Kocatepe

بازار قهوه استانبول؛ برای عاشقان فال و فنجان وقهوه!

بازار قهوه استانبول بهترین مکان برای عاشقان قهوه آن هم قهوه ترک است. برای ترک‌ها خوردن قهوه در روز از واجب‌ترین کارهایی است که انجام می‌دهند. فرهنگ قهوه در میان این مردم به حدی قدیمی، مهم و البته پرطرفدار است که در هر گوشه از این شهر قهوه سرو می‌شود. شاید به همین خاطر است که فروشگاه‌ها و برندهای معروفی قهوه در این شهر بسیار محبوب هستند. خیلی از افرادی که به استانبول سفر می‌کنند، علاقه‌مندند تا قهوه خاص و خوش طعم این شهر را با خود به خانه ببرند. اما اینکه از کجا و چی بخرند، احتمالا آن‌ها را کمی سردرگم خواهد کرد. اگر شما هم به دنبال قهوه لذیذ ترکی هستید، بیایید تا برخی از فروشگاه‌های این شهر را به شما معرفی کنیم. اما قبل از کمی درباره سنت و اهمیت قهوه برای ترک‌ها صحبت خواهیم کرد. 

رزرو تور استانبول

تور استانبول سه کلیک را به راحتی و ارزان رزرو کنید!

سنت قهوه ترک

Turkish coffee tradition

در سال 1517 ترک‌های عثمانی یک شهر کوچک به نام موکا را فتح کردند و دانه‌های قهوه خاص آن را به خانه بردند. در آن زمان واقعا نمی‌دانستند که با بردن این دانه یک نوشیدنی پرطرفدار را به خانه می‌برند. 

قهوه ترک برخلاف بسیاری از انواع دیگر قهوه با جوشاندن، دم نکردن یا مخلوط کردن با آب داغ تهیه و معمولاً با دانه‌های معطر عربیکا و ریو میناس برزیلی درست می‌شود. در هر صورت این نوشیدنی سال‌هاست که برای ترک‌ها از جایگاه ارزشمندی برخوردار است و حتی سنت‌های خاصی در مورد نحوه سرو این نوشیدنی وجود دارد. اما به صورت کلی، قهوه ترک معمولا در فنجان‌های کوچک به اندازه اسپرسو سرو می‌شود و طعم خیلی قوی دارد و معمولا در کنارش یک لیوان آب نیز قرار می‌دهند.

بهترین برندهای قهوه ترک

اگرچه قهوه ترک یک نوشیدنی خیلی محبوب است که به صورت گسترده هم مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما برندهای معروفی که قهوه را به فروش می‌رسانند، محدود هستند. با این حال، همین برندها هم هویتی بسیار قوی دارند و سال‌هاست در بازار قهوه استانبول فعالیت می‌کنند. 

بهترین قهوه ترک از دانه‌های تازه آسیاب شده قهوه تهیه می‌شود که عطر و بوی سرمست کننده‌ای دارند، چه برسد به طعم بی‌نظیر و دلچسب آ‌ن‌ها. در هر صورت همیشه دسترسی به دانه‌های قهوه تازه آسیاب شده سخت و دشوار است، ولی می ‌توان قهوه ترک را در بسته‌بندی‌های مخصوص و برندهای در برخی از فروشگاه‌های معروف و بازار قهوه پیدا کرد. قبل از آن شما را با دو برند معروف در ترکیه آشنا خواهیم کرد. برندهایی که بازار قهوه استانبول را در دست گرفتند. 

قهوه فروشی مهمت افندی (Mehmet Efendi)

Mehmet Efendi

در قهوه‌ فروشی مهمت افندی، فروشندگان با ژاکت‌های قرمز در داخل قهوه‌فروشی معروف که دور تا دور آن را قوطی‌های قهوه ترکی احاطه کرده‌اند، در بازار ادویه، استانبول ایستاده‌اند. برند مهمت افندی یکی از برندهای قدیمی و تاریخی است که کار خود را از 1871 با قهوه ترکی آسیاب شده شروع کرد. اما در سال‌های اخیر، این شرکت شروع به تولید و بازاریابی تجهیزات و لوازم جانبی قهوه ترک کرده است. 

برای خرید قهوه مهمت افندی، می‌توانید به شعبه بازار یا دیگر شعبات آن در سراسر استانبول مراجعه کنید. اگر هم دسترسی به این نقاط ندارید، محصولات آن را می‌توان در تمام سوپرمارکت‌ها یافت. بدون شک این برند معروف‌ترین قهوه ترک است و در بسیاری از کشورهای دیگر نیز پیدا می‌شود. با این حال، اگر به بازار ادویه سر زدید می‌توانید تازه‌ترین قهوه آسیاب شده را خریداری کنید، جایی که عطر قهوه سرتاسر بازار را پوشانده است. اگر هم خواستید، می‌توانید قهو‌ه‌ جوش، فنجان و دیگر لوازم اصیل قهوه ترکی را از این فروشگاه در بازار قهوه استانبول بخرید. 

شعبه اصلی: اولین و قدیمی‌ترین شعبه قهوه مهمت افندی در خیابان پشتی بازار ادویه استانبول قرار دارد. 

قهوه ترکی Kocatepe

دومین برند معروف قهوه ترک در این کشور، قهوه ترکی Kocatepe است. این یکی دیگر از برندهای محبوب قهوه در ترکیه است که کار خود را از سال 1949 آغاز کرده و همچنان هم در صدر فهرست خریداران قرار دارد. 

دیگر بازارهای قهوه استانبول

Petra Roasting Co

در ادامه معرفی بازار قهوه استانبول یک سری از فروشگاه‌های معروف را در سراسر این شهر به شما معرفی خواهیم کرد تا بتوانید یک قهوه اصیل و باکیفیت را در هر کجای استانبول قرار دارید، خریداری کنید. 

کافه زون روستری (Coffee Zone Roastery): محله اسکودار در کادیکوی

پترا روستینگ کافی (Petra Roasting Co): محله اورهان ارسیک در خیابان تسدیکی

بار کوکتل و کافی روستری گییک (Geyik Coffee Roastery & Cocktail Bar): خیابان جهانگیر کیلیجالی پاشا

بانچام روستری (Bunchum Roastery): محله کادیکوی

گوچه کافی روستری (Goche’s Coffee Roastery) : منطقه بشیکتاش، خیابان سینان پاشا

کاوا کافی روستینگ (Kava Coffee Roasting): محله مؤیدزاده در خیابان کارا مصطفی 

کافی‌توپیا (Coffeetopia): محله امینونو در خیابان هوبیار

تویینز کافی روسترز (Twins Coffee Roasters): محله بشیکتاش در خیابان گوموسویو 

بهترین مکان ها برای چشیدن قهوه ترک در استانبول

این را به خاطر بسپارید؛ یافتن بهترین قهوه ترک بیشتر از طعم آن است. بله، جایی که سرو می‌شود نیز می‌تواند بسیار مهم باشد، مانند ساختمان‌های تاریخی، در تنگه بسفر، یا در یک کافه قدیمی در زیر درختان چند صد ساله.

کافه پیر لوتی

Pierre Loti Cafe

در کنار شناخت بازار قهوه استانبول سری هم به کافه معروف Pierre Loti بزنید. برای هر کسی که به دنبال فرار از هرج و مرج شهر است، رفتن به این کافه از اوجب واجبات است. علاوه بر نفس کشیدن در هوای تازه و تماشای مناظر باورنکردنی، گردشگران می‌توانند یکی از بهترین قهوه‌های ترکی را میل کنند.

نسیم با طراوت و منظره زیبای تپه پیر لوتی، قهوه ترک را لذت بخش‌تر خواهد کرد. برای رسیدن به آنجا، از تله‌کابین کوتاه آن‌ها استفاده کنید که تنها 3 دقیقه از ایستگاه Eyüp طول می‌کشد. برای جلوگیری از شلوغی، و برای صف‌های کوتاه‌تر در روزهای بین هفته به اینجا بیایید.

کافه تاریخی امیران یا امیرجان (Emirgan)

این کافه در محله‌ای تاریخی در استانبول که مشرف به تنگه بسفر است و به خاطر کافه‌های زیبا با مناظر خیره‌کننده شهرت دارد؛ قرار گرفته است. از محبوب‌ترین کافه که به «زیر درخت چنار» ترجمه شده است. به اینجا بیایید تا از قهوه ترکی اصیل و واقعی لذت ببرید و در عین حال مناظر باشکوهی را از این بخش آبی که اروپا و آسیا را به هم متصل می‌کند، تماشا کنید.

این کافه از سال 1948 به مردم محلی و گردشگران خدمات ارائه می‌دهد. اینجا مکانی است که می‌توانید از زندگی روزمره ترکی لذت ببرید، خانواده خود را برای یک روز همراهی کنید، یا فقط در روزهای آخر هفته با دوستان خود بیایید و در محیطی شلوغ از هم‌ صحبتی‌ با آن‌ها لذت ببرید. البته با یک فنجان قهوه ترکی خوش عطر و طعم! 

چورلولو علی پاشا مدرسیسی

Chorlulu Ali Pasha Madrasisi

هنگامی که در بازار قهوه استانبول، قهوه موردعلاقه‌تان را می‌خرید، لذت نوشیدن طعم آن را در یک مکان تاریخی در کنارش قرار دهید. چورلولو علی پاشا مدرسیسی از آن مکان‌هاست! اینجا یک مجموعه مذهبی بوده که به عنوان مکانی برای یادگیری علم و الهیات در سال 1707 ساخته شده است. اما امروزه به عنوان یک جاذبه توریستی مهم، یک کافه و یک قلیان‌سرا فعالیت می‌کند.

قهوه‌خانه‌ای با قدمت یک قرن در این بنای تاریخی از مهمانانش با قهوه ترک و قلیان پذیرایی می‌کند. اگر به دنبال یک تجربه فرهنگی اصیل هستید، توصیه می‌کنیم با سفارش یک قلیان همراه با قهوه ترکی یا قهوه دیبک به مردم محلی بپیوندید.

هتل پرا پالاس

اگر دوست دارید از منظره تماشایی شبه جزیره تاریخی استانبول لذت ببرید و در یکی از هتل‌های مجلل تاریخی آن قهوه ترک بنوشید، هتل پرا پالاس را به شما پیشنهاد می‌کنیم. کافه آن‌ها در داخل برای عموم باز است. فقط باید بدانید لازم نیست برای این نوشیدن قهوه در آنجا بمانید.

هتل پرا پالاس از سال 1895 خدمات‌رسانی می‌کند و یکی از بهترین مکان ها برای قهوه ترک در استانبول است. کافه Patisserie de Pera که در داخل هتل قرار دارد، جایی است که دوستداران قهوه می‌توانند بهترین دسرهای ترکی را در کنار یک فنجان قهوه میل کنند.

جنگل کوی (Çengelköy Tarihi Çınaraltı)

Çengelköy Tarihi Çınaraltı

Çengelköy، یک واحه آرام آرام در استانبول، یک قهوه‌خانه ترکی است که در آن می‌توانید با مردم محلی ملاقات کرده و با آن‌ها گفتگو کنید.

در این کافه، منظره تماشایی قاره اروپا می‌تواند به راحتی نفس شما را در حین لذت بردن از یکی از بهترین نمونه های قهوه ترک در استانبول بند بیاورد. پوشیدن لباس‌های آستین بلند در پاییز و زمستان خنک توصیه می‌شود، زیرا نسیم بسفر در اینجا شدیدا احساس است. راستی اگر وقت رفتن به بازار قهوه استانبول را نداشتید، اینجا جایی است که می‌توانید حداقل طعم آن را بچشید. 

 کافه لطیفه گالاتا

یکی از کافی شاپ‌هایی که بهترین قهوه ترک را در استانبول عرضه می‌کند، لطیفه گالاتا است. این برج تاریخی در اطراف برج گالاتا قرار دارد که یافتن آن را نسبتاً آسان کرده است. 

این کافی‌شاپ کوچک و زیبا، نوشیدنی‌های ترکی دیگری را نیز ارائه می‌کند؛ مانند مننگیچ قهوه‌سی، قهوه ماستیک صمغ، چای، اسپرسو، قهوه هل، و قهوه‌های سرد برای روزهای گرم تابستان. 

در حالی که در خیابان‌های زیبای گالاتا پر از مغازه‌های صنایع دستی و بوتیک‌های مد روز پرسه می‌زنید، چرا اینجا توقف نکنید و از یک قهوه تازه لذت ببرید؟

کافه کومبالی (Cumbalı Kahve)

Cumbalı Kahve

خانه‌های قدیمی، ویران و در عین حال زیبا و کلیساها و کنیسه‌های مخفی استانبول، بالات را به مقصدی برای کاشفان شهری تبدیل کرده است. قهوه کامبالی یکی از جدیدترین کافه‌های این محله محبوب است که عطر و بوی بازار قهوه استانبول را دارد. 

این کافه در مدت کوتاهی از افتتاحش توانسته است به عنوان یکی از بهترین مکان‌های قهوه ترک در استانبول شهرت پیدا کند. بله، آغاز کاری او از سال 2015 بوده و به سرعت در میان مردم محلی محبوب شده است.

اینجا خودش بازار قهوه استانبول به حساب می‌آید. چون علاوه بر قهوه تازه آسیاب شده، می‌توانید قهوه و دانه‌های کاکائو، تجهیزاتی برای تهیه آن، حتی کتاب‌هایی درباره استانبول، بالات و قهوه ترک بخرید. 

کافه قهوه‌ی ساده (Sade Kahve, Rumelihisarı)

Sade Kahve قهوه خوشمزه‌ای سرو می‌کند و یک صبحانه عالی در محیطی باورنکردنی ارائه می‌دهد. این کافه‌ی جذاب و مانند اسمش ساده، کار خودش را از سال 2002 شروع کرده و در مکانی فوق‌العاده زیبا قرار دارد؛ مناظری عالی از تپه‌های استانبول و تنگه بسفر. شرط می‌بندیم که هرگز چنین منظره زیبایی را حتی روی کارت پستال‌ها ندیده‌اید.

Sade Kahve جواهری است که ارزش رانندگی طولانی و رفتن را دارد. در حالی که ممکن است بیشتر به خاطر صبحانه‌اش شناخته شود، اما نوشیدن قهوه آن حس و حال دیگری دارد. 

Fazıl Bey’in Türk Kahvesi

Fazıl Bey’in Türk Kahvesi

این کافه دنج در کادیکوی یکی از محبوب‌ترین کافی‌شاپ‌ها در بین مردم محلی است. وقتی برای گشت‌وگذار در کادیکوی هستید، می‌توانید برای یک فنجان خوشمزه از قهوه واقعی ترکی را در Fazıl Bey امتحان کنید.

علاوه بر لذت بردن از قهوه ترک خود در اینجا همانند بازار قهوه استانبول، می‌توانید قهوه‌های آسیاب شده بسته‌بندی شده را نیز خریداری کنید. آن‌ها همچنین طیف گسترده‌ای از محصولات بدون کافئین تا طعم‌های شکلاتی را ارائه می‌دهند.

شارک کهوسی، بازار بزرگ

اگر به دنبال قهوه اصیل ترکی و بازار قهوه استانبول هستید، بهتر از شارک کاهوسی نیست. جای تعجب نیست که چرا این کافه یکی از محبوب‌ترین کافه های بازار بزرگ است. قبل از شروع به گشتن در بازار یا حتی وقتی خسته‌اید، باقلوای تازه را در حالی که قهوه ترکی خوشمزه خود را می‌نوشید، چیزی است که به آن نیاز پیدا خواهید کرد. 

شارک کهوسی پس از 60 سال اقامت در همان مکان، تبدیل به یک مغازه نمادین در بازار بزرگ شد. قهوه و چای ترکی سرو می‌کند. حتی برای کسانی که می خواهند از شلوغی بازار بزرگ استراحت کنند، عالی است. 

کلمات پایانی

استانبول شهری جادویی است که هر چیزی را بخواهید در اختیار شما قرار می‌دهد. اما قهوه ترک از مهمترین و خوشمزه‌ترین مواردی است که هر گردشگری برای یکبار هم که شده آن را امتحان می‌کند یا به دنبال خریدن آن است. ما با معرفی بازار قهوه استانبول و مکان‌های مورد علاقه خود را برای دوستداران قهوه به شما توصیه می‌کنیم تا به هیچ وجه بدون امتحان کردن یا خریدن این نوشیدنی محبوب از استانبول خارج نشوید. 

نظرات کاربران