کارت دیجیتال واکسن

چگونه کارت دیجیتال واکسن بگیریم؟

در این مقاله قصد داریم در خصوص نحوه گرفتن کارت واکسن دیجیتال صحبت کنیم. همان‌طور که می‌دانید، همه‌گیری ویروس کووید ۱۹ در سراسر جهان بسیاری از امور را تحت تاثیر خود قرار داده است. از زندگی عمومی مردم جهان تا انواع کسب و کارها همگی در شرایطی قرار گرفتند که تا پیش از این بی‌سابقه بود. برخی از کشورها به ناچار تغییراتی در قوانین گذرنامه خود ایجاد کرده و برخی دیگر با اعمال قرنطینه، عملا عبور و مرور به کشور خود را ممنوع کردند؛ چیزی که بیش از هر چیز صنعت توریسم را تحت تاثیر قرار داد. در حال حاضر با کشف واکسن کرونا، افراد واکسینه شده می‌توانند با ارائه کارت واکسن کرونای خود، با دشواری‌های کمتری وارد کشورهای مختلف شوند.

مسافرت خارجی در دوران کرونا

Vaccine digital card

تا پیش از کشف واکسن کووید ۱۹، مسافرت‌های خارجی در سراسر جهان با ارائه تست PCR منفی امکان‌پذیر بود. در حال حاضر تزریق واکسن کرونا و ارائه کارت واکسن برای سفر به کشورهای خارجی ضروری است. اگرچه هر کشور تنها واکسن‌های خاصی را مورد تأیید خود قرار داده است اما کسانی که واکسن سینوفارم یا آسترازنکا تزریق کرده باشند می‌توانند به بسیاری از کشورهای جهان سفر کنند.

برخی کشورها نیز مانند ترکیه، همچنان بدون کارت واکسن و تنها با ارائه آزمایش CPR منفی نیز پذیرای گردشگران هستند. هرچند هموطنان ایرانی، با توجه به قوانین داخلی کشور، صرفاً با ارائه کارت دیجیتال واکسن قادر به خروج از مرزهای ایران خواهند بود.

بدین منظور وزارت بهداشت با صدور اطلاعیه‌ای از امکان دریافت کارت واکسن دیجیتال برای هموطنانی که واکسن زده‌اند خبر داد. این کارت در دو زبان فارسی و انگلیسی قابل دریافت است و می‌توان با استفاده از آن به آسانی سفرهای خارجی خود را به انجام رساند. بر اساس این اطلاعیه، همه افرادی که یک یا دو دُز واکسن کرونای خود را تزریق کرده‌اند، می‌توانند با مراجعه به وب سایت salamat.gov.ir کارت دیجیتال واکسن کرونای خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی به صورت رایگان دریافت نمایند.

مزایای کارت واکسن دیجیتال

بر اساس اطلاعیه وزارت بهداشت، با گرفتن کارت واکسن فارسی، بسیاری از محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کرونا، از جمله مسافرت، استفاده از وسایل نقلیه عمومی بین شهری، حضور در استادیوم‌ها و سایر اماکن ورزشی، اماکن آموزشی، سینماها و محدودیت‌های سایر مشاغل و اصناف، کاملا برداشته خواهد شد.

همچنین همان‌طور که پیش‌تر توضیح دادیم، با گرفتن کارت واکسن دیجیتال به زبان انگلیسی نیز، به آسانی می‌توانید به خارج از کشور سفر کنید.

نحوه گرفتن کارت واکسن دیجیتال به زبان فارسی

کارت واکسن دیجیتال

دریافت کارت واکسن دیجیتال، تنها برای افرادی امکان‌پذیر است که حداقل یک دوز واکسن کرونای خود را تزریق کرده باشند. بنابراین اگر واکسن خود را تزریق کرده‌اید، ادامه مقاله را مطالعه بفرمایید، چراکه نحوه گرفتن کارت واکسن دیجیتال را گام به گام و به سادگی توضیح داده‌ایم.

۱. ابتدا به وب سایت salamat.gov.ir بروید.

۲. در ادامه اگر قصد دریافت کارت به زبان فارسی را دارید، روی گزینه «دریافت کارت واکسن دیجیتال فارسی» کلیک کنید. همچنین برای گرفتن کارت به زبان انگلیسی، می‌توانید روی گزینه «ثبت نام کارت واکسن دیجیتال انگلیسی» کلیک کنید. لازم به ذکر است که دریافت کارت واکسن فارسی برای همه افراد قابل دسترسی است، اما دریافت کارت واکسن دیجیتال انگلیسی تنها برای آن دسته از افرادی است که در آینده نزدیک قصد خروج از کشور را داشته باشند.

۳. سپس در پنجره جدید، اطلاعات زیر را وارد نمایید:

– کد ملی

– تاریخ تولد

– تلفن همراه

– کد امنیتی

نکته؛ اگر بالای ۱۸ سال سن دارید، شماره تلفن وارد شده باید به نام خودتان باشد. در غیر این صورت باید شماره موبایلی که هنگام تزریق واکسن به متصدی مرکز واکسیناسیون ارائه داده‌اید را وارد نمایید. این محدودیت برای افراد زیر ۱۸ سال وجود ندارد و آنها می‌توانند از هر شماره‌ای جهت دریافت کارت واکسن دیجیتال خود استفاده کنند.

۴. پس از وارد کردن اطلاعات فوق، روی گزینه «دریافت کد تأیید» کلیک کنید. بدین ترتیب یک کد تأیید ۶ رقمی به شماره تلفن همراه شما پیامک خواهد شد.

۵. کد تأیید ۶ رقمی خود را در صفحه جدید وارد نمایید.

۶. با وارد کردن کد تأیید، لینک آدرس اینترنتی کارت واکسن دیجیتال شما، به تلفن همراه‌تان ارسال خواهد شد. با کلیک روی این لینک می‌توانید کارت واکسن دیجیتال خود را مشاهده نمایید.

۷. کارت واکسن دیجیتال خود را در تلفن همراه‌تان ذخیره کنید. با کلیک روی گزینه «PDF» می‌توانید کارت خود را در این فرمت ذخیره کرده و در صورت نیاز از آن پرینت کاغذی بگیرید.

نکته؛ اگر برخی از اطلاعات کارت واکسن شما، مانند «تاریخ تزریق» یا «نوع واکسن» به صورت اشتباه درج شده باشد، یا یکی از نوبت‌های تزریق شما ثبت نشده باشد، باید مراحل زیر را طی نمایید.

۱. ابتدا از کارتی که هنگام تزریق واکسن خود از متصدی واکسیناسیون دریافت کرده‌اید، عکس بگیرید.

۲. سپس وارد وب سایت salamat.gov.ir شوید.

۳. روی گزینه «فرم گزارش خطا» کلیک کنید.

۴. فرم گزارش خطا را به دقت تکمیل نمایید.

۵. در پایان عکسی که از کارت واکسن کاغذی خود گرفته‌اید را در قسمت مربوطه بارگذاری کنید.

نحوه گرفتن کارت واکسن دیجیتال انگلیسی برای سفرهای خارجی

نحوه گرفتن کارت واکسن دیجیتال به زبان فارسی

اگر در آینده نزدیک قصد انجام سفرهای خارجی را داشته باشید، لازم است نسبت به دریافت کارت واکسن دیجیتال انگلیسی اقدام نمایید. بدین منظور کافی است مراحل زیر را به دقت انجام دهید. این امر صرفا برای افرادی است که ظرف دو هفته آینده قصد خروج از کشور را داشته باشند.

۱. ابتدا وارد وب سایت salamat.gov.ir شوید.

۲. سپس روی گزینه «ثبت نام کارت واکسن دیجیتال انگلیسی» کلیک کنید.

۳. در صفحه‌ای که پیش روی‌تان قرار می‌گیرد، اشاره شده است که شماره گذرنامه، نام و نام خانوادگی انگلیسی خود را باید دقیقا مطابق با اطلاعات مندرج در گذرنامه‌تان درج نمایید. در غیر این صورت ممکن است از ورود شما به کشور مقصد جلوگیری شود. همچنین شماره تلفن درج شده نیز باید به نام خودتان باشد. در انتهای این صفحه روی گزینه «متوجه شدم» کلیک کنید.

۴. اکنون باید در صفحه جدیدی که باز می‌شود، تمامی اطلاعات مورد نیاز را به دقت وارد کنید. در این صفحه اطلاعات زیر مورد نیاز خواهد بود؛

– شماره‌ی ملی (کد ملی)

– تاریخ تولد بر اساس تقویم شمسی

– تاریخ تولد بر اساس تقویم میلادی (مطابق با گذرنامه)

– شماره موبایل (نکته؛ اگر بالای ۱۸ سال دارید باید شماره تلفنی که به نام خودتان است را وارد کنید و یا از همان شماره تلفنی که هنگام تزریق ارائه داده‌اید استفاده نمایید. اگر زیر ۱۸ سال دارید، محدودیت خاصی برای وارد کردن شماره موبایل وجود ندارد)

– نام (انگلیسی)

– نام خانوادگی (انگلیسی)

– نام پدر (انگلیسی)

– شماره گذرنامه

سپس کد امنیتی را در قسمت مربوطه وارد کرده و روی گزینه «دریافت کد تأیید» کلیک کنید.

۵. اکنون یک کد تأیید ۶ رقمی به شماره موبایل شما پیامک خواهد شد.

۶. با وارد کردن کد تأیید در قسمت مربوطه، آدرس اینترنتی کارت واکسن دیجیتال دو زبانه شما برای‌تان ارسال خواهد شد.

۷. کارت واکسن دیجیتال خود را در موبایل‌تان ذخیره کنید. اگر روی گزینه «PDF» کلیک کنید، می‌توانید کارت خود را در صورت لزوم چاپ نمایید.

اگر هرکدام از اطلاعات مندرج در کارت واکسن دیجیتال شما، از جمله «تاریخ تزریق»، «نوع واکسن» و یا «تعداد دزهای تزریق شده» اشتباه بود، می‌توانید فرم گزارش خطا را مطابق با آنچه که در بالا توضیح دادیم پر کنید و پس از اصلاح اطلاعات، کارت واکسن خود را دریافت نمایید.

نحوه گرفتن کارت واکسن برای کسانی که خارج از کشور واکسن زده‌اند چگونه است؟

کارت واکسن دیجیتال

با توجه به اینکه واکسیناسیون عمومی در کشور ما با تاخیر بسیار زیادی انجام گرفت، شماری از هموطنان تصمیم گرفتند واکسن خود را در کشورهای خارجی تزریق کنند. ترکیه و ارمنستان از جمله کشورهایی بودند که شرایط مناسبی را برای تزریق واکسن به گردشگران خارجی در نظر گرفتند و این امر سبب شد تا بسیاری از ایرانیان، جهت تزریق واکسن به این کشورها سفر کنند. اما جای نگرانی نیست؛ چراکه این دسته از هموطنان عزیز نیز می‌توانند کارت واکسن خود را از وزارت بهداشت کشور دریافت کنند.

نحوه گرفتن کارت واکسن برای افرادی که در خارج از کشور واکسینه شده‌اند به این صورت است که باید با در دست داشتن مدارک زیر، به معاونت بهداشت شهر خود مراجعه کرده و مورد راستی آزمایی قرار بگیرند. اگر تزریق واکسن آن‌ها، توسط مسئولان مربوطه در وزارت بهداشت راستی آزمایی و تأیید شد، به راحتی می‌توانند کارت واکسن دیجیتال خود را دریافت نمایند. مدارک مورد نیاز برای مراجعه به معاونت بهداشت به شرح زیر است؛

۱. کپی پشت و روی کارت ملی

۲. کپی صفحه اول شناسنامه

۳. صفحه مهر ورود و خروج (مربوط به کشوری که در آن واکسن زده‌اید)

۴. کپی کارت واکسن خارجی

۵. تکمیل فرم اطلاعاتی که در محل به شما داده می‌شود.

نکات مهم

کارت واکسن دیجیتال

کارت واکسن دیجیتال فارسی یا انگلیسی تنها برای کسانی که واکسن‌های مورد تایید وزارت بهداشت را تزریق کرده باشند، صادر می‌شود. لیست واکسن‌های مورد تایید وزارت بهداشت و درمان ایران به شرح زیر است.

– سینوفارم

– آسترازنکا

– بهارات

– اسپوتنیک ۷

– کوو ایران برکت

اگر نوع دیگری از واکسن را تزریق کرده باشید، کارت واکسن کرونا برای شما صادر نخواهد شد.

کارت واکسن کرونا جعلی

کارت واکسن دیجیتال

متاسفانه برخی از افراد سودجو و کلاهبردار، با آگاهی از نیاز مردم به دریافت کارت واکسن کرونا، در ازای مبالغی اقدام به ارائه کارت‌های جعلی واکسن کرده‌اند. با توجه به این که این کارت‌ها در سامانه وزارت اطلاعات درج نمی‌شود، عملا بی‌فایده است و نمی‌توانید با استفاده از آن‌ها از کشور خارج شوید. اگر شما نیز با افراد یا سازمان‌هایی مواجه شدید که در ازای ارائه کارت واکسن از شما پول خواستند، بدانید که با کلاهبرداران طرف هستید. در این صورت می‌توانید ضمن تماس با مرکز بازرسی و پیگیری شکایات مردمی وزارت بهداشت به شماره تلفن ۱۹۰، مورد مربوطه را گزارش دهید.

سوالات پرتکرار در مورد نحوه گرفتن کارت واکسن دیجیتال

چه زمانی می‌توانیم برای دریافت کارت واکسن دیجیتال اقدام کنیم؟

پس از تزریق اولین دوز از واکسن‌های مورد تایید وزارت بهداشت می‌توانید با مراجعه به وب سایت salamat.gov.ir کارت واکسن دیجیتال خود را دریافت نمایید.

آیا گرفتن کارت واکسن دیجیتال اجباری است؟

اگر قصد انجام سفرهای خارجی را دارید، ضروری است دو هفته پیش از تاریخ سفر خود، نسبت به دریافت کارت واکسن کرونا اقدام نمایید. همچنین استفاده از برخی اماکن عمومی مانند استادیوم‌ها، سینما، دانشگاه و غیره بدون داشتن این کارت ممنوع است.

آیا گرفتن کارت واکسن دیجیتال اجباری است؟

اگر قصد انجام سفرهای خارجی را دارید، ضروری است دو هفته پیش از تاریخ سفر خود، نسبت به دریافت کارت واکسن کرونا اقدام نمایید. همچنین استفاده از برخی اماکن عمومی مانند استادیوم‌ها، سینما، دانشگاه و غیره بدون داشتن این کارت ممنوع است.

هزینه دریافت کارت واکسن دیجیتال کرونا چقدر است؟

دریافت این کارت کاملا رایگان است. اگر با افراد یا سازمان‌هایی مواجه شدید که در ازای کارت واکسن از شما طلب پول کردند، می‌توانید این تخلف را با واحد بازرسی وزارت بهداشت به شماره ۱۹۰ در میان بگذارید.

آیا با تزریق تنها یک دز واکسن کرونا نیز می‌توانیم کارت واکسن بگیریم؟

بله، اما کارت شما در این صورت کامل نخواهد بود و اطلاعات مربوط به دزهای دوم و سوم روی آن درج نخواهد شد و در صورت خروج از کشور ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید.

آیا افغانستانی‌ها و سایر اتباع خارجی که واکسن خود را در کشور ایران تزریق کرده‌اند نیز می‌‌توانند کارت واکسن دیجیتال بگیرند؟

بله. این دسته از افراد پس از ورود به وب سایت salamat.gov.ir باید روی گزینه «دریافت کارت واکسن برای اتباع خارجی» کلیک کرده و مراحل مربوطه را به انجام رسانند.

آیا روش دیگری نیز جهت دریافت کارت دیجیتال واکسن کرونا وجود دارد؟

خیر. برای دریافت کارت واکسن صرفا باید از طریق وب سایت salamat.gov.ir اقدام کنید.

سخن پایانی

خوشبختانه با توجه به سرعت گرفتن واکسیناسیون در سراسر جهان، از جمله کشور عزیزمان ایران، آمار مرگ و میر ناشی از کرونا با روند کاهشی مواجه شده است. بسیاری از کسب و کارها به روال طبیعی خود بازگشته و گردشگری مجددا درحال رونق گرفتن است. در این شرایط تنها راه سفر به بسیاری از کشورها، ارائه کارت معتبر واکسن است. کارتی که به راحتی و به صورت آنلاین، می‌توانید آن را در عرض ۵ دقیقه دریافت نمایید. ما در این مقاله تلاش کردیم نحوه گرفتن کارت واکسن را برای تمامی افراد توضیح دهیم. امیدواریم این ویروس هر چه سریع‌تر در سراسر جهان ریشه‌کن شده و دوباره بتوانیم در سلامت کامل، همراه با خانواده و دوستان خود سفر کنیم و از زندگی لذت ببریم.

نظرات کاربران