مهم‌ترین مدارک برای مسافرت

مهم‌ترین مدارک برای خروج از کشور

مهم‌ترین مدارک برای مسافرت

اجازه‌‎‌ دهید همین ابتدای کار حقیقتی کمرشکن را گوشزدکنم تا اهمیت این مطلب را بهتر از گذشته درک‌کنید. سالانه ۶۰۰۰۰ مسافری که توسط مقامات مهاجرت کشورهای مختلف به مقصد یا نقاط انتقال بازگردانده می‌شوند، شرایط استرس‌زا و ناامید کننده‌ای را تحمل می کنند. این مسافران بخت برگشته مبلغ قابل توجهی را به عنوان جریمه و هزینه‌های مربوط به خطوط مسافربری جهان هزینه می‌کنند. همه گیری COVID-19 هم شد قوز بالاقوز. به همین خاطر بسیار مهم است که برای سفر خود به خوبی آماده باشید و مطمئن‌شوید که مدارک لازم برای خروج از کشور را دارید!

پاسپورت چیست؟

پاسپورت چیست؟

هنگام سفر بین کشورهای مختلف، برای دسترسی و عبور از مرزهای کشور، گذرنامه یا پاسپورت لازم است. هدف از گذرنامه این است که به سایر کشورها نشان‌ دهد که شما شهروند قانونی کشور اصلی خود هستید. اساساً، گذرنامه ماهیتی یکسان با کارت ملی دارد و به شما اجازه می‌دهد تا از مرزهای دیگر کشورها عبورکنید، حتی اگر موقتی باشد.

پاسپورت چه ویژگی‌هایی دارد؟

پاسپورت چه ویژگی‌هایی دارد؟

گذرنامه شامل عکس، نام، تاریخ تولد، جنسیت و مشخصات فیزیکی شماست. برخی از کشورها فقط به پاسپورت برای ورود مجدد نیازدارند. سایر کشورها ممکن‌است قبل از ورود به ویزا نیاز داشته‌باشند. قبل از سفر باید تأیید‌ کنید که آیا ویزای خاص کشور مقصد، مورد نیاز است یا خیر.

انواع پاسپورت کدامند؟

گذرنامه دیپلماتیک

انواع گذرنامه عبارتنداز:

گذرنامه عادی

پاسپورت معمولی برای تمام شهروندان واجد شرایط برای سفر به خارج از کشور، مشروط به انجام کلیه تشریفات اداری صادرمی‌شود. گردشگران، محصلین و تجار ایرانی ذیل چنین پاسپورتی تعریف می‌شوند.

گذرنامه دیپلماتیک (سیاسی)

گذرنامه دیپلماتیک برای مقامات دولتی و دیپلمات‌ها و همسران ایشان صادرمی‌شود.

گذرنامه خدمت

آن دسته از مقامات حکومتی که به ماموریت خارج از کشور فرستاده می‌شوند، باید این پاسپورت را از وزارت خانه مطبوع خود اخذ‌کنند. قوانین صادرشدن این پاسپورت شبیه به گذرنامه سیاسی است.

ویزا چیست؟

ویزا چیست؟

ویزا یک سند مسافرتی است که به شما امکان می‌دهد برای یک دوره زمانی خاص وارد یک کشور خارجی شوید. در بیشتر موارد، شما باید قبل از سفر برای ویزا، چه در سفارت، چه کنسولگری، یا به صورت آنلاین درخواست دهید. گاهی اوقات می‌توانید در بدو ورود نیز ویزا دریافت‌کنید. ویزا معمولاً روی پاسپورت شما چسبانده می‌شود و مدت زمان اقامت شما را مشخص می‌کند.

چه زمانی به ویزا نیاز دارم؟

مدارک لازم برای خروج از کشور

نیازداشتن به ویزا بستگی به جایی دارد که می‌خواهید بروید. اگر کشور شما با کشوری که قصد سفر به آن را دارید قرارداد ویزا داشته‌باشد، احتمالاً نیازی به درخواست ویزا از قبل ندارید. با این حال، اگر کشور شما با مقصد مورد نظر شما موافقت نامه ویزا نداشته‌باشد، باید قبل از سفر برای ویزا درخواست دهید.

انواع ویزا کدامند؟

مدارک لازم برای خروج از کشور

برخی از انواع رایج ویزا بر اساس هدف سفر عبارتنداز:

  • ویزای توریستی
  • ویزای ترانزیت
  • ویزای پزشکی
  • ویزای تعطیلات کاری
  • ویزای دانشجویی
  • ویزای کار
  • ویزای الحاق خانواده
  • ویزاهای رسمی
  • ویزای پناهندگی
  • ویزای دیجیتال
  • ویزای بازنشستگی
  • ویزای زیارتی

به چه کشورهایی بدون ویزا می‌توان سفر کرد؟

مدارک لازم برای خروج از کشور

درحال حاضر تنها ۳۸ کشور در دنیا هستند که مقدمات دریافت ویزا را برای ایرانیان ساده ساخته‌اند که هریک از این کشورها دسته‌بندی‌های خاص خود را به نسبت اعطای ویزای فرودگاهی، الکترونیکی یا عدم نیاز به ویزا دارند. درادامه اسامی این ملل عبارتنداز:

ویزای فرودگاهیویزای الکتورنیکیکشورهای بدون نیاز به ویزا
ارمنستانآذربایجانبولیوی
دومینیکانیجریهلبنان
اکوادورقطرماداگاسکار
گرجستانسریلانکابالیو
مالزیقرقیزستانتاجیکستان
صربستانساحل عاجنپال
ترکیهآنتیگوا و باربوداموزامبیک
ونزوئلاکامبوجساموا
پاسپورت دومینیکا با سه کلیک!

چگونه برای ویزا اقدام‌کنم؟

مدارک لازم برای خروج از کشور

با استفاده از موتور جستجوی دلخواه خود، وب سایت رسمی مهاجرت دولتی کشوری که قصد بازدید از آن را دارید پیداکنید. پس از یافتن و خواندن تمام اطلاعات، از جمله شرایط درخواست ویزا، فرم درخواست ویزای سفر مورد نیاز را پرکنید. امکان‌دارد بتوانید فرم را به طور الکترونیکی ارسال‌کنید یا از شما خواسته‌شود که آن را از طریق پست بفرستید. اگر مقصد شما در بدو ورود نیاز به ویزادارد، دیگر لازم نیست از قبل نگران درخواست ویزای سفر باشید. در این صورت، پس از رسیدن به مقصد، امکان‌ دارد از شما خواسته‌شود که فرم ویزا را پرکرده و هزینه‌های مربوطه را بپردازید. الزامات را با وب سایت یا کنسولگری مربوطه بررسی کنید زیرا شاید لازم باشد یک عکس در اندازه پاسپورت نیز بیاورید.

شرایط زنانه و مردانه برای اخذ پاسپورت چیه؟

مدارک لازم برای خروج از کشور

باتوجه به وجود غول بی شاخ و دمی به نام سازمان نظام وظیفه در کشور، ضرورت توجه به شرایط خاص مخصوصاً برای آقایان وجود‌دارد. در ابتدا مدارک عمومی اخذ پاسپورت عبارتنداز:

  • کپی شناسنامه کارت ملی و اصل مدارک با تاییدیه ثبت احوال
  • آخرین نسخه گذرنامه (در صورت اعتبار)
  • به همراه داشتن یک عکس ۴ در ۶ جدید و رنگی با پس زمینه سفید و تمام رخ صورت
  • همراه داشتن اجازه نامه محضری برای اشخاص زیر ۱۸ سال از سوی ولی یا قیم قانونی

مدارک لازم برای خروج از کشور در کرونا

مدارک لازم برای خروج از کشور

ارائه مدارک بهداشتی برای سفرهای بین المللی امر جدیدی نیست. برخی از کشورها الزامات ورود به شرط همراه داشتن گواهی واکسیناسیون تب زرد دارند، با این حال همین مورد به کشورهای خاصی محدود می‎شود در حالی که الزامات ارائه اسناد مسافرتی COVID-19 توسط اکثر کشورهای جهان اعمال شده‌است. پیروی از این مقررات ورودی به ویژه هنگامی سخت می‌شود که قوانین در یک اطلاعیه کوتاه اجرا می‌شوند و الزامات واکسیناسیون یا آزمایش از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. جدای از این موارد اغلب اسناد باید به زبان‌های خاصی ارائه‌شوند. درنتیجه تحقیق، هماهنگی و مشورت قبلی با کارشناسان خبره در این زمینه می‌تواند راه‎‌گشای شما باشد. چراکه باتوجه به وجود متغیرهای متعدد، سیاست‌های قرنطینه مختلفی از سوی دول جهان اجرامی‌شود که باید پیش از عزیمت به مقصد از آن‌ها مطلع‌شوید.

مهم ترین مدارک لازم برای خروج از کشور

دراین مطلب تلاش‌شد با ورود به جزئیات، تمامی مدارک لازم جهت اعطای پاسپورت و ویزا مورد بررسی قرارگیرد. اما با توجه به وجود مواردی مانند نظام وظیفه در کشور و کرونا در دنیا، تا زمانی که هریک از این دو عامل متغیر بر ایران و دنیا حاکم‌باشد، لزوم مشورت قبلی با کارشناسان خبره در این زمینه جهت مشخص‌کردن مدارک و کسب تکلیف وجود‌دارد. در آخر باید گفت یادتان نرود که فیش عوارض خروج از کشور، بیمه مسافرتی و نسخه پزشکی برای داروهایتان را نیز به عنوان مدارک لازم برای خروج از کشور به همراه داشته باشید.

سوالات پرتکرار

تفاوت اصلی ویزا با پاسپورت چیست؟

تفاوت اصلی بین پاسپورت و ویزا در این است که گذرنامه برای شهروندان یک کشور برای سفرهای بین‌المللی صادرمی‌شود حال آنکه ویزا تاییدیه‌ای است که در پاسپورت قرارمی‌گیرد و به دارنده آن اجازه رسمی ورود، خروج یا اقامت در یک کشور برای مدت زمان مشخصی را می‌دهد.

آقایان در چه صورت نیازی به دریافت کارت پایان خدمت جهت دریافت پاسپورت ندارند؟

تنها آقایان بالای ۵۰ نیازی به ارائه کارت پایان خدمت ندارند.

چه دسته‌ای از بانوان بدون اجازه همسر خود می‌توانند با پاسپورت از کشور خارج‌شوند؟

• بانوان مقیم خارج از کشور
• بانوانی که همسر آن‌ها فوت کرده (این صورت باید اصل گواهی فوت همسر و اصل شناسنامه ارائه‌شود)
• بانوان مطلقه (باید اصل طلاق نامه را ارائه‌کنند)

آیا الزامی به ارائه گواهی واکسیناسیون وجود‌ دارد؟

این مسئله با توجه به فراگیری کرونا در کشورهای مختلف جهان متفاوت‎است که از قبل باید الزامات آن‌ها را چه به صورت اینترنتی و چه با مشورت از کارشناسان پرس‌وجو‌ کرد.

نظرات کاربران