کاخ موزه گرگان

کاخ موزه گرگان؛ از تاریخچه تا جاذبه‌های دیدنی اطراف

شهرستان گرگان یا استرآباد، مرکز استان گلستان، یکی از شهرهای شمالی ایران است. این شهر با مساحتی بالغ‌بر 1,700 کیلومتر مربع، جمعیتی حدود 480,541 نفر دارد. گرگان شهری با قدمت چندهزارساله بوده که اقوام مختلف بومی مانند استرآبادی‌ها، طبری و زیارتی‌ها، چهارباغی‌ها، تاشی‌ها، شاهکویی و طبری مُجِنی‌ها در آن ساکنند. همچنین شهر گرگان در دل خود اقوام غیرگرگانی مانند سیستانی‌ها، سبزواری‌ها، کاشمری‌ها، نیشابوری‌ها، بلوچ‌ها، آذری‌ها، کردها و ترکمنی‌ها که به این شهر مهاجرت کردند را جای داده‌ است. شهری با این قدمت تاریخی باید فرهنگ غنی خود را در مکانی برای دید عموم به ‌نمایش بگذارد. یکی از این مکان‌ها کاخ موزه گرگان است. در این مطلب همراه ما باشید تا شما را با کاخ موزه گرگان آشنا کنیم.

بلیط هواپیما

فرصت رزرو بلیط هواپیما از سه کلیک را از دست ندید

تاریخچه کاخ موزه گرگان

کاخ موزه گرگان

یکی از جاذبه‌‌های تاریخی و گردشگری شهر گرگان، کاخ موزه گرگان نام دارد.  این کاخ موزه که یکی از 12 کاخ دوران پهلوی به شمار می‌رود، در سال 1317 به دستور رضاه‌‌شاه در کنار مجموعه‌های اداری ساخته شد. این کاخ که ابتدا اقامت‌گاه ییلاقی خانواده شاهنشاهی بود، در سال 1343 بعد از مرمت به کاخ موزه تغیر کاربری داد. البته در سال 1361 مورد بازسازی مجدد قرار گرفت و چند بخش جدید به آن اضافه شد. 

معرفی بخش‌های کاخ موزه

وقتی که از در ورودی کاخ موزه گرگان وارد حیاط‌ش می‌شوید، اولین چیزی که نظر شما را به خود جلب می‌کند، محیط سرسبز و نخل‌های سربه‌فلک‌ کشیده‌ آن است که زیبایی این کاخ موزه را صدچندان می‌کند. کاخ موزه گرگان شامل 2 طبقه است؛ طبقه همکف به مشاهیر استان گلستان تعلق دارد. شما گردشگران در آن‌جا با مشاهیر و بزرگانی مانند سحابی اسدآبادی، صوفی و شاعر، میرداماد اسدآبادی، فیلسوف و حکیم، ابوالحسن علی جرجانی، خطاط و شاعر، ابولهیثم جرجانی، شاعر ترکمن، عبدالحی منشی استرآبادی، خطاط بسیار مشهور و پرآوازه، محمد رضا لطیفی، ردیف‌دان آهنگساز، پژوهشگر و نوازنده و بسیاری از فیلسوفان و ادیبان بزرگ دیگر که از قرن 8 تا 14 قمری می‌زیستند، آشنا می‌شوید. 

رزرو بلیط هواپیما گرگان فقط با سه کلیک

طبقه دوم کاخ موزه گرگان، استراحتگاه خانواده پهلوی است که 100 قلم از لوازم، مبلمان و اشیاء این خانواده را در آن‌جا نگهداری می‌کنند. علاوه‌بر آن، کلکسیونی از سنگ‌های ریز و درشت قیمتی در ابتدای راه‌پله این طبقه نیز قرار دارد. کاخ موزه گرگان با پیشینه 70 ساله در سال 88 به‌عنوان بیست‌وچهارمین کاخ موزه ایران و اولین کاخ موزه شمال ایران به ثبت ملی رسید.

رزرو هتل 5ستاره با سه کلیک خوبه

معمار بنای کاخ موزه گرگان

کاخ موزه گرگان

کاخ موزه گرگان در پارک شهر قرار دارد. معماری این کاخ به‌سبک معماری اروپایی در دو طبقه روی فوندانسیون ساختمانی متعلق به دوره صفوی ساخته شده است. هرکدام از این طبقه‌ها مساحتی بالغ‌بر 250 متر مربع دارد. وقتی وارد پارک شهر می‌شوید، رنگ نمای سفید ساختمان کاخ موزه گرگان که در بین درختان سبز نخل سربه‌فلک کشیده محاصره شده، نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

جاذبه‌ های دیدنی اطراف کاخ موزه گرگان

کاخ موزه گرگان به‌غیر از اینکه خود یک بنای تاریخی بسیار مهم توریستی است، در همسایگی‌اش جاذبه‌های دیدنی زیاد دیگری وجود دارد. به همین سبب این فرصت را برای گردشگران فراهم می‌کند که به دیدن این اماکن زیبای تاریخی رفته و از سفر خود به گرگان نهایت استفاده را ببرند. در ادامه با چندتا از جاذبه‌ های دیدنی اطراف کاخ موزه گرگان آشنا می‌شوید. همراه ما بمانید.

1. باغ روس‌ها

یکی از جاذبه‌ های دیدنی اطراف کاخ موزه گرگان، باغ روس‌ها است. این باغ که عمارتی تاریخی بوده و قدمت آن به دوره فتحعلی‌شاه برمی‌گردد، در ضلع جنوبی خیابان امام خمینی، قسمت غربی امام‌زاده بی‌بی هور و بی‌بی نور، در محله شیرکش گرگان قرار دارد. این باغ-عمارت پس از قرارداد‌های ترکمن‌چای و گلستان از یک تاجر استرآبادی به‌مدت ۹۹ سال توسط روس‌ها اجاره شد و به سفارت روس‌ها تبدیل گردید که در سال 1388 این قراراداد به پایان رسید. این باغ که هم‌اکنون به‌صورت نیمه‌متروک درآمده، از دو ساختمان، ورودی و یک ساختمان اصلی تشکیل شده است. 

ساختمان ورودی از 2 طبقه که از آجر، گچ و خاک ساخته شده، لایه‌ای زردرنگ دارد. طبقه هم‌کف ساختمان نیز در قسمت ورودی دارای یک درب چوبی، دو ستون آجری با مقطع مدور و  طاق‌های هلالی است. همچنین نمای خارجی طبقه اول شامل پنجره‌های چوبی و تراس‌های تزئین‌شده است. ساختمان اصلی کنسولگری که به «عمارت کلاه‌فرنگی» معروف است در وسط باغ قرار گرفته و با ارتفاع 80 سانتی‌متری با گچ و یک لایه زردرنگ پوشانده شده است.همچنین نمای شمالی عمارت با بازشوهای هلالی متعدد و نمای غربی و جنوبی با بازشوهای تخت بیشمار ترکیب بی‌نظیری را به نمایش درآورده است. به‌علاوه نمای شرقی باغ روس‌ها شامل ایوانی بوده که ستون‌های چوبی آن روی چهار جزر نیم‌دایره آجری طبقه همکف سوار شده‌اند. پوشش عمارت اصلی در گذشته سفالین بوده که در حال حاضر شیروانی حلبی جایگزین آن شده است. همچنین محوطه باغ که با ترکیبی از سنگ و آجر سنگ‌فرش شده، شامل تعدادی جوی آب، حوض و باغچه نیز هست. علاوه‌بر آن، دورتادور باغ و دیوارهایش با نمای سفالین محصور شده که در حال حاضر اثری از آن  باقی نمانده است.

2. کاخ آقامحمدخان‌ قاجار 

کاخ آقامحمدخان‌ قاجار

یکی دیگر از جاذبه‌ های دیدنی که در اطراف کاخ موزه گرگان وجود دارد، کاخ آقامحمدخان قاجار است. این کاخ که اولین کاخ دوره قاجار به شمار می‌آید، در شهر گرگان، خیابان کاخ، روبه‌روی دبیرستان ایران‌شهر قرار دارد. این اثر تاریخی که متعلق به دوره قاجار است، در 10 بهمن سال 1383 با شماره ثبتی 11288 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت گردید. این کاخ در سال 1165 خورشیدی به‌وسیله آقامحمدخان قاجار در استرآباد بنا شد. سال‌ها بعد اولین شاه پهلوی در 600 متری کاخ آقامحمدخان قاجار، کاخ خود را بنا کرد.

کاخ آقامحمدخان قاجار دارای بخش‌های متعدد و گوناگونی مانند عمارت دارالعماره، دارالحکومه، عمارت کلاه‌فرنگی عباس‌خانی و سلسیان‌خانی است. عمارت کلاه‌فرنگی در غرب این کاخ قرار گرفته است و سرای پذیرایی استرآباد به حساب می‌آمده. عمارت‌ها معمولا از سنگ ساخته شدند. لازم به ذکر است که در اطراف این کاخ، توپ‌خانه و دیوان‌خانه نیز وجود داشته که در زمان پهلوی اول تخریب شد. ظاهر این کاخ نمای آجری و گچی داشته که به دستور پهلوی اول روی آن سیمان کشیده شد. این کاخ تاریخی دارای ویژگی‌های خاص معماری مانند پلان مستطیلی‌شکل، 2 ستون چوبی با سرستون‌های مقرنس‌کاری‌شده است. همچنین درزهای نمای داخلی و خارجی کاخ را با سیمان پوشانده بودند تا از ورود حشرات و رطوبت به داخل ساختمان جلوگیری کند. این کاخ بیشتر در اختیار نظامی‌های استان گلستان بوده، اما با هماهنگی‌های صورت گرفته قرار شده است که به «موزه زنان دفاع مقدس» تغییر کاربری دهد.

3. موزه صنایع‌دستی گرگان

موزه صنایع‌دستی گرگان

یکی از جاذبه‌ های دیدنی دیگری که در اطراف کاخ‌ موزه گرگان قرار گرفته، موزه صنایع‌دستی گرگان است. این موزه که در بافت قدیمی شهر گرگان در بین ساختمان‌های بلند و کوتاه این شهر در نزدیکی بازار نعلبدان و پشت مسجد جامع گرگان واقع شده، در ایام قدیم به‌نام خانه امیری متعلق به حاکم استرآباد بوده که در سال 1389 به موزه صنایع‌دستی گرگان تغیر کاربری داده است. سبک این معماری متعلق به دوره قاجار است. در ساخت این خانه قدیمی همانند بیشتر آثار دوره قاجار از خشت، آجر، چوب و ساروج استفاده کرده‌اند. همچنین از ویژگی معماری این موزه می‌توان به اصل قرینگی و استفاده از مصالح سازگار با محیط اشاره کرد.  

تغییرات  کنونی موزه صنایع‌دستی گرگان به این صورت بوده که باغچه‌های باصفا، در و پنجره‌های مشبک چوبی، شیشه‌های رنگی و حوض وسط حیاط، برگی است از دفتر تاریخ که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. همچنین در 3 طبقه موزه صنایع‌دستی گرگان شما به‌ترتیب می‌توانید از شگفتی‌های آن دیدن کنید. در طبقه اول چندین غرفه قرار گرفته است که صنایع‌دستی مختلفی از شهرهای استان گلستان مانند علی‌آباد کتول، صحراهای ترکمن، روستای شاه‌کوه، قزاق‌محله، رامیان و روستای زیارت در این طبقه به نمایش گذاشته شده است. در طبقه دوم این موزه نیز شما می‌توانید المان‌های سنتی مانند چرخ‌ نخ‌ریسی، پوشاک و زیورآلات، ظروف و اشیاء مربوط به دوران قاجار را ببینید؛ همچنین از عروسک‌ها و مجسمه‌های مشاغل سنتی مانند مسگری، نخ‌ریسی، آهنگری، قالی‌بافی، پنبه‌زنی و حصیربافی دیدن کنید.

سایر اطلاعات 

آدرس کاخ موزه گرگان: 

استان گلستان، در فاصله 2 کیلومتری مرکز شهر گرگان، پارک شهر گرگان، خیابان ولی‌عصر 

شماره تلفن:

07132258761

ساعات بازید:

همه‌روزه از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر؛ به‌جز روزهای تعطیل

کلام آخر سه کلیک در مورد کاخ موزه گرگان

 تاریخ و تمدن باستانی ریشه در سال‌های دور و غیر قابل برگشت تمامی کشورها، به‌خصوص‌ سرزمین عزیز و پهناور ما ایران دارد. به همین منظور در هر نقطه از این سرزمین پهناور که تمدنی هزاران ساله را در دل خاک خود جای داده، موزه‌هایی را برای آشنایی هرچه بیشتر بازدید کنندگان تأسیس کرده‌اند. یکی از این موزه‌های تاریخی که در استان گلستان، شهرستان گرگان واقع شده است، کاخ موزه گرگان نام دارد. ما در این مقاله سعی کردیم تا کاخ موزه گرگان و دنیای زیبای پیرامونش را هرچه بیشتر به شما مخاطبان عزیز معرفی کنیم تا اگر روزی روزگاری خواستید از آن دیدن کنید، اطلاعاتی کافی درباره آن داشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم از کاخ موزه گرگان دیدن کرده و نظرات و تجربه خود را با ما در میان بگذارید. منتظر دریافت نظرات شما در بخش دیدگاه‌ها هستیم. برای‌تان سفری خوش را آرزومندیم.

رزرو تور ارزان فقط با سه کلیک خوبه

نظرات کاربران