THIMMAMMA MARRIMANU
3 اردیبهشت 1402
جهانگردی

11 تا از قدیمی ترین، بلندترین و بزرگ ترین درختان جهان

درختان در اشکال و اندازه‌های مختلف وجود دارند و برخی از آنها حقایق سرگرم‌کننده شگفت‌انگیزی دارند. از بلندترین انواع درختان در کالیفرنیا تا بزرگترین سایبان‌های هند، بیایید قدیمی‌ترین، بلندترین و بزرگ‌ترین درختان جهان را بررسی کنیم. چه از نظر سن، قد، حجم، یا قطر، اینها ستاره های طبیعت هستند و به طرز باورنکردنی، بسیاری از آنها هنوز جا برای رشد دارند.

رزرو تور اروپا

قدیمی ترین درختان جهان

 قدیمی ترین درخت در جهان: درخت متوسلاه

Methuselah tree

Methuselah یک کاج بریستلکون بزرگ است که در حال حاضر 4854 سال سن دارد (تا سال 2023). مکان دقیق آن برای امنیت آن مخفی نگه داشته شده است، اما جایی در میان بیشه متوسلاه در کوه های سفید در شرق کالیفرنیا قرار دارد. متوسلاه و سایر کاج های بریستلکون به دلیل سازگاری های بیولوژیکی فراوان با محیط خشن خود در مناطق بیابانی و مرتفع جنوب شرقی ایالات متحده بسیار پیر می شوند.

چوب این درختان بسیار متراکم و پر از رزین است و می توانند تا 90٪ از پوست خود را از دست بدهند و همچنان زنده بمانند. با این اقتباس‌ها، جای تعجب نیست که متوسلاه در اینجا به عنوان قدیمی‌ترین تک درخت امروزی ظاهر می‌شود.

 قدیمی ترین درخت در آسیا: سرو ابرقو (سرو ابرکوه)

سرو ابرکوه؛ یک درخت کهنسال در یزد است  و قدمت آن بین 4000 تا 5000 سال تخمین زده شده است. این موضوع احتمالاً آن را به قدیمی ترین درخت آسیا تبدیل می کند. در اشعار ایرانی و کنده کاری های تخت جمشید، همیشه درخت به عنوان نماد زندگی و زیبایی ظاهر می شود . جالب است بدانید که منشأ این درخت که به “سر زرتشتی” نیز معروف است، هنوز مشخص نیست؛ اما در افسانه ها آمده است که پیامبر باستانی زرتشت در سفرهای متعدد خود این درخت را کاشت و تعالیم خود را گسترش داد. سرو ابرقو که یک چهره باستانی است، بسیاری از درختان دیگر را شکست می دهد تا در فهرست ما به عنوان یکی از قدیمی ترین درختان جهان قرار گیرد.

 قدیمی ترین درختان جهان: پاندو

پاندو که به عنوان “غول لرزان” شناخته می شود، یک کلونی است! برخلاف سایر نوشته‌های موجود در این فهرست، درخت پاندو یک تنه منفرد با شاخه‌ها نیست، بلکه تنه‌های بسیاری با سیستم ریشه مشترک (کلونی) است. پاندو با وسعت 108 هکتار، وزن 6000000 کیلوگرم و احتمالاً 14000 سال سن، قطعاً در بخش آمار تحت تأثیر قرار می گیرد. در حالی که پاندو مطمئناً یکی از چشمگیرترین دستاوردهای طبیعت است، آینده پاندو ممکن است به دلیل تغییرات آب و هوایی نامشخص باشد، خشکسالی، توسعه انسانی، چرا، و مهار آتش تهدیدی برای بقای طولانی مدت آن هستند.

بلندترین درختان جهان

 بلندترین درخت در جهان: هایپریون

Hyperion tree

بزرگترین درخت جهان Hyperion که یک درخت قرمز ساحلی است و جایی در قلب پارک ملی ردوود در کالیفرنیا قرار دارد. بلندترین درخت جهان چقدر بلند است؟ هایپریون به ارتفاع خیره کننده 380 فوت می رسد! مکان دقیق درخت یک راز است که به خوبی حفظ شده است – و دلیل خوبی هم دارد.

 بلندترین درخت در آسیا: MENARA

یکی دیگر از بزرگترین درختان جهان MENARA زرد است که با 331 فوت در رتبه دوم قرار دارد. منارا که از کلمه مالایی به معنی “برج” نامگذاری شده است را می توان در صباح در جزیره بورنئو پیدا کرد. بخشی از چیزی که به منارا ارتفاع زیاد می دهد؛ تقارن عالی آن است که به تنه درخت اجازه می دهد تا مستقیماً در هوا رشد کند. مرانتی زرد به دلیل برداشت بیش از حد در معرض خطر انقراض است، اما به لطف تلاش‌های حفاظتی و ایجاد منطقه حفاظت شده ،این تک‌ درخت های شگفت‌انگیز می‌توانند زنده بمانند. 

 بلندترین درخت در جهان؛ این بار در استرالیا

نامزد خوش شانس ترین درخت جهان، سنتوریون با ارتفاع 330 فوتی واقع شده در استرالیا است. این درخت دارای چندین رکورد جهانی از جمله بلندترین گیاه گلدار و بلندترین درخت سخت چوب است. در سال 2019 از یک آتش سوزی جنگلی جان سالم به در برد که بسیاری از شاخ و برگ های اطراف را از بین برد، اما Centurion ایستاده بود، هرچند کمی غمگین!  سال‌های سال است که این درخت همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد و چه کسی می‌داند، شاید در لیست آینده رتبه‌بندی بالاتری داشته باشد؟

بزرگ ترین درختان جهان

بزرگ ترین درخت جهان: ژنرال شرمن

Sequoiadendron giganteum tree

بزرگترین درخت جهان، یک سکویا غول پیکر (Sequoiadendron giganteum) است که در هیچ لیستی نیست که نیاید! درخت ژنرال شرمن متعلق به پارک ملی سکویا است و این درخت از نظر حجم، بزرگترین تک درخت جهان است که 52500 فوت مکعب حجم دارد. این سکویا غول پیکر که به نام ژنرال شرمن نیز شناخته می شود، نمایانگر عظمت است! 

 محکم ترین تنه در جهان: ÁRBOL DEL TULE

در حالی که تقریباً همه بزرگترین گونه های درختی جهان منحصراً در کالیفرنیا هستند، اربول دل تول فهرستی را برای داشتن قوی ترین تنه در جهان به نام خودش در مکزیک می زند. نام ÁRBOL DEL TULE معنای «پیرمرد آب»، مطمئناً تا 1400 سال عمر می کند و اندازه‌گیری‌های انجام شده، قطر آن را 30.8 فوت نشان می‌دهد – با توجه به اینکه ارتفاع آن تنها 116 فوت است، دستاوردی چشمگیر است. باور مردم محلی این است که درخت از چوب دستی خدا ریشه گرفته است.

بزرگترین سایبان جهان:  THIMMAMMA MARRIMANU

افسانه هندو می گوید که این درخت از جایی رشد کرده است که بیوه ای به نام Thimmamma خود را بر روی تاج خاکسپاری شوهر فقیدش انداخت. سایز بزرگ Thimmamma Marrimanu از طریق یک نمای هوایی آشکارتر است. 

عجیب ترین درختان جهان

  درخت خون اژدها

Dragon's Blood Tree

این درخت نام خود را از رزین قرمز خونی آزاردهنده ای گرفته است که در صورت بریده شدن یا آسیب دیدن از پوست آن خارج می شود – این یک دفاع در برابر آفات و بیماری است و در قرن هفدهم اروپا به عنوان یک درمان جادویی در نظر گرفته می شد. اخیراً از رزین در خوشبوکننده‌های نفس و معجون‌های عشق استفاده می‌شود.

درخت مسافر در ماداگاسکار

ماداگاسکار رویای طبیعت گرایان است، زیرا حدود 90 میلیون سال پیش از بقیه آفریقا خارج شد، به اندازه ای که گیاهان و حیوانات آن به روش منحصر به فرد خود تکامل یافته باشند. درخت مسافر که از اقوام رشد کرده گل پرنده بهشتی است، دانه‌های آبی فیروزه‌ای بزرگ و درخشان دارد – یک ویژگی نادر در گیاهان! 

در آخر

امیدواریم چیز جدیدی در مورد برخی از بلندترین، قدیمی ترین و بزرگترین درختان جهان یاد گرفته باشید. طبیعت واقعا غیرقابل پیش بینی است و تنوع درختان این فهرست این را ثابت می کند.اگر می‌خواهید در کاشت نسل بعدی بلندترین، قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین درختان شرکت کنید، امروز با ما یک درخت بکارید!

بلیط هواپیما آنلاین با سه کلیک را یادت نره رزرو کنی!

نظرات کاربران