاس سن‌پترزبورگ قرار دارد. از این فرودگاه به تهران و اصفهان پروازهایی انجام می‌شود.

حمل‌ونقل دریایی

شهر توریستی سن‌پترزبورگ دارای بنادر مسافربری و باربری در دهانه رودخانه نوا و دریای بالتیک در نزدیکی خلیج فنلاند است. همچنین می‌توان از این شهر به عنوان مقصد نهایی مسیرهای آبی ولگا-بالتیک نام برد. شرکت حمل‌ونقل دریایی سن‌پترزبورگ به عنوان یکی از سامانه‌های حمل و نقل عمومی در سن پترزبورگ، دو کشتی دارد که از هلسینکی فنلاند به مقصد سن‌پترزبورگ و از استکهلم به مسیر سن‌پترزبورگ حرکت می‌کند.

حمل‌ونقل درون‌شهری

حمل و نقل عمومی در سن پترزبورگ

یکی از سیستم‌های حمل و نقل عمومی در سن پترزبورگ قطارهای درون‌شهری برای تردد است که بسیار مقرون‌به‌صرفه است. قیمت‌ این قطارها براساس فاصله سفر تعیین می‌شود. اکثر قطارهای درون‌شهری دارای سرعت متوسطی است.

مترو

سیستم مترو از جمله سیستم‌های حمل و نقل عمومی در سن پترزبورگ است که با طراحی و معماری‌ای که از دوران جماهیر شوروی سابق به جا مانده است، جزو یکی از ارزشمندترین متروهای جهان محسوب می‌شود. از جذابیت‌های معماری متروی سن‌پترزبورگ می‌توان به تزیینات و دکوراسیون‌های چشم‌نواز محوطه مترو اشاره کرد‌. مترو سن‌پترزبورگ مانند یک موزه فاخر نورپردازی شده است و چیزی کمتر از متروی مسکو ندارد.

مترو به عنوان سامانه حمل و نقل عمومی در سن پترزبورگ با علامت اختصاری M  نشان داده می‌شود. به دلیل شرایط زمین‌شناختی، شهر سن‌پترزبورگ دارای عمق زیادی است و متروی این‌شهر هم در عمق زمین واقع شده است، به همین دلیل در ایستگاه‌های مترو پله‌های زیادی وجود دارد.

از گذشته برای تردد در مترو سن‌پترزبورگ از توکن‌(ژتون‌)هایی که از سکه بزرگ‌تر است استفاده می‌شد. کرایه هر سفر در تمامی مناطق سن‌پترزبورگ 1 دلار است. امروزه با وجود این موضوع، پیشنهاد می‌شود برای استفاده بهینه از مترو، کارت‌های اعتباری پاداروژنیک یا همان کیف پول‌های الکترونیکی و یا بلیط‌های تک‌سفره که به صورت سکه است را تهیه کنید. برای تهیه این ژتون‌ها و حتی کارت‌های اعتباری می‌توانید به جایگاه‌های فروش بلیط در ایستگاه‌های مترو مراجعه کنید.

ساعت کاری مترو سن‌پترزبورگ

ساعت کاری مترو سن‌پترزبورگ

ساعت کاری مترو از 5:30  صبح تا 12:20 بعد از نیمه‌شب است. سامانه مترو در این شهر 67 ایستگاه و 6 خط دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

خط 1: خط 1 مترو از قدیمی‌ترین خطوط حمل و نقل عمومی در سن پترزبورگ ا‌ست که در سال 1955 افتتاح شد. ایستگاه‌های اصلی این شهر آوتوو و نارفسکایا نام دارد که بسیار ماهرانه طراحی شده است. این خط به چهار خط اصلی متصل است. خط 1 در نقشه این شهر به رنگ قرمز است.

خط 2: این خط مترو شمال و جنوب سن‌پترزبورگ را به هم متصل می‌کند. در سال 2006 خط 2 به عنوان بلندترین خط مترو افتتاح شد. مسیرهای این خط در نقشه به رنگ آبی است.

خط 3: این خط سن‌پترزبورگ را در مسیر غرب به شرق قطع می‌کند و در مسیر جنوب‌شرقی در کنار رودخانه نوا تغییر مسیر می‌دهد. در نقشه مسیرهای این خطوط به رنگ سبز است.

خط 4: این خط در 8 ایستگاه طراحی شده است و با هدف سهولت تردد از مرکز به مناطق مسکونی در شرق و نواحی کناره رودخانه نوا طراحی شده است.

خط 5: خط 5 در 12 ایستگاه طراحی شده است و مرکز تاریخی شهر سن‌پترزبورگ را به مناطق شمال‌شرقی و جنوبی متصل می‌کند.

خط 6: این خط از جنوب‌شرقی شهر توریستی سن‌پترزبورگ به مرکز این شهر کشیده شده است.

اتوبوس

حمل و نقل عمومی در سن پترزبورگ

اتوبوس به عنوان یکی از سیستم‌های‌ حمل و نقل عمومی در سن پترزبورگ است، به صورت مداوم تمامی خطوط شهری را پوشش می‌دهد. در این شهر روزانه 3200 دستگاه اتوبوس در نقاط مختلف، مسافران را جابه‌جا می‌کند. این سامانه حمل‌ونقل از طریق گوگل‌مپ در دسترس مسافران خواهد بود. قیمت مناسب از بارزترین مشخصات اتوبوس در سن‌پترزبورگ است. علامت اختصاری اتوبوس در این شهر A است. سامانه اتوبوس‌رانی در همه‌ جای شهر به شکل پراکنده دیده می‌شود. همچنین اتوبوس‌های سن‌پترزبورگ به دو دسته تقسیم می‌شود:

دسته اول: اتوبوس‌های خصوصی و عمومی که توسط ناوگان حمل و نقل عمومی در سن پترزبورگ اداره می‌شود. کرایه اتوبوس‌های عمومی در سن‌پترزبورگ 40 روبل است.

دسته دوم: اتوبوس‌های تجاری یا اتوبوس‌های اجتماعی که شامل اتوبو‌س‌های بزرگ و مینی‌بوس‌ها است. این وسایل نقلیه، مسیرهای ثابتی دارد و در ایستگاه‌های مشخصی توقف می‌کند. تنها تفاوت انواع اتوبوس‌های تجاری به عنوان بخشی از حمل و نقل عمومی در سن پترزبورگ در ظرفیت جابه‌جایی مسافران آن‌هاست و تفاوتی در قیمت آن‌ها وجود ندارد.

بیشتر گردشگران و افراد بومی از اتوبوس‌های تجاری برای جابه‌جایی استفاده می‌کنند. این نوع اتوبوس‌ها با علامت k شناخته می‌شود. برای استفاده از اتوبوس‌های تجاری باید نام مسیری را که قصد رفتن به آنجا را دارید، بدانید تا مسیرتان را به زبان روسی به راننده بگویید. کرایه اتوبوس‌های تجاری در سن‌پترزبورگ بین 36 تا 42 روبل است.

تراموا

یکی از انواع حمل و نقل عمومی در شهر توریستی سن پترزبورگ، تراموا و اتوبوس برقی است. این شهر را در دنیا به اسم شهر تراموا می‌شناسند. تراموا در سن‌پترزبورگ، قرمز رنگ است. بزرگترین شبکه تروموا در سن‌پترزبورگ در سال 1980 افتتاح شد، ولی بعد از چندین‌سال قسمت‌هایی از آن در بخش مرکزی شهر از بین رفت. در نهایت این سامانه شامل 41 مسیر است. تراموا و اتوبوس برقی در مسیرهای خاصی توقف دارد ولی اتوبوس‌های معمولی خط‌های بیشتری دارد و گستره حمل‌ونقل آن‌ها وسیع‌تر است.

چنانچه به سن‌پترزبورگ مسافرت کردید و قصد استفاده از سامانه حمل و نقل عمومی در سن‌پترزبورگ را داشتید، اتوبوس گزینه مناسب‌تری زیرا برای پرداخت هزینه آن، از کارت اعتباری درون‌شهری استفاده می‌کنید، ولی برای هزینه‌های تراموا لازم است پول نقد همراه داشته باشید. هزینه سفر اتوبوس‌های برقی 40 روبل است.

مارشروتکا

مارشروتکا

مارشروتکا (تاکسی مشترک)؛ یکی از وسایل حمل و نقل عمومی در سن پترزبورگ است. مارشروتکا همان مینی‌بوس‌ها و یا مینی‌ون‌های سفید رنگ و یا زرد رنگی است که بین 12 تا 20 نفر ظرفیت دارد و در کلیه نقاط روسیه وجود دارد ولی ایستگاه جداگانه‌ای برای آن‌ها در شهر تعبیه نشده‌ است؛ به همین دلیل رانندگان این وسایل نقلیه می‌تواند در هر مکانی از سن پترزبورگ که تمایل داشته باشد، تردد و حتی توقف کند و مسافران را به مقصدشان برساند.

در بعضی از موارد کارت اعتباری در مارشروتکا و اتوبوس استفاده نمی‌شود و برای پرداخت هزینه جابه‌جایی با ماشروتکا بهتر است از سکه استفاده کنید. یادتان باشد بسیاری از رانندگان ماشروتکا مهاجرین غیرقانونی هستند که به شکل اصولی به زبان روسی مسلط نیست.

تاکسی

تاکسی، پرهزینه‌ترین سیستم حمل و نقل عمومی در سن پترزبورگ است. با وجود اینکه هزینه این سیستم حمل‌ونقل بالاست ولی بسیاری از گردشگران به دلیل سهولت در جابه‌جایی، از تاکسی استقبال می‌کنند و می‌توان گفت تاکسی جایگاه ویژه‌ای در بین مسافران دارد.

اگر به سن‌پترزبورگ مسافرت کردید و قصد جابه‌جایی با تاکسی را دارید، توصیه ما این است که از تاکسی‌های رسمی که آرم تاکسی دارد استفاده کنید؛ زیرا رانندگان اکثر تاکسی‌ها، مهاجران قفقازی و از مردمان آسیای مرکزی هستند. در زمان استفاده از انواع وسیله نقلیه تاکسی، پیشنهاد می‌شود برای پرداخت کرایه، در ابتدا با رانندگان تاکسی توافق کنید تا به هیچ وجه از تاکسی‌متر استفاده نکنند. هزینه تاکسی در شهر سن‌پترزبورگ به ازای هر کیلومتر 10 دلار است.

اوبر

حمل و نقل عمومی در سن پترزبورگ

اوبر یکی از سرویس‌های درون شهری حمل و نقل عمومی در سن پترزبورگ است که از تاکسی رسمی ارزان‌تر است. رانندگان این سرویس به زبان انگلیسی کاملا مسلط نیستند ولی با این وجود، برای برقراری ارتباط با مسافران با مشکل روبرو نمی‌شوند؛ زیرا پرداخت کرایه‌ها و اعلام مقصد مسافرین از طریق اینترنت و آنلاین انجام می‌شود. از جمله برنامه‌های تاکسی اینترنتی که شبیه اوبر است، می‌توان به تاکسی‌گت، یاندکس و تاکسی ویچکوف اشاره کرد که دارای اپلیکیشن قابل نصب بر روی انواع موبایل است.

سخن پایانی

سن‌پترزبورگ معماری خاصی دارد و این باعث جذب گردشگر به این شهر می‌شود. سیستم حمل و نقل عمومی در سن پترزبورگ یکی از بهترین سیستم‌های حمل‌ونقل در دنیا است که سالانه گردشگران زیادی را در نقاط مختلف این شهر جابه‌جا می‌کند. در این مقاله با وسایل نقلیه عمومی در این شهر پرطرفدار پرداختیم. امیدواریم سفر خوبی را تجربه کنید.

نظرات کاربران