سوغات لاهیجان؛ با خرید این اقلام دست پر از عروس گیلان برگردید
25 اردیبهشت 1403
ایرانگردی

سوغات لاهیجان؛ به غیر از چای و کلوچه چه بخریم؟

لاهیجان، خطه سرسبز شمالی ملقب به عروس گیلان، چون زمردی سبز در شرق این استان می‌درخشد. هنگام سفر به این شهر شگفت‌انگیز، از طبیعت‌گردی و تفریح در شیطان کوه و سایر اماکن دیدنی شهر لذت می‎برید و موقع برگشت نیز با تهیه سوغات لاهیجان برای عزیزان‌تان، لذت سفر خود را تکمیل می‌کنید. معمولا همه لاهیجان را با چای و برنجش می‌شناسند؛ اما بیایید پا را فراتر بگذاریم و با بقیه خوردنی‌ها و هم‌چنین غیرخوردنی‌های هنری این شهر، به عنوان بهترین سوغاتی های لاهیجان، آشنا شویم؛ تا پایان این مقاله با سه کلیک همراه باشید تا 13 مورد از آن‌ها را بهتر بشناسید. 

بلیط هواپیما

فرصت رزرو بلیط هواپیما از سه کلیک را از دست ندید

چای؛ معروف‌ترین سوغاتی لاهیجان

وقتی نام سوغات لاهیجان به گوش می‌رسد، اولین چیزی که به ذهن می‌آید چای خاص و خوش‌طعم آن است. چای لاهیجان که از مزارع درجه‌یک آن برداشت می‌شود، از بهترین سوغاتی‌هایی است که می‌توانید برای دوستان‌تان ببرید. علاوه‌بر سوغات، مقدار بیشتری از آن را برای خود هم تهیه کنید تا دم کردن و نوشیدنش پس از یک روز کاری در خانه، شما را یاد سفر خوش‌تان به این شهر دیدنی بیندازد. به یاد داشته باشید چای بهاره لاهیجان که از نوع تابستانه آن متمایز است و تلخ و گس است، از محبوب‌ترین نوع چای لاهیجانی محسوب می‌شود.

لاهیجان؛ زادگاه کلوچه

سوغات لاهیجان

آیا دوست ندارید چای لاهیجان‌تان را با یک کلوچه خوشمزه در کنار آن، دلچسب‌تر کنید؟ کلوچه سوغاتی لاهیجان، بهترین نوع این شیرینی محبوب است و با داشتن آن، می‌توانید برای مدتی هم که شده، میان‌وعده‌ای خاص را میل کنید و لذت ببرید. جالب است بدانید تاریخچه پخت اولین کلوچه به شهر لاهیجان مربوط است؛ زمانی که آقای محمدعلی بگلری، این شیرینی را به روش خاص سنتی در لاهیجان درست کرد و خیلی زود این خوراکی خوشمزه شگفت‌انگیز با کیفیتی عالی، طرفداران خود را پیدا کرد و برند نوشین، از معتبرترین برندهای کلوچه در ایران، متولد شد که تا به امروز با تهیه و تولید انواع کلوچه با طعم‌های مختلف، مسافران را دست خالی به خانه نمی‌فرستد. کارخانه نادری نیز از دیگر تولیدکنندگان معروف و پرطرفدار کلوچه در لاهیجان است. 

کوکی

این خوراک خوشمزه شمالی با کلوچه متفاوت است؛ کوکی را با خود به خانه ببرید و برای دوستان‌تان هم بگیرید و چای لاهیجان خود را یک‌درمیان، با کلوچه و کوکی بخورید و لذت ببرید. کشمش، گردو و وانیل معمولا در پخت کوکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

برنج؛ از بهترین سوغاتی های لاهیجان

یک خوردنی بی‌نظیر دیگر از جنس سوغاتی لاهیجان و از خطه سبز شمال؛ برنج لاهیجان که از بهترین شالیزارهای این شهر برداشت می‌شود و در انواع مختلف نظیر دودی و غیره تهیه و عرضه می‌گردد، برنجی ممتاز و درجه‌یک است که پیشنهاد می‌کنیم حتما در سوغاتی‌های خود داشته باشید و با خوردن این برنج خوش‌پخت در وعده‌های غذایی خود، لحظاتی لذت‌بخش را تجربه کنید.  

رزرو هتل 5ستاره با سه کلیک خوبه

سیرترشی شمالی 

سوغات لاهیجان

برنج لاهیجانی خود را با کدام چاشنی همراه می‌کنید تا لذت غذای‌تان دو برابر شود؟ ما فکر این قسمت را هم کرده‌ایم؛ سیرترشی محلی ناب و البته سایر ترشی‌های خوب که از سبزیجات محلی لاهیجان تهیه می‌شود را به عنوان سوغات لاهیجان تهیه کنید و هم برای خود ببرید و هم دوستان و عزیزان‌تان را با این ترشی خوشمزه شمالی، غافلگیر کنید. 

محصولاتی از سفال و سرامیک

از آن‌جایی که سفالگری در استان گیلان، سابقه‌ای طولانی دارد و هنرمندان شهرهای گوناگون این استان مثل لاهیجان، با ساختن محصولاتی متنوع از سفال و سرامیک نظیر لوازم سفالی آشپزخانه، زیبایی و جلوه دکور منزل‌تان را تکمیل می‌کنند، پیشنهاد می‌کنیم محصولات سفالی این شهر زیبا را از دست ندهید. 

نان محلی؛ سوغات لاهیجان

لاهیجان سه مدل معروف نان دارد که اگر به عنوان سوغاتی لاهیجان با خود نبرید، ضرر کرده‌اید؛ نان خلفه یا خرفه میان‌پر، نان برنجی و نان کلوبیجی. حتما از این مدل نان‌های خاص این شهر شمالی تهیه کنید و از طعم بی‌نظیر آن، لذت ببرید. گفتنی است که در تهیه نان خلفه که به آن نان کشتا نیز می‌گویند، از کدو حلوایی و در تهیه نان کلوبیجی، از شیر یا ماست به عنوان مواد مهم اولیه که این نان‌ها را از بقیه انواع نان متمایز می‌کند، استفاده می‌شود. 

انواع رب؛ از سوغاتی های لاهیجان

سوغات لاهیجان

اگر دقت کرده باشید، حتما متوجه شده‌اید که در اکثر غذاهای شمالی، رب نقشی عمده دارد؛ بنابراین عجیب نیست که کدبانوهای لاهیجانی مانند سایر خانم‌های باسلیقه خانه‌دار در سایر شهرهای شمالی، رب خانگی می‌پزند و به بازار عرضه می‌کنند. شما می‌توانید با تهیه این رب‌های باکیفیت و خوش‌رنگ‌وطعم، سبد سوغاتی‌های خود را پربارتر کنید. علاوه‌بر رب گوجه که معمول‌ترین نوع رب است، رب آلوچه و رب ازگیل را هم امتحان کنید. 

خراطی

اگر به محصولات چوبی علاقه‌مندید، خلاقانه‌ترین نوع آن را با قیمت‌های خوب می‎توانید در لاهیجان پیدا کنید و به عنوان سوغات، همراه خود به شهرتان ببرید. دست‌سازه‌های چوبی لاهیجی مثل خراطی و معرق‌کاری با چوب، از بهترین نوع این هنر است که با دستان توانمند هنرمندان شمالی، ساخته و در فروشگاه‌ها در معرض دید به نمایش گذاشته می‌شود تا با تماشای آن‌ها، بیشتر با زیبایی‌ها و ظرافت‌های این هنرهای چوبی آشنا شوید. با تهیه ظروف چوبی به عنوان سوغات لاهیجان و تزئین دکور خانه‌تان با آن‌ها، به این هنرمندان خلاق  هم روحیه‌ای مضاعف می‌دهید. 

مربا

اگر عاشق شیرینی‌جات هستید، باید بدانید که شیرینی‌های لاهیجان تنها به کلوچه و کوکی محدود نمی‌شود؛ مرباهای لاهیجان نیز کام‌تان را شیرین خواهد کرد. انواع مربای محلی نظیر مربای بهارنارنج و مربای بالنگ لاهیجان را به عنوان سوغات لاهیجان تهیه کنید و برای خانواده و عزیزان خود ببرید تا جای این خوردنی فوق‌العاده، در سفره صبحانه‌تان خالی نباشد. 

ماهی؛ از سوغاتی های لاهیجان

سوغات لاهیجان

حتی اگر اهل غذاهای دریایی نیستید هم این ماهی را از دست ندهید؛ ماهی مقوی و سالم لاهیجان نظرتان را عوض خواهد کرد. پیشنهاد می‌کنیم که تازه‌ترین آن را از بازار سنتی لاهیجان تهیه کنید و با خود ببرید. مسلما پشیمان نخواهید شد. گفتنی است که روش‌های طبخ ماهی، نظیر دودی کردن ماهی و یا شور کردن، نیز از شمال کشور شروع شده و بعد گسترش یافته است. ماهی لاهیجان را به عنوان سوغات لاهیجان تهیه کنید و بعد، با روش‌های خاص شمالی طبخ ماهی، وعده‌ای لذیذ برای ناهارتان آماده کنید.

زیتون

زیتون‌های شمال نیز مانند سایر اقلامی که تا این‌جا گفتیم، از معروف‌ترین خوردنی‌های شمالی است که بهترین انواع آن، از زیتون شیرین گرفته تا زیتون پرورده و یا بی‌هسته، را می‌توان در شهرهای شمال کشور مانند لاهیجان پیدا کرد.

بامبو بافی؛ خاص‌ترین سوغاتی لاهیجان

اگر از اهالی شهرهایی به‌جز شهرهای شمالی کشور هستید، ممکن است اسم این هنر جذاب را تابه‌حال نشنیده باشید؛ بامبوبافی هنر بومی شهر شگفت‌انگیز لاهیجان و به‌ویژه روستای لیالستان است. اصلا نگران نباشید؛ در سفر خود به این شهر، حتما انواع دست‌سازه‌های بامبو را از نزدیک خواهید دید و به‌طورکامل با این صنایع دستی، آشنا خواهید شد. توصیه می‌کنیم صنایع ظریف بامبو را به عنوان سوغات لاهیجان، هرگز از دست ندهید. 

سخن پایانی سه کلیک درباره سوغات لاهیجان

در این مقاله به سوغات لاهیجان پرداختیم و 13تا از پرطرفدارترین سوغاتی‌های این شهر را به شما معرفی کردیم؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در سبد سوغاتی خود، هم از محصولات خوردنی این شهر چیزهایی بگذارید و هم از صنایع دستی هنری مختلف آن که ماندگاری طولانی‌تری نسبت به محصولات خوراکی دارد. با تهیه سوغاتی‌های خاص شهر لاهیجان برای عزیزان‌تان، یک تیر و دو نشان می‌زنید؛ علاوه‌براین‌که خوش‌حال‌شان می‌کنید، آن‎ها را برای بازدید از این شهر دیدنی نیز ترغیب خواهید کرد.

رزرو تور ارزان فقط با سه کلیک خوبه

نظرات کاربران