جذاب ترین فستیوال های کشور ارمنستان

شاید یکی از بهترین جذابیت‌های هر سفر، آشنایی با آداب و رسوم و فرهنگ یک ملت دیگر باشد. گاهی در آداب مردمی دیگر می‌توانیم خلأهای رفتاری خود را بیابیم و با تجربیاتی تازه، ادامه زندگی خود را با کیفیت بالاتری بگذرانیم. یکی از بهترین راه‌ها برای آشنایی با فرهنگ سایر ملل، شرکت کردن در جشن‌ها و فستیوال‌های آن‌ها است. کشور ارمنستان، یکی از کشورهای همسایه است که از نظر توریستی در جایگاه خوبی قرار دارد و فستیوال‌های متنوعی هم در آن برگزار می‌شود. آشنایی با فرهنگ و جشن‌های ارامنه می‌تواند برای ما ایرانی‌ها بسیار لذت‌بخش باشد. پس اگر قصد تهیه بلیط هواپیما و سفر به ارمنستان در برنامه سفر شما قرار دارد، با ما همراه باشید تا شما را با انواع فستیوال های ارمنستان آشنا کنیم. آن‌گاه با توجه به سلیقه خود در لذت‌بخش‌ترین آن‌ها شرکت نمایید.

رزرو تور اروپا

جذاب‌ترین فستیوال های کشور ارمنستان

فستیوال‌های پرهیاهوی ارمنستان، فرصت‌های خوبی برای تخلیه انرژی و تجربیات فوق‌العاده است که نباید آن‌ها را از دست داد. در ارمنستان جشنواره‌های متعددی در طول سال برگزار می‌شود که 6 مورد از مهم‌ترین و محبوب‌ترین‌ آن‌ها به قرار زیر هستند:

فستیوال دلمه «Tolma Festival» یکی از جذاب ترین فستیوال های کشور ارمنستان

مردم ارمنستان در ماه می هرسال، از قبل روزی را برای برگزاری فستیوال تولما یا دلمه انتخاب می‌کنند تا کلیه دوستداران غذا در این روز دور هم جمع شوند و تا می‌توانند دلمه بخورند. این فستیوال در جوار کلیسای باستانی و توریستی زوارتنوتس «Zvartnots» در 15 کیلومتری ایروان پایتخت ارمنستان یا در روستای هنابرد «Hnaberd» آن برگزار می‌شود (بیشتر در هنابرد برگزار می‌شود، اما به زوارتنوتس هم اشاره شده است). به طوری که در این جشن بیش از 60 مدل دلمه متنوع توسط مردم محلی با دستور پخت‌های قدیمی سرو می‌شود و افراد می‌توانند دلمه‌های موردعلاقه خود را بیابند و از آن نوش جان کنند. رقص و موسیقی هم از دیگر چاشنی‌های این جشن هستند. جشنواره دلمه یکی از خوشمزه‌ترین جذاب ترین فستیوال های کشور ارمنستان است که اگر شما در ماه می به ایروان بروید، می‌توانید در آن شرکت نمایید.

فستیوال روز جاز ایروان «Yerevan Jazz Day»یکی ازجذاب ترین فستیوال های کشور ارمنستان

سی‌ام ماه آوریل در تقویم جهانی به روز موسیقی جاز اختصاص دارد. این روز جهانی هرساله در مجموعه‌ی جذاب توریستی شهر ایروان تحت عنوان مجموعه کاسکید «Cascade Complex» یا «آبشار هزارپله» جشن گرفته می‌شود. هنرمندان جاز کشور ارمنستان و هنرمندان بین‌المللی این سبک موسیقی در روز جاز به دور هم جمع می‌شوند تا با جازهای زیبای خود این روز را جشن بگیرند و از آن نهایت لذت را ببرند. روز جاز ایروان را می‌توان یکی از برترین فستیوال های ارمنستان در نظر گرفت که اگر در اواخر ماه آوریل سفر کنید، می‌توانید در آن شرکت نمایید.

فستیوال رنگ ایروان «Color Festival Yerevan»از جذاب ترین فستیوال های کشور ارمنستان

یکی دیگر از فستیوال های ارمنستان، فستیوال مهیج رنگ است که هرساله در ماه جولای برگزار می‌شود. برگزاری این جشن در ارمنستان، الهام گرفته از فستیوال هولی کشور هندوستان است. این فستیوال در مجموعه هامیلار «Hamilar» ایروان برگزار می‌شود. شرکت کنندگان جشن رنگ باید در ابتدا یک مسیر 5 کیلومتری را بدوند و در مسیر به انواع پودر رنگ‌های درخشان آغشته خواهند شد. این مسابقه دو هیچ قانون مشخصی ندارد، اما در هر صورت سه مرد و زنی که زودتر مسیر را طی کنند، جایزه دریافت خواهند گرفت.

پاسپورت دومینیکا

فستیوال وارداوار «The Vardavar Festival» ارمنستان

در بین فستیوال های ارمنستان، یک جشنواره بسیار مهیج دیگر در هشتم ماه جولای هرسال برگزار می‌شود که اختصاصاً به فرهنگ ارمنی اختصاص دارد و مردم از سراسر جهان به ارمنستان می‌آیند تا در این جشن شرکت کنند. در این فستیوال مردم با سطل بر روی یکدیگر آب می‌پاشند و لذت فراوانی می‌برند. وارداور در فرهنگ ارمنی به معنای «آب پاشیدن و آتش گرفتن گل رز» است. مردم ارمنستان قبل از اینکه به مسیحیت بپیوندند، الهه‌هایی به نام آستقیک «Astghik» و واهاگن «Vahagn» داشتند که آستقیک، الهه زیبایی عشق را در سراسر ارمنستان به واسطه‌ی پاشیدن آب روی گل رز، برقرار می‌کرد. همچنین واهاگن نیز از عشق در برابر شیطان همواره دفاع می‌کرد. پس از مسیحی شدن ارامنه، این افسانه‌ها و باورهای قدیمی به فستیوال سالانه وارداوار تبدیل شدند.

  • فستیوال شاتوت «The Syunik Mulberry Festival» ارمنستان

در بین فستیوال های ارمنستان، فستیوالی نیز به میوه شاتوت، مراحل آماده سازی شربت و دیگر فرآورده‌های آن اختصاص دارد. این جشن نیز در ماه جولای برگزار می‌شود و مردم از نزدیک می‌توانند همراه با رقص و پایکوبی از غذاها، نوشیدنی‌ها و تمام میان وعده‌هایی که با شاتوت تهیه می‌شوند، آگاه شده و از خوردن آن لذت ببرند. اگر شما در ماه جولای هرسال به ارمنستان سفر کنید، قطعاً می‌توانید در جذاب ترین فستیوال های کشور ارمنستان، وارداوار و رنگ شرکت نمایید. ماه جولای را می‌توان ماه برگزاری فستیوال های ارمنستان در نظر گرفت. اما هنوز تمام شده، در ماه جولای، فستیوال‌ دیگری هم در ارمنستان برگزار می‌شود.

فستیوال زردآلوی طلایی «Golden Apricot Film Festival» ارمنستان

یکی دیگر از فستیوال های ارمنستان به فیلم اختصاص یافته است. به طوری که هرساله در پانزدهم ماه جولای، فیلم‌سازان ارمنی در سینما مسکو ارمنستان به دور هم جمع می‌شوند تا فیلم‌های اجتماعی تولیدی را در کنار هم تماشا کرده و آن‌ها را ارزیابی کنند. در فیلم‌های این جشنواره، مسائلی مانند روزمرگی، لذت‌ها، مشکلات و دغدغه‌های انسان به تصویر کشیده می‌شود. در طی این فستیوال،‌ شبکه‌ای خلاقانه بین فیلم‌سازان و علاقه‌مندان این حوزه ایجاد می‌شود که در نهایت رشد سینمای ارمنی را در بر خواهد داشت.این فستیوال هم جزء جذاب ترین فستیوال های کشور ارمنستان محسوب میشود.

سایر فستیوال های ارمنستان

به غیر از موارد نامبرده، فستیوال‌های دیگری نیز در کشور زیبای ارمنستان برگزار می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان دو فستیوال جذاب زیر را نام برد:

 فستیوال تراز (جشن مربوط به نمایش لباس‌های محلی ارمنی) – برگزاری در چهارم ماه آگوست هرسال

2)     فستیوال بالن (تزئین شدن آسمان ایروان با بالن‌هایی رنگارنگ از انواع کشورهای جهان) – برگزاری در پانزدهم تا هجدهم ماه سپتامبر هرسال

در بیشتر این فستیوال‌ های ارمنستان، گردشگران به مردم محلی می‌پیوندند و نهایت لذت را از جشن‌های این سرزمین می‌برند. همچنین مهمان‌ نوازی مردم ارمنستان را می‌توان در قالب این جشنواره‌ها درک کرد. اگر تا به امروز نسبت به فستیوال های ارمنستان بی‌توجه بوده‌اید، از این بعد حتماً زمان‌هایی را برای سفر به این کشور انتخاب کنید که در آن زمان فستیوال موردعلاقه شما برگزار شود. اگر شما در یکی از جشنواره‌های ارمنستان شرکت کرده‌اید یا اطلاعات تکمیلی در مورد آن‌ها دارید، حتماً نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

نظرات کاربران