دریاچه مارمیشو ارومیه؛ نگینی درخشان بر سینه آذربایجان غربی
22 اردیبهشت 1403
ایرانگردی

دریاچه مارمیشو ارومیه؛ نگینی درخشان بر سینه آذربایجان غربی

در استان آذربایجان غربی، علاوه‌بر دریاچه ارومیه دریاچه‌های دیگری نیز وجود دارد که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست؛ این جاذبه‌های طبیعی با آب‌وهوایی معتدل، امکان استراحت، مراقبه، تنفس در هوایی پاک و لذت از تماشای مناظر دیدنی را برای شما فراهم می‌کند. دریاچه مارمیشو با قدمتی نزدیک به سیزده قرن یکی از این جاذبه‌هاست که در روستای مارمیشو ارومیه واقع شده است. اگر برای سفر به ارومیه برنامه‌ریزی می‌کنید، یادتان نرود برای دریاچه‌گردی هم زمانی مناسب را در نظر بگیرید. در این مقاله قصد داریم اطلاعات شما را راجع‌به دریاچه مارمیشو ارومیه کامل کنیم؛ پس تا پایان، با ما همراه باشید. 

بلیط هواپیما

فرصت رزرو بلیط هواپیما از سه کلیک را از دست ندید

آدرس دریاچه مارمیشو ارومیه

دریاچه مارمیشو ارومیه

دریاچه فصلی مارمیشو در 45 کیلومتری غرب ارومیه و در نزدیکی مرز ترکیه قرار دارد و زیبایی این دریاچه خنک و نیلی با عمق حدود پنجاه متر، با وجود کوه‌ها و درختان بلندی که اطرافش را احاطه کرده، تکمیل شده است. اگر تا به حال رودخانه نازلوچای غرب ارومیه را دیده باشید، موقعیت مارمیشو را بهتر درک خواهید کرد؛ مارمیشو ارومیه از حاشیه این رودخانه می‌گذرد و در مسیر خود از روستاهایی نظیر بانی و پسان عبور می‌کند و به روستای هم‌نام خودش، روستای مارمیشو، می‌رسد.

بهترین زمان بازدید از دریاچه مارمیشو

به‌طورکلی شهر ارومیه، شهری سردسیر است و در اغلب اوقات سال، آب‌وهوایی خنک را تجربه می‌کند. مناطق و نواحی اطراف این شهر هم از همین آب‌وهوا برخوردارند و بنابراین، اگر می‌خواهید در سفر خود راحت باشید و از سرمای سخت در امان بمانید، پاییز و زمستان را برای بازدید از دریاچه مارمیشو انتخاب نکنید. مخصوصا در زمستان بارندگی شدید و سرمای سوزان، با ایجاد یخ‌بندان روی دریاچه، شما را از ماهی‌گیری نیز محروم خواهد کرد. پیشنهاد سه کلیک به شما برای بازدید از دریاچه مارمیشو در شرایط آب‌وهوایی مطبوع و مناسب، فصل بهار و تابستان تا اوایل شهریور است. 

گونه‌های گیاهی و جانوری اطراف دریاچه

طبیعت اطراف دریاچه مارمیشو ارومیه، زیستگاه انواع گیاهان و جانوران است؛ در بین گونه‌های گیاهی منطقه، درخت بید و بلوط به فراوانی به چشم می‌خورد و شیرین‌بیان که گیاهی با خواص دارویی برای دستگاه گوارش است، گون، زنبق وحشی و صنوبر نیز دیده می‌شود. ماهی قزل‌آلا از معروف‌ترین گونه‌های جانوری بومی این ناحیه خوش‌آب‌وهواست که وفور آن، فرصت خوبی را برای گردشگران علاقه‌مند به ماهی‌گیری، فراهم کرده است. به‌جز ماهی، دریاچه مارمیشو محل زیست سمور، عقاب، کبک و انواع پرندگان مهاجر هم هست. پس علاوه‌بر ابزار ماهی‌گیری، دوربین عکاسی‌تان را هم بردارید و برای سپری کردن اوقاتی مفرح، راهی مارمیشو ارومیه شوید. 

رزرو هتل 5ستاره با سه کلیک خوبه

اطراف دریاچه مارمیشو

دریاچه مارمیشو ارومیه

با خیال راحت عازم منطقه مارمیشو برای بازدید از این جاذبه طبیعی شوید؛ هتل مروارید، هتل ماه کیمیا و هتل آریا در نزدیکی این دریاچه، آماده میزبانی از شماست؛ می‌توانید یکی از این اقامت‌گاه‌های خوب را انتخاب کنید. تفرجگاه مارمیشو نیز در فاصله 600 متری دریاچه قرار دارد و اوقات شادی را برای‌تان رقم می‌زند. دو رستوران مولوی و دیاکو که از بهترین رستوران‌های ارومیه است نیز در فاصله حدود 64 کیلومتری دریاچه مارمیشو قرار دارد و می‌توانید برای صرف یک وعده غذایی خوشمزه، به این رستوران‌های باکیفیت و درجه‌یک بروید. 

روستای مارمیشو

اهالی این روستا مردمی خونگرم و مهمان‌نواز هستند که با رفتار صمیمانه خود از شما به گرمی استقبال می‌کنند. از آن‌جا که این روستا در منطقه‌ای کوهستانی قرار گرفته است، شغل زنبورداری در آن رونق دارد و توصیه می‌کنیم حتما در سفر خود به این ناحیه، از زنبورداران شریف، عسل طبیعی خوش‌طعم که مسلما خواص درمانی بسیاری هم دارد، خرید کنید و لذت ببرید. گفتنی است درخت پسته، گلابی و گردو در این روستا بسیار زیاد است؛ پس علاوه‌بر عسل، می‌توانید این محصولات را هم بخرید و سوغاتی خود را تکمیل کنید. 

دلیل نام‌گذاری دریاچه مارمیشو

در جریان جنگ جهانی دوم، با مهاجرت جمعیتی از ارامنه به این قسمت از شهر ارومیه، این منطقه به محل زندگی آن‌ها تبدیل شد و شخصی به نام مارمیشون بنیامین حکم‌رانی این ناحیه را برعهده گرفت و بعدها اسم این روستا و دریاچه را براساس نام این رهبر مسیحی، مارمیشو گذاشتند. 

سخن پایانی سه کلیک راجع‌به دریاچه مارمیشو ارومیه

دریاچه مارمیشو با آب‌وهوایی خنک و استثنایی، در فصل بهار و تابستان با مناظری زیبا و خیره‌کننده، آماده میزبانی از شماست. اگر دوست دارید سفری متفاوت را تجربه کنید و اوقاتی خوش داشته باشید، بازدید از این دریاچه نیلی شگفت‌انگیز را از دست ندهید. مارمیشوی 1300ساله، با انواع گونه‌های گیاهی و جانوری و هم‌چنین امکان ماهی‌گیری، شما را به وجد می‌آورد.

نظر شما چیست؟ دوست دارید این دریاچه را از نزدیک ببینید؟ 

رزرو تور ارزان فقط با سه کلیک خوبه

نظرات کاربران