مسافران خارجی

مشکلات مسافران خارجی در تهیه بلیط هواپیما در ایران

مسافران خارجی

کشور ایران، همواره یکی از جذاب‌ترین کشورها برای سفر و گشت‌وگذار است. ایران، کشور چهارفصلی است که همیشه موردتوجه گردشگران خارجی قرار گرفته است. قبل از شیوع ویروس کرونا، ایران و جاذبه‌های گردشگری آن همیشه در صدر محبوب‌ترین مکان‌ها برای گردشگری بودند. در حال حاضر مسافران خارجی سفرهای خود را به ایران ازسرگرفته‌اند. آنها با سفر به ایران و لذت بردن از طبیعت بکر و آثار باستانی خاص آن، یک سفر خاطره‌انگیز را تجربه می‌کنند. با این‌همه، یکی از مشکلاتی که همیشه برای مسافران خارجی در ایران ایجاد می‌شود، مشکل در خرید بلیط‌های هواپیما است. مسافران خارجی برای بازدید از شهرهای مختلف ایران، از خطوط هوایی استفاده می‌کنند تا رفت‌وآمد راحتی داشته باشند. در این مسیر مشکلات متفاوتی برای آنها ایجاد می‌شود که در ادامه به بررسی مشکلات مسافران در خرید بلیط هواپیما می‌پردازیم.

پیدانکردن آژانس هواپیمایی معتبر

پیدانکردن آژانس هواپیمایی معتبر

اولین و مهم‌ترین مشکلات مسافران در خرید بلیط هواپیما، پیدانکردن یک آژانس هواپیمایی معتبر است. برخی آژانس‌های هواپیمایی با دادن اطلاعات اشتباه و یا فروش بلیط‌ها با چند برابر قیمت، برای این مسافران مشکل ایجاد می‌کنند. درحقیقت این آژانس‌ها به‌خاطر دریافت مبالغی بیشتر، مشکلات فراوانی برای مسافران خارجی در ایران ایجاد می‌کنند. از جمله این مشکلات می‌توان به فروش چند برابری بلیط‌ها، فروش بلیط اشتباه، فروش بلیط ایرلاین‌های بی‌کیفیت اشاره کرد که در ادامه درمورد آنها توضیح می‌دهیم.

برخی آژانس‌ها باهدف کسب سود بیشتر به هر قیمتی، سعی می‌کنند که از مسافران خارجی بابت هر موردی چندین برابر پول بیشتر دریافت کنند. برای مثال در فروش یک بلیط ساده با ارائه اطلاعات اشتباه به مسافران خارجی، هزینه یک بلیط قسمت وی آی پی را دریافت می‌کنند. درکل این آژانس‌های هواپیمایی سعی می‌کنند به هر شکلی از مسافران خارجی که قصد خرید بلیط را دارند، پول گزافی دریافت کنند.

پیشنهاد ما!

در موارد دیگر، برخی آژانس‌ها با ایرلاین‌هایی که از امتیاز پایینی برخوردار هستند قراردادی مبنی بر فروش بلیط‌های این ایرلاین به مسافران خارجی، منعقد می‌کنند. طبق این قرارداد با دریافت هزینه‌های بالا بلیط ایرلاین‌هایی که ازنظر سطح پرواز، پذیرایی و رضایت مسافران امتیاز پایینی دریافت کرده‌اند، به مسافران خارجی که برای گردش به ایران آمده‌اند، می‌فروشند. گاهی اوقات نیز به دلایل متفاوت اقدام به فروش بلیط اشتباه به مسافران خارجی می‌کنند که برای آنها بسیار دردسرساز است.

مسافران خارجی قبل از شروع سفر خود به ایران، باید درمورد جزئیات مهمی مانند آژانس‌های هواپیمایی معتبر اطلاعات کسب کنند. یکی از برترین آژانس‌هایی که مسافران خارجی می‌توانند به آن اعتماد کنند، آژانس مسافربری سه کلیک است. سه کلیک می‌تواند به‌راحتی و بدون دغدغه برای مسافران خارجی بلیط هواپیما رزرو کند.

مشکل اختلاف ساعت

مشکل اختلاف ساعت

اختلاف ساعت بین کشورها، یکی دیگر از مشکلات مشکلات مسافران در خرید بلیط هواپیما است. به‌خاطر اینکه هر کشور در نقطه‌ای از کره زمین که قرار گرفته، ساعت آن با کشور دیگر فرق می‌کند. مسافران خارجی معمولاً در روزهای ابتدایی ورود خود به ایران، دچار جت لگ یا به‌اصطلاح، پرواز زدگی می‌شوند. بعد از گذراندن این مشکل تطبیق گردش‌ها و بازدیدهای خود با ساعت ایران کمی مشکل‌ساز است. آنها در ابتدا نسبت به ساعت کشور خود عمل می‌کنند و ممکن است که در رفت‌وآمد خود به مشکل بر بخورند.

این اختلاف ساعت زمانی یک مشکل جدی به‌حساب می‌آید که ممکن است مسافران خارجی بر اساس آن، بلیط هواپیمای اشتباهی را خرید کنند. در اینجا مسافران خارجی که هنوز به ساعت ایران عادت نکرده‌اند، ممکن است که پروازهای خود را از دست بدهند و یا بسیار زودتر از زمان پرواز، به فرودگاه مراجعه کنند.

مشکل در خرید به‌خاطر اختلاف واحد پول

مشکلات مسافران در خرید بلیط هواپیما

یکی دیگر از مشکلات مهم مسافران خارجی در تهیه بلیط هواپیما در ایران، اختلاف واحدهای پولی است. معمولاً مسافران خارجی از دلار یا یورو برای خرید در ایران استفاده می‌کنند اما در برخی از موارد به ریال ایرانی نیاز پیدا می‌کنند. اولین نکته مهم در اینجا، پیداکردن صرافی مطمئن در شهر موردنظر است. آنها باید به یک صرافی مراجعه کنند تا این تبدیل نرخ ارزها به‌درستی انجام شود. برخی صرافی‌ها به‌خاطر اینکه مسافران خارجی اطلاعات کافی در این مورد ندارند، برای آنها مشکل ایجاد می‌کنند.

قوانین خرید بلیط هواپیما به‌وسیله دلار و درکل ارزهای خارجی مدام در حال تغییر است. در ابتدا فروش بلیط‌های هواپیما به نرخ دلار به مسافران خارجی هیچ مانعی نداشت. اما به تازگی با دستور از مقامات ایرانی، فروش بلیط هواپیما به نرخ دلار متوقف شد. قبل از این دستور آژانس‌های هواپیمایی طبق نرخی که به آنان ارائه می‌شد، می‌توانستند بلیط‌های هواپیما را به نرخ دلار به مسافران خارجی بفروشند. اما بعد از اینکه این کار متوقف شد، مشکل بزرگی برای مسافران خارجی در ایران ایجاد شد. طبق این موضوع مسافران خارجی برای تهیه بلیط هواپیما باید ریال ایرانی تهیه کنند و هیچ ایرلاینی حق فروش بلیط به دلار را ندارد.

بعد از اجرای این دستورالعمل مشکلات جدیدی ایجاد شد. اکثر ایرلاین‌ها به‌خاطر تصویب این قانون، فروش بلیط به مسافران خارجی را متوقف کردند تا در روند پروازهایشان خللی ایجاد نشود. برخی دیگر طبق روند قبلی، بلیط هواپیماها را به نرخ دلار به مسافران خارجی فروختند. با این کار سهمیه مسافران خارجی از پروازهای داخلی مشخص نمی‌شد و یک مشکل بزرگ در پروازها ایجاد شد. مدیران ایرلاین‌ها درخواست حذف این دستورالعمل را دارند اما همچنان این مورد اعمال می‌شود و همچنان یک مشکل برای مسافران خارجی است.

کاهش سهم مسافران خارجی در پروازهای داخلی

مشکلات مسافران در خرید بلیط هواپیما

باتوجه‌به قوانین ایران، مسافران خارجی سهم بسیار کوچکی از پروازهای داخلی ایران دارند. درحقیقت ظرفیت کوچکی از هر پرواز به این مسافران تعلق دارد. درصورتی‌که اگر این ظرفیت تکمیل شده باشد، مسافر خارجی باید به دنبال پرواز بعدی باشد. این قانون شهروندان ایرانی را برای استفاده از خطوط هواپیمایی داخلی ایران در اولویت قرار می‌دهد.

مسافران و گردشگران خارجی برای خرید بلیط‌های هواپیما داخلی برای شهرهای پرتردد مانند تهران، کیش، اصفهان و مشهد باید به‌سرعت اقدام کنند تا بتوانند سفر خود را در کشور ایران بدون ایجاد مشکلی سپری کنند. کمی قبل‌تر مسافران خارجی می‌توانستند با حضور در فرودگاه و استفاده از ظرفیت باقیمانده هواپیما، بلیط تهیه کنند. اما به‌تازگی ظرفیت باقیمانده هواپیماها اعلام نمی‌شود و از این روش نیز نمی‌توان بلیط تهیه کرد. مسافران خارجی برای خرید بلیط هواپیما می‌توانند به آژانس‌های مطمئنی مانند سه کلیک اطمینان کنند. این آژانس‌ها می‌توانند به‌راحتی برای مسافران خارجی نیز بلیط تهیه کنند.

آشنا نبودن با قوانین دربرابر ویروس کرونا

مشکلات مسافران در خرید بلیط هواپیما

بعد از شیوع ویروس کرونا قوانین جدیدی در سرتاسر دنیا اعمال شد. این قوانین نسبت به آمار کشورها به صورت‌های متفاوت اجرا می‌شد. یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که قوانین بهداشتی در آن رعایت می‌شد، فرودگاه‌ها و پروازهای داخلی و خارجی بودند. در ابتدا به‌خاطر شیوع این ویروس سفرهای خارجی بسیار کاهش یافت و مسافرت افراد خارجی به ایران کم شد. اما بعد از حدود دو سال و استفاده از واکسن، مقاومت بدنی افراد بالا رفت و آمار کرونا نیز کاهش یافت. مسافران خارجی از عید سال ۱۴۰۱ با کاهش آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا، سفرهای خود به ایران را شروع کردند. بااین‌حال قوانین مربوط به کرونا هنوز هم اعمال می‌شود تا از مردم در برابر این ویروس محافظت شود.

مسافران خارجی برای ورود به ایران و همچنین استفاده از پروازهای ایران، باید به شرط رعایت این دو مورد در خطوط هوایی تردد کنند. اولین و مهم‌ترین شرط، تزریق حداقل دو دوز واکسن است. واکسن‌هایی که در برابر کرونا ساخته شدند، از ایمنی بالایی برخوردار هستند. با تزریق آنها می‌توان نگرانی‌های خود را درمورد ابتلا به کرونا کاهش داد. در اکثر کشورهای جهان روند تزریق واکسن بصورت کامل انجام شد. برای ورود به هواپیماها، ارائه کارت واکسن یا گواهی تزریق آن توسط مسافران خارجی نیاز است‌.

دومین شرط، تحویل دادن نتیجه منفی تست ابتلا به کرونا است. این تست که با نام تست PCR شناخته می‌شود، در سرتاسر جهان برای تشخیص ابتلا به کرونا به کار می‌رود. مسافران خارجی می‌توانند قبل از پرواز آن را در آزمایشگاه‌های معتبر انجام دهند. همچنین در صورت وجود مورد مشکوک، تیم‌های پزشکی مستقر در فرودگاه هستند که این تست را انجام می‌دهند.

سخن پایانی

ایران یکی از زیباترین کشورهای جهان محسوب می‌شود. سفر به ایران برای افرادی که در کشورهای دیگر زندگی می‌کنند، یک تجربه هیجان‌انگیز و لذت‌بخش به شمار می‌رود. یکی از معدود مشکلاتی که برای مسافران خارجی در سفر به ایران ایجاد می‌شود، مشکل در تهیه بلیط هواپیما است. سهم کم مسافران خارجی و پیدانکردن آژانس هواپیمایی معتبر دو مورد از این مشکلات هستند که در این مقاله به آنها اشاره کردیم.

نظرات کاربران