تاریخچه هتل در جهان

تاریخچه هتل در جهان؛ اولین هتل ها چگونه به وجود آمدند؟

اگر شما هم جزو آن دسته افراد کنجکاوی باشید که با نگاه به همه چیز به فکر جست‌وجو در تاریخچه آن هستند، حتما برایتان جالب است که بدانید تاریخچه هتل در جهان چه بوده‌است؟ اولین هتل‌ها توسط چه کسانی ایجاد شدند؟ چه ظاهر و امکاناتی داشتند؟ روند توسعه هتل‌ها به چه صورت بوده‌است؟ پس اگر مایل به دریافت این پاسخ‌ها هستید، بیایید تا در این مقاله، این موضوعات را ببریم زیر ذره‌بین سه‌کلیک.

رزرو بهترین هتل خارجی با سه کلیک

تاریخچه اولین هتل ها در جهان

شاید برایتان جالب باشد که بدانید تاریخچه هتل، ارتباط تنگاتنگی با تمدن‌ها دارد. یا بهتر بگوییم: هتل، بخشی از تاریخ است. از زمان‌های اولیه در کتاب مقدس به امکاناتی که از مهمانان پذیرایی می‌شود، اشاره شده بود. مثلا یونانی‌ها حمام‌های حرارتی را در روستاهایی که برای استراحت تعبیه شده بود، ایجاد کرده‌بودند. بعدها رومی‌ها عمارت‌هایی ساختند تا محل اقامت مسافرانی شود که وظایفی در امور دولتی داشتند. رومی‌ها اولین کسانی بودند که حمام‌های حرارتی را در انگلستان، سوئیس و خاورمیانه توسعه دادند. بعدها کاروانسراهایی پدیدار شد که محل استراحت کاروان‌ در مسیرهای خاورمیانه بود. جالب است بدانید که در مطالعه تاریخچه هتل در جهان می‌بینیم که در قرون وسطی، صومعه ها اولین تأسیساتی بودند که به طور منظم به مسافران پناه می‌دادند. طبق دستورات مذهبی نیز مسافرخانه‌ها، آسایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها را برای پذیرایی از کسانی که به شهرها می‌آمدند، ساختند.

به این ترتیب، تعدادمسافرخانه‌ها زیاد شد، اما هنوز غذایی برای ارائه نداشت. همچنین ایستگاه‌هایی به‌عنوان ایستگاه‌ استراحت تأسیس شد. سرپناهی هم برای اسب‌ها فراهم شد تا راحت‌تر تعویض شوند. پس از آن، پناهگاه‌های متعددی برای زائران و صلیبیونی که به سرزمین مقدس می‌رفتند، پدید آمد. در همان زمان بود که مسافرخانه‌ها در بیشتر مناطق اروپا شکل گرفت که برخی از آن‌ها مشهور شده‌اند؛ به عنوان مثال اقامتگاه l’Auberge des Trois Rois در بازل، که قدمت آن به قرون وسطی می‌رسد.

در حدود سال 1200، در چین و مغولستان، ایستگاه‌هایی برای مسافران و ایستگاه‌هایی برای پیک‌ها ایجاد شد. در اروپا، یا دقیق‌تر در بلژیک، اقامتگاه l’Auberge Cour Saint Georges افتتاح گشت. همچنین مسافرخانه‌ای به نام فرشته در گرانتهام لینکلن شایر انگلستان ساخته شد.

صنعت هتل‌داری چگونه شروع شد؟

در کشور فرانسه و در آغاز قرن پانزدهم، طبق قانون، هتل‌ها باید ثبت می‌شدند. انگلیس نیز در آن زمان قوانینی را برای مسافرخانه‌ها وضع کرده‌بود. در آن موقع بود که حدود 1500 آبگرم حرارتی در شهر کارلس‌بد ایالت کالیفرنیا  و Marienbad ساخته شد. در این دوران بیش از 600 مسافرخانه در انگلستان به ثبت رسید. معماری آن‌ها اغلب شامل یک حیاط داخلی سنگفرش‌شده بود که از طریق یک ایوان طاقدار به داخل راه می‌یافت. اتاق خواب‌ها در دو طرف حیاط بودند و آشپزخانه و اتاق‌های عمومی در جلو. اصطبل‌ها و انبارها نیز در عقب قرار داشتند. در این دوره اولین کتاب‌های راهنمای مسافران در فرانسه منتشر شد.

صنعت هتلداری جنینی در اروپا شروع به توسعه کرد. تابلوهای متمایزی بیرون از مسافرخانه‌ها با عنوان غذای فرآوری‌شده آویزان شد. در پایان دهه 1600، مربیان مرحله اول طبق جدول زمانی منظم در انگلستان شروع به کار کردند. نیم قرن بعد، باشگاه‌هایی شبیه به کلاب‌های جنتلمن انگلیسی در آمریکا شروع به ظهور کرد.

در پاریس در زمان لویی چهاردهم، میدان واندوم اولین نمونه از یک مجتمع معماری چند منظوره را ارائه کرد که در آن نماهای کلاسیکی از بوتیک‌ها، دفاتر، آپارتمان‌ها و همچنین هتل‌ها را در خود جای می‌داد. 

اول از همه در نیویورک و سپس در کپنهاگ، هتل‌ها در مراکز شهرها تأسیس شد. در آغاز دهه 1800، هتل رویال در لندن ساخته شد. استراحتگاه‌های مخصوص تعطیلات در امتداد رودخانه‌های فرانسوی و ایتالیایی شروع به شکوفایی کردند.

در ژاپن، مهمان خانه‌های ریوکان به وجود آمدند. در هند، خانه‌های ییلاقی Dak که توسط دولت اداره می‌شود، محل اقامت قابل اعتمادی را برای مسافران فراهم کرد. در بوستون اولین هتل لوکس در مرکز شهر شکل گرفت. آلاکارت (منو) هم به امکانات آنجا اضافه شد.

در تاریخچه هتل در جهان و در سال 1822، جوزپه دال نیل در ونیز، یک قصر قدیمی را به هتل تبدیل کرد و نامش را لو دانیلی گذاشت. از آن‌جایی که قطارها جایگزین حمل‌ونقل با اسب شدند، مسافرخانه‌های بین راهی کمتر شد. در این دوره، هتل شپردز در قاهره، نتیجه تغییر کامل حرمسرای باستانی مرکز شهر نیز تأسیس شد.

L’Hôtel des Bergues در بهار سال 1834 در ساحل دریاچه ژنو ساخته شد که یکی از بنیانگذاران آن، گیوم هانری دوفور، یک ژنرال مشهور سوئیسی است. در سال 1840، l’Hôtel des Trois Couronnes در وو وه سوئیس و Baur au Lac در زوریخ تأسیس شد که از سال 1995 به طور کامل بازسازی گشت.

 هتل بایریشر هوف در سال 1841 در مونیخ و پس از آن در سال 1852  هتلVier Jahreszeiten ساخته شد. این دو هتل معروف پس از جنگ جهانی دوم به طور کامل بازسازی شدند. 

تاریخچه هتل در جهان قرن بیستم

صنعت هتل‌داری در قرن بیستم باکیفیت و اعتباری بیشتری حرکت کرد؛ به طوری که در کشورهای خاورمیانه مانند دبی، ریاض و…به دلیل وجود نفت، تجار، هتل‌های زیادی ساختند.

سومین رونق در صنعت هتلداری در سال 1980 آغاز شد. از آنجایی که علم بازاریابی مبتکرانه‌تر و گسترده‌تر شده بود، توسعه هتل‌ها بر اساس نیاز افراد صورت گرفت. این روند باعث ساخت هتل‌هایی در نزدیکی فرودگاه‌ها، هتل‌های کنفرانس، هتل‌های سلامت، هتل‌های تعطیلات اسکی، دهکده‌های تعطیلات و …شد. همین عامل سبب شد تا رقابت زیادی در تاریخچه صنعت هتل در جهان به وجود بیاید و رقبا برای بهبود کیفیت و شناخته شدن هتل خود، خلاقیت زیادی به خرج دهند؛ به عنوان مثال سیستم‌های رزرو هتل یکی از آن‌ها بود که برای اولین بار در اروپا ایجاد شد.

در استانبول در سال 1984، کار بر روی بازسازی و تبدیل یک هتل اقامتگاه معتبر به نام کاخ چراغان آغاز شد. این هتل که توسط هتل‌های زنجیره کمپینسکی اداره می‌شود، 322 اتاق خود را در سال 1991 به روی مهمانان باز کرد.

کلام پایانی

همانطور که در این مقاله خواندید، چیزی که اکنون نام هتل را به خود اختصاص داده، در گذشته تنها کاروانسراهایی ساده و خالی از امکانات بوده‌است. با گذر زمان و پیشرفت علم، رشد هتل‌ها به حدی افزایش یافته که اکنون شاهد برندهای معروف زنجیره‌ای در سراسر جهان هستیم؛ برندهایی همچون هیلتون، حیاط، ماریوت، ریتز و…. شما دوست داشتید در هتل‌های کدام زمان اقامت می‌کردید؟ مشتاقیم که نظرات خود را در این مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران