دشت میشان همدان
16 اردیبهشت 1403
ایرانگردی

دشت میشان همدان؛ دشتی خفته در زیر پای الوند

آنچه که قرار است در این مقاله به آن بپردازیم، دشت میشان همدان است. آیا شما دوستان عزیز به همدان سفر کرده‌اید یا قصد دارید در آینده به این شهر سفر کنید؟ پس بهتر است از قبل اطلاعاتی نسبی درباره اماکن تاریخی و گردشگری این شهر کهن داشته‌باشید تا در بازدید از آن مکان‌ها دچار مشکل نشوید. به این منظور قرار است در این مقاله اطلاعاتی مفید و مؤثری از یکی از جاهای زیبای همدان به نام دشت میشان به شما عزیزان بدهیم. اگر با ما همراه باشید، بهترین اطلاعات را از دشت میشان همدان به‌دست خواهیدآورد. 

رزرو تور ارزان فقط با سه کلیک خوبه

دشت میشان

دشت میشان همدان

اگر شما اهل کوهنوردی باشید و برای کوهنوردی به الوند رفته‌باشید، می‌دانید که دشت میشان استان همدان درست در مسیر صعود به این کوه و در 10کیلومتری غرب شهر همدان قراردارد. این دشت سرسبز حدود یک‌هکتار وسعت دارد و به‌دلیل قرارگرفتن در کنار کوه الوند، از آب‌وهوایی کوهستانی برخودار است. در فصل بهار سرتاسر این دشت را چمن و گل‌های ریز زرد رنگ پوشانده‌است. وقتی به این دشت پهناور قدم بگذارید، با نسیمی که می‌وزد و آبی که می‌خروشد، شما بهشت را روی زمین مجسم خواهیدکرد. در گذشته عشایر در این مکان به‌عنوان ییلاق چادر می‌زدند تا خوراک دام‌هایشان در این چمنزار تأمین شود. امروزه نیز کوهنوردان از این دشت برای استراحت استفاده می‌کنند. آن‌ها در این منطقه چادر می‌زنند و با تجهیزات کوهنوردی که به همراه دارند، ساعات خوشی را برای خودشان رقم می‌زنند. به‌احتمال زیاد برایتان مهم است بدانید که چه زمانی برای بازدید از این منطقه مناسب‌تر است؟ پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات لازم از دشت میشان همدان را در اختیارتان بگذاریم. 

جاذبه‌های دیدنی دشت میشان همدان

آیا با شنیدن آنچه تاکنون از دشت میشان در همدان گفته‎ایم، ترغیب به بازدید از آن شده‌اید؟ حال می‌خواهیم از چیزی بگوییم که بی‌شک علاقه شما را به بازدید از این مکان چندبرابر می‌کند. دشت میشان درست پشت دهکده‌ای قرارگرفته‌است که قدمتی به درازای تاریخ دارد. از کدام دهکده سخن می‌گوییم؟ دهکده گنج‌نامه. حال برویم از اماکن دیدنی این منطقه به‌تفصیل سخن بگوییم.

سنگ‌نوشته‌های گنج‌نامه

سنگ‌نوشته‌های گنج‌نامه

سنگ‌نوشته‌های موجود در گنج‌نامه شامل دوکتیبه است که متعلق به دوره هخامنشیان می‌شود. این کتبیه‌ها به سه زبان عیلامی، پارسی باستان و بابلی نو، و به خط میخی نوشته شده‌است. آنچه که بر این کتیبه‌ها حک شده، مربوط‌به سخنان داریوش اول و خشارشا می‌شود. علاقه‌مندان به تاریخ و تمدن باشکوه ایران باستان قطعا با دیدن این کتیبه‌ها احساس غرور و بزرگی را تجربه خواهندکرد. بنابراین برای تجربه این حس بی‌نظیر پس از گشتن در دشت میشان همدان، حتما به‌سراغ این سنگ‌نوشته‌ها بروید.

آبشار گنج‌نامه؛ در پشت دشت میشان همدان

در مسیر صعود به ارتفاعات کوه الوند آبشاری با 12متر ارتفاع کنار کتیبه‌های گنج‌نامه قرار دارد. این آبشار از چشمه‌های کوه الوند سرچشمه می‌گیرد و به‌دلیل صخره‌هایی که در اطرافش وجود دارد، برای صخره‌نوردی بسیار گزینه مناسبی است. آب این آبشار برای پادشاهان هخامنشی بسیار مقدس بوده‌است و ازاین‌رو کتیبه‌ها را در کنارش بنا نهادند. ناگفته نماند آب این آبشار که دائمی است، در فصل زمستان یخ می‌زند و به‌این خاطر یخ‌نوردان زیادی را به خود جذب می‌کند. دشت میشان همدان درست در پشت این آبشار قراردارد؛ بنابراین خودتان را از تماشای این آبشار باشکوه محروم نکنید.

تله‌کابین گنج‌نامه

این تله‌کابین برای صعود به ارتفاعات الوند و رفتن به جاهای دیدنی دشت میشان همدان به‌وسیله مهندسان آلمانی ساخته شده‌است. درواقع این تله‌کابین تنها تلکه‌کابین ایرانی است که دو فراز و فرود هیجان‌انگیز را در ارتفاع 1700متری دارد. تله‌کابین گنج‌نامه دو ایستگاه دارد: ایستگاه اول دره گنج‌نامه و ایستگاه دوم دشت میشان است که در واقع نقطه آغاز و پایان تله‌کابین می‌شود. به‌طور تقریبی 8تا12دقیقه زمان می‌برد تا این تله‌کابین به مقصد موردنظر برسد و شما در این مدت می‌توانید از چشم‌انداز بکر زیر پایتان لذت کافی ببرید.

غار آکواریوم در مجاورت دشت میشان استان همدان

دشت میشان همدان

در سال 1390 مهندسان داخلی و خارجی با همکاری هم برای جذب هرچه بیشتر گردشگر داخلی و خارجی به منطقه گنج‌نامه، غاری را در این منطقه ساختند. ناگفته نماند که آن‌ها برای ساخت این غار از غار علیصدر همدان الگوبرداری کردند. این غار با داشتن دوطبقه و 1000متر مساحت انواع خزندگان، آبزیان و جانوران کمیاب را در خود جای داده‌است. وقتی به راهروهای این غار که دارای 3سالن اصلی است پا می‌گذارید، با مه و باران‌های ساختگی روبه‌رو می‌شوید که فضای رویاگونه‌ای را برایتان خلق می‌کند. در دل صخره‌ها و بدنه غار، آکواریوم‌های شیشه‌ای را با انواع ماهی‌های شور و شیرین خواهیددید. در طبقه دوم نیز نمونه‌های بی‌نظیری از خزندگان سراسر جهان وجوددارد. شما در این طبقه انواع پرندگان نظیر اردک ماندارین، مرغ بهشتی و طوطی، و خزندگانی نظیر انواع مارهای بوآ، ایگونا و آفتاب‌پرست‌ها، و انواع  مختلف صدف، پروانه، مرجان‌ها و … را مشاهده خواهیدکرد.

گیاه‌دوستان عزیز، باید بگوییم که ورودی این غار پر از گیاهان بومی کشورهای مختلف است. برای نمونه شما می‌توانید درخت کهن 150ساله و تراریوم‌های آمازون را در این مکان ببینید. همچنین شما در این غار شاهد انواع سنگ‌ها و کانی‌های جمع‌آوری‌شده از رشته‌کوه‌های سراسر جهان خواهیدبود. درمجموع اگر می‌خواهید حضور در دنیایی شگفت‌انگیز را تجربه کنید، در کنار بازدید از دشت میشان در همدان حتما به این غار سری بزنید. 

سورتمه ریلی

طولانی‌ترین و سریع‌ترین سورتمه ریلی کشور مربوط به سورتمه گنج‌نامه می‌شود که 45کیلومتر سرعت و 1150متر طول دارد. این سورتمه از ایمنی بسیار بالایی برخوردار است. آیا شما اهل هیجان هستید؟ پس سوار این سورتمه شوید تا در 5الی6دقیقه بیشترین هیجان را تجربه کنید و از چشم‌انداز اطراف سورتمه لذت ببرید. خوشبختانه سوارشدن براین سورتمه نه‌تنها هیچ محدودیتی ندارد، بلکه شما می‌توانید از سورتمه‌های دونفره نیز استفاده‌کنید. 

رزرو هتل 5ستاره با سه کلیک خوبه

کوهنوردی

کوه الوند

کوه الوند که به‌ عروس ایران لقب گرفته‌است، قله‌های مرتفع، شیب‌دار و دشت‌های چمن‌پوش زیادی دارد که یکی از آنها میدان میشان همدان است. به‌این ترتیب برای آن‌ها که به کوهنوردی علاقه دارند، این کوه بسیار گزینه مناسبی است. به‌علاوه در این منطقه چشمه‌های فراوانی ازجمله حوض نبی، چشمه ملک، هفت‌چشمه، چشمه خسرو و … وجوددارد و کوهنوردان می‌توانند برای استراحت در آنجا اتراق‌کنند. آنچه که تاکنون گفتیم، جاذبه‌های مربوط به دهکده گنج‌نامه بود؛ اما اطراف دشت میشان جاهای دیدنی دیگری نیز دارد که لازم است به شما معرفی کنیم.

جاهای دیدنی نزدیک دشت میشان

علاوه‌بر دهکده گنج‌نامه که درست در مجاورت دشت میشان همدان واقع شده‌اسا، از جاهای دیدنی دیگر هم می‌شود نام برد که نزدیک به این دشت قراردارد. اینکه شما بتوانید از چندین جای تاریخی یا تفریحی در فواصل مکانی و زمانی کم دیدن کنید، قطعا خوشایند است. در ادامه به چند تا از این اماکن دیدنی می‌پردازیم. لطفا با ما همراه باشید. 

پیست اسکی تاریک‌دره

در 10کیلومتری جنوب‌غربی جاده گنج‌نامه یکی از پیست‌های بین‌المللی ایران قراردارد که به پیست تاریک‌دره معروف است. جالب است بدانید، در این پیست یک دستگاه بالابر وجوددارد که توان جابه‌جایی 100نفر را دارد. به‌این‌ترتیب اسکی‌سواران می‌توانند 2کیلومتر از این مسیر را با بالابر طی‌کنند. این پیست 1600متر طول و 50هکتار وسعت دارد و به‌دلیل موقعیت کوهستانی‌اش برای انواع ورزش‌های زمستانی مناسب است. پیشنهاد می‌کنیم پس از دیدن جاهای دیدنی میدان میشان همدان، حتما به سراغ این پیست بروید و هیجانی فوق‌العاده را برای خودتان فراهم کنید. 

دره عباس‌آباد؛ دره‌ای در انتهای دشت میشان در همدان

دشت میشان همدان

دره عباس‌آباد یا دره تبنابر، یکی از دره‌های سرسبز همدان به‌شمار می‌آید که در انتهای دشت میشان واقع‌ شده‌است. این دره با درختان بلند و سبزش، گردشگران و مسافران زیادی را مسحور خود می‌کند. گفته می‌شود در دوره باستان یکی از راه‌هایی که همدان را به غرب ایران متصل می‌کرد، از میان این دره می‌گذشت. از آنجایی که این دره در انتهای دشت میشان استان همدان قراردارد، بنابراین شما می‌توانید پس از گشت‌وگزار در این دشت سری به دره عباس‌آباد هم بزنید.

تخت نادر

تخت نادر در نزدیکی دشت میشان و در 11کیلومتری جنوب غربی همدان قراردارد. درواقع تخت نادر دشتی است که 1/5هکتار مساحت دارد. این دشت دارای شیبی کم و پوشیده از چمنزار است. شما می‌توانید در این دشت پهناور انواع گیاهان و گل‌های زیبای کوهستانی و گونه‌های جانوری خاص را ببیند. پیشنهاد ما به شما عزیران این است که پس از بازدید از دشت میشان استان همدان، از این دشت هزاررنگ  نیز دیدن کنید و از دیدن کوه‌های صخره‌ای، چمنزار وسیع و چشمه‌اش لذتی وصف‌ناشدنی ببرید. 

راه‌های دسترسی به دشت میشان استان همدان

برای رسیدن به این دشت زیبا دو راه وجوددارد؛ شما هم می‌توانید کوه‌پیمایی ( یک ساعت‌ونیم پیاده‌روی) کنید و هم از تله‌کابین (پانزده دقیقه) استفاده‌کنید. وقتی شما مسیر گنج‌نامه را پیش بگیرید، نرسیده به این مکان، ورودی مسیر کوهپیمایی را در سمت راست خواهیددید. برای استفاده از تله‌کابین نیز نخست باید به دهکده گنج‌نامه بروید و از آنجا با استفاده از تله‌کابین خودتان را به این دشت سرسبز برسانید. ناگفته نماند در مسیر کوهنوردی برای رسیدن به جاهای دیدنی دشت میشان همدان، شما به منطقه‌ای برمی‌خورید به نام کیاورستان که می‌توانید در آنجا به‌استراحت بپردازید. در هرصورت،شما با انتخاب هر کدام از این دو راه، لذت کافی را از مسیر زیبای رسیدن تا دشت میشان استان همدان خواهیدبرد. 

شرایط اتراق‌کردن در دشت میشان همدان

دشت میشان همدان و کمپ کردن

اگرچه کمپ‌زدن در دشت میشان استان همدان مانعی ندارد، اما در فصل‌هایی که تعداد گردشگران زیاد است، ممنوع می‌شود. ناگفته نماند که این دشت دوبخش دارد؛ بخشی از آن به دهکده گنج‌نامه مربوط می‌شود و بخشی که آن سوی رودخانه است، مکانی مستقل به‌شمار می‌آید. به‌این‌ترتیب شما نمی‌توانید در بخشی که متعلق به گنج‌نامه است، کمپ دایر کنید. اما می‌توانید از طریق تله‌کابین به آن بخش از دشت که آن طرف رودخانه است بروید و کمپ بزنید. بااین وجود، هیچ جای نگرانی نیست؛ زیرا اگرچه برپاکردن کمپ در این قسمتِ مربوط به گنج‌نامه ممنوع است، اما خوشبختانه دهکده گنج‌نامه اقامت‌گاههای بسیار خوبی برای بیشتر ماندن در آن منطقه دارد. شما هم می‌توانید در ویلاهای کوهستانی و هم در اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی آن ساکن شوید.

بهترین زمان بازدید از دشت میشان 

اگر به‌دنبال بهترین زمان از نظر آب‌وهوا هستید، باید بگوییم مناسب‌ترین فصل برای بازدید از جاهای دیدنی دشت میشان همدان بهار و تابستان است. در فصل بهار به‌واسطه نو شدن طبیعت شاهد گل‌ها و شکوفه‌های رنگارنگ خواهیدبود. از طرفی هم برف‌هایی را که روی کوه در حال آب‌شدن هستند، می‌بینید؛ همچنین هوا در این فصل متعادل است؛ نه سرمای زمستان را دارد و نه گرمای تابستان. در فصل تابستان نیز به‌واسطه ذوب‌شدن برف‌ها شاهد آبشار خروشان گنج‌نامه و میوه‌های نوبرانه آن خواهیدبود.

البته باید این را نیز در نظر بگیرید که این منطقه در این دو فصل بسیار شلوغ است؛ پس اگر خلوتی را ترجیح می‌دهید، اوایل مهرماه تا اواسط آبان برای شما مناسب‌تر است؛ زیرا هم نسبتا خلوت است و هم آب‌وهوا هنوز به‌سمت سردی استخوان‌سوز زمستان نرفته‌است.

سخن پایانی

به‌عنوان جمع‌بندی مطالب فوق باید بگوییم، تلاش ما ارائه بهترین اطلاعات از دشت میشان همدان به شما عزیزان بود. هر چند که استان و به‌ویژه شهر همدان دارای خاستگاه تاریخی است، اما مناطق طبیعی و تفریحی زیادی نیز دارد که نباید از نظر دور داشت. یکی از این جاهای سرسبز و دیدنی، دشت میشان است. بنابراین بهتر است پس از گشت‌وگزار در میان بناهای تاریخی همدان، به آنجا هم بروید تا در میان هوا و فضای بهشتی آن روحتان را جلا دهید. 

درمجموع امیدواریم که مطالب فوق برای شما عزیزان مفید واقع شده‌باشد.

حال شما دوستان عزیز، آیا تمایلی برای رفتن به دشت میشان دارید؟ لطفا با اشتراک نظر باارزشتان ما را نیز خرسند کنید.  

فرصت رزرو بلیط هواپیما از سه کلیک را از دست ندید

نظرات کاربران