دریاچه دالامپر
22 اردیبهشت 1403
ایرانگردی

دریاچه دالامپر؛ لذت طبیعت‌گردی در منطقه بهشتی و خوش‌آب‌وهوای ارومیه

معمولا اکثر مردم با شنیدن نام ارومیه، یاد دریاچه زیبای ارومیه می‌افتند؛ اما خوب است بدانید که این شهر دیدنی و تاریخی جاذبه‌های طبیعی گردشگری دیگری هم دارد که کافی است فقط یک بار از آن‌ها دیدن کنید تا بارها برای بازدید مجدد از آن اماکن شگفت‌انگیز، برنامه‌ریز کنید و راهی ارومیه شوید. دریاچه دالامپر نیز از همین جاذبه‌های طبیعی است. در این مقاله قصد داریم اطلاعات شما را بالاتر ببریم تا وقتی به ارومیه سفر کردید، دریاچه‌گردی خود را با رفتن به منطقه زیبای دالامپر و خوش‌گذرانی کنار دریاچه دالامپر ارومیه، کامل کنید. تا پایان این مقاله با سه کلیک همراه باشید. 

بلیط هواپیما

فرصت رزرو بلیط هواپیما از سه کلیک را از دست ندید

آدرس و نحوه دسترسی به دریاچه دالامپر

دریاچه دالامپر

این دریاچه درخشان آذربایجان غربی، در 45 کیلومتری جنوب‌غربی ارومیه و 35 کیلومتری شمال‌غربی اشنویه روی کوه دالامپر، کوهی در مرز ایران، عراق و ترکیه، واقع شده است. وقتی به ارومیه رسیدید، برای دیدن این دریاچه زیبا باید به سمت اشنویه حرکت کنید؛ در مسیر خود از سه‌راهی آغ‌بلاغ و روستای دیزج رد خواهید شد و پس از 8 کیلومتر از دیزج، روستای سوله‌دوکل را خواهید دید. آبشار سوله‌دوکل در یک کیلومتری این روستا واقع شده و بعد از گذر از آن‌جا می‌توانید به سمت دریاچه دالامپر حرکت کنید. 

قدمت و معنی نام دریاچه

از آن‌جایی که طبق شواهد تاریخی و گفته‌ها، این دریاچه حاصل ذوب یخچال‌های طبیعی هزارساله است، پس باید قدمتی طولانی داشته باشد. دالامپر یعنی مکان پرواز عقاب‌ها؛ وجه‌تسمیه‌اش نیز این است که دریاچه روی کوهی قرار دارد که تعداد زیادی عقاب بر فراز آن در حال پرواز هستند. گفتنی است محلیان به این دریاچه مام‌شیخ نیز می‌گویند که نام یکی از روستاهای نزدیک همان ناحیه است.

آب‌وهوای منطقه دالامپر و دریاچه آن

آب‌وهوای اطراف این جاذبه طبیعی همواره سرد است و شدت این سرما در اوقات مختلف سال، تغییر می‌کند؛ در فصل بهار و تابستان این سرما سخت و سوزان نیست و کوه دالامپر در این بازه زمانی آب‌وهوایی خنک و مطبوع را تجربه می‌کند اما در نیمه دوم سال، هوای این منطقه به شدت سرد همراه با بارش برف و باران است. خوب است بدانید که این دریاچه زیبا 450 متر قطر، 50 متر عمق و ارتفاعی معادل 2720 متر از سطح دریا دارد.

بهترین زمان بازدید از دریاچه دالامپر ارومیه

دریاچه دالامپر

با توجه به آب‌وهوای برفی در بازه زمانی اواسط مهر تا اسفند در کوه دالامپر، در این اوقات برای بازدید از دریاچه نروید. روزهای ابتدایی بهار نیز به دلیل شلوغ بودن منطقه، پیشنهاد ما به شما برای رفتن به سمت دریاچه دالامپر نیست. اگر دوست دارید در اوقاتی بهتر با آب‌وهوای خنک و معتدل از دریاچه دیدن کنید و لذت ببرید، در فصل بهار، پس از تعطیلات نوروزی، و نیز در تابستان به این منطقه گردشگری جذاب بروید. اگر در تابستان به سمت دریاچه می‌روید، کلاه، عینک‌آفتابی و کرم ضدآفتاب خود را همراه داشته باشید و در هر صورت، کفش مخصوص کوهنوردی خود را هم فراموش نکنید. 

رزرو هتل 5ستاره با سه کلیک خوبه

گونه‌های گیاهی و جانوری دریاچه

اگر به این منطقه جذاب گردشگری بروید، گونه‌های گیاهی مشابه کوه زاگرس را خواهید دید؛ بادام کوهی، گون و آلبالوی وحشی پوشش گیاهی اصلی منطقه اطراف دریاچه دالامپر ارومیه را تشکیل می‌دهد که طبق توصیه‌های طب سنتی، خواص درمانی مفیدی برای سلامتی به همراه دارد. جانوران اطراف دریاچه نیز بیشتر شامل شغال، خرس، گرگ، روباه، خرگوش و مار است و از آن‌جایی که این منطقه ناحیه‌ای است کوهستانی، بز کوهی نیز به چشم می‎خورد و همان‌طور که قبلا گفته شد، عقاب‌های در حال پرواز بالای کوه دالامپر هم فراوان هستند.

امکانات تفریحی دریاچه دالامپر ارومیه

دوربین‌تان را بردارید و به پیاده‌روی و کوهنوردی بروید. هم‌زمان که برای رسیدن به دریاچه از زیبایی‌های مسیر لذت می‌برید و در طبیعت سبز و سفید کوهستان (سبز به دلیل گیاهان و سفید هم به خاطر برف‌ها) جلو می‌روید، عکس‌های یادگاری خود را نیز ثبت کنید. مرز دو کشور همسایه عراق و ترکیه نیز از جایی که هستید، قابل رویت است. راستی به یاد داشته باشید که عمق دریاچه دالامپر برای شنا بسیار زیاد است؛ بنابراین دور شنا کردن در آن را خط بکشید؛ زیرا بسیار خطرناک است.  

اقامت در نزدیکی دریاچه

دریاچه دالامپر

اگر دوست دارید در طبیعت چادر بزنید، امکان این کار را در نزدیکی دریاچه دارید؛ اما با توجه به آب‌وهوای بسیار سرد و وجود گونه‌های جانوری وحشی نظیر گرگ و شغال، بهتر است قبل از این کار با یکی از محلیان یا راهنمایان خود مشورت کنید. به‌هرحال، برای اقامتی آسان‌تر و امن‌تر نسبت به چادر زدن، می‌توانید اقامتگاه‌ها یا خانه‌های روستایی نزدیک به دریاچه را اجاره کنید. 

برخی از کمپ‌های خوب برای اقامت نزدیک دریاچه دالامپر

علاوه‌بر هتل‌های خوب ارومیه که فاصله کمی با این جاذبه طبیعی توریستی دارد و همین‌طور خانه‌های روستایی و سایر اقامت‌گاه‌ها، کمپ مجهز حرفه‌ای نیز در 10 کیلومتری دریاچه دالامپر ارومیه وجود دارد که می‌توانید به آن ملحق شوید و شب را با خیالی آسوده در این منطقه تفریحی درخشان بگذرانید. خوب است بدانید که هتل‌آپارتمان بهار و هتل جهانگردی ارومیه که از بهترین هتل‌های ارومیه محسوب می‌شود نیز در فاصله 50 کیلومتری دریاچه دالامپر قرار دارد. 

اماکن تماشایی اطراف دریاچه دالامپر ارومیه

اگر به اندازه کافی در کنار دریاچه دالامپر خوش گذراندید و از آب‌وهوای خوش و معتدل آن لذت بردید و از مناظر زیبایش عکس گرفتید، فرصت را از دست ندهید؛ خوب است که به تعدادی از اماکن دیدنی نزدیک این دریاچه زیبا بروید و از آن‌ها هم دیدن کنید. در این بخش سه تا از این جاذبه‌های گردشگری را به شما معرفی می‌کنیم. 

قره کلیسا نزدیک دریاچه دالامپر

این کلیسای دیدنی که به کلیسای تادئوس مقدس هم معروف است، شبیه قلعه‌ای با پنج برج دیده‌بانی قوسی است و بخش‌هایی از آن با سنگ سیاه ساخته شده است. 

موقعیت دقیق این کلیسا در شمال‌غربی استان آذربایجان غربی و در هفت کیلومتری شمال جاده چالدران است؛ به قره کلیسا بروید و از این جاذبه گردشگری نزدیک دریاچه دالامپر ارومیه، بازدید کنید. 

کلیسای مریم مقدس

دریاچه دالامپر و کلیسای مریم مقدس

یک کلیسای دیگر در منطقه‌ای نزدیک به کوه دالامپر؛ پیشنهاد می‌کنیم از کلیسای مریم مقدس که جاذبه‌ای تاریخی‌مذهبی است و مثل یک الماس در دره‌ای که رودخانه زنگمار از آن جریان می‌یابد و در نزدیکی سد بارون قرار دارد می‌درخشد، دیدن کنید. 

سد بارون

پنجمین سد بزرگ آذربایجان غربی را که اطراف روستای بارون شهرستان چالدران واقع شده است، ببینید. خوب است بدانید آب سد بارون از رودهای چالدران تامین می‌شود. 

کلام آخر سه کلیک درباره دریاچه دالامپر

در این مقاله راجع‌به دریاچه دالامپر ارومیه و مختصات آن برای‌تان توضیح دادیم و امیدواریم مفید بوده باشد. ارومیه با طبیعتی منحصربه‌فرد، اماکن تاریخی و تفریح‌گاه‌های درجه‌یک، مراکز خرید جذاب و موزه‌های شگفت‌انگیز، از بهترین انتخاب‌ها برای داشتن تعطیلاتی متفاوت محسوب می‌شود. یکی از جاذبه‌های طبیعی این شهر هم دریاچه دالامپر است که بازدید از آن به‌ویژه در شش ماه اول سال، اوقاتی خوش برای‌تان می‎سازد. 

نظر شما چیست؟ دوست دارید از دریاچه دالامپر ارومیه دیدن کنید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. 

رزرو تور ارزان فقط با سه کلیک خوبه

نظرات کاربران