French tradition

رسوم فرانسه و آداب ناگفته ای که قبل از سفر باید بدانید!

یکی از بهترین بخش‌های کاوش در یک مقصد جدید، همگام شدن با فرهنگ محلی است. اگرچه ممکن است همه کارها را به روشی که مردم محلی انجام می دهند، انجام ندهیم؛ اما دانستن برخی نکات فرهنگی در زندگی روزمره می‌تواند باعث داشتن ارتباط بهتر با مردم کشورهای دیگر شود.این موضوع به ویژه اگر قصد سفر به فرانسه را داشته باشید، بیشتر صدق می‌کند، جایی که دانستن برخی از آداب و رسوم ساده فرانسوی می‌تواند جلوی اشتباهات تصادفی را بگیرد و باعث روابط بهتر با مردم محلی شود. برای آشنایی با برخی از سنت‌ها و رسوم فرانسوی و قوانین نانوشته درباره فرهنگ فرانسه، قبل از رزرو بلیط هواپیما پاریس، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

Tour europe

وقتی وارد مغازه یا رستوران می شوید، سلام کنید

Say hello when you enter a shop or restaurant

چه به یک بوتیک کوچک پاریسی بروید تا نگاهی گذرا به اطراف داشته باشید، یا یک نانوایی فرانسوی، سلام و احوالپرسی با مغازه دار ضروری است، این یکی از رسوم مهم فرانسه است. نگفتن سلام، خداحافظ و خسته نباشید به کارکنان بسیار بی ادبانه تلقی می شود. اگر از یک «سلام» مودبانه صرف نظر کنید، احتمالاً مغازه دار مطابق آن با شما رفتار خواهد کرد.

چند عبارت فرانسوی را امتحان کنید

استفاده از عبارات ساده فرانسوی هنگام تعامل با مردم محلی یکی از بهترین راه ها برای غوطه ور شدن در فرهنگ فرانسوی است. این نشان می دهد که شما تلاش کرده اید تا با آن ها ارتباط بر قرار کنید و احتمالاً پاسخ گرم تری را از طرف شخصی که با او صحبت می کنید دریافت خواهید کرد.

در فرانسه می‌توان این موضوع را به عنوان یک نکته مهم فرهنگی ذکر کرد، این فکر را از ذهنتان دور کنید که در فرانسه، از جمله پاریس همه انگلیسی صحبت می کنند. سلام کردن به مغازه‌داران به زبان فرانسوی و حداقل تلاش برای صحبت کردن به زبان فرانسه می‌تواند تجربه بهتری را در این کشور برایتان ایجاد کند. استفاده از عبارات رایج مانند “Je voudrais ça” (من آن را دوست دارم) در حالی که به آنچه می خواهید اشاره می کنید، و “merci” هنگامی که چیزی دریافت می کنید، می تواند برایتان بسیار کاربردی باشد.

یادتان نرود در تور پاریس این جملات را حفط کرده باشید!

همیشه بهترین لباس خود را بپوشید

پاریس به عنوان پایتخت مد شناخته می شود و طبق رسوم فرانسه، پاریسی ها به شیوه ای ساده اما شیک و به روز لباس می‌پوشند. برای هماهنگی با مردم محلی، وقتی بیرون از خانه هستید به بهترین نوع لباس خود را بپوشید، این بدان معناست که خوش بو باشید و لباسی را انتخاب کنید که به شما احساس یکپارچگی می دهد.

در حالی که وسایل ورزشی راحت ممکن است مورد علاقه شما در سفر باشد، یک پاریسی علاقه ای به این ندارد تا با لباس ورزشی در شانزه لیزه قدم بزند، مهم نیست در کجای فرانسه باشید، در واقع باید بدانید هرکجا لباس مناسب همان جا را به تن کنید.

وقتی شک دارید، روسری سر کنید!

اگر در سفر خود به فرانسه به دنبال یک راه ساده برای پوشیدن لباس هستید، یک روسری سبک سر کنید تا ظاهر خود را زیباتر کنیدشاید برایتان جالب باشد، اما روسری بخش بزرگی از مد فرانسه محسوب می‌شود. در ثانیه ای که دمای هوا به کاهش می یابد، خانم های زیادی را خواهید دید که روسری مورد علاقه خود را به سر انداختند.

 فقط زمانی لبخند بزنید که واقعاً منظورتان است

Smiling in conversation

در پاریس و شهر های دیگر فرانسه، انتظار می رود که فرد به شیوه ای رسمی و مؤدبانه رفتار کند. در حالی که در آمریکا ممکن است فکر کنیم که لبخند دوستانه در هر شرایط کارساز است، اما در فرانسه اینطور نیست. در بسیاری از موارد، عادت به لبخند زدن بیش از حد توهین آمیز به نظر می‌رسد.

بنابراین، اگر مستقیماً در یک مغازه یا رستوران با شخصی در ارتباط هستید، لبخند زدن بسیار خوب است. اما، برای مثال، اگر هنگام قدم زدن در پاریس از کنار افراد غریبه در خیابان رد می‌شوید، از یک پوزخند بزرگ به آن‌ها خودداری کنید. زیرا این احتمال وجود دارد که پیام لبخند به روشی دوستانه که مد نظر شماست دریافت نشود.

همانطور که میبینید، دانستن آداب و رسوم فرانسه واقعا اهمیت دارد!

 صدای خود را در هنگام مکالمه پایین نگه دارید

صحبت کردن با صدای زیاد حتی هنگام خرید، در فرهنگ و رسوم فرانسه انجام نمی‌شود و ممکن است بی‌ادب هم طلقی شود. مردم محلی فرانسوی مودب صحبت می کنند و مکالمات خود را برای خود نگه می دارند تا برای اطرافیان خود مزاحمت ایجاد نکنند. اگر می خواهید با آداب و رسوم فرانسه همگام شوید، بهتر است صدای خود را در سطح قابل احترامی نگه دارید تا فقط افرادی که نزدیکتان هستند صدای شما را بشنوند.

هرگز در فروشگاه ها چانه زنی نکنید

در مغازه‌ها برای قیمت‌ها چانه نزنید! اگر می خواهید معامله ای داشته باشید، در طول فصل “les soldes” به فرانسه بروید، زمانی که مغازه ها قیمت ها را پایین می آورند تا جایی برای موجودی جدید باز شود. معمولاً این فروش ها دو بار در سال در حدود ژانویه تا فوریه و ژوئن تا جولای انجام می شود.

هنگام راه رفتن در خیابان غذا نخورید (مگر اینکه باگت در دست داشته باشید)

در حالی که ممکن است مشتاق باشید همه چیز از شیرینی‌ها گرفته تا خوراکی ها و کرپ‌ها را در فرانسه امتحان کنید، مطمئن شوید که وقتی می خواهید سفارش دهید، پشت میز می‌نشینید. البته یک استثناء در رسوم فرانسه وجود دارد وآن تنها زمانی که کنار خیابان می ایستید و باگتی گرم در دست دارید و مشغول خوردنش هستید!

موارد منو را همانطور که هست سفارش دهید

Ordering food in a restaurant

فرانسوی‌ها غذای خوب را بسیار جدی می‌گیرند. بنابراین، اگر رستورانی یک آیتم منو را به روش خاصی ارائه می‌کند، می‌توانید مطمئن باشید که هر عنصر غذا به دقت توسط سرآشپز بررسی شده است و جایگاه خود را در طعمش به دست آورده است. بنابراین، حتی اگر موادی را دیدید که در یک غذا به کار رفته و شما به آن علاقه ای ندارید، درخواست حذف آن را نکنید، و آن غذا را همانطور که هست سفارش دهید.

انتظار یخ نداشته باشید

هنگام سفارش نوشیدنی، یخ در آب یا نوشیدنی شما تضمین نمی شود. شما همیشه باید یخ را درخواست کنید. این نکته برای بسیاری از نقاط در سراسر اروپا صدق می‌کند، زیرا فریزرها در اروپا بسیار کم هستند.

نگران انعام دادن به گارسون ها یا پیش خدمت ها نباشید!

در فرانسه از کسی انتظار انعام ندارند زیرا در قیمت وعده غذایی قیمت انعام لحاظ می‌شود. می توانید برای نشان دادن اینکه از خدمات خوب قدردانی کرده اید، میز خود را کمی مرتب کنید، اما موظف به دادن انعام نیستید.

باقی مانده های خود را کنار بگذارید!

طبق فرهنگ و رسوم فرانسه، یک غذای خوب باید در بهترین حالت خود خورده شود، یعنی با مواد تازه درست شده باشد، سریعاً به میز شما تحویل داده شود، و دقیقاً همانطور که سرآشپز خواسته ارائه شود. بنابراین، نگه داشتن غذای باقیمانده برای حیوانات و خوردن آنها به صورت سرد، ناپسند است.

با این اوصاف، دیدگاه های فرهنگی در مورد مصرف پسماندها کمی تغییر کرده. از سال 2016، رستوران‌های بزرگ‌تر طبق قانون موظف هستند برای کاهش ضایعات مواد غذایی، کیسه‌های مخصوص حیوانات را به مشتریانی که درخواست می‌کنند، ارائه بدهند.

اگر عاشق قهوه هستید، باید بخوانید…

یک واقعیت جالب در مورد فرهنگ و رسوم فرانسه وجود دارد، اگر به یک کافه فرانسوی می روید و می خواهید یک قهوه بر پایه اسپرسو با مقدار زیادی شیر کف کرده بخورید، از اصطلاح “café crème” استفاده کنید تا شبیه اصطلاح محلی به نظر برسد. گارسون احتمالاً منظور شما را در صورت سفارش «کافه au lait» می‌داند، اما این کلمه معمولاً برای توصیف قهوه شیری که مردم محلی در طول صبح در خانه می‌نوشند، استفاده می‌شود.

مردم محلی قهوه خود را در کاسه های کوچک در خانه می نوشند که یکی از آداب و رسوم منحصر به فرد فرانسه است. کافه au lait سریعتر خنک می شود و فضای بیشتری برای آغشته کردن کره، نان مربا یا شیرینی صبحانه در آن وجود دارد.

تلفن همراه خود را در رستوران ها کنار بگذارید

Leave your cell phone in restaurants

فرانسوی‌ها زمان صرف غذا را جدی می‌گیرند و هیچ چیز نمی‌تواند لذت خوردن غذا را مانند چت کردن با تلفن از بین ببرد.

دسر را فراموش نکنید!

ناهار معمولاً بزرگترین وعده غذایی روز در فرانسه محسوب می‌شود و شام یک بشقاب کوچکتر است که معمولاً با پنیر همراه است.

به علاوه، “دسر بعد از شام یک سفارش مهم محسوب می‌شود” بله درست است، فرانسوی ها تقریباً همیشه بعد از شام چیزی شیرین می خورند که می تواند هر چیزی از ماست گرفته تا میوه تازه و شکلات تلخ باشد.

برای صبحانه، املت سفارش ندهید.

اگر دوست دارید روز خود را با تخم مرغ شروع کنید، نگران نباشید. اما، اگر می‌خواهید طبق سنت‌های فرانسه غذا بخورید، les œufs را برای ناهار یا شام ذخیره کنید؛ زیرا که خوردن تخم مرغ در اواخر روز یکی از آداب و رسوم منحصر به فرد فرانسه است!

بدانید چه زمانی باید از «مادام» در مقابل «مادومازل» استفاده کنید.

در اینجا یک نکته مفید در فرهنگ فرانسه وجود دارد که باید به خاطر داشته باشید: به طور سنتی، شما باید زنان متاهل را با عنوان «مادام» خطاب کنید و زنان مجرد و خانم‌های جوان را «مادومازل». این مورد در هنگام تعامل مودبانه با مردم محلی، مثلاً در یک مغازه، می‌تواند برایتان مفید باشد. شما می توانید ببینید که آیا زن حلقه ازدواج به دست دارد یا خیر، یا سعی کنید حدس بزنید که آیا او به اندازه کافی بزرگ شده است که ازدواج کند یا خیر، در هر صورت ممکن است تشخیص این موضوع کمی سخت باشد.

در مهمانی های شام با تأخیر زیاد حاضر شوید

Dinner in France

این یک واقعیت جالب دیگر در مورد رسوم فرانسه است: اگر به یک مهمانی شام در خانه شخصی دعوت شده اید، بهتر است حداقل 15 دقیقه دیر کنید.! زیرا آن ها لحظات آخر کارهای نهایی را روی لباس یا وعده غذایی خود انجام می دهند.

حالا که با رسوم فرانسه آشنا شده اید؛ قیمت بلیط هواپیما تهران پاریس را چک کنید و یک سفر عالی را تجربه کنید!

نظرات کاربران