مدرسه هدایت ارومیه
23 اردیبهشت 1403
ایرانگردی

مدرسه هدایت ارومیه؛ بازدید از هنر و معماری باشکوه اواخر دوره قاجار

 اگر اهل موزه‌گردی هستید و هم‌چنین در سفرهای‌تان برای بازدید از ابنیه تاریخی وقت می‌گذارید و برنامه‌ریزی می‌کنید، جایی متفاوت را برای داشتن لحظاتی تاریخی به شما پیشنهاد می‌کنیم؛ مدرسه هدایت ارومیه، با قدمتی بیش از صد سال، یک بنای مهم تاریخی است که به ثبت ملی نیز رسیده است. اگر قصد سفر به ارومیه را دارید، لازم است از قبل اطلاعاتی راجع‌به این مکان دیدنی هم کسب کنید تا در سفرتان، بهتر برای بازدید از آن برنامه‌ریزی کنید. تا آخر این مقاله با ما همراه باشید؛ در این مقاله به‌طورکامل درمورد مدرسه هدایت ارومیه و ویژگی‌های آن، توضیح داده‌ایم.  

بلیط هواپیما

فرصت رزرو بلیط هواپیما از سه کلیک را از دست ندید

پیشینه تاریخی مدرسه هدایت ارومیه

طبق اسناد تاریخی و روایات متعدد، قدمت مدرسه هدایت شهر ارومیه به سال  1264 و دوره قاجاریه برمی‌گردد و این مدرسه نزدیک به 139 سال سن دارد. گفتنی است که بنای تاریخی هدایت در شهر زیبای ارومیه، در ابتدا یک خانه مسکونی بود که معماری آن را شخصی به نام «شهریارخان نظیم‌الدوله» انجام داد و بعد از مدت‌ها، فردی دیگر به نام «حاج محمد صحت» در سال 1306 آن را به دانشکده هنر و بعد به یک دبیرستان تبدیل کرد. اهمیت این مدرسه تاریخی تا آن‌جاست که در سال 1375، به ثبت ملی نیز رسید. 

کاربرد مدرسه هدایت شهر ارومیه

مدرسه هدایت ارومیه

قسمتی از این مدسه تاریخی، امروزه یک اداره است. اما اگر اهل موزه‌گردی هستید، خبر خوبی برای‌تان داریم؛ یک قسمت دیگر این بنا، موزه است و می‌توانید دوربین‌تان را برداید و برای ساختن یک روز تاریخی، راهی مدرسه هدایت شوید. 

آدرس مدرسه هدایت ارومیه: استان آذربایجان غربی، شهر ارومیه، خیابان امام، کوچه امیرنظمی.

بهترین زمان بازدید از مدرسه هدایت شهر ارومیه

ارومیه یک شهر سردسیر است و زمستان‌هایی سخت دارد. معمولا بارندگی‌ها در این شهر تماشایی از اواسط پاییز آغاز می‌شود و تا اواسط اردیبهشت‌ماه، ادامه دارد؛ بنابراین اگر دوست دارید در هوایی مطلوب و بدون بارندگی به ارومیه بروید و از تفریح و هم‌چنین بازدید از ابنیه تاریخی نظیر مدرسه هدایت شهر ارومیه لذت ببرید، اواخر خرداد تا اوایل شهریور، پیشنهاد ما به شما برای سفر به ارومیه و بازدید از مدرسه تاریخی هدایت است. 

بخش‌های مختلف مدرسه هدایت ارومیه

این مدرسه قدیمی حیاطی اندرونی و حیاطی بیرونی دارد که فرم مستطیلی دارد و با طاق‌نماها، کاشی‌های ارسی، شیشه‌های رنگی و آجرهای فیروزه‌ای مزین شده است. یک حوض و تعدادی نیمکت نیز در حیاط به چشم می‌خورد. قسمت بعدی بنای شاه‌نشین است که دو طبقه دارد و مشرف به حیاط اندرونی است. ضمنا همان‌طور که پیش از این گفتیم، مدرسه هدایت ارومیه در ابتدا یک خانه مسکونی بوده و بعدها، به مدرسه تغییرکاربری داده است؛ پس اگر برای دیدن این بنای زیبای تاریخی رفتید، حتما به بخش رعیت‌نشین، آشپزخانه و انباری آن هم سری بزنید و آن‌ها را هم از نزدیک ببینید.

رزرو هتل 5ستاره با سه کلیک خوبه

تزئینات مدرسه هدایت ارومیه

تزئینات سایر بخش‌های این بنای قدیمی، همانند بسیاری از ابنیه به‌جامانده از دوره قاجار، شامل شیشه‌های رنگی، ستون‌های آجری، کاشی‌کاری‌های خاص و گل‌وبوته و طرح‌های هندسی متنوع روی طاق‌ها است. از دیدن این زیبایی‌ها لذت ببرید و عکس‌های یادگاری هنری‌تان را ثبت کنید. 

اماکن تفریحی نزدیک

اماکن تفریحی نزدیک مدرسه هدایت ارومیه

پیشنهاد می‌کنیم یک روزتان را برای دیدن مدرسه هدایت شهر ارومیه و سه جای دیدنی نزدیکش برنامه‌ریزی کنید؛ پس از بازدید از این بنای مهم تاریخی در خیابان امام ارومیه، به بازار ارومیه بروید و برای دوستان‌تان سوغاتی بخرید. پس از آن مسجد جامع و مسجد سردار را نیز ببینید و با عکاسی، لحظات خود را به‌یادماندنی کنید.  

سخن پایانی سه کلیک درمورد مدرسه هدایت ارومیه

در این مقاله راجع‌به مدرسه هدایت ارومیه و مختصات آن توضیح دادیم و امیدواریم برای‌تان مفید بوده باشد. اگر عاشق بازدید از ابنیه تاریخی هستید و دیدن این بناها و حال‌وهوای آن‌ها برای‌تان خوشایند است و شما را به سفری در دل تاریخ می‌برد، توصیه می‌کنیم بازدید از این مدرسه که امروزه به اداره و موزه تبدیل شده است را در سفرتان به ارومیه، هرگز از دست ندهید. بی‌شک دیدن هنر و معماری زمان قاجار و عکاسی از قسمت‌های مختلف آن، برای‌تان لحظاتی خوش می‌آفریند. 

نظر شما چیست؟ دوست دارید مدرسه هدایت شهر ارومیه را از نزدیک ببینید؟ برای ما بنویسید. 

رزرو تور ارزان فقط با سه کلیک خوبه

نظرات کاربران