THE AMAZON RAINFOREST

بهترین جنگل‌ های جهان؛ ریه‌های زمین را بشناسید!

اغلب مردم، وقتی به جنگل‌های استوایی و بارانی فکر می‌کنند، اولین چیزی که به ذهنشان می‌آید مناظر تاریک و درختان با شکل‌های وحشتناک است؛ اما همه جنگل‌ها این‌گونه نیستند. برخی از جنگل‌ های جهان، آبشارهای زیبا، آبراه‌ها، گونه‌های جانوری کمیاب، گونه‌های گیاهی منحصربه‌فرد، مناظر تماشایی و بسیاری دیگر از زیبایی‌های طبیعی را در خود جای داده است؛ این جنگل‌ها، در شمار بهترین جنگل‌ های جهان به حساب می‌آید. جنگل ‌های بارانی، حداقل 60 میلی‌متر در ماه بارش باران دارند و میانگین دمای آن‌ها، حداقل به 60 میلی‌متر در ماه می‌رسد؛ جنگل‌ های معروف دنیا، گرم و مرطوب بوده و دارای اکوسیستم‌های مختلفی هستند. در ادامه همراه ما باشید تا شما را با 10 مورد از بهشت‌های خیره‌کننده جهان آشنا کنیم.

رزرو تور اروپا

THE DAINTREE NATIONAL PARK

THE DAINTREE NATIONAL PARK

یکی از بهترین جنگل ‌های جهان daintree national park است. daintree national park، بخشی از طولانی‌ترین و بارانی‌ترین جنگل استوایی جهان است که طی 110 میلیون سال گذشته دوام آورده است. این جنگل، در ساحل شمال شرقی منطقه Queensland’s استرالیا قرار دارد. جنگل daintree national park، زیست‌گاه انواع گیاهان و حیوانات غیرمعمول، از جمله گربه‌های شنی یا Bennett’s rare sand cats و کانگوروهای کمیاب است. هم‌چنین سواحل شنی سفید، صخره‌های مرجانی و اولین گیاهان یافت‌شده در این سیاره مانند Lycopsida و Psilotopsida در این‌جا وجود دارد.

پارک ملی daintree national park، که در سال 1988، در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد، با قایق کابلی از دره Mossman قابل دسترسی‌ست. برای شروع قایق‌سواری در یکی از بهترین جنگل‌ های جهان، کافی‌ست با یک راهنمای بومی سوار قایق شوید و در رودخانه Daintree حرکت کنید. راهنمای بومی، پیش از سوار کردن شما در قایق، آموزش‌های لازم را به شما می‌دهد؛ چرا که این رودخانه و جنگل، مملو از پرندگان، مارها و حتی کروکودیل‌های زیادی‌ است؛ اما نگران نباشید؛ چرا که قایق‌ها طوری طراحی شده که از حمله حیوانات در امان باشید و بتوانید با خیال راحت، طبیعت را کشف کنید.

THE AMAZON RAINFOREST

یکی دیگر از بهترین جنگل ‌های جهان amazon rainforest یا جنگل آمازون است. جنگل آمازون، بیش از 5.95 میلیون کیلومتر مربع را پوشش می‌دهد. این جنگل، برزیل، بولیوی، کلمبیا، اکوادور، گویان فرانسه، گویان، پرو، ونزوئلا و جمهوری سورینام را در بر می‌گیرد. جنگل آمازون از هر 10 گونه جانوری شناخته‌شده، یکی را در خود جای داده و تقریبا هر روز نیز، گونه‌های جانوری جدیدی کشف می‌شود. این جنگل بارانی، در قاره آمریکا واقع شده و بیش‌تر حوزه زه‌کشی رودخانه آمازون و شاخه‌های آن در شمال آمریکای جنوبی را شامل می‌شود.

گفته می‌شود که آمازون حدود 40 درصد از کل مساحت برزیل را پوشش می‌دهد که از شمال با فلات گویان، از غرب با آند، از جنوب با فلات مرکزی برزیل و از شرق با اقیانوس اطلس هم‌مرز است. در جنگل زیبای آمازون، تنوع زیستی فوق‌العاده‌ای وجود دارد؛ این مورد، بر دمای جهانی تاثیر گذاشته است. هم‌چنین به‌علت این تنوع زیستی، حدود 500 گروه بومی در آن‌جا زندگی می‌کنند.

پاسپورت دومینیکا

DOMINICA FOREST

DOMINICA FOREST

دومینیکا که به جزیره طبیعی کارائیب معروف بوده، تقریبا کاملا پوشیده از جنگل‌ های بارانی‌ست. یکی از جنگل ‌های معروف دنیا در کارائیب، dominica forest یا جنگل دومینیکاست. این جنگل، دارای برخی گیاهان و حیات‌وحش غیرمعمول است. شما در هر زمانی از سال می‌توانید به دومینیکا سفر کنید؛ چرا که این کشور از موقعیت جغرافیایی خوبی برخوردار است؛ دمای هوا در تمام طول سال خنک است، جامعه‌ای چندفرهنگی با مردمی خون‌گرم و مهمان‌نواز دارد که همیشه با آغوش باز، پذیرای تعداد زیادی از گردشگران هستند. بسیاری از جنگل‌های بارانی دومینیکا نیز به پارک ملی تبدیل شده‌ است؛ از جمله آن‌ها می‌توان به پارک ملی Morne Trois Pitons با جنگل‌ های سرسبز، آتشفشان‌ها، چشمه‌های آب گرم، دومین دریاچه جوشان بزرگ جهان، یک پناه‌گاه مخصوص پرندگان برای حفاظت از گونه‌های محلی و بلندترین قله برای کوه‌نوردی‌ اشاره کرد.

پاسپورت دومینیکا با سه کلیک!

GREAT BEAR RAINFOREST

یکی دیگر از زیباترین جنگل‌ های جهان great bear rainforest است. این جنگل معتدل بارانی در کانادا، 32 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد و بکر و دست‌نخورده باقی مانده است. بزرگ‌ترین جنگل خرس جهان یا great bear rainforest، دارای درختان صنوبر قدیمی، صنوبر نقره‌ای، سروهای قدیمی و آبشارهای خزه‌ای‌ست. علاوه بر این‌ها، انواع خرس‌ها هم‌چون خرس‌های Spirit یا Kermode، خرس گریزلی، خرس سیاه، خرس سفید و دیگر خرس‌های کمیاب و غیرکمیاب است. از دیگر گونه‌های جانوری موجود در این حیات‌وحش می‌توان از عقاب‌ها، گرگ‌ها، ماهی‌ها، نهنگ‌ها، بز کوهی، گوزن سیتکا، شیرهای دریایی و سمورهای دریایی نام برد. 

CONGO FOREST

بهترین جنگل‌ های جهان

یکی دیگر از بهترین جنگل‌ های جهان congo forest یا جنگل کنگوست. جنگل کونگو، دومین جنگل بارانی بزرگ جهان است که در آفریقای مرکزی قرار دارد. این جنگل، بیش از 2 میلیون کیلومتر مربع را پوشش می‌دهد و شش کشور آفریقای غربی و مرکزی را شامل می‌شود؛ این کشورها عبارتند از: گینه استوایی، کامرون، گابن، جمهوری آفریقای مرکزی، جمهوری کنگو و جمهوری دموکراتیک کنگو یا DRC. جنگل کنگو، زیست‌گاه بسیاری از گونه‌های جانوری مانند گوریل‌ها، بونوبوها یا شامپانزه‌های کوتوله، فیل‌ها، اوکاپی‌ها یا زرافه گردن‌کوتاه و هزاران حیوان دیگر به شمار می‌رود. این جنگل که به‌عنوان ریه دوم زمین بعد از آمازون شناخته می‌شود، توسط پنج پارک ملی مستقل حفاظت می‌شود که همگی توسط سازمان میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

JIUZHAIGOU

یکی دیگر از بهترین جنگل‌ های جهان jiuzhaigou است. jiuzhaigou، یک مقصد گردشگری زیبا و پارک ملی گرم‌سیری در بخش شمال غربی سیچوان چین است که بر روی کوه‌های آهکی رسوبی ایجاد شده است. Jiuzhaigou که در واقع یک دره سرسبز است، زیست‌گاه بسیاری از گیاهان نیمه‌گرم‌سیری، علف‌ها، گیاهان منحصربه‌فرد، ارکیده‌ها، رودودندرون‌ها و گونه‌های حیوانی در حال انقراض مانند پانداهای غول‌پیکر به شمار می‌رود. این جنگل زیبا، دارای جاذبه‌های دیدنی مانند آبشارهای باشکوه، آب‌راه‌های زیبا و دریاچه‌ها مانند دریاچه نی است. در سال 1992، جنگل jiuzhaigouبه‌عنوان یکی از بهترین جنگل‌ های جهان در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. این جنگل، در طول چهار فصل سال، موردبازدید گردشگران زیادی قرار گرفته است؛ هرساله بر تعداد بازدیدکنندگان افزوده شده است.

BAKO NATIONAL PARK

BAKO NATIONAL PARK

یکی دیگر از جنگل ‌های معروف دنیا Bako National Park یا پارک ملی باکو است. پارک باکو، قدیمی‌ترین پارک ملی باکو در مالزی بوده که در سال 1957 تاسیس شده است. این پارک، 27 کیلومتر مربع وسعت دارد. پارک ملی باکو، شامل جاذبه‌های دیدنی بسیاری مانند جنگل ‌ها، جویبارها، آبشارها، سواحل آرام، مناظر پانوراما از خط ساحلی صخره‌ای، صخره‌هایی با شکل‌های عجیب و غریب، مسیرهای کوه‌نوردی و سواحل شیب‌دار و استوایی است. پارک ملی باکو را می‌توان از طریق شبکه‌ای از مسیرها، متشکل از 16 مسیر پیاده‌روی گشت؛ مسیر Pandan Kecil به ساحل دریا منتهی می‌شود، مسیر Lintang Loop، شما را با اکوسیستم‌ها و زیست‌گاه‌های مختلف پارک روبه‌رو می‌کند و بهترین فرصت را برای تماشای میمون‌های پروبوسیس یا میمون دماغ‌دراز و بزرگ‌ترین گل جهان، یعنی Rafflesia، به شما می‌دهد. پارک ملی باکو، زیستگاه حیوانات فراوانی مانند میمون‌ دماغ‌دراز، لمورهای پرنده، پانگولین‌ها، تارسیرها و خفاش‌ها به شمار می‌رود.

SUMATRA’S HARAPAN RAINFOREST

یکی دیگر از بهترین جنگل ‌های جهان Sumatra’s Harapan Rainforest است. Sumatra’s Harapan Rainforest، زیباترین جنگل ملی در نزدیکی Jambi در سوماترای اندونزی به شمار می‌رود. این جنگل، یکی از کانون‌های تنوع زیستی جهان بوده که خانه بسیاری از جانوران در معرض خطر انقراض، از جمله ببر سوماترا، اورانگوتان‌ها، فیل‌های آسیایی، خرس‌های آفتاب مالایایی و پلنگ‌های ابری‌ست؛ از همین رو، به‌نام جنگل امید ملقب شده است. هم‌چنین، دارای 305 گونه پرنده است که 9 گونه از آن‌ها مانند لک‌لک‌ها در معرض انقراض هستند؛ گل زنبق بدبو یا رافلزیا نیز در شرف نابودی‌ست. بسیاری از دوست‌داران محیط‌زیست نیز در تلاشند تا از درختان موجود در این جنگل، روغن استخراج کنند؛ اما اطلاعاتی درباره موفقیت یا عدم موفقیت این واقعه در دسترس نیست.

LOANGO NATIONAL PARK

بهترین جنگل‌ های جهان

یکی دیگر از بهترین جنگل‌ های جهان loango national park است. این پارک ملی، یکی از مشهورترین مکان‌های گابن و آفریقا به شمار می‌رود. Loango دارای اکوسیستم‌های ساوانا –پوشش گیاهی استوایی با لایه چمن به‌عنوان لایه بیولوژیکی غالب- است و با باتلاق‌ها، جنگل ‌های ساحلی و سایر ویژگی‌های توپوگرافی، به تالاب آفریقا شباهت دارد. این جنگل، 220 کیلومتر مربع مساحت دارد و جزو زیستگاه‌های دست‌نخورده باقی مانده است. جنگل loango، بسیاری از گوریل‌ها، فیل‌های جنگلی، نهنگ‌های وحشی، پلنگ، گاومیش‌های آبی، صدها گونه پرنده، خزنده و پستاندار و بسیاری از گونه‌های جانوری منحصربه‌فرد را در خود جای داده است. پارک ملی loango، به‌دلیل تصویر surf hippo که توسط مایکل نیکولز، عکاسی شده، شهرت یافته است.

KHAO YAI TROPICAL NATIONAL PARK

یکی دیگر از جنگل ‌های معروف دنیا Khao Yai Tropical National Park است. این پارک ملی استوایی، اولین و قدیمی‌ترین پارک ملی تایلند به شمار می‌رود. Khao Yai که زیباترین جنگل تایلند بود، در سال 1962 تأسیس شد و اکنون در فهرست میراث فرهنگی یونسکو قرار دارد. این مکان بیش از 40 آبشار، 112 گونه حیوان و تقریبا 400 نوع پرنده را در خود جای داده است. علاوه بر این‌‌ها، 3000 گونه گیاهی و 67 گونه جانوری از 112 گونه، خرس سیاه آسیایی، فیل آسیایی، گاو نر، ببر، گوزن سامبر هندی، شغال، خوک، ببر سفید و گیبون یا میمون درازدست را شامل می‌شود.

پارک ملی Khao Yai، بسیار خوب نگهداری شده و مکانی عالی برای تعطیلات به شمار می‌رود. شما می‌توانید در خانه‌های ییلاقی و کمپینگ‌های این منطقه و یا مناطق فراتر از محدوده پارک استراحت کنید؛ سپس فردا صبح برای بازدید از پارک بیایید و یک دوچرخه یا اسکوتر اجاره، و در پارک بگردید. علاوه بر این‌ها می‌توانید به گوزن‌ها غذا بدهید، آنان را لمس کنید و کنارشان عکس بگیرید.

در آخر

اسامی بهترین جنگل‌ های جهان، با مناظر تماشایی، آبشارها و آبراه‌ها، چشم‌اندازهای جنگلی یا کوهستانی، صخره‌های عجیب و غریب، گونه‌های جانوری کمیاب و گونه‌های گیاهی، همه‌وهمه در این فهرست گردآوری شده‌ است. پیشنهاد می‌کنیم در سفر به هریک از کشورهای جهان، مانند تایلند، آفریقا، اندونزی، چین، کانادا و دیگر کشورها از جنگل‌ های معروف و خیره‌کننده دنیا دیدن کنید. سفر خوشی را برایتان آرزومندیم.

نظرات کاربران