26 مرداد 1400
جهانگردی

غذاهای معروف ارمنستان

غذاهای معروف ارمنستان طیف گسترده‌ای از غذاها را شامل می‌شوند که با استفاده از تکنیک‌هایی قدیمی که قدمت برخی از آن‌ها به هزاران سال می‌رسد تهیه شده‌اند. ارمنی‌ها مهارت زیادی در پخت کباب و طبخ دستورالعمل‌های خوشمزه مختلف دارند.مردم این کشور برای میهمانان خود معمولا طیف گسترده‌ای از غذاهای رنگارنگ را آماده می‌کنند. این غذاها به طور عمده از سبزیجات و غلات تهیه شده‌اند. همچنین ارمنی‌ها به پرورش منابع گوشتی مختلفی مانند گاو، گوساله و خوک علاقمند هستند و از آن‌ها در طبخ غذاهای خود استفاده می‌کنند. در این مقاله ما چند غذای لذیذ و محبوب از غذاهای معروف ارمنستان را به شما معرفی می‌کنیم که بهتر است در سفر خود به این کشور آن‌ها را امتحان کنید.

تور اروپا

دولما

دولما از غذاهای معروف ارمنستان

دولما یکی از غذاهای معروف ارمنستان است که ما آن را در ایران به نام دلمه می‌شناسیم. این غذای خوشمزه از پیچیدن گوشت چرخ کرده، برنج و ادویه در برگ کلم یا برگ مو پخته می‌شود. همچنین اضافه کردن پیاز، رب گوجه، جعفری تازه، گشنیز و شوید به این ترکیب، طعم فوق العاده‌ای را ایجاد می‌کند که ارزش امتحان کردن دارد.

بوراگ

بوراگ یکی دیگر از غذاهای معروف ارمنستان

بوراگ یک غذای کلاسیک از غذاهای معروف ارمنستان است که به صورت شیرینی پفکی پر شده با انواع پنیرها طبخ می‌شود. اکثر مردم در استفاده‌های خانگی یا فروشگاهی، این غذا را با خمیرهای آماده فیلو که از قنادی‌ها تهیه می‌شوند، درست می‌کنند. برای تهیه بوراگ، ابتدا خمیر در اندازه دلخواه برش داده می‌شود. سپس آن را با ترکیبی از فتا، کشکاوال، ریکوتا و تخم مرغ پر کرده و سرخ می‌کنند.

تاپیک یا توپیک

تاپیک یا توپیک غذاهای معروف ارمنستان

توپیک یکی دیگر از غذاهای معروف ارمنستان است که به شکل کوفته نخود ساخته می‌شود. مواد اصلی برای ساخت خمیر این کوفته شامل نخود، شکر، نمک و سیب زمینی است و برای پر کردن آن می‌توان از مواد مختلفی استفاده کرد که رایج‌ترین آن‌ها، ترکیب پیاز رنده شده، توت سیاه خشک شده، دانه کاج، تاهیتی هم زده، دارچین، نمک و فلفل دلمه‌ای است. برای پخت این کوفته‌ها از روش آب پز کردن و سپس آب کشی استفاده می‌شود.

لواش

نان لواش در ارمنستان به عنوان پادشاه نان‌های ارمنی شناخته می‌شود و در اکثر سفره‌های غذایی ارمنی وجود دارد. البته در کنار استفاده از نان لواش به همراه غذا، می‌توان آن را با مواد خوراکی مختلف پر کرده و در ترکیب دیگر غذاها استفاده کرد.

ژینگیالو هتز

ژینگیالو هتز

این غذا یکی از غذاهای معروف ارمنستان و جزو غذاهای خیابانی این کشور است که به صورت نان سرخ شده به فروش می‌رسد. خمیر این نان از ترکیب خامه ترش با آرد به دست می‌آید و این خمیر پس از پر شدن با سبزیجاتی مانند جعفری، گشنیز، اسفناج، پیازچه، کاهو، چغندر و… به مدت ۵ دقیقه به صورت پشت و رو سرخ می‌شود.

بستورما

بستورما

بستورما یکی از غذاهای معروف ارمنستان است که از گوشت گاو خشک شده تهیه می‌شود. ترکیب اصلی این غذا شامل فیله گوشت گاو یا بره، پودر شنبلیله، فلفل دلمه‌ای، زیره، زرد چوبه و فلفل قرمز است. این غذا در رستوران‌ها به شکل ساندویچ با نان باگت، ترشی و پیاز سرو می‌شود.

هاریسا

هاریسا

هاربسا یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای ارمنی است که به شکل فرنی پخته می‌شود. در پخت این غذا از ترکیب ساده گندم پوست کنده و گوشت یا مرغ استفاده می‌شود. این مواد با هم ترکیب شده و باید به مدت ۵ الی شش ساعت پخته شوند تا مواد نرم شده و حالتی فرنی مانند پیدا کنند.

خاش

واژه خاش در زبان ارمنی به معنای جوشاندن است و این غذا یک آش لذیذ است که در مهمانی‌ها سرو می‌شود. در پخت این آش قسمت‌های مختلف گاو یا گوسفند مانند سر، پا، معده و… پخته می‌شوند. این غذا را می‌توانید با نان لواش میل کنید.

مانتی

مانتی از خوشمزه ترین غذاهای معروف ارمنستان

مانتی یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای معروف ارمنستان است که به شکل بشقابی مملو از پیراشکی‌های خمیری کوچک پر شده با گوشت سرو می‌شود. البته به جز گوشت می‌توان از پیاز خرد شده و جعفری برای خوش طعم کردن مانتی‌ها استفاده کرد. پس از تفت دادن مواد مانتی‌ها، آن‌ها را با یک چاشنی تهیه شده از رب و فلفل قرمز طعم دار می‌کنند و برای جذب بیشتر چاشنی‌ها این غذا را در فر می‌پزند. سرو این غذای معروف ارمنی به معنای ماست و سیر آن را بسیار خوش طعم می‌کند.پیشنهاد میکنیم برای امتحان کردن این غذای خوشمزه ام که شده حتما برای خودتونو خانوادتون بلیط هواپیما تهیه کنید و به ارمنستان سفر کنید.

لاماکون

لاماکون نوعی پیتزای ارمنی است که طرز تهیه آن کار سختی نیست. برای تهیه این غذا، مقداری خمیر به صورت گرد و نازک در می‌آید و روی آن گوشت چرخ کرده سرخ شده به همراه پیاز، سیر و گوجه فرنگی خرد شده می‌ریزند و آن را در فر قرار می‌دهند تا به خوبی ترد شود.

گاتا

گاتا

گاتا یک نان شیرینی خوشمزه است که در شهرهای مختلف ارمنستان به شکل‌های مختلفی پخته می‌شود. خمیر این نان از ترکیب آرد، خامه، شیر و تخم مرغ تهیه می‌شود. این غذا از غذاهای معروف ارمنستان است که در تمامی فصول سال پخته می‌شود و از محبوبیت زیادی در این کشور برخوردار است.

غاپاما

غاپاما از غذاهای معروف ارمنستان است که با استفاده از کدو تنبل، برنج پخته شده، میوه خشک، آجیل خرد شده، دارچین، شکر و عسل تهیه می‌شود. این غذا معمولا به شکل دسر و در شب کریسمس سرو می‌شود.

سوجوک

سوجوک یا چورچخلا از شیرینی‌های ارمنی است که از ترکیب شکلات و گردو روی یک رشته بلند تهیه شده و با شربت میوه غلیظ پوشش داده می‌شود. این شیرینی به عنوان میان وعده یا دسر خورده می‌شود.

بادمجان ارمنی

بادمجان ارمنی یک پیش غذا یا سالاد ارمنی است که از مواد گیاهی تهیه می‌شود. در تهیه این غذا از برش‌های بادمجان سرخ شده، خامه ترش، ماست غلیظ، سیر رنده شده و گردوی خرد شده استفاده می‌شود. این غذا را می‌توان با دانه‌های انار تزیین کرد.

کباب شیشلیک

این کباب یکی از لذیذترین کباب‌هایی است که در سفر خود به ارمنستان باید امتحان کنید. برای پخت این کباب، گوشت بره خرد شده را یک شب با ریحان، پیازچه و آویشن مزه دار می‌شود. این غذا را می‌توانید در اکثر رستوران‌های ارمنستان میل کنید.

سخن پایانی

در این مقاله تعدادی از غذاهای معروف ارمنستان را به شما معرفی کردیم.چنان چه شما غذاهای ارمنی خوش طعم دیگری می‌شناسید، آن‌ها را در قسمت نظرات به ما و دیگر خوانندگان این مقاله معرفی کنید.

نظرات کاربران