بهترین پارک ‌های ملی سریلانکا؛ در قلب حیات وحش چه خبر است؟

تاریخ باستانی جزیره سریلانکا که در اقیانوس هند واقع شده‌، نشان‌دهنده این است که در این جزیره شگفت‌انگیز، مکان‌های باورنکردنی زیادی وجود دارد. آثار تاریخی و فرهنگی، معابد و سکونتگاه‌های باستانی که قدمت آن‌ها به قرن ششم قبل از میلاد بازمی‌گردد، توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده‌است. علاوه بر آثار تاریخی، نقل معابد ویران شده پولونارووا و‌آنورادهاپورا و نقاشی‌های دیواری باستانی در سیگریا، دهان به دهان میان مسافران می‌چرخد. با سفر به سریلانکا که به آن مروارید اقیانوس هند هم می‌گویند، علاوه بر بازدید از جاذبه‌های گردشگری این جزیره، می‌توانید زمانی را برای تفریح در بهترین پارک های ملی سریلانکا اختصاص دهید و از دیدن حیات‌وحش بی‌نظیرش لذت ببرید. اگر تمایل به آشنایی با بهترین پارک ‌های ملی سریلانکا را دارید، با ما همراه باشید.

رزرو تور اروپا

رزرو بلیط هواپیما با سه کلیک خوبه!

پارک ملی دریایی Adam’s Bridge 

پارک ملی دریایی Adam’s Bridge 

پارک ملی Adam’s Bridge که در نزدیکی شبه جزیره باریکی قرار دارد، به اقیانوس هند متصل است. این پارک یکی از پربازدیدترین و بهترین پارک های ملی سریلانکا محسوب می‌شود که از اکوسیستم بسیار خوبی برخوردار است. پل آدم یا همان پل راما، یک سد ساحلی است که بر روی پارک ملی دریایی قرار دارد. شواهد نشان می‌دهد که زمانی این پل، راه ارتباطی بین هند و سریلانکا بوده‌است. مدت‌ها است که این مکان شهرت زیادی داشته و حتی در رامایانا، یکی از قدیمی‌ترین متون هند، از آن یاد شده‌است. این پارک ملی با صخره‌های کنار ساحل، سواحل ابریشمی و درختچه‌های کم‌ارتفاع، بهشتی برای انواع حیات‌وحش است. پرندگانی که در مجاورت با هند قرار دارند، در فصل‌های مرطوب به این منطقه مهاجرت می‌کنند. در این پارک می‌توانید انواع موجودات دریایی، پرندگان، دلفین‌ها و لاک‌پشت‌ها را مشاهده کنید که از ساحل عبور می‌کنند و خاطره‌ای به‌یادماندنی برایتان رقم می‌زنند.

پارک ملی kaudulla

این پارک ملی که یکی از بهترین پارک های ملی سریلانکا است، پرندگان فراوانی دارد؛ همین مسئله توجه علاقه‌مندان به تماشای پرندگان را به این‌جا جلب می‌کند. اگر چه بازدیدکنندگان در درجه اول برای بازدید از پرندگان به این پارک ملی می‌آیند، اما در kaudulla می‌توانند حیوانات بزرگی مانند فیل، خرس‌های تنبل، پلنگ، آهو و گراز وحشی را مشاهده کنند که در اطراف جنگل‌ها پرسه می‌زنند. تنوع گیاهان در این منطقه باعث ایجاد تغذیه مناسبی برای همه حیوانات شده‌است. Kaudulla پیدایش عجیبی داشته‌است. پادشاه ماهاسن در قرن سوم پس از میلاد، منبع آب را برای مردمش کنار گذاشت. هنگامی که تانکرهای آبیاری حدود شصت سال پیش رها شد، حیات‌وحش به‌سرعت در اطراف منبع آب به وجود آمد و خوشبختانه این منطقه در سال ۲۰۰۲ به یک پارک ملی تبدیل شد. همان‌طور که می‌بینید، تاریخ در همه جای این کشور زیبا وجود دارد. 

پارک ملی گال اویا؛ یکی از بهترین پارک های ملی کشور سریلانکا

پارک ملی گال اویا؛ یکی از بهترین پارک های ملی کشور سریلانکا

 این پارک، حوضه آبریزی برای آب‌های اضافی است که در سدی در آن نزدیکی ذخیره نمی‌شند؛ همین مسئله باعث ایجاد تالاب‌های متعدد و جنگل‌های سرسبز شده‌است و منابع بسیار خوبی برای تغذیه جانوران متعدد را فراهم می‌کند. بی‌شک پارک ملی گال اویا، یکی از بهترین پارک های ملی کشور سریلانکا است. فیل‌ها، بوفالوها، گاومیش‌ها و پلنگ‌های وحشی زیادی در گال اویا زندگی می‌کنند که می‌توانید به‌راحتی آن‌ها را مشاهده کنید. در کنار این پارک، معبد مقدس دیقاواپی وجود دارد که هر ساله هزاران زائر از آن دیدن می‌کنند و یکی از بهترین تفریحات در آن‌جا گردش با قایق و تماشای آب‌تنی فیل‌ها و نهنگ‌ها است. 

پاسپورت دومینیکا

پارک ملی کومانا

این پارک که در ساحل جنوب شرقی سریلانکا واقع شده، بهشتی برای پرندگان مهاجری است که هر ساله برای استراحت در تالاب‌ها و برکه‌های کومانا توقف می‌کنند. کومانا یکی از بهترین پارک های ملی کشور سریلانکا به‌شمار می‌آید که بیش از ۲۵۰ گونه مختلف از پرندگان در آن ثبت شده‌است. باتلاق‌ها و جنگل‌هایی که در پارک وجود دارد، مکان مناسبی برای پرورش پرندگان است؛ تنها مشکل پرندگان، شغال‌ها و گربه‌های ماهی‌گیری است که در کمین طعمه نشسته‌اند. در کومانا حیوانات دیگری مانند فیل‌ها و گرازهای وحشی را هم می‌توان مشاهده کرد. از آن‌جایی که معبد کاتاراگاما در نزدیکی آن قرار دارد، مسافران و زائران زیادی از پارک ملی کومانا عبور می‌کنند. 

پارک ملی بوندالا؛ یکی از بهترین پارک های ملی سریلانکا

پارک ملی بوندالا؛ یکی از بهترین پارک های ملی سریلانکا

بوندالا مقصدی ایده‌آل برای گشت‌وگذار و یکی از بهترین پارک های ملی سریلانکا است. پارک ملی بوندالا درجنوب سریلانکا واقع شده‌است‌ و در نزدیکی پارک ملی یالا قرار دارد. در این پارک، مجموعه‌ای از تالاب‌ها، تپه‌های شنی و جنگل‌های سرسبز وجود دارد که زیستگاه خوبی برای حیات‌وحش است. حدود ۲۰۰ نوع پرنده مختلف در بوندالا وجود دارد وپستانداران و دوزیستان زیادی را می‌توانید در آن‌جا مشاهده کنید. اگر خوش‌شانس باشید می‌توانید در میان انبوه شاخ و برگ درختان، موش آهو یا مونتجاک هندی را هم ببینید. بهترین زمان سفر به بوندالا، از اکتبر تا ژانویه است. در این ایام لاک‌پشت‌های مختلف برای تخم‌گذاری به ساحل می‌آیند و می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید. یکی دیگر از مزایای این پارک، مسکوت بودن آن است که پرندگان زیادی را از مخفیگاه‌شان بیرون می‌کشاند. در میان علاقه‌مندان به حیات‌وحش و طبیعت، بوندالا به‌عنوان یکی از بهترین پارک های ملی جزیره سریلانکا شناخته شده‌است‌. 

پارک ملی مینریا؛ بزرگ‌ترین و یکی از بهترین پارک های ملی سریلانکا 

در شمال کلمبو، یکی دیگر از بزرگ‌ترین و بهترین پارک های ملی سریلانکا قرار دارد که در آن فیل‌های آسیایی را به‌راحتی می‌توان مشاهده کرد. درست مانند پارک ملی kaudulla، این پارک هم وجود خود را مدیون پادشاه ماهاسن است. مینریا در شمال مرکزی استان سریلانکا قرار گرفته و مساحت تقریبی آن ۹۰۰۰ هکتار است. بهترین زمان سفر به آن‌جا، از جولای تا اکتبر گزارش شده‌است که میزان بارندگی کم می‌شود. در فصل‌های خشک، علفزارهای پارک، منبع غذایی خوبی برای فیل‌های سریلانکا است و حیوانات دیگر به تالاب‌ها و دریاچه‌های پارک مهاجرت می‌کنند. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که تعداد فیل‌ها در این پارک به ۷۰۰ رأس می‌رسد. در یک تور گردشگری می‌توانید حیواناتی مانند میمون‌ها، گوزن‌ها، خرگوش‌ها و گرازهای وحشی را مشاهده کنید و از تماشای گردهمایی بزرگ فیل‌ها لذت ببرید. بسیار زیبا و حیرت‌انگیز است که ببینید چگونه خورشید در محاصره فیل‌ها و مناظر چشم‌گیر این پارک ملی غروب می‌کند.

پارک ملی ویلپاتو؛ یکی از بهترین پارک های ملی سریلانکا 

پارک ملی ویلپاتو؛ یکی از بهترین پارک های ملی سریلانکا 

ویلپاتو به معنای سرزمین دریاچه‌ها است. علت این نام‌گذاری وجود شصت دریاچه‌ای است که در همان محدوده قرار گرفته‌است. این دریاچه‌ها نه تنها به رشد گیاهان و درختان کمک کرده، بلکه زمینه را برای سکونت حیواناتی همچون فیل‌ها، بوفالوهای آبی و حیوانات دوزیست فراهم کرده‌است. در این پارک ملی می‌توانید گاومیش‌های آبی و خرس‌های تنبل عجیب‌وغریب را میان جنگل‌های انبوه مشاهده کنید. ویلپاتو، ۱۳۱۷کیلومترمربع مساحت دارد و ۴۹۹ فوت بالاتر از سطح دریا قرار گرفته‌است. اگر قصد سفر به این پارک ملی فوق‌العاده‌ را دارید، سفر خود را در ماه‌های فوریه تا اکتبر آغاز کنید؛ در این ایام می‌توانید به همراه تور سافاری، انواع پرندگان مانند جغد، نوک قاشقی، حواصیل ارغوانی و دم درختچه را از نزدیک ببینید و شب را در کمپ‌های جنگلی سپری کنید. مطمئنا بعد از این گشت‌وگذار، به این واقعیت که ویلپاتو یکی از بهترین پارک‌ های ملی سریلانکا است، پی می‌برید. 

پارک ملی اوداوالاوه 

وجود بوته‌زارها و دشت‌های گسترده، اوداوالاوه را به یکی از بهترین پارک های ملی جزیره سریلانکا تبدیل کرده‌است. هر چند که اطراف این پارک ملی را کوهستان‌ احاطه کرده‌، اما بیشتر نواحی پارک را دشت‌ها و مرداب‌ها تشکیل داده‌است. این حفاظتگاه طبیعی در سال ۱۹۷۲ ساخته شد و وسعت آن به حدود ۳۱ هکتار می‌رسد. اوداوالاوه نه تنها به خاطر فیل‌ها، بلکه به خاطر حیواناتی مانند پلنگ‌ها و پرندگان متنوع معروف شده‌است. بسیاری از مسافران برای بازدید از فیل‌های کمیاب سریلانکا به این منطقه می‌آیند. تماشای فیل‌های غول‌پیکر قهوه‌ای رنگ، پرواز پرندگان مهاجر و غروب دل‌انگیز این پارک، آن را به یکی از بهترین پارک های ملی سریلانکا تبدیل کرده‌است. در این پارک ملی جذاب، ۱۸۴ گونه مختلف از پرندگان را می‌توانید مشاهده کنید و اگر قصد تماشای بچه فیل‌ها را دارید، سفر خود را در ماه اکتبر تا ژانویه آغاز کنید. یکی دیگر از دلایل شهرت اوداوالاوه، گشت‌های سافاری است. این گشت‌ها برای علاقه‌مندان حیات‌وحش و طبیعت مناسب است. در این گشت‌وگذار دسته‌جمعی، راهنماها تجهیزات لازم را در اختیار گردشگران قرار می‌دهند و مسافران می‌توانند درهمه طول سال طاووس، گوزن خالدار و کروکودیل‌های در حال استراحت را مشاهده کنند.

پارک ملی دشت هورتون؛ یکی از بهترین پارک های ملی حیات‌وحش سریلانکا 

پارک ملی دشت هورتون؛ یکی از بهترین پارک های ملی حیات‌وحش سریلانکا 

دشت هورتون با چشم‌اندازهای زیبا، قطعا ارزش یک‌بار بازدید را دارد. پارک ملی دشت هورتون که در ارتفاعات مرکزی کشور واقع شده، یکی از بهترین پارک های ملی حیات وحش سریلانکا است. دشت هورتون دارای جنگل‌های سرسبز و دوست‌داشتنی است که بر فراز فلات‌ها و قله‌هایی که در میان ابرها فرورفته‌، قرار دارد. به دشت هورتون، پرتگاه پایان جهان word’s End هم گفته می‌شود که از آن‌جا می‌توان مناظر شگفت‌انگیز طبیعت را مشاهده کرد. از آن‌جایی که این پارک، سرچشمه سه رودخانه اصلی سریلانکا است، حیات را برای گیاهان و جانوران تضمین می‌کند. همچنین وجود آبشار baker’s به جذابیت دشت هورتون اضافه کرده‌است؛ آبشاری لذت‌بخش که از میان درختان متراکم سرچشمه می‌گیرد. بی‌دلیل نیست که دشت هورتون یکی از بهترین پارک های ملی کشور سریلانکا شناخته شده‌است. 

پارک ملی یالا

یالا یکی از بهترین پارک های ملی جزیره سریلانکا است که بازدیدکنندگان زیادی دارد. وجود حیات‌وحش خارق‌العاده و متنوع، دلیل شهرت و محبوبیت آن شده‌است. یالا در جنوب شرقی سریلانکا واقع شده‌است و مساحت آن را ۹۷۹ کیلومترمربع تخمین زده‌اند. این پارک در منطقه خشک آب‌وهوایی قرار گرفته اما به دلیل باران‌های موسمی، اکوسیستم‌های مختلفی از جمله جنگل‌های مرطوب و تالاب‌های دریایی دارد. این جنگل‌ها زیستگاه انواع پرندگان و پستانداران است. همچنین یالا، مرکز تمدن‌های گذشته بوده‌است. این پارک در میان مسیر بازرگانان هندی و آریایی قرار داشت؛ به‌همین دلیل، تمدن آن‌ها را همراه خودش دارد. وجود ابزارآلات هیدرولیکی نشان تمدن در دوره‌های گذشته و کشاورزی غنی در این منطقه بوده‌است. سواحل شنی، جنگل‌های بارانی خاردار و بوته‌زارهای با شکوه و حیوانات متنوع این پارک، هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. 

جمع‌بندی 

در این مقاله بهترین پارک های ملی سریلانکا را معرفی کردیم. پارک‌هایی که حیوانات متنوعی مانند فیل‌ها، پلنگ‌های بومی و پرندگان عجیب‌وغریب در آن زندگی می‌کنند. می‌توانید برای بازدید از پارک های جنگلی، با تورهای مخصوص به این مکان‌ها سفر کنید. اگر هم به حیات‌وحش علاقه‌مندید و دوز بالای آدرنالین را دوست دارید، می‌توانید یک جیپ کرایه کرده و در یکی از این پارک‌ها به گشت‌وگذار بپردازید. اگر تجربه‌ای در سفر یا دیدگاهی در این زمینه دارید، خوشحال می‌شویم آن را با ما به اشتراک بگذارید. 

نظرات کاربران